دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
6
1
2020
04
20
مطالعه ارتباط بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی از دیدگاه کارکنان معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
22
50
FA
المیرا
جنوی
http://orcid.org/000
استادیار، گروه علم سنجی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران
janavi@nrisp.ac.ir
زهره
رضایی
کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
zrezaei92@gmail.com
ساناز
پوروشسب
دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
s.poroushasb@shirazu.ac.ir
10.22091/stim.2020.3905.1280
<strong>هدف</strong><strong>:</strong> پژوهش حاضر با هدف مطالعه ارتباط بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد.<br /> <strong>روش شناسی:</strong> پژوهش حاضر پیمایشی بوده و از پرسشنامه ترکیبی(محقق ساخته و استاندارد) با طیف لیکرت استفاده شده است. 76 نفر از کارکنان معاونت با مدرک تحصیلی بالای لیسانس به صورت تصادفی انتخاب و بعد از نمونه گیری، 64 نفر انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS18 انجام شد. از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف جهت سنجش نرمال بودن دادهها، از آزمون همبستگی اسپیرمن جهت آزمون فرضیه ها و از آزمون فریدمن جهت رتبه بندی متغیرهای پژوهش بهره گیری شده است.<br /> <strong>نتایج:</strong> یافته ها نشان داد به منظور مدیریت صحیح و موفقیت آمیز دانش، باید به فرهنگ سازمان توجه کرد. بین ابعاد فرهنگ سازمانی و ابعاد مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین آزمون فریدمن مشخص کرد که هویت سازمانی برای ارتقاء نظام فرهنگ سازمانی در سازمان اولویت داشته و خلاقیت دارای پایین ترین رتبه است.<br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> میانگین رتبه ها بهترین وضعیت در بهره برداری از دانش را در بین مولفه های مدیریت دانش نشان میدهد و متغیر حفظ و ذخیره دانش پایین ترین رتبه را دارد، یعنی برای ارتقای نظام مدیریت دانش در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این متغیر باید تقویت شود.<br /> <strong> </strong>
مدیریت دانش,فرهنگ سازمانی,هویت سازمانی,ذخیره دانش
https://stim.qom.ac.ir/article_1550.html
https://stim.qom.ac.ir/article_1550_816813420450c200b85e8eae6871066d.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
6
1
2020
04
20
بررسی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر مدیریت دانش با نقش میانجی توانمندسازی کارکنان
50
78
FA
بلال
پناهی
استادیار، گروه مدیریت دولتی و گردشگری، دانشگاه پیام نور، ایران.
panahi1980@yahoo.com
امیر
لعلی سرابی
استادیار، گروه مدیریت دولتی و گردشگری، دانشگاه پیام نور، ایران.
lalisarabi@gmail.com
ابراهیم
ماهری کلجاهی
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی(توسعه منابع انسانی)، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه پیام نور، ایران
ebrahim.maheri@yahoo.com
10.22091/stim.2020.4516.1325
<strong>هدف</strong>: تحقیق حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش در پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری با نقش میانجی توانمندسازی کارکنان بود.
<strong>روششناسی</strong>: این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و برحسب ماهیت، روش انجام و چگونگی بدست آوردن داده های مورد نیاز توصیفی و از نوع تحقیق همبستگی است. اطلاعات پژوهش از طریق یک پرسشنامه مرکب از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش، ارتباط با مشتری و توانمندسازی گردآوری شد. پایایی پرسشنامه ها به روش آلفای کرونباخ و روائی آنها نیز با روش اعتبار محتوا تایید گردید. جامعه آماری این پژوهش کارکنان اداره کل راه آهن آذربایجان بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده و طبق فرمول کوکران برابر شامل 131 نفر به عنوان حجم نمونه بدست آمد.
<strong>نتایج</strong>: این تحقیق شامل سه فرضیه اصلی و هشت فرضیه فرعی بود. نتایج حاصل از تحلیل خروجی نرم افزار لیزرل نشان داد که ضرایب اثرگذاری مستقیم (بار عاملی) مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان و نیز توانمندسازی کارکنان بر پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتریان به ترتیب برابر با 88/0 و 91/0 بوده و مقادیر ضریب معنی داری این رابطه ها به ترتیب برابر با 37/5 و 24/4 و بزرگ تر از 2 هستند.
<strong>نتیجه گیری</strong>: مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان و آن نیز بر پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتریان به طور مستقیم اثر مثبت داشته و می توانند به هم افزایی متقابل منجر شوند. همچنین مدیریت دانش می تواند به واسطه توانمندسازی کارکنان بر مدیریت پیاده سازی ارتباط مشتریان تاثیر مثبت و معناداری بگذارد. بنابراین، توانمندسازی کارکنان میتواند اثر مدیریت دانش بر ارتباط مشتری را تقویت کند.
مدیریت دانش,مدیریت ارتباط با مشتری,توانمندسازی کارکنان
https://stim.qom.ac.ir/article_1551.html
https://stim.qom.ac.ir/article_1551_0df1a89caf924cc4249a9fa461a872ca.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
6
1
2020
04
20
شایستگیهای منشی و بایستگیهای کنشی کتابدار کودک در ایران
80
112
FA
نادر
اکبری باریس
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
n.akbari1371@gmail.com
مهدی
شقاقی
0000-0003-0639-7136
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
mhd.shaghaghi@gmail.com
امیر رضا
اصنافی
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
a_asnafi@sbu.ac.ir
10.22091/stim.2020.4898.1347
<strong>هدف:</strong> در پژوهش حاضر ویژگی های درونی (َمنِشی) و بیرونی (کُنشی) کتابدار کودک بررسی و سپس اولویت بندی شدند. این ویژگی ها شامل شایستگی در باورها، احساسات و عواطف و هیجانات، و امیال و اراده ها، و بایستگی در گفتار و رفتار بوده و الگوی آن از فیلسوفی به نام تتنس که معاصر کانت بوده، أخذ شده است.
<strong>روش شناسی: </strong>پژوهش در دو مرحله و با دو روش انجام شد. مرحلۀ اول (کیفی) شامل تحلیل متون داخلی و خارجی و مصاحبه با خبرگان جهت استخراج ویژگی ها ذیل مقولات پنج گانه بود و در آن، از روش تحلیل مضامین استفاده شد. مرحلۀ دوم (کمّی)، شامل رتبهبندی مؤلفه های استخراجی با نظر خبرگان بود که در آن از روش تحلیل سلسله مراتبی، ابزار پرسشنامۀ ایاچ پی و نرم افزار اکسپرت چویس استفاده شد.
<strong>یافته ها:</strong> نشان داد که مؤلفه ها در سه سطح حداقلی، پایه و ایدئال قابل تقسیم اند و سطح حداقلی شامل مهم ترین معیارها است. در سطح حداقلی و در مقولۀ باورها، دانش درباره روانشناسی رشد و متون و ادبیات کودک (رتبۀ 1، 346/0)، اولویت دهی به جمع گرایی (رتبۀ 2، 265/0)، درک حساسیت کودک (رتبۀ 3، 218/0)، و باور به حقوق کودک (رتبۀ 4، 171/0) جزو مهم ترین ها بودند. در مقولۀ عواطف، آرامش روان (رتبۀ 1، 385/0)، بشاشیت (رتبۀ 2، 213/0)، شوق به کار با کودک (رتبۀ 3، 152/0) و روحیۀ خدمت گزاری (رتبۀ 4، 150/0) قرار گرفتند. در مقولۀ امیال، اراده به در دسترس بودن (رتبۀ 1، 429/0)، خودانگیختگی (رتبۀ 2، 314/0)، میل به کار با خانواده ها (رتبۀ 3، 168/0)، و رغبت به تغییر در محیط (رتبۀ 4، 09/0) دسته بندی شدند. در مقولۀ گفتار، خوش آهنگی کلامی (رتبۀ 1، 421/0)، مهارت های ارتباط گفتاری و شنیداری (رتبۀ 2، 228/0)، قدرت اقناع و استدلال (رتبۀ 3، 225/0)، و توانایی شبکه سازی بین افراد (رتبۀ 4، 127/0) قرار گرفتند. نهایتاً در مقولۀ رفتار، توانایی در فضاسازی (رتبۀ 1، 324/0)، مهارتهای کتابشناختی (رتبۀ 2، 266/0)، تسلط در آموزش نفر به نفر (رتبۀ 3، 262/0)، و توانمندی در آراستگی و نظم (رتبۀ 4، 148/0) قرار گرفتند.
<strong>نتیجه گیری: </strong>یافته ها نشان میدهد شایستگیهای منشی و بایستگیهای کنشی مورد قبول برای کتابدار کودک گرایش به ویژگیهای جمع گرا دارد تا فردگرا و این بر خلاف آموزش های دانشگاهی، سبک زندگی شهری، و قوانین و مقررات اجتماعی است که غیرمستقیم فردگرایی را تبلیغ میکنند. لذا، برای تربیت کتابدارانی با این ویژگی ها، نیاز به آموزش روشهای خودآموزی، روشهای آموزش، دانش روانشناسی و کتابشناسی، و نیز تلاش در تغییر مرام اخلاقی آنان به سمت اجتماع گرایی، منافع جمعی و دگرخواهی است که مورد آخر، کار بسیار دشواری است.
<strong> </strong>
کتابدار کودک,اخلاق کتابدار,مربی کودک,کتابخانۀ مدرسه,مهارتهای کتابدار
https://stim.qom.ac.ir/article_1552.html
https://stim.qom.ac.ir/article_1552_549c89b08fd786c9b81f2109f54874f8.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
6
1
2020
04
20
بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی کاربران و رضایت آنان از خدمات کتابخانه (پژوهش موردی: کتابخانه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی)
114
149
FA
ندا
سلیمی
کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
nedasalimi8333@gmail.com
فاطمه
فهیم نیا
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
fahimnia.fatemeh@gmail.com
علیرضا
نوروزی
0000-0003-0877-1566
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
noruzi@ut.ac.ir
10.22091/stim.2019.3994.1288
<strong>هدف</strong>:پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی و رضایت آنان از خدمات این کتابخانه بود.
<strong>روش پژوهش</strong>: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و روش پژوهش، پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان (در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و اعضای هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی شامل 11647 نفر بود. حجم نمونه 253 نفر است، که در آن از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. ابزار اندازه گیری در این پژوهش، پرسشنامه رضایت کاربران، شامل لیبکوال برای رضایت از خدمات محلی کتابخانه، وبکوال4 برای رضایت از وبگاه کتابخانه و پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی مبتنی بر استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی، تدوین ای.سی.آر.ال. (2000) است. دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون منویتنی، آزمون کروسکالوالیس، و ضریب همبستگی اسپیرمن) در نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد.
<strong>یافته ها</strong>: یافته های پژوهش نشان داد که بین استاندارد اول از سواد اطلاعاتی و بُعد دوم رضایت از خدمات محلی کتابخانه یعنی «توانایی تعیین وسعت ماهیت اطلاعات و تأثیر خدمات»، استاندارد دوم از سواد اطلاعاتی و بُعد دوم رضایت از خدمات محلی کتابخانه یعنی «توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات و تأثیر خدمات» و استاندارد چهارم از سواد اطلاعاتی و بعد اول و دوم رضایت از خدمات محلی کتابخانه یعنی «توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات و کنترل اطلاعات» و «توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات و تأثیر خدمات»، رابطه مثبت و معنادری وجود دارد. در بخش وبگاه نیز بین استاندارد دوم از سواد اطلاعاتی و بعد اول و دوم رضایت از خدمات وبگاه، یعنی بین «توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات و قابلیت استفاده وبگاه» و «توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات و کیفیت اطلاعات وبگاه»، استاندارد سوم از سواد اطلاعاتی و بعد اول رضایت از خدمات وبگاه یعنی «توانایی ارزیابی نقادانه اطلاعات و قابلیت استفاده وبگاه»، و استاندارد چهارم از سواد اطلاعاتی و بعد اول، دوم و سوم رضایت از خدمات وبگاه یعنی «توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات و قابلیت استفاده وبگاه»، «توانایی کاربرد هدف مند اطلاعات و کیفیت اطلاعات وبگاه» و در نهایت، بین «توانایی کاربرد هدف مند اطلاعات و کیفیت تعامل خدمات وبگاه» رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین رضایت کاربران از خدمات (هم خدمات محلی و هم وبگاه) کتابخانه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی در سطح نسبتاً مطلوب است، ولی سواد اطلاعاتی آنان در سطح نامطلوب قرار دارد. بین رضایت کاربران کتابخانه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی براساس سن و جنسیت، و بین سواد اطلاعاتی کاربران این کتابخانه براساس سن، مقطع تحصیلی و سمت تفاوت معناداری وجود دارد.
<strong>نتیجه گیری</strong>: به طور کلی میتوان گفت که در این پژوهش بین سواد اطلاعاتی کاربران و رضایت آنان از خدمات کتابخانه رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد و این رابطه در بخش خدمات وبگاه کتابخانه ملموستر بود.
<strong> </strong>
رضایت کاربران,سواد اطلاعاتی,کتابخانه مرکزی,دانشگاه محقق اردبیلی,لیبکوال,وبکوال,استاندارد ای.سی.آر.ال
https://stim.qom.ac.ir/article_1300.html
https://stim.qom.ac.ir/article_1300_0f1d2e4908df6d1c87c114d34b011786.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
6
1
2020
04
20
بررسی رابطه بین عوامل پذیرش فناوری اطلاعات در بالندگی سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه ایلام)
152
177
FA
محمدحسن
مرشدی تنکابنی
0000-0003-1169-766X
کارشناسی ارشد، مدیریت سازمان های دولتی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران .
morshedi7759@gmail.com
محمد
تابان
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
m.taban@ilam.ac.ir
10.22091/stim.2019.4033.1294
<strong>هدف: </strong>هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین عوامل پذیرش فناوری اطلاعات در بالندگی سازمانی بود که در دانشگاه ایلام مورد بررسی قرار گرفت.
<strong>روش شناسی:</strong> در این پژوهش مدل تحقیق دیویس و همکاران (1989) به عنوان مدل پایه تحقیق انتخاب شد. جامعة آماری 440 نفر از کارکنان دانشگاه ایلام بود که 205 نفر به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامۀ پذیرش فناوری اطلاعات و بالندگی سازمانی است. جهت تعیین روایی پرسشنامه های مذکور از روایی محتوایی استفاده شد و برای سنجش پایایی، از طریق روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفتند. تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرمافزار آماری SPSS انجام شد.
<strong>یافته ها: </strong>نشان داد که بین عوامل پذیرش فناوری اطلاعات و بالندگی سازمانی روابط معناداری وجود دارد. همچنین سهولت درک شده با ضریب همبستگی 797/0 و سودمندی درک شده با ضریب همبستگی 405/0 در بالندگی سازمانی به صورت معناداری تاثیرگذار است.
<strong>نتیجه گیری: </strong>فناوری اطلاعات یک دارایی استراتژیک مهم برای سازمانها به شمار می رود که میتوان از آن برای بهبود عملکرد سازمانی و رقابت راهبردی استفاده کرد. همچنین زمینه را برای اجرای بهتر استراتژیهای سازمان فراهم می نماید و کارکنان را در جهت تحقق اهداف سازمان یاری می کند که در نهایت موجب بالندگی سازمانی می شود. بنابراین مدیران باید در جهت پیاده سازی فناوری اطلاعات در سازمان ها گام بردارند.
<strong> </strong>
فناوری اطلاعات,بالندگی سازمانی,دانشگاه ایلام
https://stim.qom.ac.ir/article_1301.html
https://stim.qom.ac.ir/article_1301_8e64a484aa6c0789627bde76455a1ca0.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
6
1
2020
04
20
پژوهشهای تحلیل محتوا در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی ایران بین سالهای ۱۳۶۵-۱۳۹۷
180
203
FA
مهدی
محمدی
0000-0002-6880-7455
دانشیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
mahdi.mohammadi203@gmail.com
فرشته
صفری
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه قم، قم، ایران.
fe.safari1396@gmail.com
10.22091/stim.2020.5006.1358
<strong>هدف: </strong>هدف این پژوهش ارائه تحلیلی از تحقیقات تحلیل محتوایی انجام شده در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی ایران بود.
<strong>روش: </strong>پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است که با روش تحلیل محتوا انجام شد.
<strong>یافته ها:</strong> نشان داد که در بازه زمانی مورد مطالعه پژوهشگران به طور کلی ۴۴ پژوهش تحلیل محتوا منتشر شده است که از آنها، ۹ عنوان در قالب پایاننامه، ۳۱ عنوان در قالب مقاله، ۴ عنوان در قالب کتاب و یا بخشی از یک کتاب منتشر شده است. ۱۶ عنوان، مقالهها (۱۲ عنوان مقالههای مجلات و ۴ عنوان مقاله های همایش ها)، ۱۰ عنوان پایاننامه ها، ۱۲ عنوان کتاب ها و ۶ عنوان کلیه متون حوزه را تحلیل کرده اند. ۲۱ عنوان (۷/۴۷ درصد) بهصورت چند نویسنده ای و ۲۳ عنوان (۳/۵۲ عنوان) بهصورت تک نویسنده ای منتشر شده است. از نظر زمانی ۲ عنوان در دهه ۱۳۶۰، ۱۱ عنوان در دهه ۱۳۷۰، ۱۵ عنوان در دهه ۱۳۸۰ و ۱۶ عنوان در دهه ۱۳۹۰ منتشر شده اند.
<strong>نتیجه گیری: </strong>تحقیقات تحلیل محتوا ضمن مشخص کردن خلأهای پژوهشی، محققان را بهسوی آنها خلاء ها راهنمایی میکنند. علی رغم کاربرد بیشتر این روش در حوزههای مختلف، در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی چندان مورد توجه نبوده و لازم است بیشتر مورد عنایت قرار گیرد.
تحلیل محتوا,علم اطلاعات و دانششناسی
https://stim.qom.ac.ir/article_1555.html
https://stim.qom.ac.ir/article_1555_4b3d97137d08495beb4ffe1d6c447a18.pdf