دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
شناسایی رویدادهای مؤثر بر روند موضوعی پژوهشهای آینده در علم اطلاعات و دانششناسی: مطالعه دلفی
23
52
FA
فرزانه
قنادی نژاد
0000-0002-5924-7169
دانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
farzanehghanadinezhad@yahoo.com
فریده
عصاره
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
osareh.f@scu.ac.ir
محمدرضا
قانع
دانشیار، گروه پژوهشی ارزیابی و توسعه منابع، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، شیراز، ایران.
ghane@ricet.ac.ir
10.22091/stim.2022.7391.1656
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر درصدد شناسایی و تحلیل مهمترین رویدادهای احتمالی مؤثر بر روند موضوعی پژوهشهای آینده در حوزه علم اطلاعات دانششناسی است تا زمینه برای مواجه بدون غافلگیری با آینده و برنامهریزی برای مدیریت درست رویدادهای غیر منتظره فراهم شود.<br /><strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر با استفاده از روشهای مرور منابع و دلفی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل اساتید حوزه علم اطلاعات و دانششناسی در سطح بینالمللی و ایران با دارا بودن سوابق مطالعاتی در زمینه آینده این رشته هستند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونهای، میانگین، انحراف معیار و شاخص اهمیت استفاده شد.<br /><strong>نتایج:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که 78 رویداد، در آینده بر روند موضوعی پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی مؤثر خواهند بود. این رویدادها در 6 بُعد کلی شامل رویدادهای آموزش و یادگیری، علمی و پژوهشی، نوآورانه و فناورانه، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و قانونی و اقتصادی و اشتغالزایی هستند. در میان رویدادهای آینده از دیدگاه متخصصان، رویدادهای نوآورانه و فناورانه بیشترین تأثیرگذاری را بر تغییر روند موضوعات پژوهشها در آینده خواهند داشت.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه پویایی است که با سرعت، نفوذ خود را در بیشتر حوزههای علمی از جمله علم اطلاعات و دانششناسی گسترش داده است. بدیهی است که تحولات ناشی از فناوریهای اطلاعاتی، نقش مهمی در محتوای پژوهشهای آینده در این رشته داشته باشند. مدیریت درست رویدادهای آینده میتواند به ترسیم درست موضوعات آینده پژوهشها کمک کند و در مقابل، بیتوجهی به آنها، سیاستگذاریهای پژوهشی در این رشته را با مشکل مواجه خواهد کرد.<br /><strong> </strong><br />
پژوهش,علم اطلاعات و دانششناسی,مطالعه دلفی,آیندهپژوهی
https://stim.qom.ac.ir/article_2183.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2183_eb4bfea5408d1fd6be04588dc073bbd0.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
مقایسه دیدگاه پژوهشگران حوزه فنی- مهندسی و علوم انسانی در ارتباط با اهمیت معیارهای ارسال مقاله به نشریه و میزان ربط موضوعی نتایج پیشنهادی سامانه ژورنالیاب رایسست
53
72
FA
نرجس
ورع
0000-0001-9324-7480
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیراز؛ مربی، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، شیراز، ایران
vara@ricest.ac.ir
مهدیه
میرزابیگی
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
mmirzabeigi@shirazu.ac.ir
هاجر
ستوده
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
sotudeh@shirazu.ac.ir
سیدمصطفی
فخراحمد
دانشیار، مهندسی و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
fakhrahmad@shirazu.ac.ir
10.22091/stim.2022.7827.1727
<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر مقایسه دیدگاه پژوهشگران حوزه فنی- مهندسی و علوم انسانی در ارتباط با اهمیت معیارهای ارسال مقاله به نشریه و میزان ربط موضوعی نتایج پیشنهادی سامانه ژورنالیاب رایسست است.<br /><strong>روششناسی: </strong>این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و روش گردآوری دادهها، پیمایشی بوده و در دو گام انجام شده است. ابتدا با توجه به نبود پرسشنامهای استاندارد، ضمن مطالعه متون، معیارهای مهم و مشترک مد نظر پژوهشگران دو حوزه مورد مطالعه، استخراج و پرسشنامهای محققساخته متشکل از 13 معیار تهیه شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی انجام بررسی گردید. سپس به منظور شناسایی میزان اهمیت معیارها و همچنین ربط موضوعی نتایج پیشنهادی سامانه، از نظر متخصصان موضوعی (داور) در دو حوزه از سراسر ایران بهره برده شد.<br /><strong>نتایج</strong>: یافتهها نشان داد معیارهای بررسی کارشناسانه/ داوری، ربط موضوعی مقاله با دامنه موضوعی نشریه و داشتن ضریب تاثیر، از دیدگاه پژوهشگران در هر دو حوزه مورد بررسی، دارای بیشترین میزان اهمیت و قدمت نشریه در رتبه آخر قرار داشت. همچنین سنجش میزان ربط موضوعی نتایج پیشنهادی سامانه، بر اساس نظر متخصصان نشان داد که در بیش از 85 درصد پرسوجوها، نشریه پیشنهادی برای مقاله مورد نظر کاملاً مرتبط است و تفاوت معنیدار آماری بین نظر متخصصان/داوران در این دو حوزه وجود ندارد. لازم به توضیح است که ارزیابی میزان ربط موضوعی نتایج، پس از بهبود چالشهای موجود در سامانه ژورنالیاب رایسست، انجام شده است.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به افزایش تعداد نشریات علمی و دشواری انتخاب نشریه مرتبط جهت ارسال مقاله و همچنین امکان پالایش نتایج پیشنهادی بر اساس معیارهای دارای اولویت از دیدگاه پژوهشگران، به نظر میرسد در مجموع استفاده از سامانههای پیشنهاددهنده نشریه میتواند به عنوان یک ابزار کمکی مفید واقع شود.<br />
مقاله,پژوهشگران,RICeST,ژورنالیاب,نشریات علمی
https://stim.qom.ac.ir/article_2094.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2094_fc42cac7487553cfd2533f2885671e43.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
طراحی مدل استقرار مدیریت منابع انسانی سبز در سازمانهای دولتی کشور
73
114
FA
مجتبی
حاجی زاده فارسون
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
mojtaba62@gmail.com
محسن
جاجرمی زاده
0000-0002-5127-6168
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
jajarmizadehmohsen@gmail.com
علی
محتشمی
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
mohtashami07@gmail.com
10.22091/stim.2021.6419.1506
<strong>هدف:</strong><strong> </strong>با توجه به اینکه شیوههای مدیریت منابع انسانی یکی از اصلیترین عوامل برای دستیابی به اهداف سازمانی سبز و عملکرد پایدار است، هدف پژوهش حاضر بررسی فعالیتهای مدیریت منابع انسانی سبز، عوامل تأثیرگذار و پیامدهای آن در سازمانهای دولتی کشور است.<br /><strong>روششناسی:</strong> برای نیل به هدف این پژوهش، یک طرح پژوهشی کیفی انتخاب گردید و ابعاد، مولفهها و شاخصهای مدل مدیریت منابع انسانی سبز با استفاده از روش فراترکیب و تحلیل تم، شناسایی شد. سپس ابعاد، مولفهها و شاخصهای شناسایی شده با استفاده از تکنیک دلفی فازی اعتبارسنجی گردیدند.<br /><strong>نتایج: </strong>نتایج حاصل از فراترکیب، حاکی از شناسایی ابعاد رهبری، تکنولوژی، بودجه و فرهنگ به عنوان پیشنیازهای استقرار مدیریت منابع انسانی سبز؛ و ابعاد استخدام، آموزش، ارزیابی عملکرد و جبران خدمات سبز به عنوان فرایندهای اجرایی استقرار مدیریت منابع انسانی سبز و نیز ابعاد پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، سازمانی و زیست محیطی به عنوان پیامدهای استقرار مدیریت منابع انسانی سبز بود.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong><strong> </strong>نظر به اینکه فعالیتهای مدیریت منابع انسانی سبز میتواند پیامدهای مثبتی را در راستای پیشرفت و توسعه سازمانهای دولتی ایران به همراه داشته باشد، پژوهش حاضر به منظور شناخت پیشنیازها، فرایندها و پیامدهای استقرار مدیریت منابع انسانی سبز در سازمانهای دولتی کشور، انجام شده و مدلی در این زمینه طراحی گردد
مدیریت منابع انسانی سبز,سازمانهای دولتی,ایران,محیط زیست,سازمانهای سبز
https://stim.qom.ac.ir/article_2106.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2106_9b1e199d17bea741c8663441dc6b2229.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
شناسایی مشکلات دانشی فرآیند مرکز تماس بر پایه فرآیندکاوی (مطالعه موردی: مرکز تماس 122 سازمان آب و فاضلاب استان تهران)
115
144
FA
محمد
اقدسی
استاد، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
aghdassi@gmail.com
زهرا
کاظمی
کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
zkazemi28@gmail.com
مینا
رنجبرفرد
استادیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
mina.ranjbar.ie@gmail.com
10.22091/stim.2019.4128.1301
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسه میان فرآیند طراحی شده و فرآیند استخراج شده حاصل از فاز کشف فرآیندکاوی در مرکز تماس 122 سازمان آب و فاضلاب استان تهران و شناسایی مشکلات دانشی مرتبط با انحرافات فرآیندی اجرا گردید. در این راستا، راهکارهای مبتنی بر فرآیندهای مدیریت دانش به منظور بهبود انحرافات فرآیندی نیز ارائه شده است.<br /><strong>روششناسی:</strong> در این مطالعه با انتخاب مرکز تماس 122 سازمان آب و فاضلاب استان تهران، فرآیند طراحی شده و فرآیند استخراج شده حاصل از فاز کشف فرآیندکاوی مقایسه شد که به شناسایی انحرافات در مسیر اجرای فرآیند و گلوگاههای فرآیند انجامید. برای این منظور دادههای مربوط به سه ماه مرکز جمعآوری و پس از پیشپردازش، هر یک از سه دیدگاه فرآیند، سازمان و مورد بر روی دادهها پیادهسازی شد.<br /><strong>نتایج:</strong> نتایج تحقیق حاکی از وجود عدم مطابقت اجرای فرآیند در برخی موارد با فرآیند اصلی و نیز وجود<br />افراد کلیدی در مرکز بوده که برخی از این عدم تطابقها، ناشی از عدم پیادهسازی درست فرآیندهای مدیریت دانش است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> مشکلات دانشی در فرآیندهای کسبوکار به آن دسته از مشکلاتی اطلاق میشود که ناشی از عدم پیادهسازی درست فرآیندهای مدیریت دانش اعم از ایجاد، بهکارگیری، به اشتراکگذاری و ذخیرهسازی است. وجود مشکلات دانشی در حین اجرای فرآیند منجر به بروز انحراف در مسیر فرآیند خواهد شد. شناسایی و تشخیص این انحرافات نیازمند ابزاری دقیق است که قادر به کشف روند حقیقی فرآیند باشد. فرآیندکاوی رویکردی هوشمند بوده که با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی، آنالیز شبکههای اجتماعی و برخی تکنیکهای ویژه و همچنین وقایع ثبت شده از اجرای فرآیند، فرآیند کسبوکار را از جنبههای مختلف بررسی نموده و منجر به استخراج دانش نهفته در فرآیند میشود.<br />
مشکلات دانشی,فرآیندهای کسبوکار,فرآیندکاوی,استخراج دانش,انحرافات فرآیندی,سازمان آب و فاضلاب استان تهران
https://stim.qom.ac.ir/article_2181.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2181_bb95b2bda7ecfb483e7cd7801b87bf78.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
روند جهانی جستجو در زمینه درمان با سلولهای بنیادی بر اساس تحلیل گوگل ترندز
145
168
FA
خدیجه
شبانکاره
0000-0001-6486-442
دانشجوی دکتری، گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
shabankareh18@gmail.com
حسن
اشرفی ریزی
0000-0001-6052-2087
استاد، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
hassanashrafi@mng.mui.ac.ir
محمدرضا
سلیمانی
0000-0002-3647-3649
استاد، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
soleymani@mng.mui.ac.ir
محمد
قاسمی
0000-0002-9684-3795
دانشجوی دکتری، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
ghasemiarman320@gmail.com
10.22091/stim.2020.5959.1444
<strong>هدف:</strong> با توجه به تمایل فزاینده مردم برای کسب اطلاعات سلامت از طریق اینترنت، بررسی روند جستجو در وب، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار متخصصان و سیاستگذاران قرار خواهد داد. تحلیل عبارتهای جستجوی کاربران گوگل میتواند علائق و گرایشهای آنها را نشان دهد. بر این اساس، پژوهش حاضر روند جهانی جستجو در زمینه درمان با سلولهای بنیادی در پنج سال اخیر را با استفاده از اطلاعات مستخرج از گوگل ترندز مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش، روند جهانی جستجو، توزیع جغرافیایی جستجو، عبارات جستجوی ترجیحی کاربران که میتوانند ترجیحات درمانی متقاضیان درمان را بیان کنند، و اهمیت هزینه درمان برای متقاضیان بالقوه درمان مورد توجه بوده<br />است.<br /><strong>روششناسی:</strong> این مطالعه از نظر هدف کاربردی بوده و گردآوری و تحلیل دادهها با استفاده از ابزار گوگل ترندز انجام شده است.<strong> </strong>گوگل ترندز یکی از سرویسهای شرکت گوگل است که از طریق آن میتوان نیازها و رفتارهای اطلاعاتی کاربران گوگل را بررسی و تحلیل کرد.<strong> </strong>نتایج بازیابی شده به بازه زمانی 19 جولای 2015 تا 12 جولای 2020 اختصاص دارد.<br /><strong>نتایج:</strong> بر اساس نتایج این پژوهش، روند جستجو در زمینه درمان با سلولهای بنیادی در بازه زمانی مورد بررسی، افزایشی بوده و بیشترین جستجوها به کشورهای آمریکا، سنگاپور و فیلیپین اختصاص داشته است<strong>.</strong> همچنین، کشورهای آسیایی بنگلادش، پاکستان، هند، قطر، مالزی، کویت، کره جنوبی و هنگکنگ، کشورهای کانادا، نیوزلند، انگلستان و ایرلند و کشورهای آفریقایی نیجریه، کنیا و آفریقای جنوبی نیز در میان 20 کشور دارای بیشترین شاخص حجم جستجو قرار دارند. کشور ایران نیز از نظر شاخص حجم جستجو در رتبه 25 قرار داشت. درمان با سلولهای بنیادی برای زانو، درمان درد، اوتیسم، آرتریت، درمان با سلولهای بنیادی مزانشیمال و درمان بیماری مزمن انسدادی ریه مورد توجه کاربران گوگل قرار داشته است. همچنین، نتایج بیانگر اهمیت هزینه درمان از نظر کاربران در کشورهای مختلف میباشد. بیشترین جستجوی مرتبط در زمینه هزینه درمان، در کشورهای ایالات متحده، استرالیا، هند، کانادا و انگلستان انجام شده است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> گوگل ترندز ابزاری مؤثر جهت بررسی رفتار جستجوی اینترنتی کاربران گوگل در زمینه درمان با سلولهای بنیادی است. از دادههای ارائه شده میتوان به منظور شناسایی کشورهای متقاضی، اولویتهای درمانی و روند تقاضا برای درمان استفاده کرد. بر این اساس میتوان سیاستگذاریهای مناسب را جهت جذب گردشگران سلولهای بنیادی اتخاذ کرد. در این راستا، متخصصان اطلاعرسانی میتوانند با بهرهگیری از گوگل ترندز، دادههای جستجوی کاربران در حوزههای مختلف مرتبط با سلامت را استخراج نموده و جهت برنامهریزیهای آتی در اختیار متخصصان و سیاستگذاران حوزه سلامت قرار دهند.<br />
سلولهای بنیادی,رفتار اطلاعیابی,گردشگری سلامت,گوگل ترندز
https://stim.qom.ac.ir/article_2188.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2188_85d525d2b413d68547e4842b55177f2d.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
بررسی تاثیر مکانیسمهای فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان با نقش دوسوتوانی فناوری اطلاعات (مطالعه موردی: کارکنان شرکت هلدینگ تدبیر)
169
202
FA
مجتبی
آرین فر
0000-0001-9329-2548
دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
mojtabaariyanfar66@gmail.com
حاجیه
رجبی فرجاد
0000-0003-3569-4834
دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
hajieh_rajabi@yahoo.com
10.22091/stim.2021.7053.1599
<strong>هدف:</strong> تحقیقات در مورد منابع و تواناییهای فناوری اطلاعات که شرکتها را قادر میسازد، در بازار با تغییر سریع، چابک باشند، نوپاست. ایجاد چابکی از طریق فناوری اطلاعات، یک فرآیند طولانی مدت و کار دشواری برای هر بنگاهی است. پژوهش حاضر با هدف، تعیین تاثیر مکانیسمهای حاکمیت فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی با نقش دوسوتوانی فناوری اطلاعات انجام شد.<br /><strong>روششناسی:</strong> این تحقیق از نظر نوع کاربردی و به صورت کمّی بوده و از نظر روش تحقیق نیز یک تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، مدیران و کارشناسان شرکت هلدینگ تدبیر به تعداد 215 نفر میباشد که با استفاده جدول کوکران تعداد 138 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه دوسوتوانی فناوری اطلاعات، چابکی سازمانی و مکانیسمهای حاکمیت فناوری اطلاعات ژن و همکاران (2021) بود. روایی پرسشنامه به صورت صوری و محتوایی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شد. دادههای به دست آمده با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS تجزیه و تحلیل شدند.<br /><strong>نتایج:</strong> نتایج نشان داد که ابعاد مختلف مکانیسمهای حاکمیت فناوری اطلاعات (حاکمیت ساختاری، حاکمیت فرآیندها و حاکمیت رابطهای) بر اکتشاف و بهرهبرداری از فناوری اطلاعات در هلدینگ تدبیر تاثیر داشته و از سوی دیگر، اکتشاف و بهرهبرداری از فناوری اطلاعات بر چابکی هلدینگ تدبیر تاثیر دارد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به یافتههای تحقیق میتوان استنباط نمود که فراهم نمودن چابکی هلدینگ تدبیر نیازمند آن است که ابعاد مختلف مکانیسمهای حاکمیت فناوری اطلاعات همراه با مولفههای دوسوتوانی فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گیرد.<br />
حاکمیت فناوری اطلاعات,چابکی سازمانی,دوسوتوانی فناوری اطلاعات,شرکت هلدینگ تدبیر
https://stim.qom.ac.ir/article_2065.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2065_4205a605052c1ca61e0432c0b1a09411.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
مقایسه دیدگاه کتابداران و کاربران کتابخانه در مورد وضعیت مدیریت دانش مشتری: مطالعه موردی کتابخانههای عمومی استان همدان
203
230
FA
مهری
شهبازی
0000-0002-5190-7951
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
meh512000@yahoo.com
زهره
متقی
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
mottaghi3677@gmail.com
علی اکبر
خاصه
0000-0001-5664-4671
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
khasseh@gmail.com
10.22091/stim.2021.7066.1601
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر، مقایسه دیدگاه کتابداران و کاربران از میزان بکارگیری مدیریت دانش مشتری در کتابخانههای عمومی استان همدان<strong><em> </em></strong>است.<br /><strong>روششناسی:</strong> این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش نیز مشتمل بر کلیه کاربران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان میباشد. در این پژوهش با توجه به اینکه تعداد کتابداران زیاد نبودند، کل آنها با استفاده از روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. حجم نمونه نیز در میان کاربران با استفاده از فرمول کوکران برابر با 382 نفر به دست آمد. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه محققساخته، هر کدام با 22 گویه استفاده شده است. روایی ابزار گردآوری دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای ابعاد مختلف هر دو پرسشنامه از 7/0 بزرگتر بدست آمد و مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون تی دو نمونهای مستقل استفاده گردید.<br /><strong>نتایج:</strong> یافتهها نشان داد که از نظر میزان بکارگیری مؤلفه دانش درباره مشتری و دانش از مشتری در کتابخانههای عمومی استان همدان، میان دو گروه کتابداران و کاربران تفاوت معنیداری وجود دارد.<strong> </strong>اما از نظر میزان بکارگیری مؤلفه دانش برای مشتری<strong> </strong>میان دو گروه کتابداران و کاربران تفاوت معنیداری مشاهده نشد. همچنین، بین نظرات کاربران در مورد میزان رعایت مدیریت دانش مشتری در سطوح مختلف متغیرهای جمعیتشناختی شامل جنسیت، وضعیت تأهل، سن و سابقه عضویت، تفاوت معنیداری مشاهده نشد. اما بین نظرات آنها در مورد میزان رعایت مدیریت دانش مشتری در سطوح مختلف متغیرهای سطح تحصیلات و میزان استفاده از خدمات کتابخانه تفاوت معنیداری وجود دارد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong><strong> </strong>بر اساس نتایج بهدست آمده، کتابداران معتقدند دو مؤلفه دانش برای مشتری و دانش از مشتری در کتابخانههای عمومی استان همدان رعایت شده، اما کاربران کمتر نشانی از رعایت این دو بعد در کتابخانههای عمومی میبینند که این قطعاً باید توسط مدیریت کتابخانه مورد توجه قرار گیرد، زیرا ممکن است کتابداران ابعاد مدیریت دانش مشتری را بهدرستی رعایت نکرده باشند و یا کاربران با این ابعاد آشنایی لازم را ندارند و براساس نظر شخصی و بدون در نظر گرفتن این ابعاد، نظر دادهاند.<br />
مدیریت دانش مشتری,دانش برای مشتری,دانش از مشتری,دانش درباره مشتری,کتابخانههای عمومی,استان همدان
https://stim.qom.ac.ir/article_2066.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2066_ac5d89dd5490a9c62a52ff3e3914add3.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
چالشهای حقوقی کتابخانههای دیجیتالی برخط
231
256
FA
محسن
لعل علیزاده
0000-0002-4223-421x
استادیار، گروه حقوق، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
mohsenlalalizadeh@yahoo.com
احمد
فدوی
استادیار، گروه حقوق، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
ahmadfadavi744@gmail.com
10.22091/stim.2021.7106.1609
<strong>هدف:</strong> دیجیتالیسازی، راهی برای سازماندهی و ارائه بهتر اطلاعات است که دسترسی عموم مراجعان به آن را آسانتر خواهد کرد. با وجود این، حقوق مالکیت فکری که بر اساس دیدگاههای مولفمحور ایجاد شده، چالشهایی را برای کتابخانهها ایجاد کرده است؛ تا جایی که امروزه به عنوان یک ضرورت باید گفت که این حقوق به یک انقلاب فکری نیاز دارد تا موازنه میان حقوق مالکان آثار و جامعه همواره تضمین شود. به طور سنّتی، وقتی کتابخانهای اقدام به خرید یک کتاب از ناشر میکند، طبق نظریه «اولین فروش یا اسقاط حق» دیگر آن نسخه خریداری شده، پس از آن مشمول قواعد کنترلی کپی رایت نخواهد بود. امانت دادن کتاب در کتابخانهها نیز دقیقاً بر همین مبنای حقوقی استوار است. اما این مبنا در خصوص امانت کتب در کتابخانههای الکترونیکی چندان کارایی ندارد. بنابراین، به زعم برخی، در حال حاضر مقررات حقوق مولفان، اسقاط حق را فقط ناظر به اشیاء ملموس نظیر کتب چاپ شده، قلمداد کرده است و در مقابل، وضعیت آثار دیجیتالی مبهم است. هدف پژوهش حاضر این است که با دستهبندی منابع، تا جایی که ممکن است این ابهامات برطرف شود.<br /><strong>روششناسی:</strong><strong> </strong>این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از جهت شیوه گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن، کیفی- توصیفی است.<strong> </strong><br /><strong>نتایج:</strong> کتب و آثار دیجیتالی کتابخانههای دیجیتالی از حیث وضعیت حقوق چاپ و نشر و به ویژه وضعیت حقوقی دسترسی به آنها، به سه دسته تقسیمبندی میشوند؛ نخست، آثار دارای حق چاپ و نشر (مورد حمایت)؛ دوم، آثاری که صاحب حق چاپ و نشر آن ناشناس است و سرانجام، آثاری که تجدید چاپ نمیشوند. راه حلی که موجب تقویت کتابخانههای دیجیتالی میشود، تعلق و اختصاص آثار ناشناس و آثاری که تجدید چاپ نمیشوند، به حوزه عمومی (قلمروی همگانی) است. تبدیل این آثار به عنوان بخشی از مالکیت عمومی و همگانی، ارتباط اثر با خالق آن را قطع نمیکند و در واقع این آثار به طور کلی واجد یک خانواده شده و این خانواده (جامعه) از آن لذت برده و از منافع آن بهرهمند خواهد شد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> وجود یک چارچوب جامع مقرراتی حمایتکننده از کتابخانههای دیجیتالی آنلاین و حمایت و گسترش دانش و آگاهیهای عمومی یک نیاز و ضرورت بنیادی است. در عصر کنونی، کتابخانههای دیجیتالی اصلیترین محمل دسترسی به دانش و آگاهی محسوب میشوند و رفع انحصارات و غنیسازی کتابخانههای دیجیتالی در این حوزه، بسیار تعیینکننده است. بازنگری در قوانین سختگیرانه حقوق مولفان به نفع تولید دانش و اطلاعات و فرهنگ عمومی، و نیز گسترش قوانین کپی رایت در جهت کمک به تولید دانش اطلاعات و فرهنگ، ضروری است. پیشنهادهای حقوقی بسیاری برای حل مشکل آثار واجد حق چاپ و نشر ارائه شده است. اصلاح قوانین حقوق مولفان و معافیت یا مستثنی شدن کتابخانهها از دایره شمول قوانین حقوق مولفان و حمایت دادگاهها از دکترین اسقاط حق در آثار دیجیتالی، از زمره این پیشنهادها است.<br />
آثار دیجیتالی,دیجیتالی شدن,کتابخانههای دیجیتالی,کپی رایت,حق چاپ ونشر,حقوق نشر
https://stim.qom.ac.ir/article_2067.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2067_6c9bf53faa6c03e31bc3c35158a8d7af.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
تاثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر توسعه مدیریت دانش در جهاد دانشگاهی
257
288
FA
کاوه
لطفی کیا
0000-0003-3684-2800
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
kav.lotfikia.mng@iauctb.ac.ir
محمدرضا
کاباران زاد قدیم
0000-0002-4372-5226
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
moh.kabaranzad@iauctb.ac.ir
جلال
حقیقت منفرد
0000-0002-5741-0532
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
j_haghighat@iauctb.ac.ir
تیمور
مرجانی
0000-0002-2384-2038
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
tmarjani@usc.ac.ir
10.22091/stim.2022.7126.1614
<strong>هدف:</strong><strong> </strong>هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر توسعه مدیریت دانش در جهاد دانشگاهی به عنوان یک ضرورت در سازمانهای پژوهشمحور میباشد.<br /><strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع کمّی با هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش مدیران میانی و پایه جهاد دانشگاهی بوده و بر اساس جدول مورگان، نمونه 148 نفری با روش نمونهگیری غیر تصادفی- هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و تجزیه و تحلیل آن با روش چند متغیره مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS<sub>24</sub> و AMOS انجام شده است.<br /><strong>نتایج:</strong> هریک از ابعاد فرهنگ سازمانی در سازمان پژوهشمحور جهاد دانشگاهی، با توسعه مدیریت دانش رابطه مستقیم و بالایی دارند. تأثیر بُعد سازگاری با توسعه مدیریت دانش بیش از سایر ابعاد میباشد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به اینکه بار عاملی مقداری مثبت است، بین ابعاد فرهنگ سازمانی (درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری و مأموریت) و توسعه مدیریت دانش رابطه مستقیم، معنادار و مثبتی وجود دارد. بنابراین، با حمایت و توسعه بیشتر ابعاد فرهنگ سازمانی و ایجاد زیرساختها در جهاد دانشگاهی میتوان به اجرای بهتر توسعه مدیریت دانش دست یافت.
فرهنگ سازمانی,مدیریت دانش,جهاد دانشگاهی,سازمان پژوهشمحور
https://stim.qom.ac.ir/article_2070.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2070_2121838c182f5d8ab1c4aef8fa16a0fa.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
ارائه یک سیستم تصمیمیار برای مقاومسازی بخش بانکی با رویکرد تابآوری
289
316
FA
ابراهیم
پرتوی
دانشجوی دکتری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
ebrahimpartovy@gmail.com
حسین
جهانگیرنیا
استادیار، گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
hosein_jahangirnia@yahoo.com
محمدحسن
ملکی
0000-0001-7697-9129
دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران
bozorgmehr.maleki1363@gmail.com
رضا
غلامی جمکرانی
استادیار، گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
accountghom@gmail.com
سید کاظم
چاوشی
0000-0002-7852-0132
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
chavoshi@khu.ac.ir
10.22091/stim.2021.7138.1616
<strong>هدف:</strong><strong> </strong>بانکداری یکی از حوزههای اثرگذار در اقتصاد از منظر تأمین مالی، کنترل نقدینگی و بهبود فضای کسبوکار است. مقاومسازی بانکداری نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور دارد. تحقیق حاضر به دنبال مقاومسازی این حوزه با رویکرد تابآوری است. برای تحقق این هدف، عوامل تابآوری بانکی شناسایی و اولویتبندی شدهاند.<br /><strong>روششناسی:</strong><strong> </strong>این پژوهش از منظر هدف، اکتشافی بوده و به دلیل استفاده از روشهای کمّی، دارای روششناسی کمّی چندگانه است. جامعه پژوهش، خبرگان بانکی هستند. نمونهگیری، قضاوتی بوده و حجم نمونه 15 نفر میباشد. ابزارهای گردآوری دادهها در این پژوهش عبارتند از مصاحبه و پرسشنامه. پرسشنامه خبرهسنجی برای غربال عوامل، پرسشنامه دیمتل، برای غربال ثانویه عوامل و تعیین میزان اثرگذاری آنها و نهایتاً پرسشنامه اولویتسنجی کداس برای رتبهبندی نهایی عوامل مورد استفاده قرار گرفت. عوامل پرسشنامههای تحقیق مبتنی بر مرور مقالات معتبر و مصاحبه با خبرگان میباشند، به همین دلیل ابزارهای تحقیق از روایی مطلوبی برخوردار بودند. برای تحلیل دادهها از آزمون بینم، دیمتل و کداس استفاده شد.<br />آزمون بینم برای غربال اولیه، دیمتل برای غربال ثانویه و کداس برای اولویتبندی عوامل نهایی مورد استفاده قرار گرفتند. آزمون بینم یکی از آزمونهای ناپارامتریک برای غربال عوامل بوده و علت استفاده از آن، نرمال نبودن دادههای تحقیق است. دیمتل جزء فنون تحلیل ساختاری بوده و با استفاده از آن میتوان میزان اثرگذاری و اثرپذیری عوامل را مشخص کرد. روش کداس جزء فنون فاصلهای جدید بوده و علاوه بر فاصله اقلیدسی، فاصله تاکسیکب را هم برای هر یک از عوامل مشخص میکند.<br /><strong>نتایج:</strong><strong> </strong>در ابتدا 22 عامل موثر روی تابآوری بانکی از طریق مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان بانکی شناسایی شد. عوامل مذکور با کاربست آزمون بینم غربال شدند. 13 عامل با ضریب معناداری بالای 5 درصد حذف گردیدند و 9 عامل باقیمانده با بکارگیری آزمون دیمتل، تحلیل شدند. غربال عوامل پیش از اولویتبندی نهایی، به سازگاری نتایج و کیفیت یافتهها کمک میکند. 5 عامل دارای خالص اثر مثبت بوده و اثرگذار ارزیابی شدند. نهایتاً 5 عامل مذکور با کاربست آزمون کداس اولویتبندی گردیدند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong><strong> </strong>عوامل آیندهنگری، مشارکت راهبردی با فینتکها و وجود سیستم تحلیل ریسک، به ترتیب بیشترین اولویت را در تابآوری بانکی دارند. تحلیل پیشرانها و شناسایی سناریوهای آینده بخش بانکی، سرمایهگذاری روی فینتکها برای استفاده از ظرفیت آنها در تحقیق و توسعه و شناسایی و مدیریت ریسکهای آینده بخش بانکی، به تابآوری شبکه بانکی کمک میکند.<br />
سیستم تصمیمیار,مقاومسازی,صنعت بانکداری,تابآوری,تصمیمگیری
https://stim.qom.ac.ir/article_2071.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2071_757a6acd5e0ed72867e4bc53201365ef.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
طراحی الگوی ارزیابی و ارتقاء مهارتهای اطلاعات و ارتباطات کتابداران کتابخانههای عمومی (مطالعه موردی: استان خوزستان)
317
346
FA
مراد
دستاران
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
moraddastaran6811@gmail.com
زهره
میرحسینی
0000-0002-8469-8543
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
zmirhosseini@yahoo.com
فرشته
سپهر
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
fereshteh.sepehr@yahoo.com
10.22091/stim.2020.5934.1438
<strong>هدف:</strong> هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی ارزیابی و ارتقاء مهارتهای فنآوریهای اطلاعاتی (مهارتهای نرمافزاری، سختافزاری، شبکه و فنآوریهای ارتباطی) کتابداران کتابخانههای عمومی است.<br /><strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و با استفاده از تکنیک فراترکیب، تحلیل محتوا، تکنیک دلفی، مدل معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) انجام شده است. در تحلیل محتوای کیفی با استفاده از فراترکیب، 129مقوله مفهومی از 15 مقاله استخراج گردید. سپس این مفاهیم با اجرای تکنیک دلفی، در سه مرحله و با تأیید 20 نفر از اعضای تیم خبره، به پرسشنامهای متشکل از 35 گویه با پایایی (97/0) و روایی (90/0) تبدیل شد. جامعه آماری پژوهش نیز شامل 327 نفر از کتابداران استان خوزستان در سال 1399 بوده است که با روش نمونهگیری انتساب متناسب، تعداد 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.<br /><strong>نتایج:</strong> یافتهها نشان میدهد که مهارتهای نرمافزاری با بارعاملی (95/0)، مهارتهای سختافزاری با بارعاملی (88/0)، مهارتهای شبکه با بارعاملی (91/0) و مهارت فنآوریهای ارتباطی با بارعاملی (87/0) در یک رابطۀ همبسته، بر ارتقاء مهارت فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی کتابداران تأثیرگذار هستند. بنابراین، کتابداران کتابخانههای عمومی طبق نظریۀ پذیرش فنآوری دیویس و همکاران (1989)، نگرش مثبتی به استفاده از فنآوریهای اطلاعات و ارتباطات داشتهاند و این نگرش مثبت موجب تمایل به استفاده و ارتقاء مهارتهای اطلاعاتی و ارتباطی در میان آنان شده است. همچنین با استناد به چهار عامل تعیینکننده و مؤثر در تمایل و استفاده از فنآوری در نظریۀ یکپارچه پذیرش، میتوان استنباط کرد که کتابداران مشارکتکننده در این پژوهش، باور داشتهاند که استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی، در عملکرد و موفقیت شغلی آنها تأثیرگذار است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong><strong> </strong>طبق نتایج به دست آمده، در مهارتهای اطلاعاتی برای کتابداران ابتدا مهارتهای نرمافزاری اهمیت دارند، سپس مهارتهای شبکه مفید میباشند و مهارتهای سختافزاری و ارتباطاتی نیز در رتبههای بعدی قرار دارند. شاخصهای برازش نیز مؤید آن است که الگوی پیشنهادی از اعتبار بالایی برخوردار است.<br />
کتابخانههای عمومی,کتابداران,استان خوزستان,مهارتهای اطلاعاتی,مهارتهای ارتباطی,فنآوری اطلاعات
https://stim.qom.ac.ir/article_2186.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2186_565d05d301edfc2790cecc28c6cc6bb7.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
0621
03
23
ترسیم وضعیت استارتآپهای حوزه مطبوعات در ایران و ارائه سناریوهای توسعه
347
372
FA
حمیدرضا
رادفر
0000-0003-1135-1837
استادیار، گروه مطالعات اسناد فرهنگی آسیا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
hamidr.radfar@gmail.com
داریوش
مطلبی
0000-0002-2503-6558
دانشیار، دانشکده علوم انسانی، واحد یادگار امام خمینی شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرری، ایران
dariushmatlabi@yahoo.com
10.22091/stim.2021.6936.1582
<strong>هدف:</strong><strong> </strong>فعالیتهای استارتآپی در حوزههای مختلف کسب و کار یکی دو دهه است که در حال شکلگیری و فعالیت و رشد هستند. بر این اساس نهادهای حاکمیتی باید به دنبال شناسایی، رصد و مدیریت این حوزه باشند. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و دستهبندی استارتآپهای فعال حوزه مطبوعات و تدوین سناریوهای محتمل برای توسعه آینده آنها است.<br /><strong>روششناسی:</strong> برای وصول به اهداف پژوهش، از رویکرد ترکیبی (کمّی- کیفی) استفاده شد. در بخش نخست پژوهش، روش پژوهش پیمایشی- توصیفی جهت شناسایی و بررسی وضعیت استارتآپهای حوزه مطبوعات مورد استفاده قرار گرفت. در بخش دوم (بخش کیفی) نیز از روش سناریونگاری تکوینی برای تدوین سناریو، استفاده شد. جامعه پژوهش در بخش کمّی، تمام استارتآپهای فعال در صنعت مطبوعات بودند که با بررسیهای متعدد صورت گرفته، در نهایت تعداد 62 استارتآپ شناسایی و معرفی شدند. در بخش کیفی نیز 8 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی حوزه مطبوعات شناسایی و مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات در بخش کمّی، از سیاهه وارسی تولید شده توسط محققان استفاده شد و در بخش کیفی نیز از مصاحبه و تحلیل محتوای آنها استفاده شد. برای تحلیل دادهها و تدوین سناریوها از روش سناریونویسی تکوینی استفاده گردید.<br /><strong>نتایج:</strong> نتایج پژوهش حاضر نشان داد که استارتآپهای فعال در حوزه مطبوعات از عمری کمتر از یک دهه برخوردار هستند و ضعف سرمایهگذاری و فعالیت، از عمده ضعفهای آنها است. از طرفی نیز آنها تنها متمرکز بر خبررسانی و تولید ابزارهایی برای مدیریت و اشاعه مطبوعات هستند. استارتآپها برای فعالیت در این حوزه با مسائل و مشکلات متعددی مواجه میباشند که از جمله آنها میتوان به مسائل زیرساختی، ضعف صنعت و مدافعه در مقابل تغییرات اشاره کرد.<br /> به لحاظ جغرافیایی نیز استارتآپهای این حوزه بیشتر در شهر تهران متمرکز هستند و به لحاظ موضوعی بیشتر بر خبررسانی عمومی متمرکز بوده و نتوانستهاند کل صنعت مطبوعات را پوشش دهند. در نهایت برای تبیین آینده این حوزه سه سناریو در صورت مهیاء شدن زیرساختهای شکلگیری آنها تبیین شد تا آینده این حوزه را برای مسئولان مربوطه نشان دهد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> استارتآپهای حوزه مطبوعات در ایران از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و ضروری است برنامهریزی برای حمایت مالی و معنوی از این استارتآپها توسط نهادهای مسئول انجام شود.<br />
استارتآپها,صنعت مطبوعات,خبررسانی,سناریوهای توسعه
https://stim.qom.ac.ir/article_1855.html
https://stim.qom.ac.ir/article_1855_0c9d1514bc6b25c4583136047cb55f1f.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
بررسی تاثیر مدیریت دانش و سرمایههای فکری در کسب مزیت رقابتی و اولویتبندی آن به روش AHP (مورد مطالعه: شرکت بیمه ایران)
373
404
FA
ودود
جوان امانی
0000-0001-5231-5889
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
dramani206@yahoo.com
حمید
اکبری
0000-0001-7315-8448
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
hamidakbari85@yahoo.com
10.22091/stim.2021.7000.1604
<strong>هدف:</strong> هدف این تحقیق بررسی تاثیر مدیریت دانش و سرمایههای فکری در کسب مزیت رقابتی و اولویتبندی آن به روش AHP در شرکت بیمه ایران میباشد.<br /><strong>روششناسی:</strong> روش ﺗﺤﻘﯿﻖ حاضر از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ. برای جمعآوری دادهها، از روش کتابخانهای (مطالعه اسناد و مدارک) و روش میدانی (پرسشنامه) استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق از کارکنان شرکت بیمه ایران به تعداد 3000 نفر انتخاب شدند. برای تعیین اندازه نمونه آماری از جدول مورگان استفاده گردید که با توجه به حجم جامعه آماری، تعداد نمونه آماری 341 نفر برآورد شد. مقدار آلفای کرونباخ برای متغیرهای مدیریت دانش، سرمایه فکری<br />و مزیت رقابتی به ترتیب 956/0، 926/٠ و 250/1 بدست آمد که بیانگر قابلیت اعتماد بالای پرسشنامهها است. فرضیههای پژوهش نیز با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزارهای lisrel و Spss مورد بررسی قرار گرفته و همه فرضیهها تأیید شدند.<br /><strong>نتایج:</strong> ﻧﺘﺎﯾﺞ بدست آمده از ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی آﻣﺎری در ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﯽداری 05/0، ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ وﺟﻮد تاثیر مدیریت دانش و سرمایههای فکری در کسب مزیت رقابتی میباشد. نتیجه اولویتبندی نیز بیانگر این است که توزیع دانش با وزن 0.246 بیشترین تاثیر را در بین ابعاد مدیریت دانش دارد و نگهداری دانش با وزن 0.119 کمترین تاثیر را دارد. همچنین سرمایه رابطهای با وزن 0.210 بیشترین تاثیر را در بین ابعاد سرمایه فکری و سرمایه سازمانی با وزن 0.130 کمترین تاثیر را دارد.<br />ابعاد سرمایه فکری با اشتراک دانش ارتباط مستقیم و معناداری داشته و سرمایه فکری ارتباط معناداری با اشتراک دانش دارد. به علاوه، سرمایه فکری منجر به بهبود اشتراک دانش کارکنان میشود. ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن فرضیهها ﺣﺎﻛﻲ از ﺗﺎﻳﻴﺪ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدارى ﺑﻴﻦ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻓﻜﺮى و ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ؛ بدین معنی که متغیر مدیریت داﻧﺶ ﺑﺮ ﻛﺴﺐ ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻰ در شرکت بیمه ایران تاثیر مثبت و معنیداری میگذارد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> سازمانهای برخوردار از مدیریت سرمایه فکری اصولاً عملکرد بهتری نیز دارند.لذا، سازمانها باید تلاش بیشترى در جهت ایجاد تمایل و توانمند ساختن کارکنان خود براى به اشتراکگذارى دانش و کسب مزایای رقابتی انجام دهند. توسعه و بهبود سرمایه اجتماعی، سرمایه فکری و مدیریت دانش در سازمان، نه تنها مستلزم بهبود ارتباطات و تعاملات مبتنی بر اعتماد میان اعضای سازمان بوده، بلکه نیازمند ساختار و فناوری مطلوب و مناسب هر سازمان است. بنابراین، سرمایه اجتماعی میتواند به عنوان یکی از قابلیتهای سازمان بهشمار آید و در خلق و تسهیم دانش موجود در سرمایههای فکری و مدیریت دانش سازمان کمک بسیار نماید.<br />
مدیریت دانش,سرمایه فکری,مزیت رقابتی,عملکرد سازمان,شرکت بیمه ایران
https://stim.qom.ac.ir/article_2063.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2063_4c2a40717842400f9bbd4ef2c9a879e9.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
بررسی قابلیتهای شرکتهای داخلی دارای محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی با قابلیت استفاده در حوزه فعالیتهای کتابداری
405
426
FA
محمدحسن
عظیمی
0000-0002-7786-0944
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز،
اهواز، ایران
azimih@scu.ac.ir
فاطمه
حسینی زاده
0000-0002-9394-8284
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،
دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
f-hosseinizadeh@stu.scu.ac.ir
10.22091/stim.2021.7040.1597
<strong>هدف:</strong> با توجه به قابلیتهای رو به گسترش فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی، هدف اصلی این پژوهش بررسی قابلیت استفاده از محصولات/ نرمافزارهای ایرانی مبتنی بر هوش مصنوعی در کتابخانهها و نرمافزارهای کتابخانهای میباشد.<br /><strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش کمّی است که به روش تحلیلی و توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش، کلیه شرکتهای ثبت شده رسمی در ایران بوده که نمونه پژوهش شامل 21 شرکت فعال در زمینه تولیدات نرمافزاری هوشمصنوعی هستند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش چکلیست محقق ساخته است که شامل دو بخش، اطلاعات دموگرافی شرکتها و سوالات پژوهش بوده و پایایی آن با آلفای کرونباخ 84/0، تایید گردید.<br /><strong>نتایج:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که بیشترین حوزههای فعالیت شرکتهای مورد بررسی پردازش متن، تصویر و صوت بوده است و محصولات این شرکتها قابلیت کاربرد در نرمافزارهای کتابخانهای را دارند. شرکتهای عصر گویش پرداز و سرزمین هوشمند، از قدیمیترین شرکتها در این حوزه هستند که از سال 1384تاکنون مشغول فعالیت میباشند. شرکت عامر اندیش هوشمند با داشتن 30 کارمند، دارای بیشترین تعداد کادر متخصص میباشد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> بهرهگیری از هوشمصنوعی در نرمافزارهای کتابخانهای در ایران علمی نوپا است و شرکتهای مرتبط با این حوزه برای طراحی و تولید نرمافزارهای بومی سازگار با زبان رسمی کشور، در حال طی مسیرهای پیشرفت و توسعه هستند. کتابخانهها و کتابداران نیز به استفاده از فناوریهای جدید در کتابخانهها علاقمند بوده، هرچند که نیازمند آموزشهایی برای استفاده از آنها باشند.<br />
هوش مصنوعی,کتابخانهها,شرکتهای نرم افزاری,خدمات کتابخانهای,نرمافزارهای کتابخانهای,ایران,کتابداری
https://stim.qom.ac.ir/article_2064.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2064_1180ef7c2841c3afdb953f2a234f4d3c.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
تدوین و اعتباریابی مقیاس سنجش رفتار اطلاعاتی در بحران
427
454
FA
منصور
کوهی رستمی
0000-0002-1351-6052
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
rostami.mk@gmail.com
مجتبی
جهانی فر
0000-0003-0988-7042
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
m.jahanifar@scu.ac.ir
10.22091/stim.2021.6466.1511
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه رفتار اطلاعاتی در بحران در جامعه ایرانی با تأکید بر بحرانهای عمومی است.<br /><strong>روششناسی:</strong> این مطالعه یک پژوهش کمّی بوده که با رویکرد طراحی ابزار انجام شده است. در این پژوهش به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه، از نمونه در دسترس 413 نفری از شهروندان اهوازی استفاده شده است. همچنین از روشهای ساخت پرسشنامه همچون روایی ظاهری، محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی سازه استفاده شد. به منظور بررسی همسانی درونی نیز آلفای کرونباخ به کار رفت.<br /><strong>نتایج:</strong> شاخص نمره تأثیر برای روایی ظاهری همه گویهها مقدار قابل قبول بیش از 5/1 را در برداشت و برای شاخص روایی محتوایی، مقیاس مقدار مطلوب 92/0 بدست آمد. در بارگزاری عاملی نیز همه عاملها با میزان تبیین مناسبی در تحلیل عاملی، تأیید شدند و آلفای کرونباخ برای همه عاملها مقادیر قابل قبول 7/0 تا 9/0 بود.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج حاکی از تاثیر چهار عامل اصلی اطلاعیابی، اشتراکگذاری اطلاعات، اعتبار رسانه و جهتگیری نسبت به اطلاعات بحران در رفتار اطلاعاتی در بحران است. مقیاس طراحی شده به منظور بررسی رفتار اطلاعاتی جامعه ایرانی در مواقع بحرانهای عمومی، مناسب ارزیابی شده و استفاده از آن برای سنجش رفتار اطلاعاتی در هنگام بحران عمومی توصیه میگردد.<br /><strong> </strong>
رفتار اطلاعاتی,اطلاعیابی,بحران,اشتراکگذاری اطلاعات,اعتبار رسانه
https://stim.qom.ac.ir/article_2180.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2180_7457d07366ccfe8a0a1fee715070b4fa.pdf
دانشگاه قم
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
2476-6658
2476-6534
8
2
2022
06
22
تدوین الگوی مدیریت دانش در شهرداریهای کلانشهرهای ایران
468
483
FA
سید محمد
میرزمانی
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
mirzamani_55@yahoo.com
زهرا
اباذری
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
fekrenoandish.ir@gmail.com
نجلا
حریری
0000-0003-2320-7023
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
nadjlahariri@gmail.com
نصرت
ریاحی نیا
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
sara_purriahi@yahoo.com
10.22091/stim.2020.6084.1460
<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی مدیریت دانش در شهرداریهای کلانشهرهای ایران است.<br /><strong>روش</strong>: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع، توصیفی همبستگی میباشد. جامعه پژوهش تعداد 5000 هزار نفر از کارکنان 5 استان از شهرداریهای کلانشهرهای کشور است. روش نمونهگیری پژوهش خوشهای بوده که براساس فرمول کوکران 360 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخته بود که از تحلیل کیفی پژوهش بدست آمد که شامل هفت مؤلفه و 59 سؤال میباشد.<br /><strong>نتایج</strong>: نتیجه آزمون t تک نمونهای نشان داد که بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود همه مؤلفههای الگوی مدیریت دانش در بین کارکنان شهرداریهای کلانشهرهای ایران، تفاوت وجود دارد و وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب در حد پایینتری ارزیابی شده است. همچنین نتایج بار عاملی بزرگتر از 6/0 بوده که در محدوده خوب و قابل قبول قرار دارد و با توجه به اینکه اعداد معنیداری یا همان t-value بزرگتر از 96/1 است، معنیدار بودن همه مؤلفههای مدیریت دانش در شهرداریهای کلانشهرها تأیید میگردد. بر این اساس، الگوی مدیریت دانش در شهرداریهای کلانشهرهای ایران، از برازش مناسبی برخوردار میباشد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> پیشنهاد میشود در سازمان شهرداریها از روشهای جدید و خلاقانه برای انتقال دانش استفاده شود، توسعه خدمات الکترونیک در شهرداریها صورت گیرد، کارکنان ترغیب شوند تا آموختههایشان را به نیرویهای جدید شهرداری انتقال دهند و کارکنان و مدیران از مزایای حاصل از پیادهسازی مدیریت دانش اطلاع یابند.
مدیریت دانش,شهرداریها,کلانشهرها,کاربرد دانش
https://stim.qom.ac.ir/article_2187.html
https://stim.qom.ac.ir/article_2187_19237de01df5a20eaa9bfbd3ef81dd9d.pdf