TY - JOUR ID - 1286 TI - تاملی بر مدل‌های ارزیابی کتابخانه‌ای: با تاکید بر خدمات JO - علوم و فنون مدیریت اطلاعات JA - STIM LA - fa SN - 2476-6658 AU - نوروزی, یعقوب AU - عباسی, فاطمه AU - حیدرنیا, زهرا AD - دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قم، قم، ایران. AD - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم AD - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 4 IS - 4 SP - 3 EP - 30 KW - کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی KW - مدل‌های ارزیابی KW - کیفیت خدمات KW - ارزیابی خدمات DO - 10.22091/stim.2019.3650.1258 N2 - هدف: برای اینکه بتوان فعالیت‌ها و خدمات را در سازمان‌های مختلف توسعه داد باید از ابزارهای مختلف جهت ارزیابی خدمات استفاده کرد. برای ارزیابی خدمات در کتابخانه‌ها از مدل‌هایی که برای این کار بوجود آمده‌اند استفاده می‌شود. هدف از انجام این تحقیق بررسی هشت مدلی است که برای ارزیابی کتابخانه‎ها بویژه در زمینه خدمات کتابخانه‌ای در پژوهش‌های مختلف استفاده شده‌اند.روش/رویکرد پژوهش: در تدوین این مقاله از منابع موجود در این زمینه بهره گرفته شده است و با استفاده از روش کتابخانه‌ای اطلاعات مربوط گردآوری شد. برای گردآوری اطلاعات با استفاده از کلیدواژه‌‎های مرتبط اقدام به جستجو در پایگاه‎های اطلاعاتی مختلف شد. در نهایت پس از شناسایی و دستیابی به منابع ارزشمند و مرتبط از آنها برای تدوین نهایی مقاله استفاده به عمل آمد.نتیجه گیری: بررسی پیشینه‌های مربوط به مدل‏های ارزیابی مورد مطالعه نشان داد که هر کدام از این مدل‏ها با توجه به نیاز خاصی به وجود آمده‌اند و به منظور تحقق به اهداف خاصی طراحی شده‌اند. همچنین با توجه به کاربرد آنها، مولفه‌های خاصی برای آنها در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه بیشتر مدل‌های مورد بحث خارج از حوزه علم اطلاعات وارد این عرصه شده‌اند. UR - https://stim.qom.ac.ir/article_1286.html L1 - https://stim.qom.ac.ir/article_1286_2a5e9b9d273e71558e179b660ba161f9.pdf ER -