TY - JOUR ID - 1515 TI - مدیریت اطلاعات دانش‌آموزان و دانشجویان برای فراهم آوردن محیطی هوشمند به منظور ارتقای سطح آموزشی آنان با استفاده از اینترنت اشیاء JO - علوم و فنون مدیریت اطلاعات JA - STIM LA - fa SN - 2476-6658 AU - مرادی, محمد AU - رهسپارفرد, خیراله AD - دانشجوی دکتری، گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران. AD - استادیار، گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران . Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 5 IS - 4 SP - 130 EP - 160 KW - اینترنت اشیاء KW - آموزش KW - دانش‌آموز KW - دانشجو DO - 10.22091/stim.2020.4936.1350 N2 - هدف: هدف این پژوهش فراهم آوردن محیطی هوشمند به منظور بهبود برنامه‌ریزی، سلامت، رفاه و در نتیجه پیشرفت تحصیلی و آموزشی دانش‌آموزان و دانشجویان است. روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی است. بنابراین ابتدا شاخص‌های موثر در فرایند یادگیری با مطالعه کتب، مقالات و پرسش از افراد خبره استخراج و سپس اولویت‌بندی گردیده است. در مرحله بعد، یک معماری پیشنهاد شده است که ابعاد مورد بررسی آن؛ تغذیه و سلامت، انرژی، انتخاب هم‌اتاقی و تعیین استاد راهنما و همکار پژوهشی هستند. یافته‌ها: طبق نظرسنجی از خبرگان، شاخص‌های 1-آمادگی و سلامت جسم و روح 2-دقت و تمرکز حواس 3-موقعیت و محیط یادگیری، شاخص‌های موثر در فرایند یادگیری هستند. در خصوص سلامت، برنامه کاربردی در بستر اینترنت اشیاء برای دستیابی هر دانش‌آموز یا دانشجو به سهم‌های مورد نیازش و در نتیجه دستیابی به سلامت، بیان شده است. در خصوص انرژی، فلوچارت و شبه کد در بستر اینترنت اشیاء برای جلوگیری از اسراف انرژی، تنظیم خودکار آن و در نتیجه افزایش دقت و تمرکز ذکر شده است. همچنین الگوریتم پیشنهادی در بستر اینترنت اشیاء برای تعیین استاد راهنما و همکار پژوهشی جهت افزایش دقت و تمرکز حواس بیان شده است. در خصوص انتخاب هم‌اتاقی، فرصت‌های استفاده از اینترنت اشیاء برای دستیابی به صفات خاصه بیشتر و با مقادیر دقیق‌تر در انتخاب هم‌اتاقی و در نتیجه دستیابی به موقعیت و محیط مطلوب‌تر مورد بحث قرار گرفته است. نتیجه‌گیری: استفاده از تکنولوژی‌های روز می‌تواند باعث بهبود برنامه‌ریزی، سلامت و آسایش دانش‌آموزان و دانشجویان و در نتیجه ارتقای سطح علمی و آموزشی آن‌ها شود. UR - https://stim.qom.ac.ir/article_1515.html L1 - https://stim.qom.ac.ir/article_1515_068ed3276e5c9815c47454025559a9fe.pdf ER -