TY - JOUR ID - 1682 TI - بررسی میزان همخوانی ساختار و ویژگی های اصطلاحنامه‌‌‌های علوم اسلامی با اصطلاحنامه بازیابی JO - علوم و فنون مدیریت اطلاعات JA - STIM LA - fa SN - 2476-6658 AU - یعقوب‌نژاد, محمدهادی AU - آجرلو, لیلا AU - طاهری, سید مهدی AD - استادیار، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، قم، ایران. AD - کارشناس ارشد، گروه کتابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران AD - دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌‌‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 3 SP - 131 EP - 157 KW - اصطلاحنامه‌‌‌های علوم اسلامی KW - اصطلاحنامه KW - استاندارد ایزو 25964 KW - یادداشت دامنه KW - روابط معنایی KW - زبان طبیعی KW - نشانه‌‌‌های بیانگر روابط DO - 10.22091/stim.2020.4907.1348 N2 - هدف: تعیین و تبیین میزان همخوانی ساختار و ویژگی‌های اصطلاحنامه‌های علوم اسلامی با اصطلاحنامه‌های بازیابی بر اساس استاندارد ایزو 25964. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. ابزار گردآوری داده‌‌‌ها سیاهه وارسی پژوهشگر‌‌‌ساخته است. جامعه پژوهش شامل توصیفگرهای اصطلاحنامه‌های علوم‌ اسلامی است. ‌‌برای تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی نیز از آزمون t تک‌‌‌نمونه‌ای، فریدمن و آزمون کولموکروف-اسمیرنوف با کمک نرم‌‌‌افزار ‌اس.پی.اس.اس استفاده شده است. یافته‌‌‌ها: براساس داده‌‌‌ها بیشترین میزان همخوانی با استاندارد به شیوه نمایش با‌ میانگین 87/80% و بعد از آن به ترتیب عمق روابط معنایی با میانگین کل 00/70% میزان نزدیکی اصطلاحات به زبان طبیعی با میانگین12/24% و بخش میزان همخوانی اصطلاحات نامرجح مربوط به هر اصطلاح مرجح و میانگین 25/22% بخش میزان کمی و محتوایی‌ یادداشت دامنه با میانگین 87/19% و کمترین میزان همخوانی به بخش گویایی نشانه‌های بیانگر روابط با میانگین 37/19% مربوط می‌‌‌شد. نتیجه‌‌‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد اصطلاحنامه‌‌‌های علوم اسلامی از نظر میزان مطابقت با استاندارد اصطلاحنامه‌‌‌های بازیابی در سطح بالایی از همخوانی است. بر اساس یافته‌‌‌ها بین ساختار و ویژگیهای اصطلاحنامه‌های علوم اسلامی با اصطلاحنامه‌های بازیابی تفاوت معنا‌‌‌داری وجود دارد.   UR - https://stim.qom.ac.ir/article_1682.html L1 - https://stim.qom.ac.ir/article_1682_973f14582119f13c0432e07651d7e5d8.pdf ER -