TY - JOUR ID - 2176 TI - چگونگی ارائه خدمات در راستای برندسازی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی ایران (مطالعه کیفی) JO - علوم و فنون مدیریت اطلاعات JA - STIM LA - fa SN - 2476-6658 AU - صفایی, زهرا AU - رجبعلی بگلو, رضا AU - خسروی, عبدالرسول AD - دکتری، مدیر اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران AD - استادیار، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 9 IS - 1 SP - 229 EP - 252 KW -  برندسازی KW - کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران KW - خدمات اطلاعاتی KW - کاربران کتابخانه‌ها DO - 10.22091/stim.2022.7604.1694 N2 - هدف: امروزه با توجه به رقابتی‌شدن فضای اطلاعات و اطلاع‌رسانی، ضرورت دارد کتابخانه‌ها به منظور همگامی با نیازهای اطلاعاتی کاربران بالقوه و بالفعل خود و پرهیز از واگذاری عرصه رقابت به دیگر بازیگران عرصه اطلاعات، در رویکردهای سنتی خود تجدیدنظر نمایند. در این میان، پی‌گیری و کاربست راهبردهای مبتنی بر بازاریابی و برندسازی اطلاعات در محیط کتابخانه می‌تواند به‌ عنوان راه‌کاری اثربخش در راستای رسیدن به جایگاه واقعی کتابخانه‌ها در نظر گرفته شود. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی خدمات مورد نیاز برای برند شدن در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی ایران انجام شد.روش: این پژوهش کاربردی و با روش تحلیل محتوای کیفی، به روش قیاسی یا جهت‌دار انجام شد. داده‌ها از طریق صاحبه نیمه‌ساختاریافته با نمونه‌های هدف‌مند شامل 14 نفر از مدیران کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی ایران گردآوری شد.یافته‌ها: براساس یافته‌های این پژوهش، 2 مفهوم اصلی خدمات تخصصی (دربرگیرندۀ خدمات اطلاعاتی، پژوهشی و علم‌سنجی، آموزشی) و خدمات عمومی (دربرگیرندۀ خدمات رفاهی ، سلامت عمومی کاربران، پشتیبانی و فرهنگی) با 7 مؤلفه و 33 کد فرعی در ارتباط با ارائه و تنوع خدمات در برندسازی کتابخانه‌های دانشگاهی پزشکی شناسایی شد.نتیجه‌گیری: ارائه خدمات تخصصی نوین و عمومی باکیفیت و مورد نیاز کاربران امروزی باعث می‌شود دیدگاه جامعه و کاربران نسبت به کتابخانه تغییر کرده و این ذی‌نفعان ادراک قوی‌تری از کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی دانشگاه‌های علوم پزشکی پیدا کنند. بنابراین، مدیران این مراکز اطلاع‌رسانی باید در ارائه خدمات در راستای برندسازی کتابخانه‌های تحت مدیریت خود تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.  UR - https://stim.qom.ac.ir/article_2176.html L1 - https://stim.qom.ac.ir/article_2176_32b0074c8068e885b05e5c31cbb8e948.pdf ER -