TY - JOUR ID - 2186 TI - طراحی الگوی ارزیابی و ارتقاء مهارت‌‌های اطلاعات و ارتباطات کتابداران کتابخانه‌های عمومی (مطالعه موردی: استان خوزستان) JO - علوم و فنون مدیریت اطلاعات JA - STIM LA - fa SN - 2476-6658 AU - دستاران, مراد AU - میرحسینی, زهره AU - سپهر, فرشته AD - دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 2 SP - 317 EP - 346 KW - کتابخانه‌‌های عمومی KW - کتابداران KW - استان خوزستان KW - مهارت‌‌های اطلاعاتی KW - مهارت‌‌های ارتباطی KW - فن‌آوری اطلاعات DO - 10.22091/stim.2020.5934.1438 N2 - هدف: هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی ارزیابی و ارتقاء مهارت‌‌های فن‌‌آوری‌‌های اطلاعاتی (مهارت‌‌های نرم‌‌افزاری، سخت‌‌افزاری، شبکه و فن‌‌آوری‌‌های ارتباطی) کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی است.روش‌‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و با استفاده از تکنیک فراترکیب، تحلیل محتوا، تکنیک دلفی، مدل معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) انجام شده است. در تحلیل محتوای کیفی با استفاده از فراترکیب، 129مقوله مفهومی از 15 مقاله استخراج گردید. سپس این مفاهیم با اجرای تکنیک دلفی، در سه مرحله و با تأیید 20 نفر از اعضای تیم خبره، به پرسشنامه‌‌ای متشکل از 35 گویه با پایایی (97/0) و روایی (90/0) تبدیل شد. جامعه آماری پژوهش نیز شامل 327 نفر از کتابداران استان خوزستان در سال 1399 بوده است که با روش نمونه‌‌گیری انتساب متناسب، تعداد 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.نتایج: یافته‌‌ها نشان می‌‌دهد که مهارت‌‌های نرم‌‌افزاری با بارعاملی (95/0)، مهارت‌‌های سخت‌‌افزاری با بارعاملی (88/0)، مهارت‌‌های شبکه با بارعاملی (91/0) و مهارت فن‌‌آوری‌‌های ارتباطی با بارعاملی (87/0) در یک رابطۀ همبسته، بر ارتقاء مهارت فن‌‌آوری‌‌های اطلاعاتی و ارتباطی کتابداران تأثیرگذار هستند. بنابراین، کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی طبق نظریۀ پذیرش فن‌‌آوری دیویس و همکاران (1989)، نگرش مثبتی به استفاده از فن‌‌آوری‌‌های اطلاعات و ارتباطات داشته‌‌اند و این نگرش مثبت موجب تمایل به استفاده و ارتقاء مهارت‌‌های اطلاعاتی و ارتباطی در میان آنان شده است. همچنین با استناد به چهار عامل تعیین‌‌کننده و مؤثر در تمایل و استفاده از فن‌‌آوری در نظریۀ یکپارچه پذیرش، می‌‌توان استنباط کرد که کتابداران مشارکت‌‌کننده در این پژوهش، باور داشته‌‌اند که استفاده از فن‌‌آوری‌‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، در عملکرد و موفقیت شغلی آن‌‌ها تأثیرگذار است.نتیجه‌‌گیری: طبق نتایج به دست آمده، در مهارت‌‌های اطلاعاتی برای کتابداران ابتدا مهارت‌‌های نرم‌‌افزاری اهمیت دارند، سپس مهارت‌‌های شبکه مفید می‌‌باشند و مهارت‌‌های سخت‌‌افزاری و ارتباطاتی نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. شاخص‌‌های برازش نیز مؤید آن است که الگوی پیشنهادی از اعتبار بالایی برخوردار است.  UR - https://stim.qom.ac.ir/article_2186.html L1 - https://stim.qom.ac.ir/article_2186_565d05d301edfc2790cecc28c6cc6bb7.pdf ER -