TY - JOUR ID - 2466 TI - گسترش محتوای آموزشی برنامه درسی برونر با استفاده از مهارت های سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی JO - علوم و فنون مدیریت اطلاعات JA - STIM LA - fa SN - 2476-6658 AU - مومنی, عصمت AD - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2023 PY - 2023 VL - IS - SP - EP - KW - تدوین محتوای آموزشی برنامه درسی KW - نظریه برونر KW - مهارت تفکر انتقادی KW - مهارت سواد اطلاعاتی KW - نظریه یادگیری DO - 10.22091/stim.2023.8922.1904 N2 - مقدمه: شناسایی، دسترسی  و ارزیابی  محتوای درسی همراه با مهارت استخراج، استدلال و استنتاج منجر به سازماندهی و نحوه صحیح ارائه مطالب در تدریس می شود. هدف از پژوهش حاضر، گسترش محتوای  آموزشی برنامه درسی برونر با استفاده از مهارت های سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی است. روش: پژوهش حاضر از نوع هدف بنیادی  است و به روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی با رویکرد جهت داراست. داده های موجود در پژوهش طی شش مرحله از طریق مطالعه اسناد کتابخانه ای و منابع دیگر در پایگاه های اطلاعاتی گردآوری شده است. معیار ارزیابی یافته های پژوهش حاضر، جهت تامین قابلیت اعتبار از روش استفاده متون و اسناد کتابخانه ای برای کشف بهتر ابعاد و جهت تامین قابلیت اعتماد از شرح مبسوط مراحل و تحلیل اطلاعات و جهت تامین اصل تاییدپذیری با حفظ مستندات مربوط به مراحل مختلف پژوهش و جهت تامین اصل قابلیت انتقال در زمان گزارش، نتایج تحقیق به طور دقیق و جز به جز ذکر شده است.یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند که مهارت تشخیص نیازهای اطلاعاتی و مهارت توانایی تحلیل،  فراگیران را در پاسخ به سوال و سوال های غیر معمول در محتوا، توانمند می سازد. مهارت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز و  مهارت توانایی استنباط، باعث تشویق  فراگیران به مسئله سازی  می شود، و  با  توجه به  مفاهیم  قبلی، درس را  شروع  می کنند. مهارت معیارهای نقد و ارزیابی منابع اطلاعاتی و مهارت استدلال استنتاجی برای ارائه مفهوم جدید به گونه ای برجسته و مشخص، محتوا را از ساده  به  پیچیده تبدیل می کند. مهارت استفاده بهینه از منابع اطلاعاتی و مهارت استدلال استقرایی در درک مفهوم  برای  فراگیران از اصل کشف تشابه و تضاد، استفاده و  توسط محتوا  به حدس زدن  عملی تشویق می کند. مهارت رعایت  مبانی  قانونی و اخلاقی استفاده از اطلاعات و مهارت ارزشیابی، موجب  تهییج آگاهی در فراگیران شده و زمینه را برای فعال بودن، مشارکت و کار گروهی، خود راهبری و استقلال فراهم می سازد.  نتیجه گیری: فراگیران در فرآیند یادگیری بر اساس موارد چهارده گانه تدوین محتوای آموزشی برنامه درسی برونر با مهارت های سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی، رابطه بیشتری بین اجزاء اطلاعاتی که در ذهن دارند برقرار می کنند و موجب درک بیشتر، یادگیری عمیق تر و دستیابی به مطالب و مفاهیم جدید می شوند. پیشنهاد می شود، تدوین محتوای آموزشی برنامه درسی برونر، با استفاده از مهارت های تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی بسط و گسترش معنایی پیدا کند. UR - https://stim.qom.ac.ir/article_2466.html L1 - ER -