2024-03-29T06:07:07Z
https://stim.qom.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=248
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
stim
2476-6658
2476-6658
1400
7
1
هوشِ «لحظه-آگاهی» و توان ذهن برای مدیریت اطلاعات و نمودهای آن برای عرصههای سازمانی
محمد
حسن زاده
فرایند پردازش اطلاعات در ذهن، یک فرایند پیچیدهای است که در قالب مجموعهای از واکنشهای عصبی، تحلیلهای گذشتهنگر، دریافتهای وضعیت کنونی و آفرینشهای معطوف به آینده تشکیل شده است. از ورود یک درونداد در قالب سائقهای گوناگون به حریم منظومه اندیشگی انسانها تا حصول یک عکسالعمل در قالب یک تصمیم، واکنش، رفتار و یا حرکت پردازشهای بسیار پیچیدهای در ذهن و دستگاه شناختی انسانها حادث میشود که موضوع مطالعات میانرشتهای در حوزههای تعلیم و تربیت، روانشناسی، رفتارشناسی، عصبشناسی، علم اطلاعات، دانششناسی، منطق و غیره قرار گرفته است. هر کدام از این حوزههای مطالعاتی از منظر مسائل مبتلابه خود به این فرایند نگریسته و نظریههای مختلفی شکل گرفته است. پدیدهای که به عنوان یک مسأله برای نگارنده مطرح میباشد، پدیده «لحظه- آگاهی» است. پدیده «لحظه- آگاهی» در اینجا به میزان فهم موجودِ هوشمند انسانی یا شبهِ هوشمندِ ماشینی (منظور ماشینهای هوشمند بوده که در مقایسه با هوشمندی انسانی، شبیه به آن در نظر گرفته شده است) از لحظهای مربوط است که در آن لحظه، تصمیم گرفته میشود. کیفیت «لحظه- آگاهی»، نقش تعیینکنندهای در سازنده بودن تصمیمات و اقدامات بعدی دارد. تصمیمات و اقدامات یک فرد در مقام یک عضو از خانواده، یک شهروند و یا یک مدیر تحت تاثیر «لحظه- آگاهی» وی قرار دارد. در این نوشتار، مفهوم «لحظه- آگاهی» و مولفههای موثر بر آن تبیین شده و مکانیزمهایی برای تقویت و بهسازی آن ارائه شده است. پژوهشهای بعدی پیرامون این مولفه مهم به ارتقای توان مدیریت اطلاعات در ابعاد فردی و سازمانی کمک خواهد کرد.
مدیریت اطلاعات
لحظه- آگاهی
ذهن
هوش
2021
03
21
7
18
https://stim.qom.ac.ir/article_1808_f8e48159ea196cfb821443c5751eac06.pdf
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
stim
2476-6658
2476-6658
1400
7
1
بررسی عوامل مرتبط با اشتغال فارغالتحصیلان رشته علم اطلاعات و دانششناسی (مطالعه موردی فارغالتحصیلان دانشگاه قم)
زهرا
صدرآبادی
مهدی
محمدی
هدف:برای اینکه فارغالتحصیلان رشته علم اطلاعات و دانششناسی به جایگاه شغلی شایستهی آموختههای خود دست یابند و فارغالتحصیلان بیشتری از این رشته، بتوانند فرصتهای شغلی تخصصی را تجربه نمایند، بررسی عوامل مرتبط با اشتغال آنان ضروری است. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مرتبط با اشتغال فارغالتحصیلان رشته علم اطلاعات و دانششناسی میباشد. روششناسی:این مطالعه، پژوهشی کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی- توصیفی و با بکارگیری ابزار پرسشنامه محققساخته صورت گرفته است. جامعه آماری آن را کلیه فارغالتحصیلان رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم که 402 نفر بودند، تشکیل میدهند، از این میان 302 نفر پرسشنامهها را تکمیل کردند. نتایج:بین سطح تحصیلات افراد با میزان اشتغال عمومی و همچنین شغلهای مرتبط با رشته ارتباط وجود دارد. «نبود کار» عمدهترین عامل بیکاری و «نامناسب بودن بازار کار» عمدهترین عامل اشتغال به شغلهای غیرمرتبط شناخته شد. 9/61 درصد پاسخگویان عنوان کردهاند که تاثیر مجموع عوامل دانشگاهی بر رشد کاریابی فارغالتحصیلان، زیاد یا بسیار زیاد بوده است. علاقه شخصی (5/35 درصد) و محیط شغلی مناسب (2/24 درصد) مهمترین دلیل برای ادامه فعالیت در شغل فعلی شاغلین حوزههای تخصصی رشته میباشد. سابقهکاری هم با تمایل به تغییر شغل، ارتباط دارد. نتیجهگیری: افزایش سطح تحصیلات تخصصی این رشته میتواند احتمال اشتغال افراد را افزایش دهد. به عقیدهی پاسخگویان، برنامهریزی برای اجرای عوامل دانشگاهی، وضعیت کاریابی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد و ثبات شغلی بستگی به رفع مشکلات شغلی (همچون حقوق و مزایای کم)، علاقه شخصی افراد و محیط کاری مناسب دارد.
اشتغال
کاریابی
ثبات شغلی
علم اطلاعات و دانششناسی
کتابداری
دانشگاه قم
2021
03
21
19
52
https://stim.qom.ac.ir/article_1809_d27d6601b22fb4fa53f9a6e81db8433d.pdf
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
stim
2476-6658
2476-6658
1400
7
1
تأثیر شبکههای اجتماعی در بهبود وضعیت اطلاعرسانی و جذب مخاطبین کتابخانههای عمومی شهر تهران از دید کتابداران
فریبا
مردانی
المیرا
جنوی
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی در بهبود وضعیت اطلاعرسانی و جذب مخاطبین کتابخانههای عمومی شهر تهران از دیدگاه کتابداران است. روششناسی:روش پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و جامعه آماری نیز کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران هستند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. بررسی روایی ابزار با کمک 10 دانشآموخته و حرفهمند و 5 متخصص خبره رشته انجام شد. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. در نهایت دادههای گردآوری شده در نرمافزارSPSS کدگذاری و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون K2 و آزمون فریدمن استفاده شده است. یافتهها: تلگرام بیشترین کاربرد را بین مخاطبان کتابخانههای مورد مطالعه داشته و پس از آن اینستاگرام قرار دارد. سروش کمترین میزان استفاده را دارد. به نظر میرسد با توجه به فیلترینگ تلگرام و ظهور شبکه اجتماعی سروش با بستری مشابه تلگرام، باز هم این شبکه نتوانسته مخاطبان را به سمت خود جذب نماید. نکته قابل تأملی که در این پاسخها وجود دارد این است که هیچ یک از کتابداران اعلام نکردهاند که کتابخانه نیازی به استفاده از شبکههای اجتماعی ندارد. کتابداران به استفاده از شبکههای اجتماعی برای ارائه خدمات کتابخانهای تمایل دارند و به نظر میرسد که کتابخانهها و کتابداران علاقهمند بهکارگیری این نوع فناوری در ارائهی خدمات کتابخانهای و ارتباط با مراجعان هستند. نتیجهگیری: از دیدگاه کتابداران، استفاده از شبکههای اجتماعی در بهبود اطلاعرسانی و جذب مخاطب به کتابخانههای عمومی موثر بوده و بهتر است برای افزایش کارایی و ارائهی خدمات بهتر و مناسبتر از این شبکهها نیز بهره ببرند، در این راستا، کتابداران علاقهمند به دریافت آموزش در این رابطه هستند. بنابراین، ارتقاء زیرساختهای لازم برای بهرهگیری از شبکههای اجتماعی بایستی مدنظر تصمیمسازان و سیاستگذاران کتابخانههای عمومی قرار گیرد.
کتابخانههای عمومی
شبکههای اجتماعی
کاربران کتابخانه
کتابداران
تهران
2021
03
21
53
76
https://stim.qom.ac.ir/article_1800_65224b54c4f4a1770834cebf965fcf99.pdf
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
stim
2476-6658
2476-6658
1400
7
1
تحلیل نقاط قوّت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی و ارائه راهبردهای مناسب
داریوش
مطلبی
پروانه
پوریانی جوان
محسن
زینالعابدینی
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه برنامه راهبردی برای کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی تحلیلی و مبتنی بر مدل برنامهریزی راهبردی دیوید و تکنیک تحلیل عوامل راهبردی (SWOT) انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران (8 نفر) و کارشناسان (45 نفر) کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی هستند که بهصورت سرشماری به عنوان جامعه پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. یافتهها: نمره ارزیابی عوامل داخلی و خارجی کتابخانه به ترتیب 11/3 و 3/3 هستند، که بیشتر از 5/2 (حد میانگین) است. بنابراین، در عوامل داخلی، نقاط قوت بیشتر از نقاط ضعف و در عوامل خارجی فرصتها بیشتر از تهدیدها میباشند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که اصلیترین هدف کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی ارائه منابع اطلاعاتی مورد نیاز اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه شهید بهشتی است. ارتقای فعالیتهای پژوهشی، آموزشی و فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی و ارتقای دانش تخصصی اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه شهید بهشتی نیز در اولویتهای دوم و سوم قرار دارند. بنابراین، کتابخانه باید براساس برنامه راهبردی پیشنهادی، 18 راهبرد اصلی ارائه شده را مد نظر قرار دهد.
کتابخانههای دانشگاهی
دانشگاه شهید بهشتی
مدیریت کتابخانهها
2021
03
21
77
98
https://stim.qom.ac.ir/article_1812_1a3b4ffefb64ea180f692568f751c32c.pdf
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
stim
2476-6658
2476-6658
1400
7
1
بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با خلاقیت و کارآیی سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه
صالح
رحیمی
فرامرز
سهیلی
سعدی
صادقیان
هدف:هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سرمایه اجتماعی با خلاقیت و کارآیی سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی– همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را 260 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه تشکیل میدادند که 155 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین سرمایه اجتماعی با خلاقیت سازمانی و کارآیی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین، خلاقیت سازمانی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآیی سازمانی نقش میانجی ایفا نمیکند. بین هر سه بُعد سرمایه اجتماعی (رابطهای، ساختاری و شناختی) با خلاقیت سازمانی و کارآیی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری:تقویت سرمایه اجتماعی بهطور مستقیم منجر به بهبود خلاقیت سازمانی و کارآیی سازمانی در کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه میشود. بنابراین، مدیران کتابخانهها باید به این مسئله توجه ویژهای داشته باشند و برای افزایش خلاقیت سازمانی و کارآیی سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی، باید سعی در افزایش سرمایه اجتماعی آنان داشته باشند.
سرمایه اجتماعی
خلاقیت سازمانی
کارآیی سازمانی
کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه
2021
03
21
99
120
https://stim.qom.ac.ir/article_1818_b45990a85023541a143e904c822569f7.pdf
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
stim
2476-6658
2476-6658
1400
7
1
تحلیل اکتشافی عوامل مؤثر بر اجرای سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) و تأثیر آن بر زنجیره ارزش مدیریت دانش (مطالعه موردی: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی)
قاسم
قاسمی
سید علی اصغر
رضوی
میترا
قیاسی
هدف: از این پژوهش تحلیل اکتشافی عوامل مؤثر بر اجرای سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) و تأثیر آن بر زنجیره ارزش مدیریت دانش در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی است. روششناسی: این پژوهش تلفیق و ترکیبی از شیوههای کمّی و کیفی است. نوع پژوهش در مرحله اول کیفی و از حیث هدف اکتشافی و در مرحله دوم کمّی و با هدف تبیینی میباشد. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش را اساتید گروههای علم اطلاعات و دانششناسی و مدیران باسابقه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی تشکیل دادهاند که 16 نفر از خبرگان با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله کمّی شامل تمام کتابداران، مدیران و مسئولان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به تعداد 215 نفر است. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، سرشماری انجام گرفت. دادههای حاصل از پرسشنامههای محققساخته اجرای سیستم اطلاعات مدیریت و استاندارد زنجیره ارزش مدیریت دانش نیومن و کنراد (1999) با استفاده از نرمافزارهای SPSS24 و PLS3.8 تحلیل شدند. یافته: با توجه به نتایج سه عامل انسانی، سازمانی و فنی به عنوان عوامل مؤثر بر اجرای سیستم اطلاعات مدیریت شناسایی شده است. همچنین یافتههای پژوهش در سطح خطای 05/0 نشاندهنده آن است که اجرای سیستم اطلاعات مدیریت بر زنجیره ارزش مدیریت دانش تأثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پیشنهاد میشود در خصوص اجرای سیستم اطلاعات عوامل انسانی، سازمانی و فنی در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گیرند. همچنین مدیران میتوانند از نحوه اجرای سیستم اطلاعات مدیریت بر زنجیره ارزش مدیریت دانش برای بهبود امور سازمانی بهره گیرند. نتایج این پژوهش در راستای پژوهشهای مشابه در سرتاسر دنیا موید آن است که برای ارتقای زنجیره ارزش مدیریت دانش، اجرای مؤثر سیستم اطلاعات مدیریت ضروری است.
زنجیره ارزش مدیریت دانش
سیستم اطلاعات مدیریت
کتابخانه
موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی
2021
03
21
121
152
https://stim.qom.ac.ir/article_1669_c9fef9cf6b0729e68cd524d1c56f687a.pdf
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
stim
2476-6658
2476-6658
1400
7
1
نقش تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی در فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان سمنان در سال 1399
سعید
غفاری
منا
کریمی
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی در فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان سمنان در سال 1399 میباشد. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش، کتابداران کتابخانههای عمومی استان سمنان به تعداد 110 نفر بوده و از این میان 100 پرسشنامه تکمیل و جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی، تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی گردآوری شد. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین فرسودگی شغلی با تنظیم شناختی هیجان و زیرمقیاس آن، رابطه معناداری وجود دارد و بیشترین رابطه همبستگی در زیرمقیاسها مربوط به ارزیابی است. همچنین بین فرسودگی شغلی با ناگویی خلقی و زیرمقیاس آن، رابطه معناداری وجود دارد و بیشترین رابطه همبستگی در زیرمقیاسها مربوط به دشواری در شناسایی احساسات میباشد. بررسیها همچنین نشان داد متغیرهای تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی هر دو فرسودگی شغلی را تبیین و پیشبینی میکنند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر ارتباط بین تنظیم شناختی هیجان و ناگویی خلقی را در فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان سمنان نشان داد. پیشنهاد میشود در برنامههای آموزشی از این عوامل به عنوان عاملهای موثر و مرتبط با فرسودگی شغلی در کتابداران استفاده شود.
هیجان
هوش هیجانی
فرسودگی شغلی
کتابدار
کتابخانههای عمومی
ناگویی خلقی
استان سمنان
2021
03
21
153
174
https://stim.qom.ac.ir/article_1811_407345aab20fbbf3d624f136271211e8.pdf
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
stim
2476-6658
2476-6658
1400
7
1
بررسی ارگونومی فعالیتهای کاربران در بخشهای اطلاعرسانی کتابخانههای دانشگاهی: بررسی موردی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز
نسرین
افشاری
رسول
زوارقی
تراب
نجاری
هدف: هدف این پژوهش بررسی ارگونومیک فعالیتهای کاربران در بخش اطلاعرسانی کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز است. روششناسی: با توجه به کثرت جامعه آماری پژوهش، با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محقق ساختهای با مقیاس 5 درجهای لیکرت استفاده و نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد. یافتهها: بیشترین میزان استفاده روزانه از رایانه بین 1 تا 2 ساعت بود. 7/7 درصد از مراجعهکنندگان دارای بیماری اسکلتی- عضلانی بودند. میانگین نمرات دانشجویان شرکتکننده در پژوهش از نظر متغیرهای «ارگونومی عوامل محیطی کتابخانه مرکزی»، «انطباق نگرش و بهرهگیری کاربران با اصول ارگونومی» و «رعایت اصول ارگونومیکی شخصی» به ترتیب برابر 77/2، 06/3، 85/2 بهدست آمد. دو متغیر «ارگونومی عوامل محیطی» و «رعایت اصول ارگونومیکی شخصی» بهطور معنیداری پایینتر از حد متوسط و «انطباق نگرش و بهرهگیری کاربران با اصول ارگونومی» در حد متوسط قرار دارند. ارگونومی عوامل محیطی در کاربران مرد بهطور معنیداری بیشتر از کاربران زن است. همچنین از نظر آماری تفاوت معنیداری بین کاربران دارای بیماری اسکلتی- عضلانی و سایرین، دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی و دانشجویانی با میزان متفاوت استفاده از رایانه، از نظر میزان رعایت «ارگونومی عوامل محیطی»، «انطباق نگرش و بهرهگیری کاربران با اصول ارگونومی» و رعایت «اصول ارگونومیکی شخصی» وجود ندارد. نتیجهگیری: میزان ارگونومی عوامل محیطی در بین کاربران و رعایت اصول ارگونومیکی شخصی کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز بهطور معنیداری پایینتر از حد متوسط و میزان انطباق نگرش و بهرهگیری کاربران با اصول ارگونومی در حد متوسط است.
ارگونومی کاربران
کتابخانههای دانشگاهی
کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز
سلامت کاربران
2021
03
21
175
198
https://stim.qom.ac.ir/article_1810_1e0ab756a931cfd76767fbdc0649a0a4.pdf
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
stim
2476-6658
2476-6658
1400
7
1
ارزیابی دانش، بینش و عملکرد کتابداران پزشکی و غیرپزشکی نسبت به بیماری کووید-19
میلا
ملک الکلامی
مریم
مقدمی
حسن
منطق
هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی دانش، نگرش و عملکرد (KAP) کتابداران پزشکی و غیرپزشکی ایران نسبت به بیماری کووید-19 انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر یک مطالعه پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامه آنلاین در بازه زمانی اول مهر تا اول آبان ماه 1399 انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کتابداران غیر پزشکی ایران با 523 نفر و کتابداران پزشکی با 250 نفر میباشد. پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه استاندارد دانش، بینش و عملکرد و شامل سوالات دموگرافیک، دانش، بینش و عملکرد بود. روایی (KMO>0/7) و پایایی (Cronbach's alpha>0/7) پرسشنامه تایید شد. یافتهها: میانگین نمرات دانش کووید-19 کتابداران غیر پزشکی و پزشکی به ترتیب 28/13 و 4/15 است. این نتیجه نشان میدهد که کتابداران پزشکی شاغل در کتابخانههای پزشکی، دانش خوبی نسبت به بیماری کووید-19 دارند. میانگین نمرات نگرش نسبت به کووید-19 کتابداران غیر پزشکی و پزشکی به ترتیب برابر با 10.52 و 11.72 است که نشان میدهد 6/97 درصد کتابداران پزشکی نگرش مثبتی نسبت به کووید-19 دارند. میانگین نمرات عملکرد در برابر کووید-19 کتابداران غیر پزشکی و پزشکی 19.33 و 21.66 است. این نتیجه گویای آن است که 5/68 درصد از کتابداران پزشکی در جلوگیری از کووید-19 و اقدامات پیشگیرانه عملکرد مثبتی دارند. نتیجهگیری: بین مدرک تحصیلی پاسخدهندگان و KAP آنها نسبت به کووید-19 رابطه معنیداری وجود دارد. کتابداران غیر پزشکی باید سطح دانش و آگاهی خود را به عنوان مشاوران اطلاعات در جامعه افزایش دهند.
کووید-19
کتابداران پزشکی
ویروس کرونا
دانش
2021
03
21
199
224
https://stim.qom.ac.ir/article_1814_c0d931ba7d59b9c070f350e739b5a810.pdf
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
stim
2476-6658
2476-6658
1400
7
1
مطالعه علمسنجی نشریه علوم و فنون مدیریت اطلاعات طی سالهای 1394 تا 1399
رضا
کریمی
روح اله
خادمی
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نشریه علوم و فنون مدیریت اطلاعات دانشگاه قم با رویکرد علمسنجی بود. روششناسی: این پژوهش پیمایشی بوده و با رویکرد علمسنجی انجام شده است. تمامی مقالات نشریه علوم و فنون مدیریت اطلاعات (128 مقاله)، جامعه پژوهش حاضر را تشکیل میدهد. دادهها از پایگاه ISC استخراج شده و با فنون همرخداد واژگان و شبکه همنویسندگی تحلیل شده است. نتایج: شبکه همرخداد واژگان از یک شبکه موضوعی بزرگ و چهار شبکه فرعی و شبکه همنویسندگی از دو خوشه اصلی و چندین خوشه فرعی تشکیل شده است. پرتولیدترین و مؤثرترین نویسنده در نقشه همنویسندگی حیدری بوده، دانشگاه قم پرتولیدترین میباشد، اما نقش دانشگاه شهید چمران اهواز و شهید بهشتی نیز قابل توجه است. بیشتر مقالات به شکل چندنویسندگی بودند. نتایج، روند رو به رشدی را در شاخصهای استنادی پایگاه ISC برای نشریه نشان میدهد و از حوزههای مختلفی به مقالات این نشریه استناد شده است. نتیجهگیری: موضوعات منتشر شده توسط این نشریه بیشتر زیرمجموعه علم اطلاعات و دانششناسی را پوشش میدهد و همنویسندگی نیز در وضعیت مطلوبی است. دانشگاه شهید چمران اهواز نقش پررنگی در همنویسندگی، نویسندگان پرتولید و پر استناد در مقالات منتشر شده نشریه دارد. این نشریه بر حوزههای موضوعی مختلفی تأثیرگذار بوده است.
نشریه علوم و فنون مدیریت اطلاعات
علمسنجی
همرخداد واژگان
همنویسندگی
تولید علم
نشریات علمی
علم اطلاعات و دانششناسی
2021
03
21
225
242
https://stim.qom.ac.ir/article_1926_72b10e67fefe5195305e6328fe48ccb8.pdf