دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66586420201221Designing and testing a causal relationship model of information literacy components and organizational learning with the mediation of knowledge management in the staff of Bidboland gas refinery in Behbahanطراحی و آزمایش مدل رابطۀ علّی مؤلفههای سواد اطلاعاتی و یادگیری سازمانی با میانجیگری مدیریت دانش در کارکنان پالایشگاه گاز بیدبلند شهرستان بهبهان1548174510.22091/stim.2020.5930.1436FAفریدهعصارهاستاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانزاهدبیگدلیاستاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانمنیجهشهنی ییلاقاستاد، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانصدیقهطاهرزاده موسویاندانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20200904<strong>Objective:</strong> The aim of this study was to investigate the causal relationship between information literacy components and organizational learning mediated by knowledge management among men and women employees of Bidboland gas refinery in Behbahan. <br /><strong>Methodology: </strong>The present study is correlational, of path analysis type with structural equations (SEM). The statistical population of the study is all formal and contractual employees of Bidboland gas refinery in Behbahan city in 2019. to determine the sample size, the number of paths tested in the model was used as a criterion; according to Klein (2011, p. 12) between 10 to 20 people can be selected for each path. For this purpose, 15 people were selected for each path. Finally, the number of people in the statistical population was determined to be 188 using <br />random sampling. Data collection tools were Bigdley Information Literacy Scale (2017), Lawson Knowledge Management Questionnaire (2003), and Nife Organizational Learning (2001). Different preliminary analysis (mean, standard deviation, minimum, and maximum score) was used to analyze the data. The skewness and elongation test, as well as the correlation coefficient, were used to normalize the data. The suitability of the proposed model was assessed through the structural equation model with Emus software version 23. To determine the fit of the proposed model with a combination of data, the following fit indices were used: chi-square (c<sup>2</sup>), relative chi-square (df/c<sup>2</sup>), good fit index (GFI), adjusted good fit index (AGFI), index Adaptive fit (CFI), incremental fit index (IFI) and root mean index of mean squared error (RMSEA) and bootstrap method were used to test the mediating effects. <br /><strong>Results:</strong> The values of fit indicators related to the proposed research model showed that most fit indicators are acceptable and to a large extent acceptable. Regarding the direct effect hypotheses, the findings showed that information literacy components have a direct and positive effect on knowledge management and these components explain 40% of knowledge management. Also, the findings showed that information literacy and organizational learning components has a direct and positive relationship and knowledge management has a direct and positive relationship with organizational learning and knowledge management explains 61% of organizational learning. The results of the bootstrap test regarding the indirect hypothesis showed that information literacy through knowledge management has an indirect and positive effect on the organizational learning of the employees of Bidboland gas refinery in Behbahan city. <br /><strong>Conclusion:</strong> In general, according to the findings of the present study, it can be argued that information literacy is considered as a tool of empowerment in today's information society that is correlated with knowledge management, ie empowerment of people with information literacy skills in creating appropriate knowledge management in organizations and organizational learning. It has a positive effect. Therefore, it is necessary for Behbahan Bidboland Gas Refinery to achieve its organizational goals by holding training workshops to raise the level of information literacy skills of its employees to improve the organizational learning of individuals and knowledge management in line with organizational goals. <br /><strong> </strong> <br /> <strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی علی مؤلفههای سواد اطلاعاتی و یادگیری سازمانی با میانجیگری مدیریت دانش در میان کارکنان زن و مرد پالایشگاه گاز بیدبلند شهرستان بهبهان انجام شد.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر با مدل معادلات ساختاری (SEM) است. جامعۀ آماری شامل تمامی کارکنان پالایشگاه گاز بیدبلند بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی تعداد 188 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها، مقیاس سواد اطلاعاتی بیگدلی (1396)، پرسشنامههای مدیریت دانش لاوسون (2003) و یادگیری سازمانی نیفه (2001) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار AMOS و SPSS نسخه 23 استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong>مقادیر شاخصهای برازندگی مربوط به الگوی پیشنهادی پژوهش نشان داد که اکثر شاخصهای برازندگی در حد مطلوب و تا حدودی زیادی قابل قبول است. در رابطه با فرضیههای مربوط به اثر مستقیم، یافتهها نشان داد که سواد اطلاعاتی اثر مستقیم و مثبت بر مدیریت دانش و یادگیری سازمانی دارد. همچنین مدیریت دانش نیز رابطه مستقیم و مثبت بر یادگیری سازمانی دارد. نتایج آزمون بوت استراپ در خصوص فرضیهی غیر مستقیم نشان داد که سواد طلاعاتی از طریق مدیریت دانش اثر غیر مستقیم و مثبت بر یادگیری سازمانی کارکنان پالایشگاه گاز بیدبلند شهرستان بهبهان دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> یادگیری سازمانی یکی از ویژگیهای مهم هر سازمان دانش- محور است که در رسیدن سازمانها به اهدافشان نقشی کلیدی ایفا میکند. بنابراین مدیران پالایشگاه بیدبلند بهبهان جهت تقویت و استفاده بهینه از داراییهای نامشهود خود و کسب مزیت رقابتی توسط این داراییها، ضرورت دارد کارکنان را به مهارتهای سواد اطلاعاتی توانمند سازند.<br /> https://stim.qom.ac.ir/article_1745_643b4d38d1dd95a581046cb2357f9298.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66586420201221Investigating the Behavior of Sharing Information of Students in the Virtual Social Networks: Instagram, Telegram and WhatsAppبررسی رفتار اشتراکگذاری اطلاعات دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی اینستاگرام، تلگرام و واتساپ4978173910.22091/stim.2020.5508.1392FAسید مهدینارمنجیدکتری علم اطلاعات و دانششناسی؛ اداره کل کتابخانههای عمومی خراسان جنوبی، خراسان جنوبی، ایران0000-0001-7293-1523محسننوکاریزیاستاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران0000-0001-7716-8280نصرتریاحی نیااستاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمحمدزره سازاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-3421-1709Journal Article20200506<strong>Aim:</strong> The main purpose of the present study was to investigate the students’ information sharing behavior in the universities of South Khorasan Province in the social network sites of Instagram, Telegram, and WhatsApp. <br /><strong>Methodology:</strong> This research was of an applied type and was conducted through a survey method. The study population consisted of all the students of universities affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology in South Khorasan Province in Iran who were studying in the academic year of 2018-2019 with a minimum experience of six months in using one of the social network sites of Telegram, Instagram or WhatsApp. <br /><strong>Findings:</strong> Only about 33% of the respondents have used social network sites for less than an hour during 24h. The rate of use has been more than three hours in 24h for about 24.5% of the respondents. Nearly 50 percent of respondents have used social network sites for more than three years, and only about 13 percent have experienced using these networks between six months to a year. Among the social network sites surveyed, respondents mostly used Telegram to share information. The results showed that students shared information on social network sites more than average. In choosing a social network, there was no significant difference between the information sharing behavior of male and female students and students of different fields of study, but there was a significant difference between the information sharing behavior of students of different educational levels. In addition, the results showed that there was a significant difference between sharing economic, personal, and family, art, and sports information by male and female respondents. There was also a significant difference between economic, cultural- social, and religious information shared by students in different fields of study on social network sites. There was a significant difference between respondents of different educational levels regarding economic, entertaining, occupational-professional, cultural-social, religious, artistic, and sports information shared in social network sites <br /><strong>Conclusion</strong>: Students spend a lot of time sharing information on social network sites. <br /><strong> </strong><strong>هدف:</strong>پژوهش حاضر بررسی رفتار اشتراکگذاری اطلاعات دانشجویان دانشگاههای استان خراسان جنوبی در شبکههای اجتماعی مجازی اینستاگرام، تلگرام و واتساپ بود.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استان خراسان جنوبی است که در سال تحصیلی 1397-1398 مشغول به تحصیل بودند و حداقل شش ماه تجربه استفاده از یکی از شبکههای اجتماعی مجازی تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ را داشتند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران برای حجم جامعه نامعلوم برابر 384 نفر لحاظ گردید. پاسخگویان به روش طبقهای تصادفی غیرنسبتی انتخاب شدند. در مجموع 335 (24/87 درصد) پرسشنامه تکمیل شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong>نشان داد که دانشجویان بیشتر از حد متوسط به اشتراکگذاری اطلاعات در شبکههای اجتماعی مجازی مورد بررسی اقدام کردند. بین رفتار اشتراکگذاری اطلاعات دانشجویان زن و مرد و دانشجویان حوزههای تحصیلی مختلف در این شبکهها تفاوت معناداری یافته نشد، اما بین رفتار اشتراکگذاری اطلاعات دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف تفاوت معناداری مشاهده شد. افزون بر این، نتایج نشان داد که بین برخی از انواع اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط پاسخگویان زن و مرد، حوزههای تحصیلی مختلف و مقاطع تحصیلی مختلف در این شبکهها تفاوت معناداری وجود دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong>دانشجویان زمان زیادی صرف اشتراکگذاری اطلاعات در شبکههای اجتماعی مجازی مینمایند. از اینرو عدم توجه به رفتارهای اشتراکگذاری اطلاعات توسط دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی موجب نقصان در توانایی ایشان در استفاده از ابزارهای ارتباطی علمی خواهد شد که این مسئله میتواند عقبماندگی علمی جامعه ایران را در زمان حاضر به دنبال داشته باشد.<br /> https://stim.qom.ac.ir/article_1739_8935bbd41b865c808d2b0b2865e35168.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66586420201221Revenue Generating Logic of Social Network Sites: A Comparative Evaluationمنطق درآمدزایی شبکههای اجتماعی: ارزیابی تطبیقی79114173710.22091/stim.2019.4097.1299FAمرتضینبی میبدیاستادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه میبد، میبد، ایرانحمید رضاخدمتگزاراستادیار، پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران0000-0003-2259-9811سیروسعلیدوستیدانشیار، پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران.Journal Article20190219<strong>Aim</strong>: Social network sites (SNSs) create many opportunities for businesses by preparing a context for interaction between the users and their participations in generating content. Like any other business, these networks require logic to increase value creation and revenue-generating. However, not a single logic can be suggested for all. This paper examines the revenue-generating logic of different types of SNSs. For this purpose, this study attempts to find answers to the following three questions: <br />1) What are the distinguishing characteristics of different social network sites? <br />2) How can they create value and generate revenues? <br />and 3) How the differences between them affect their business logic? <br /><strong>Methodology</strong>: Comparative evaluation is used for analyzing the revenue-generating of SNSs. Accordingly, a framework was developed for comparing four different types of SNSs. This proposed framework has two layers; a) the basic logical layer of relationship-content for classifying the social network sites and b) the business logic layer as the logic for comparing different types of sites. <br /><strong>Findings</strong>: SNSs can earn money via ads, premium subscriptions, selling additional services and products, and funding. However, considering the nature of these sites, some changes are made to the form of applying revenue-generating techniques and their priorities to make them consistent with their competitive advantages. <br /><strong>Conclusion</strong>: SNSs can bring real value and generate money only when they can provide a free and attractive context for effective participation; in other words, when a group of users can provide another group(s) with relationships and content of interest. <br />As the number of users increases in these sites, the attractiveness of ads matched with their types as a source of revenue is also increased. However, as we move toward more professional sites, it is the relationships between the users that have a higher value, and based on that, professional and job-related revenue-generating strategies are more commonly used. But, as we approach more specialized sites, the value of the shared content increases and revenue-generating strategies change and become more in line with specialized content on the site. Furthermore, although the specialized or professional nature of these types decreases their potential number of users, they can increase the potential of revenue-generating by developing professional relationships and organizing the specialized and rich content; and use of additional products sales and services and premium subscription strategies (matched with their nature of relationships and content). These types can also earn money via funding due to presenting new ideas in different specializations. The results of this study can be useful for the existing and new social network sites for developing their businesses. <br /><strong> </strong> <br /> <strong>هدف:</strong> شبکههای اجتماعی با بسترسازی برای گفتوگوی کاربران و مشارکت آنها در ساخت محتوا، فرصتهای بسیاری را برای کسبوکار پدید آوردهاند. مانند هر کسبوکار دیگر، این شبکهها نیز نیازمند منطقی برای ارزشآفرینی و درآمدزایی هستند. با این همه، نمیتوان برای همۀ آنها نسخۀ یکسانی داشت. هدف پژوهش حاضر بررسی منطق درآمدزایی شبکههای اجتماعی گوناگون است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش با ارزیابی تطبیقی انجام و نخست، چارچوب دو لایهای برای دستهبندی شبکههای اجتماعی بر پایۀ ماهیت ارتباط میان کاربران و محتوا و تعریف اجزای منطق درآمدزایی ارائه شد. سپس منطق درآمدزایی شبکههای اجتماعی گوناگون با این چارچوب مقایسه و پیشنهاد گردید.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای شبکههای اجتماعی بیشتر از راه تبلیغات، اشتراک افزوده، فروش خدمات و محصولات جانبی، و سرمایهگذاری بیرونی/ تأمین مالی، جریان پول را وارد مجموعۀ خود میکنند. هرچند کاربرد و اولویت آنها بر پایۀ حرفهای و/ یا تخصصی بودن شبکه، تفاوتهایی با یکدیگر دارند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> شبکۀ اجتماعی زمانی میتواند ارزش بیافریند و از این ارزش درآمد به دست آورد که با ارائۀ خدمات و ویژگیهای رایگان و جذاب، زمینۀ مشارکت مؤثری را فراهم سازد که در آن یک گروه از کاربران بتوانند ارتباط و محتوای دلخواه گروه دیگر را پدید آورند.<br /> <strong> </strong><br /> https://stim.qom.ac.ir/article_1737_9484a851728dbf292a7a45abddfafc83.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66586420201221The investigation of Simorg software surface external schema architecture information adaptation rate from the Views of Librarians of specialized librariesانطباق معماری اطلاعات سطح خارجی نرمافزار سیمرغ از دیدگاه کتابداران کتابخانههای تخصصی115136174410.22091/stim.2020.5639.1403FAتورانباقریدکتری علم اطلاعات و دانششناسی، سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کرمانشاه،
استاد مدعو دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.0000-0003-3149-2610Journal Article20200611<strong>Purpose:</strong> This survey is done in order to identify the Simorg software surface external architecture information from the points of view of expertised librarians' Management and planning Organization in Iran. <br /><strong>Methodology: </strong>According to the objectives, nature of the subject, statistical population, temporal and spatial conditions, the present research method is descriptive and inferential. An applied research that aims to develop practical knowledge in a particular field. The population of the Management and Planning Organization research librarians all 60 provinces that were considered. Research data were also collected using a researcher-made questionnaire. After developing the questionnaire, in order to ensure the validity of the questionnaire to 10 experts in the field of information architecture had significant activities, send questions and comments on the final shape was used. besides, its stability was confirmed 93 percent by Cronbach's alpha. In addition to using descriptive statistical analysis of parameters such as frequency, median, mean and standard deviation, analysis of variance and t tests, especially inferential statistics were used. Kolmogorov-Smirnov test was also performed to check the compliance of data with normal distribution. <br /><strong>Findings:</strong> the results indicated that the librarians surveyed in this study, with an average of 55/3, the outer surface of the information architecture of Phoenix software in terms of organization, position on the screen, forms have data entry, alerts and The error is in good condition. Findings showed that between the views of librarians in this study with an average of 73.3, the degree of interaction with the external level of Simorgh software in terms of capabilities and features of information architecture such as processing speed and software interaction, the ability to correct user errors, data exchange, Routing, use of Boolean operators, etc. are in good condition. Findings showed that among the librarians in this study with an average of 52.3, Simorgh software has flexibility and user-friendliness and also has a significant effect on increasing the effectiveness, efficiency and job satisfaction of librarians. <br /><strong>Results: </strong>Information architecture is a way to organize content in software systems with the aim of increasing the accessibility and comprehensibility of information by users. The role of information architecture as a tool for planning, organizing and application development of information technology is very prominent<strong>.</strong> Therefore there is so much coincidence between Simorg software external surface architecture information from Plan and Budget Organizatin in librarians' points of view in the provinces of country. <br /><strong> </strong><strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان انطباق معماری اطلاعات سطح خارجی نرمافزار سیمرغ از دیدگاه کتابداران کتابخانههای تخصصی سازمان مدیریت و برنامهریزی استانهای کشور انجام گرفته است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی و به صورت توصیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کتابداران (60 نفر) کتابخانههای تخصصی سازمان مدیریت و برنامهریزی استانهای کشور بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته است که در سه مؤلفه سطح خارجی، وضعیت تعاملی، قابلیتها و امکانات معماری اطلاعات نرمافزار سیمرغ را مورد بررسی قرار داده است. روایی توسط تعدادی از اساتید مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با آلفای کرونباخ 93% تأیید شد. دادهها با نرمافزار SPSS و با آنالیز واریانس و آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که وضعیت معماری اطلاعات نرم افزار سیمرغ در مؤلفههای سطح خارجی با میانگین 55/3، وضعیت تعاملی با میانگین 73/3، قابلیتها و امکانات معماری اطلاعات با میانگین52/3 مطلوب است.<br /> <strong> </strong><br /> https://stim.qom.ac.ir/article_1744_fefd8cbaaee764e49ff9e6ae64a3c2b8.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66586420201221Exploration of clicking patterns of database usersکشف الگوهای کلیک کاربران برای استفاده در پرسوجو در پایگاههای اطلاعاتی137158173810.22091/stim.2020.5089.1366FAفتانهوهابیدانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، ایرانسعیداسدیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانJournal Article20191231<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study is to use individual behavioral feedback in information retrieval. For this purpose, users are examined with a specific range of studies and some of their searches are considered as examples of their behavior. <br /><strong>Methodology</strong><strong>: </strong>The present case study is applied research that has been carried out using the observation method. The study was conducted in collaboration with 30 students with a background in the search for information. Out of 30 participants, 15 were women and 15 were men in the age group of 35-39. The entire search process performed by each subject was saved by the screen imaging software. The study population was the users of the search section of the Information Science and Technology Research Institute. In this study, an attempt was made to examine the process of information retrieval by individuals. <br /><strong>Findings: </strong>The pattern of searches performed in most cases is from a general to a specific approach. The participants started their search sessions by looking for holistic information such as searching for learning and analyzing the facts and then continued to more specific areas. The findings showed that background, general knowledge, time and available tools are the factors that impact the results for a user. <br /><strong>Conclusion: </strong>according to the results, it is concluded that in order to increase the information skills of current and future users, a specialized training course on information retrieval should be held for all classes of users. In order to increase the level of accessibility of users, it is recommended to think about provision, enhancement, updating and enrichment of electronic information resources and training of the use of these resources for all users of different scientific degrees. <br /><strong> </strong> <br /> <strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر استفاده از بازخورد رفتاری فرد، در بازیابی اطلاعات بود. به این منظور کاربران با محدوده مطالعاتی مشخص مورد بررسی قرار گرفته و برخی از جستجوهای آنها به عنوان نمونه رفتار بررسی شد.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با استفاده از روش مشاهده اجرا شده است. این مطالعه با همکاری30 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی با پیشینه تخصص در جستجوی اطلاعات انجام شد. از تعداد30 شرکتکننده، 15 نفر زن و 15 نفر مرد از گروه سنی 35-29 بودند. تمام فرایند جستجوی انجام شده از سوی هر یک از آزمودنیها به وسیلۀ نرمافزار تصویربرداری از صفحه نمایش ذخیره شد. آنچه که در این پژوهش بکار رفته مطالعه موردی است. جامعه مورد مطالعه، کاربران بخش جستجوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات بودند. در این مطالعه تلاش شد روند بازیابی اطلاعات توسط افراد مورد بررسی قرار گیرد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> الگوی جستجوهای انجام شده، در بیشتر موارد به صورت کلی به جزئی و اختصاصی است. شرکتکنندگان جستجویشان را با اطلاعات کلی مانند معرفی و بررسی حقایق شروع نموده و سپس هر یک بر روی جنبههای خاصی تمرکز کردند. در بعضی موارد، کاربران در حین جستجو ایدههای جدیدی بدست آوردند. با توجه به نتایج به دست آمده، پیشینه کلی، دانش موضوعی، محدوده زمان و ابزارهای در اختیار، پاسخ مورد نظر را تحت تاثیر قرار میدهد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به تجزیه و تحلیل یافتهها میتوان نتیجه گرفت که جهت افزایش سطح مهارت اطلاعیابی کاربران فعلی و آینده، باید دوره آموزشی تخصصی بازیابی اطلاعات برای همه طبقات کاربران برگزار گردد. در راستای افزایش سطح دسترسی کاربران پیشنهاد میگردد تمهیداتی جهت تهیه، افزایش، روزآمدسازی و غنای منابع اطلاعاتی الکترونیکی و آموزش استفاده از این منابع برای تمام کاربران با مرتبههای علمی مختلف اندیشیده شود.<br /> https://stim.qom.ac.ir/article_1738_091d6039b6f164b7f634cf2764c07df9.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66586420201221Investigating the business environment of publishers in Qom province according to the Osterwalder modelبررسی فضای کسبوکار ناشران استان قم برحسب مدل استروالدر159180172410.22091/stim.2020.6290.1490FAرضاکریمیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0003-3524-4390زهرهچنبریکارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20201128<strong>Aim:</strong> The purpose of the present study is to the business environment of publishers in Qom province who were active in selling books electronically based on the Osterwalder business model. <br /><strong>Methodology:</strong> This research has been carried out through a survey-analytical method of applied type. The statistical population consisted of 75 publishers based in Qom Province Publishers Complex who have been active in selling books electronically. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire based on the Osterwalder business model. The collected data were analyzed using SPSS software using descriptive and inferential statistics <br /><strong>Findings:</strong> With the advent of information technology in the new age, most businesses have changed. The organization or individuals who want to be successful in business must evaluate their current situation and then identify the relevant gaps and plan to address these gaps. Publishers' business status in the customer sector is in good condition. In terms of value proposition, customer relationship, key resources, key partnerships, and key activities, there was a need to rethink strategies, and in the communication channels, revenue stream and cost structure has been challenged. The cost structure sections with a rank of 8.11, the customer with a rank of 7.21, and the key resources with a rank of 6.74 had the highest priority among publishers. The components of a well-known brand, social networks, and the use of incentive schemes, the components of producing a product with excellent content and structure, identifying a product with excellent content and structure, manpower, and product distribution with excellent content and structure are at the desired level. <br /><strong>Conclusion:</strong> this research has been able to study the business environment of publishers active in the field of selling books electronically based on the Osterwalder model and provide solutions to improve it. <br /><strong> </strong> <br /> <strong>هدف:</strong>پژوهش حاضر بررسی فضای کسبوکار ناشران فعال در زمینه فروش کتب به صورت الکترونیک در استان قم و بر حسب مدل استروالدر بود.<br /><strong>روششناسی:</strong> این پژوهش با روش پیمایشی ـ تحلیلی از نوع کاربردی انجام شده است. جامعه آماری موردنظر، 75 ناشر مستقر در مجتمع ناشران استان قم است، که در زمینه فروش کتب به صورت الکترونیک فعال هستند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است که براساس مدل استروالدر تنظیم شده است. و دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /><strong>یافتهها:</strong> در مجموع براساس مدل استروالدر، وضعیت ناشران در بخش مشتری از شرایط مطلوبی برخوردار بوده است. در بخشهایی چون ارزش پیشنهادی، ارتباط با مشتری، منابع کلیدی، مشارکتهای کلیدی، فعالیتهای کلیدی شرایط از وضعیت متوسطی برخوردار بوده و نیاز به بررسی و تقویت این بخشها احساس میشود. همچنین وضعیت کسبوکار ناشران در بخشهای کانالهای ارتباطی، جریانهای درآمدی و ساختار هزینه به نسبت سایر موارد با چالشهایی روبهرو بوده است. بخشهای ساختار هزینه با رتبه 11/8، مشتری با رتبه 21/7 و منابع کلیدی 74/6 به ترتیب از بالاترین اولویت نزد ناشران برخوردار بودهاند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong>این پژوهش توانسته است فضای کسب و کار ناشران فعال در حوزه فروش کتب به صورت الکترونیکی را براساس مدل استروالدر مورد مطالعه قرار داده و راهکارهایی برای ارتقای کسب و کار آنها ارائه دهد.<br /><strong> </strong><br /> https://stim.qom.ac.ir/article_1724_9878ec6e6d29125f80c83c6d4dc410f7.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66586420201221Identifying the Factors Affecting IT Governance, Quantum Skills and Knowledge Engineering in Iran Public Libraries Foundationشناسایی عوامل مؤثر بر حاکمیت فناوری اطلاعات، مهارتهای کوآنتومی و مهندسی دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور181207170910.22091/stim.2020.5918.1437FAبهرنگصفریدانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران0000-0002-1704-8189سید علی اصغررضویاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران0000-0002-9386-1429میتراقیاسیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران0000-0003-0649-8121Journal Article20200905<strong>Aim:</strong> Organizations' dependence on information technology is increasing day by day and the dominance of information technology is recognized as an important factor in achieving the goals of the organization by using information through the use of technology. In today's complex world, traditional management skills alone are no longer the response, so perhaps the principles of quantum physics can provide a set of skills that are more appropriate to respond to the complexities of the quantum age. Quantum skills have the capability to lead to increased effectiveness and organizational development. On the other hand, today knowledge is recognized as a source of innovation, the productivity of human sources, and organizational growth. Knowledge engineering helps people to have a suitable understanding of the phenomena and knowledge related to them.
Therefore, given the rapid and comprehensive changes in information technology over the range of activities and services of libraries and information centers which are effective on user satisfaction and the motivation of human sources, it is important to use information technology, knowledge engineering, and quantum skills and highlight the need of identifying their dimensions. Therefore, the present study was conducted to identify the factors affecting the dominance of information technology, quantum skills, and knowledge engineering in the public libraries of the country.
<strong>Methodology:</strong> The research method is qualitative and exploratory in terms of purpose and based on semi-structured interviews. The statistical population of the study consisted of executive experts who were fully acquainted with the public libraries of the country, and 15 professors of the departments of information science and information technology and managers of public libraries were selected by snowball sampling method. Theme analysis was used to identify the factors.
<strong>Findings:</strong> A review of the research findings showed that the main themes affecting the IT governance, structural indicators, and internal indicators include 4 sub-themes. Also, the main themes affecting quantum skills are creative thinking, systems thinking and contingency thinking, and situationism, and the main themes affecting knowledge engineering are knowledge quality, structure design, testing to validate the laws of knowledge organization, documentation, and knowledge retention. The order consists of 8 and 16 sub-themes.
<strong>Conclusion:</strong> Little research has been done in the areas of IT governance, quantum skills, and knowledge engineering. Therefore, identifying the factors affecting IT governance, quantum skills, and knowledge engineering is used in the public libraries of the country. Identifying factors can also lead to comprehensive planning to develop IT governance, increase quantum skills, and enhance knowledge engineering.
<strong> </strong>
<strong>هدف:</strong>پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تأثیرگذار بر حاکمیت فناوری اطلاعات، مهارتهای کوآنتومی و مهندسی دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور انجام شده است.
<strong>روششناسی:</strong>روش پژوهش کیفی و به لحاظ هدف اکتشافی و مبتنی بر مصاحبههای نیمهساختاریافته است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان اجرایی که آشنایی کامل با نهاد کتابخانههای عمومی کشور داشتند، تشکیل داده و 15 نفر از اساتید گروههای علم اطلاعات و دانششناسی و فناوری اطلاعات و مدیران نهاد کتابخانههای عمومی کشور به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. به منظور شناسایی عوامل از تحلیل تم استفاده گردید.
<strong>یافتهها:</strong>مضامین اصلی تأثیرگذار بر حاکمیت فناوری اطلاعات، شاخصهای ساختاری و شاخصهای درونسازمانی شامل 4 مضمون فرعی هستند. همچنین مضامین اصلی تأثیرگذار بر مهارتهای کوانتومی شامل تفکر خلاق، تفکر سیستمی و تفکر اقتضایی و موقعیتگرایی و مضامین اصلی تأثیرگذار بر مهندسی دانش شامل کیفیت دانش، طراحی ساختار، آزمایش برای تایید اعتبار قوانین سازماندهی دانش، مستندسازی و نگهداری دانش میباشند که به ترتیب مشتمل بر 8 و 16 مضمون فرعی هستند.
<strong>نتیجهگیری:</strong>در حوزههای حاکمیت فناوری اطلاعات، مهارتهای کوانتومی و مهندسی دانش، پژوهشهای محدودی انجام شده است. لذا شناسایی عوامل مؤثر بر حاکمیت فناوری اطلاعات، مهارتهای کوانتومی و مهندسی دانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور کاربرد دارد. شناسایی عوامل میتواند برنامهریزی جامعی در جهت توسعه حاکمیت فناوری اطلاعات، افزایش مهارتهای کوانتومی و ارتقاء مهندسی دانش را به دنبال داشته باشد.
https://stim.qom.ac.ir/article_1709_17399a45f7a6e6f36f974751bb155527.pdfدانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66586420201221Investigating the effect of knowledge management of managers on employee welfare in the workplaceبررسی تأثیر مدیریت دانش مدیران بر رفاه کارکنان در محیط کار209240181510.22091/stim.2020.5392.1383FAحسینجنتی فراستادیار، گروه مدیریت، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران0000-0002-3504-2142مسعودبختیاریاستادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0002-8933-8969Journal Article20200406<strong>Aim:</strong> The purpose of this study was to investigate the effect of managers' knowledge management on employee welfare in the workplace in Bani Chao Iranian Broadcasting Company. Conducting the present research can give new knowledge to the distribution managers of companies about knowledge management and employees' sense of well-being and examine whether it is useful or unhelpful. It can identify and solve potential problems that will arise in knowledge management.
<strong>Methodology:</strong> The present study is applied research in terms of purpose and a survey in terms of data collection and analysis. The statistical population of the present study is the employees of Bani Chao Iranian Broadcasting Company. In the present study, a standard questionnaire was used to collect the data required for the research model. The sampling method in this study included simple random sampling in a number appropriate to the size of the statistical population and the sample was selected based on Cochran's formula.
<strong>Findings:</strong> The validity of the questionnaire was confirmed by convergent validity, and the reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha (0.845). The results were analyzed using structural equation modeling and 22PSPSS and Smart PLS software. The results showed that the knowledge management of managers has an effect on the welfare of employees in the workplace in Bani Chao Iranian Broadcasting Company. Also, acquiring knowledge, sharing knowledge, creating knowledge, compiling knowledge, and maintaining knowledge have an impact on the well-being of employees in the workplace in Bani Chao Iranian Broadcasting Company. In a comparative analysis, it can be said that previous research on the concept and methods of knowledge management has been extensively studied. Besides, researchers in the past have shown that the process of knowledge consists of the exchange of knowledge and the cultivation and perception (result) of knowledge. Researchers also introduce knowledge creation and knowledge sharing as methods of knowledge management.
<strong>Conclusion:</strong> Although the structure of information systems is relatively good, but does not provide good statistical results and does not necessarily lead to improving knowledge management performance in organizations. It seems that the main challenge of knowledge management in the studied organizations is the optimal management of information to turn it into organizational knowledge. Applying the results is felt to develop and improve the performance of the organization. Knowledge management practices and employees 'sense of well-being at work are essential in any organization, and managers should combine knowledge management practices as a priority to improve employees' sense of well-being at work.
<strong> </strong>
<strong>هدف:</strong> هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر مدیریت دانش مدیران بر رفاه کارکنان در محیط کار، در شرکت پخش سراسری بانی چاو ایرانیان بوده است. انجام تحقیق حاضر میتواند دانش جدیدی به مسئولین پخش شرکتها در مورد مدیریت دانش و احساس کارکنان از رفاه دهد و میزان مفید یا غیرمفید بودن آن را بررسی نماید. مشکلات احتمالی که در مدیریت دانش به وجود خواهد آمد را شناسایی و راهحل ارائه کند.
<strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف، تحقیق کاربردی بوده و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان شرکت پخش سراسری بانی چاو ایرانیان است. در تحقیق حاضر به منظور جمعآوری دادههای مورد نیاز مدل پژوهش، از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری تصادفی ساده بوده و به تعداد متناسب با حجم جامعه آماری و براساس فرمول کوکران انتخاب شد.
<strong>یافتهها:</strong> روایی پرسشنامه از طریق روایی همگرا و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ (0.845) تأیید<br /> شد. نتایج با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزارهای 22SPSS و Smart PLS مورد تحلیل قرار<br /> گرفت. نتایج نشان داد مدیریت دانش مدیران بر رفاه کارکنان در محیط کار در شرکت پخش سراسری بانی چاو ایرانیان تاثیر دارد. همچنین کسب دانش، به اشتراکگذاری دانش، خلق دانش، تدوین دانش و حفظ و نگهداری دانش بر رفاه کارکنان در محیط کار در شرکت پخش سراسری بانی چاو ایرانیان تاثیر دارد. در یک تحلیل مقایسهای میتوان بیان کرد تحقیقات قبلی بر روی مفهوم و شیوههای مدیریت دانش به طور گسترده، مطالعه کرده است. علاوه بر این محققین در گذشته نشان دادند که فرآیند دانش متشکل از تبادل دانش و پرورش و برداشت (نتیجه) دانش است. همچنین محققین، خلق دانش و به اشتراکگذاری دانش را به عنوان شیوههای مدیریت دانش، معرفی<br /> میکنند.
<strong>نتیجهگیری:</strong>هرچند ساختار سیستمهای اطلاعاتی نسبتاً مناسب بوده است، اما نتایج آماری مطلوبی را به همراه ندارد و الزاماً منجر به بهبود عملکرد مدیریت دانش در سازمانها نمیشود. به نظر میرسد چالش اصلی مدیریت دانش در سازمانهای مورد مطالعه، مدیریت بهینه اطلاعات به منظور تبدیل آن به دانش سازمانی باشد. در این زمینه تشکیل واحد مدیریت دانش که بتواند برنامهریزی و طرح جامعی را برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات و بهکارگیری نتایج در بهبود عملکرد سازمان تدوین و اجرا نماید، احساس میشود. شیوههای مدیریت دانش و حس کارکنان از رفاه در محیط کار، در هر سازمانی ضروری است و مدیران باید شیوههای مدیریت دانش را به عنوان یک اولویت با هم ترکیب کنند تا حس کارکنان از رفاه در محیط کار بهبود یابد.
<strong> </strong>
https://stim.qom.ac.ir/article_1815_f43af741c24b8e266752106a461050c7.pdf