دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66586120200420A Study on the Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management in View of the Staff of Deputy of Research and Technology Ministry of Health and Medical Educationمطالعه ارتباط بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی از دیدگاه کارکنان معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی2250155010.22091/stim.2020.3905.1280FAالمیراجنویاستادیار، گروه علم سنجی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایرانhttp://orcid.org/000زهرهرضاییکارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایرانسانازپوروشسبدانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.Journal Article20181225Objectives: This study was conducted for the purpose of assessing the relationship between organizational culture and knowledge management based from the Undersecretary for Research and Technology, Ministry of Health and Education staffs’ point of view.<br /> Methods: This study was a survey. Main data of this research has been collected with using close ended questionnaire (standard researcher made) and the Likert scale was used for each variable. Study population includes 76 personnel from the Undersecretary for Research and Technology, Ministry of Health and Medical Education having Bachelor’s degree, Master’s, PhD and Doctor of Medicine. After the inclusion and exclusion criteria, a total of 64 participants were finally selected. Data analysis was done by SPSS18.The Kolmogorov-Smirnov test has done in order to normality measuring data and the hypotheses were examed by the Spearman correlation coefficient test, also the Friedman test was used to ranking variables. <br /> Results: Results showed that in order to attain a successful knowledge management, organization’s culture should be recognized. There is a significant relationship between organizational culture and knowledge management. By Friedman test, we came to the conclusion that an organization’s identity has been given the highest priority and has gained the best status among the organization’s cultural components while the Innovation variable has obtained the lowest rank and this point to the fact that in the current situation, Innovation within the organization is considered not desirable.<strong>هدف</strong><strong>:</strong> پژوهش حاضر با هدف مطالعه ارتباط بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد.<br /> <strong>روش شناسی:</strong> پژوهش حاضر پیمایشی بوده و از پرسشنامه ترکیبی(محقق ساخته و استاندارد) با طیف لیکرت استفاده شده است. 76 نفر از کارکنان معاونت با مدرک تحصیلی بالای لیسانس به صورت تصادفی انتخاب و بعد از نمونه گیری، 64 نفر انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS18 انجام شد. از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف جهت سنجش نرمال بودن دادهها، از آزمون همبستگی اسپیرمن جهت آزمون فرضیه ها و از آزمون فریدمن جهت رتبه بندی متغیرهای پژوهش بهره گیری شده است.<br /> <strong>نتایج:</strong> یافته ها نشان داد به منظور مدیریت صحیح و موفقیت آمیز دانش، باید به فرهنگ سازمان توجه کرد. بین ابعاد فرهنگ سازمانی و ابعاد مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین آزمون فریدمن مشخص کرد که هویت سازمانی برای ارتقاء نظام فرهنگ سازمانی در سازمان اولویت داشته و خلاقیت دارای پایین ترین رتبه است.<br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> میانگین رتبه ها بهترین وضعیت در بهره برداری از دانش را در بین مولفه های مدیریت دانش نشان میدهد و متغیر حفظ و ذخیره دانش پایین ترین رتبه را دارد، یعنی برای ارتقای نظام مدیریت دانش در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این متغیر باید تقویت شود.<br /> <strong> </strong>دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66586120200420The Study of the customer relationship management effect on knowledge management with the mediating role of employee empowermentبررسی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر مدیریت دانش با نقش میانجی توانمندسازی کارکنان5078155110.22091/stim.2020.4516.1325FAبلالپناهیاستادیار، گروه مدیریت دولتی و گردشگری، دانشگاه پیام نور، ایران.امیرلعلی سرابیاستادیار، گروه مدیریت دولتی و گردشگری، دانشگاه پیام نور، ایران.ابراهیمماهری کلجاهیکارشناسی ارشد مدیریت دولتی(توسعه منابع انسانی)، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه پیام نور، ایرانJournal Article20190625<strong>Aim: </strong>The present research examined the effect of knowledge management on the implementation of customer relationship management with the mediating role of employee empowerment. <br /><strong>Methodology:</strong> in terms of its purpose, it is applied research and in terms of nature, the method of doing and obtaining the required data, it is descriptive and correlation research type. The research data was collected through a questionnaire consisting of three standard questionnaires of knowledge management, customer relationship and empowerment. The reliability of the questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha method and their validity was confirmed by the content validity method. The statistical population of this study was the staff of the General Directorate of Railways of Azerbaijan, which was obtained by simple random sampling method and according to Cochran's formula, 131 people were selected as a sample size. <br /><strong>Findings:</strong> The results showed that the coefficients of direct effect of knowledge management on employee empowerment as well as employee empowerment on the implementation of customer relationship management were 0.88 and 0.91, respectively, and the significant coefficients of these relationships were 5.37 and 4.24 and greater than 2. <br /><strong>Conclusion:</strong> Knowledge management has a direct positive effect on employee empowerment and also on the implementation of customer relationship management and can lead to a mutual increase. Knowledge management can also have a positive and significant impact on customer relationship management by empowering employees. Therefore, employee empowerment can enhance the effect of knowledge management on customer relationship. <br /> <br /> <br /><em><br clear="all" /> </em><strong>هدف</strong>: تحقیق حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش در پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری با نقش میانجی توانمندسازی کارکنان بود.
<strong>روششناسی</strong>: این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و برحسب ماهیت، روش انجام و چگونگی بدست آوردن داده های مورد نیاز توصیفی و از نوع تحقیق همبستگی است. اطلاعات پژوهش از طریق یک پرسشنامه مرکب از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش، ارتباط با مشتری و توانمندسازی گردآوری شد. پایایی پرسشنامه ها به روش آلفای کرونباخ و روائی آنها نیز با روش اعتبار محتوا تایید گردید. جامعه آماری این پژوهش کارکنان اداره کل راه آهن آذربایجان بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده و طبق فرمول کوکران برابر شامل 131 نفر به عنوان حجم نمونه بدست آمد.
<strong>نتایج</strong>: این تحقیق شامل سه فرضیه اصلی و هشت فرضیه فرعی بود. نتایج حاصل از تحلیل خروجی نرم افزار لیزرل نشان داد که ضرایب اثرگذاری مستقیم (بار عاملی) مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان و نیز توانمندسازی کارکنان بر پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتریان به ترتیب برابر با 88/0 و 91/0 بوده و مقادیر ضریب معنی داری این رابطه ها به ترتیب برابر با 37/5 و 24/4 و بزرگ تر از 2 هستند.
<strong>نتیجه گیری</strong>: مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان و آن نیز بر پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتریان به طور مستقیم اثر مثبت داشته و می توانند به هم افزایی متقابل منجر شوند. همچنین مدیریت دانش می تواند به واسطه توانمندسازی کارکنان بر مدیریت پیاده سازی ارتباط مشتریان تاثیر مثبت و معناداری بگذارد. بنابراین، توانمندسازی کارکنان میتواند اثر مدیریت دانش بر ارتباط مشتری را تقویت کند.
دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66586120200420Personal Characteristics and Practical Skills of a Children’s Librarian in Iranشایستگیهای منشی و بایستگیهای کنشی کتابدار کودک در ایران80112155210.22091/stim.2020.4898.1347FAنادراکبری باریسکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.مهدیشقاقیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0003-0639-7136امیر رضااصنافیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20191019<strong>Aim:</strong> In the present study, the internal (mental) and external (cognitive) characteristics of the children’s librarian were examined and then prioritized. These traits include competence in beliefs, feelings, emotions, and desires, and aptitude in speech and behavior, and are modeled on a philosopher named Nikolaus Tetens, who was Kant's contemporary. <br /><strong>Methodology:</strong> The research was conducted in two phases and with two methods. The first (qualitative) phase included the analysis of internal and external texts and interviews with experts to extract the characteristics under the five categories, and in that, the theme analysis method was used. The second phase (quantitative) included the ranking of the extracted components with the opinion of experts, which Analytical Hierarchy Process (AHP) method, HP questionnaire tool and Expert Choice software were used. <br /><strong>Findings:</strong> The findings showed that the components can be divided into three minimum, basic and ideal levels and the minimum level includes the most important criteria. At the minimum level and in the category of beliefs, knowledge about child literature and child psychology (Rank 1, 0.346), believe to priority of collectivism (rank 2, 0.265), understanding child’s sensibility (rank 3, 0.218), and believe to child’s rights (rank 4, 0.171) were among the most important components in the belief category. Psychic relax (rank 1, 0.385), being cheerful (rank 2, 0.213), enthusiasm for working with children (rank 3, 0.152), and having service mood (rank 4, 0.152) are among the most important components in emotive category. willingness to be accessible (rank 1, 0.429), self-motivation (rank 1, 0.314), tendency to work with households (rank 1, 0.168), and zest for change in environment (rank 4, 0.09) are among the most important components in volitive category; euphony (rank 1, 0.421), speaking and listening skills (rank 2, 0.228), persuasion and reasoning skills (rank 3, 0.225), and networking skills (rank 4, 0.127) are among the most important components in discursive category; ability to design area (rank 1, 0.324), bibliographic and technical service skills (rank 2, 0.266), person to person education skills (rank 3, 0.262), and ability to arrange decorate and dress (rank 4, 0.148) are among the most important components in active category. <br /><strong>Conclusion: </strong>The findings show that the competencies of the characteristics and the practical skills accepted for the children’s librarian tend to be more collective than individualistic, and this is contrary to academic education, urban lifestyle, and social rules and regulations. Indirectly, they promote individualism. Therefore, in order to train librarians with these characteristics, it is necessary to teach self-learning methods, teaching methods, psychological and bibliographic knowledge, as well as trying to change their moral ideology towards socialism, collective interests and altruism. It is very difficult. <br /> <br /><em><br clear="all" /> </em><strong>هدف:</strong> در پژوهش حاضر ویژگی های درونی (َمنِشی) و بیرونی (کُنشی) کتابدار کودک بررسی و سپس اولویت بندی شدند. این ویژگی ها شامل شایستگی در باورها، احساسات و عواطف و هیجانات، و امیال و اراده ها، و بایستگی در گفتار و رفتار بوده و الگوی آن از فیلسوفی به نام تتنس که معاصر کانت بوده، أخذ شده است.
<strong>روش شناسی: </strong>پژوهش در دو مرحله و با دو روش انجام شد. مرحلۀ اول (کیفی) شامل تحلیل متون داخلی و خارجی و مصاحبه با خبرگان جهت استخراج ویژگی ها ذیل مقولات پنج گانه بود و در آن، از روش تحلیل مضامین استفاده شد. مرحلۀ دوم (کمّی)، شامل رتبهبندی مؤلفه های استخراجی با نظر خبرگان بود که در آن از روش تحلیل سلسله مراتبی، ابزار پرسشنامۀ ایاچ پی و نرم افزار اکسپرت چویس استفاده شد.
<strong>یافته ها:</strong> نشان داد که مؤلفه ها در سه سطح حداقلی، پایه و ایدئال قابل تقسیم اند و سطح حداقلی شامل مهم ترین معیارها است. در سطح حداقلی و در مقولۀ باورها، دانش درباره روانشناسی رشد و متون و ادبیات کودک (رتبۀ 1، 346/0)، اولویت دهی به جمع گرایی (رتبۀ 2، 265/0)، درک حساسیت کودک (رتبۀ 3، 218/0)، و باور به حقوق کودک (رتبۀ 4، 171/0) جزو مهم ترین ها بودند. در مقولۀ عواطف، آرامش روان (رتبۀ 1، 385/0)، بشاشیت (رتبۀ 2، 213/0)، شوق به کار با کودک (رتبۀ 3، 152/0) و روحیۀ خدمت گزاری (رتبۀ 4، 150/0) قرار گرفتند. در مقولۀ امیال، اراده به در دسترس بودن (رتبۀ 1، 429/0)، خودانگیختگی (رتبۀ 2، 314/0)، میل به کار با خانواده ها (رتبۀ 3، 168/0)، و رغبت به تغییر در محیط (رتبۀ 4، 09/0) دسته بندی شدند. در مقولۀ گفتار، خوش آهنگی کلامی (رتبۀ 1، 421/0)، مهارت های ارتباط گفتاری و شنیداری (رتبۀ 2، 228/0)، قدرت اقناع و استدلال (رتبۀ 3، 225/0)، و توانایی شبکه سازی بین افراد (رتبۀ 4، 127/0) قرار گرفتند. نهایتاً در مقولۀ رفتار، توانایی در فضاسازی (رتبۀ 1، 324/0)، مهارتهای کتابشناختی (رتبۀ 2، 266/0)، تسلط در آموزش نفر به نفر (رتبۀ 3، 262/0)، و توانمندی در آراستگی و نظم (رتبۀ 4، 148/0) قرار گرفتند.
<strong>نتیجه گیری: </strong>یافته ها نشان میدهد شایستگیهای منشی و بایستگیهای کنشی مورد قبول برای کتابدار کودک گرایش به ویژگیهای جمع گرا دارد تا فردگرا و این بر خلاف آموزش های دانشگاهی، سبک زندگی شهری، و قوانین و مقررات اجتماعی است که غیرمستقیم فردگرایی را تبلیغ میکنند. لذا، برای تربیت کتابدارانی با این ویژگی ها، نیاز به آموزش روشهای خودآموزی، روشهای آموزش، دانش روانشناسی و کتابشناسی، و نیز تلاش در تغییر مرام اخلاقی آنان به سمت اجتماع گرایی، منافع جمعی و دگرخواهی است که مورد آخر، کار بسیار دشواری است.
<strong> </strong>دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66586120200420Investigating the relationship between users' information literacy and their satisfaction with library servicesبررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی کاربران و رضایت آنان از خدمات کتابخانه (پژوهش موردی: کتابخانه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی)114149130010.22091/stim.2019.3994.1288FAنداسلیمیکارشناس ارشد مدیریت اطلاعات، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.فاطمهفهیم نیادانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلیرضانوروزیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-0877-1566Journal Article20190115<strong>Propose</strong>: The purpose of this study is to investigate the relationship between users' information literacy and their satisfaction with the central Library services of the University of Mohaghegh Ardabili. <br /><strong>Methodology</strong>: This is application research and a survey study. The research methodology is a correlation type. The statistical population consists of 11647 students (undergraduate, graduate, and postgraduate) and faculty staff at University of Mohaghegh Ardabili. The sampling approach is convenience or accidental sampling and the sample size includes 253 persons. <br />The data-gathering instrument, in this research, includes user satisfaction questionnaires, LibQUAL for local library services, Webqual 4 for web services, and an information literacy questionnaire, based on information literacy competency standards for higher education, developed by ACRL. Data were analyzed by descriptive & inferential statistics (U-Mann Whitney & Kruskal-Wallis test and spearman’s correlation) using SPSS software. <br /><strong>Finding</strong>: The findings of this study showed that there is a significant positive correlation between the first standard of information literacy and the second dimension of users satisfaction with local library services, namely, (the ability to determine the nature and extent of the information & the effect of services), the second standard of information literacy and the second dimension of users satisfaction with local library services, namely, (the ability to effectively access the information & the effect of service), the fourth standard of information literacy and the first and second dimensions of users satisfaction with local library services, namely (the ability to effectively use information & the information control) and (the ability to effectively use information & effect of service). In the website section, there is a significant positive correlation between the second standard of information literacy and the first and the second dimensions of satisfaction with the website services, namely,(the ability to effectively access information & website usability), (the ability to effectively access the information & the information quality), the third standard of information literacy and the first dimension of satisfaction with the website services (The ability to critically evaluate information and the usability), the fourth standard of information literacy and the first, second and third dimensions of satisfaction with the website services of this library (ability to effectively use information & the usability), (the ability to effectively use information & information quality) and (the ability to effectively use information & service interaction).On the other hand, the finding of this research showed that in general, users' satisfaction with library services (both website and local services) is relatively desirable, but their information literacy is undesirable. In addition, there is a significant difference between the users' satisfaction on the basis of age and gender, and there is a significant difference between users’ information literacy by age, educational level, and position. <br /><strong>Conclusion</strong>: The result of this research showed that in general, there was a significant positive correlation between users' information literacy and their satisfaction with library services, and this correlation was more tangible on library web services. <br /><strong> </strong><strong>هدف</strong>:پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی و رضایت آنان از خدمات این کتابخانه بود.
<strong>روش پژوهش</strong>: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و روش پژوهش، پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان (در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و اعضای هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی شامل 11647 نفر بود. حجم نمونه 253 نفر است، که در آن از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. ابزار اندازه گیری در این پژوهش، پرسشنامه رضایت کاربران، شامل لیبکوال برای رضایت از خدمات محلی کتابخانه، وبکوال4 برای رضایت از وبگاه کتابخانه و پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی مبتنی بر استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی، تدوین ای.سی.آر.ال. (2000) است. دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون منویتنی، آزمون کروسکالوالیس، و ضریب همبستگی اسپیرمن) در نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد.
<strong>یافته ها</strong>: یافته های پژوهش نشان داد که بین استاندارد اول از سواد اطلاعاتی و بُعد دوم رضایت از خدمات محلی کتابخانه یعنی «توانایی تعیین وسعت ماهیت اطلاعات و تأثیر خدمات»، استاندارد دوم از سواد اطلاعاتی و بُعد دوم رضایت از خدمات محلی کتابخانه یعنی «توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات و تأثیر خدمات» و استاندارد چهارم از سواد اطلاعاتی و بعد اول و دوم رضایت از خدمات محلی کتابخانه یعنی «توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات و کنترل اطلاعات» و «توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات و تأثیر خدمات»، رابطه مثبت و معنادری وجود دارد. در بخش وبگاه نیز بین استاندارد دوم از سواد اطلاعاتی و بعد اول و دوم رضایت از خدمات وبگاه، یعنی بین «توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات و قابلیت استفاده وبگاه» و «توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات و کیفیت اطلاعات وبگاه»، استاندارد سوم از سواد اطلاعاتی و بعد اول رضایت از خدمات وبگاه یعنی «توانایی ارزیابی نقادانه اطلاعات و قابلیت استفاده وبگاه»، و استاندارد چهارم از سواد اطلاعاتی و بعد اول، دوم و سوم رضایت از خدمات وبگاه یعنی «توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات و قابلیت استفاده وبگاه»، «توانایی کاربرد هدف مند اطلاعات و کیفیت اطلاعات وبگاه» و در نهایت، بین «توانایی کاربرد هدف مند اطلاعات و کیفیت تعامل خدمات وبگاه» رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین رضایت کاربران از خدمات (هم خدمات محلی و هم وبگاه) کتابخانه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی در سطح نسبتاً مطلوب است، ولی سواد اطلاعاتی آنان در سطح نامطلوب قرار دارد. بین رضایت کاربران کتابخانه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی براساس سن و جنسیت، و بین سواد اطلاعاتی کاربران این کتابخانه براساس سن، مقطع تحصیلی و سمت تفاوت معناداری وجود دارد.
<strong>نتیجه گیری</strong>: به طور کلی میتوان گفت که در این پژوهش بین سواد اطلاعاتی کاربران و رضایت آنان از خدمات کتابخانه رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد و این رابطه در بخش خدمات وبگاه کتابخانه ملموستر بود.
<strong> </strong>دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66586120200420Investigating the Relationship between the Acceptance factors of Information Technology in Organizational Development
(Case Study: Staff of Ilam University)بررسی رابطه بین عوامل پذیرش فناوری اطلاعات در بالندگی سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه ایلام)152177130110.22091/stim.2019.4033.1294FAمحمدحسنمرشدی تنکابنیکارشناسی ارشد، مدیریت سازمان های دولتی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران .0000-0003-1169-766Xمحمدتاباناستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.Journal Article20190126<strong>Aim:</strong> The purpose of this study was to investigate the relationship between the acceptance factors of information technology in organizational development at Ilam University. <br /><strong>Methodology:</strong> In this study, the research model of Davis et al. (1989) was selected as the basic model of research. The statistical population was 440 employees of Ilam University, of which 205 were examined as statistical samples. The data collection tool includes two questionnaires for information technology acceptance and organizational development. Content validity was used to determine the validity of the mentioned questionnaires and to confirm the reliability, they were confirmed by Cronbach's alpha method. Data analysis was also performed using SPSS statistical software. <br /><strong>Findings:</strong> The findings showed that there is a significant relationship between the acceptance factors of information technology and organizational development. Also, the perceived ease with a correlation coefficient of 0.797 and the perceived usefulness with a correlation coefficient of 0.405 have a significant effect on organizational development. <br /><strong>Conclusion:</strong> Information technology is an important strategic asset for organizations that can be used to improve organizational performance and strategic competition. It also provides the ground for better implementation of the organization's strategies and helps staff to achieve the organization's goals, which ultimately leads to organizational development. Therefore, managers should take steps to implement information technology in organizations.<strong>هدف: </strong>هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین عوامل پذیرش فناوری اطلاعات در بالندگی سازمانی بود که در دانشگاه ایلام مورد بررسی قرار گرفت.
<strong>روش شناسی:</strong> در این پژوهش مدل تحقیق دیویس و همکاران (1989) به عنوان مدل پایه تحقیق انتخاب شد. جامعة آماری 440 نفر از کارکنان دانشگاه ایلام بود که 205 نفر به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامۀ پذیرش فناوری اطلاعات و بالندگی سازمانی است. جهت تعیین روایی پرسشنامه های مذکور از روایی محتوایی استفاده شد و برای سنجش پایایی، از طریق روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفتند. تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرمافزار آماری SPSS انجام شد.
<strong>یافته ها: </strong>نشان داد که بین عوامل پذیرش فناوری اطلاعات و بالندگی سازمانی روابط معناداری وجود دارد. همچنین سهولت درک شده با ضریب همبستگی 797/0 و سودمندی درک شده با ضریب همبستگی 405/0 در بالندگی سازمانی به صورت معناداری تاثیرگذار است.
<strong>نتیجه گیری: </strong>فناوری اطلاعات یک دارایی استراتژیک مهم برای سازمانها به شمار می رود که میتوان از آن برای بهبود عملکرد سازمانی و رقابت راهبردی استفاده کرد. همچنین زمینه را برای اجرای بهتر استراتژیهای سازمان فراهم می نماید و کارکنان را در جهت تحقق اهداف سازمان یاری می کند که در نهایت موجب بالندگی سازمانی می شود. بنابراین مدیران باید در جهت پیاده سازی فناوری اطلاعات در سازمان ها گام بردارند.
<strong> </strong>دانشگاه قمعلوم و فنون مدیریت اطلاعات2476-66586120200420Content Analysis Researches in Knowledge and Information Science in Iran between 1980-2018پژوهشهای تحلیل محتوا در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی ایران بین سالهای ۱۳۶۵-۱۳۹۷180203155510.22091/stim.2020.5006.1358FAمهدیمحمدیدانشیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.0000-0002-6880-7455فرشتهصفریکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه قم، قم، ایران.Journal Article20191204<strong>Aim:</strong> The aim of this study is to present a systematic study of content analysis research in knowledge and information science in Iran. <br /><strong>Methodology:</strong> This study is an applied research which was done by content analysis method. <br /><strong>Findings:</strong> The findings showed that during the study by researchers, a total of 44 content analysis studies were published, of which 9 titles were published in the form of dissertations, 31 titles in the form of articles, 4 titles in the form of books or part of a published book, 16 titles of articles (12 titles of magazine articles and 4 titles of conference papers), 10 titles of dissertations, 12 titles of books and 6 titles of all field texts have been analyzed. 21 titles (47.7%) have been published as multiple authors and 23 titles (52.3 titles) have been published as single authors. In terms of time, 2 titles were published in the 1360s, 11 titles in the 1990s, 15 titles in the 2000s and 16 titles in the 2010s. <br /><strong>Conclusion:</strong> Content analysis research, while identifying research gaps, guides researchers through those gaps. Despite the widespread use of this method in various fields, it has not received much attention in the field of knowledge and information science, and it should be given more attention to such research. <br /> <strong>هدف: </strong>هدف این پژوهش ارائه تحلیلی از تحقیقات تحلیل محتوایی انجام شده در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی ایران بود.
<strong>روش: </strong>پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است که با روش تحلیل محتوا انجام شد.
<strong>یافته ها:</strong> نشان داد که در بازه زمانی مورد مطالعه پژوهشگران به طور کلی ۴۴ پژوهش تحلیل محتوا منتشر شده است که از آنها، ۹ عنوان در قالب پایاننامه، ۳۱ عنوان در قالب مقاله، ۴ عنوان در قالب کتاب و یا بخشی از یک کتاب منتشر شده است. ۱۶ عنوان، مقالهها (۱۲ عنوان مقالههای مجلات و ۴ عنوان مقاله های همایش ها)، ۱۰ عنوان پایاننامه ها، ۱۲ عنوان کتاب ها و ۶ عنوان کلیه متون حوزه را تحلیل کرده اند. ۲۱ عنوان (۷/۴۷ درصد) بهصورت چند نویسنده ای و ۲۳ عنوان (۳/۵۲ عنوان) بهصورت تک نویسنده ای منتشر شده است. از نظر زمانی ۲ عنوان در دهه ۱۳۶۰، ۱۱ عنوان در دهه ۱۳۷۰، ۱۵ عنوان در دهه ۱۳۸۰ و ۱۶ عنوان در دهه ۱۳۹۰ منتشر شده اند.
<strong>نتیجه گیری: </strong>تحقیقات تحلیل محتوا ضمن مشخص کردن خلأهای پژوهشی، محققان را بهسوی آنها خلاء ها راهنمایی میکنند. علی رغم کاربرد بیشتر این روش در حوزههای مختلف، در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی چندان مورد توجه نبوده و لازم است بیشتر مورد عنایت قرار گیرد.