Document Type : Review Article
Authors
1
BA in Iranian Music Composition and PhD in Information Science and Knowledge Studies, Kharazmi University, Tehran, Iran
2
Department of Information Science and Knowledge Studies, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3
MA in Classical Music Performance, University of Tehran, Iran
4
Department of Information Science, University of North Texas, Texas, US.
5
Department of Knowledge and Information Science, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
6
Professor, Department of Knowledge and Information science, University of Qom, Qom, Iran;
10.22091/stim.2024.10737.2098
Abstract
The present article aimed at analyzing the research conducted in the field of Automatic Music Classification, distinguishing the major research patterns in Iranian traditional and Western music classification comparatively for the first time.
This study can help in the development of algorithms and selection of appropriate methods for the automatic identification of Western and Iranian music and provide a comprehensive perspective on the automatic classification of Iranian music. Finally, it can be a good guidance for researchers, artists and fans of Iranian music in automatically recognizing Dastgah (key) and Gusheh (melody model) in Iranian music; This, in turn, requires understanding and redefining the concepts of Iranian music, and it has not been discussed in depth in previous related researches.
A literature review was made on related literature on Western and Iranian traditional music. In order to find all publications and documents, relevant English and Persian keywords (such as Western, Asian, and Iranian music and also automatic detection of music) were utilized for searches across top Iranian databases such as Noormags, Magiran, Irandoc, Elamjoo, and university library OPACs. English keywords were also employed in global citation databases like Scopus, Google Scholar, and Web of Science.
The result showed than the methods used in each of the three main stages of detection, including pre-processing, audio features and recognition, would be different between Western and Iranian traditional music due to the different attributes and nature of each music genre.
مقاله حاضر با هدف تحلیل پژوهشهای انجامشده در زمینه طبقهبندی خودکار موسیقی، به تفکیک شیوههای پژوهشی اصلی در طبقهبندی موسیقی سنتی ایرانی و غربی برای اولین بار بهصورت مقایسهای انجام شده است.
این مطالعه میتواند به توسعه و الگوریتمها و انتخاب روشهای مناسب برای شناسایی خودکار موسیقی غربی و ایرانی کمک کرده و دیدگاه جامعی در زمینه طبقهبندی خودکار موسیقی ایرانی ارائه دهد. در نهایت میتواند در تشخیص خودکار گامها و گوشههای موسیقی ایرانی شروع و راهنمای خوبی برای پژوهشگران، هنرمندان و علاقهمندان به موسیقی ایرانی باشد؛ این امر به نوبه خود، نیازمند شناخت و بازتعریفِ مفاهیم موسیقی ایرانی بوده و در پژوهشهای قبلی مرتبط، به طور عمیق بدان پرداخته نشده است.
برای انجام پژوهش، مروری بر ادبیات مرتبط با موسیقی سنتی غربی و ایرانی انجام شد. در این رابطه برای بازیابی منابع، از کلیدواژههای انگلیسی و فارسی مرتبط (از جمله شناسایی خودکار موسیقی و نیز موسیقی ایرانی، شرقی و غربی) برای جستجو در پایگاههای برگزیده ایرانی مانند نورمگز، مگیران، ایرانداک، و اپک کتابخانههای دانشگاهی استفاده شد. در همین راستا، کلمات کلیدی انگلیسی نیز در پایگاههای استنادی جهانی مانند اسکوپوس، گوگل اسکالر و وبآفساینس استفاده شد.
نتایج نشان داد که به دلیل ویژگیها و ماهیت متفاوت بین موسیقی سنتی غربی و ایرانی، روشهای مورد استفاده در هر یک از سه مرحله اصلی تشخیص خودکار، یعنی مرحله پیشپردازش، مرحله استخراج ویژگیهای صوتی و مرحله شناسایی نیز متنوع و متفاوت بوده است.
مقاله حاضر با هدف تحلیل پژوهشهای انجامشده در زمینه طبقهبندی خودکار موسیقی، به تفکیک شیوههای پژوهشی اصلی در طبقهبندی موسیقی سنتی ایرانی و غربی برای اولین بار بهصورت مقایسهای انجام شده است.
این مطالعه میتواند به توسعه و الگوریتمها و انتخاب روشهای مناسب برای شناسایی خودکار موسیقی غربی و ایرانی کمک کرده و دیدگاه جامعی در زمینه طبقهبندی خودکار موسیقی ایرانی ارائه دهد. در نهایت میتواند در تشخیص خودکار گامها و گوشههای موسیقی ایرانی شروع و راهنمای خوبی برای پژوهشگران، هنرمندان و علاقهمندان به موسیقی ایرانی باشد؛ این امر به نوبه خود، نیازمند شناخت و بازتعریفِ مفاهیم موسیقی ایرانی بوده و در پژوهشهای قبلی مرتبط، به طور عمیق بدان پرداخته نشده است.
برای انجام پژوهش، مروری بر ادبیات مرتبط با موسیقی سنتی غربی و ایرانی انجام شد. در این رابطه برای بازیابی منابع، از کلیدواژههای انگلیسی و فارسی مرتبط (از جمله شناسایی خودکار موسیقی و نیز موسیقی ایرانی، شرقی و غربی) برای جستجو در پایگاههای برگزیده ایرانی مانند نورمگز، مگیران، ایرانداک، و اپک کتابخانههای دانشگاهی استفاده شد. در همین راستا، کلمات کلیدی انگلیسی نیز در پایگاههای استنادی جهانی مانند اسکوپوس، گوگل اسکالر و وبآفساینس استفاده شد.
نتایج نشان داد که به دلیل ویژگیها و ماهیت متفاوت بین موسیقی سنتی غربی و ایرانی، روشهای مورد استفاده در هر یک از سه مرحله اصلی تشخیص خودکار، یعنی مرحله پیشپردازش، مرحله استخراج ویژگیهای صوتی و مرحله شناسایی نیز متنوع و متفاوت بوده است.
Keywords
Main Subjects
Send comment about this article