- حریری، ن. و فیروزی، ص. (1390). سنجش رضایت کاربران نرمافزار کتابخانه دیجیتال پیام در کتابخانههای استفادهکننده از آن. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 22 (4)، 85-102.
- رجبعلی بگلو، ر. (1394). واکاوی نقشه شناختی و ارزش آفرینی مشترک میان کاربران، کتابداران و طراحانِ نرمافزارهای کتابخانه دیجیتال در ایران بر پایه نظریه وسیله-هدف. پایاننامه دکتری. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، مشهد.
- رجبعلى بگلو، ر.؛ فتاحى، ر.؛ و پریرخ، م. (1395). تأثیر نظامهاى اطلاعاتى بر شکلگیرى مدلهاى ذهنى کاربران کتابخانههاى دیجیتالى. مطالعات ملى کتابدارى سازماندهى اطلاعات. 27 (2)، 21-39.
- رهروانی، س.؛ میرزابیگی، م. و عباسپور، ج. (زودآیند). مطالعه عوامل تأثیرگذار بر مدل ذهنی کاربران از آیکونهای نرمافزارهای کتابخانه دیجیتال. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. دسترسی در:
http://Jipm.irandoc.ac.ir
- زرهساز، م. (1385). بررسی و تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرمافزار سیمرغ و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی از تعامل با آن. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، مشهد.
- زوارقی، ر. (1384). ارائه الگویی برای ویژگیهای نمایشی و رابط کاربری در اپکهای وببنیاد کتابخانهای بر اساس ملاکهای موجود جهانی و نظرات صاحبنظران به منظور بررسی تطبیقی اپکهای وببنیاد موجود در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی ایران. (پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید چمران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
- شاپوری، س. (1379). بررسی مشکلات جستجوی موضوعی استفادهکنندگان در فهرست رایانهای کتابخانه مرکزی. (پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
- صفری، ا. (1395). بررسی سطح کمال مدل ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل و رابطه آن با سبکشناختی، سبک یادگیری، سواد اطلاعاتی، حوزه تحصیلی و جنسیت.(پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
- صفری، ا.؛ بهزادی، ح.؛ رداد، ا. (زودآیند). بررسی مدلهای ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات.
- طبرسا، ف. و نوکاریزی، م. (1388). میزان و عوامل مؤثر بر فهم کتابداران از واژگان محیط رابط در نرمافزار کتابخانهای سیمرغ. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علم و فناوری اطلاعات ایران، 2 (25)، 227 – 246.
- عصاری شهری، ر.(1386). بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شیراز از محیط رابط نرمافزار پارس آذرخش (افق) و تحلیل برخی عناصر مطرح در آن. (پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه کتابداری و اطلاعرسانی.
- غائبی، ا. (1372). سنجش و ارزیابی نرمافزارهای کتابخانهای با تأکید بر نرمافزارهای موجود در ایران. (پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران.
- فتاحی، ر. و پریرخ، م. (1379). بررسی و ارزیابی کیفیت نمایش اطلاعات در فهرستهای رایانهای. ارائهشده در مجموعه مقالات همایش فهرستهای رایانهای؛ کاربرد و توسعه. مشهد: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، آبان 1387. ص.340-327.
- فتاحی، ر. و پریرخ، م. (1384). نرمافزارهای کتابخانهای. در دائرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی. بازیابی شده از
http://portal.nlai.ir/daka/نرمافزارهای کتابخانهای.aspx
- گزنی، ع. (1379). طراحی سیستمهای بازیابی اطلاعات بهینه در نرمافزارهای کتابخانهای و اطلاعرسانی. فصلنامه اطلاعرسانی، 16 (1 و 2).
- موسوی چلک، ا. (1379). بررسی تطبیقی کارایی نرمافزارهای کتابخانهای از دیدگاه فهرستنویسی. ارائه شده در مجموعه مقالات همایش فهرستهای رایانهای؛ کاربرد و توسعه. مشهد: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، مشهد 28-27 آبان 1387. ص. 267-246.
- میرزابیگی، م. (1392). مدل ذهنی در پژوهشهای رفتار اطلاع جویی پژوهشی در متون. تحقیقاتکتابداریواطلاعرسانیدانشگاهی، 47 (3)، 303-323.
- نوروزی، ی. و نعمتی، س. (1389). ارزیابی نرمافزارهای جامع کتابداری تحت وب پارس آذرخش، نوسا و نمایه در بازیابی اطلاعات. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. 16(1)، 23-43.
- نوشینفرد، ف. و احمدی، ا. (1391). بررسی و ارزیابی رسا، نرمافزار جامع کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه کاربران. فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی، 1 (5)، 12 – 26.
- نوکاریزی، م. (1385). تحلیل واژگان محیط رابط در نرمافزارهای جامع کتابخانهای فارسی و قابلیت فهم کاربران از آنها به منظور ارائه یک الگوی مفهومی مناسب. (پایاننامه منتشرنشده دکتری). دانشگاه فردوسی مشهد.
- هاشمزاده، م. و یگانهفرد، م. (1389). تحلیل میزان درک کاربران از نمادهای تصویری محیط رابط گرافیکی نرمافزار سیمرغ. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 3 (16)، 124- 144.
- Ahmed, S. Z. McKnight, C. & Oppenheim, C. (2006). A user-centred design and evaluation of IR interfaces. Journal of Librarianship and Information Science, 38(3), 157-172. Retrived 2015, Sep. 28, from http://lis.sagepub.com/content/38/3/157.full.pdf+html
- Applegate, R. (1995). User satisfaction with information services: a test of the disconfirmation-satisfaction model with a library OPAC. (Unpublished doctoral dissertation). University of Wisconsin-Madison.
- Balijepally, V. Nerur, S. & Mahapatra, R. (2015). Task Mental Model and Software developers’ Performance: An Experimental Investigation. Communications of the Association for Information Systems, 36(1), 4.
- Blandford, A. Makri, S. Buchanan, G. Rimmer, J. & Warwick, C. (2007). A library or just another information resource? A case study of users' mental models of traditional and digital libraries. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(3), 433-445.
- Borgman, C. L. (1986). The user's mental model of an information retrieval system: an experiment on a prototype online catalog. International Journal of man-machine studies, 24(1), 47-64.
- Crudge, S. & Jonson, F. C. (2007). Using the repertory grid and laddering technique to determine the user’s evaluative model of search engines. Journal of Documentation, 63 (2), 259 – 280.
- Dimitroff, A. (1992). Mental models theory and search outcome in a bibliographic retrieval system. Library and Information Science Research, 14(2), 141-156.
- Doyle, J. K. & Ford, D. N. (1998). Mental models concepts for system dynamics research. System dynamics review, 14(1), 3-29.
- Frias-Martinez, E. & Chen, S. Y. (2005, August). Evaluation of user satisfaction with digital library interfaces. In Proceedings of the 5th WSEAS international conference on Simulation, modelling and optimization (pp. 178-183).World Scientific and Engineering Academy and Society (WSEAS).
- Johnson-Laird, PN (2005). The history of mental models. Retrieved march4,2015,From: www.mentalmodels.princeton.edu/papers/2005HistoryMentalModels.pdf
- Juárez, R. & González, V. M. (2013, October). Mental models, performance and usability of a complex interactive system: The case of Twitter. In Computer Science (ENC), Mexican International Conference on (pp. 7-12). IEEE.
- Khoo, M., & Hall, C. (2012, September). What would ‘google’do? users’ mental models of a digital library search engine. In International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries (pp. 1-12).
- Madhusudhan, M. & Aggarwal, S. (2014). Online Public access Catalogues of Selected University libraries in delhi: an evaluative Study. World Digital Libraries-An International Journal, 7(1), 15-42.
- Nash, K. (2012). Mental schema accuracy: Investigating the impact of schemas on human performance and technology usability (Unpublished doctoral dissertation). Mississippi State University.
- Norman, D. A. (1983). Some observations on mental models. In D. Gentner & A. L. Stevens (Eds.), Mental Models (pp. 7-14). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Preater, A. (2010). Mental models and user experience of a next-generation library catalogue (Unpublished doctoral dissertation). Northumbria University, School of Computing, Engineering and Information Sciences.
- Slone, D. J. (2002). The influence of mental models and goals on search patterns during Web interaction. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53(13), 1152-1169.
- Westbrook, L. (2006). Mental models: a theoretical overview and preliminary study. Journal of Information Science, 32 (2), 563-579.
- Wilkinson, E. H. (2009). Usability and mental models of Google and PRIMO in the context of an academic tertiary library.
- Young, I. (2008). Mental models: a ligning design strategy with human behavior. [e-book]. Retrieved from http://books.google.co.nz.
- Zhang, J. (2008). Visualization for information retrieval. New York: Springer.
- Zhang, Y. (2009). Dimensions and elements of people's mental models of an informationrich Web space. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61(11), 2206-2218.
Send comment about this article