Surveying the motivation of state universities' personnel of Isfahan based on Mcclelland three needs theory

Document Type : Original Article

Authors

Abstract

Purpose: The research aimed to investigate the motivation of personnel of the state universities' libraries of Isfahan based on Mcclelland three needs theory.
Methods: The research method was descriptive survey study and aresearcher – made questionnairewasutilized. The population consisted of 164 personnel of the state universities' libraries of Isfahan (managers, officials, librarians) including the University of Isfahan, Isfahan University of Medical Sciences, and Isfahan University of Technology. The validity of the questionnaire was measured in content and the reliability by using Cronbach's Alpha estimated at 0. 91.  Random stratified sampling method was used.  For analyzing the data SPSS18 and at descriptive statistics level  (mean and standard deviation) and at inferential statistics  (Single – sample – test) were used.
Results:The research findings regarding to t-test  (SigConclusion: The motivation of personnel including motivation to succeed, motivation to power, and motivation to belonging, in the state universities' libraries of Isfahan is in a good condition in personnel's view.

Keywords


حافظ‌نیا، محمد رضا  (1387). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علومانسانی.  تهران:  سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانیدانشگاه‌ها  (سمت).
حریری، نجلا  (1381). مقایسه میزان رضایت شغلی کتابدارانشاغل در کتابخانه های مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با سایردانشگاه ها. فصلنامه کتاب.  13، (4)، 72 – 91.
حریری، نجلا ؛ اشرفی ریزی، حسن  (1388).  بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی در مراکز استان‌ها. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 12 (1)، 1– 8.
ساعتچی، محمود (1369). روان شناسی در کار، سازمان و مدیریت. تهران:  مرکز آموزش مدیریت دولتی
سید جوادین، سید علیرضا  (1386). مبانی سازمان و مدیریت. تهران:  نگاه دانش.
شجاعی عباسی، مینا  (1382) .  مشارکت در تصمیم گیری و رابطه آن با انگیزش شغلی کارکنان واحدهای مختلف دانشگاه شهید بهشتی.  پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
کهن، فرحناز  (1384 ). رضایت شغلی کتابداران کتابخانه ملی ایران. فصلنامه کتاب. 16 (1)، 1 – 16.
گودرزی، سعید  (1388). کاربرد آمار در علوم اجتماعی:  همراهبا دستورات SPSS و نحوه تفسیر خروجی ها.  تهران :  جامعه شناسان.
لاتام، گری  (1389). انگیزش شغلی:  تاریخچه، نظریه، پژوهش و عمل.  مترجم:  نسرین ارشدی. تهران: جاودانه.
محمدی نجف‌آبادی، محمد  (1385). بررسی عوامل موثر بر انگیزش کارکنان شرکت برق منطقه‌ای اصفهان بر اساس تئوری هرزبرگ.  پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
نادری، عزت الله؛ سیف نراقی، مریم  (1383). روش‌های تحقیق وچگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی با تاکید بر علوم تربیتی.  تهران: بدر.
 Awuku, Ohenesakyi (2008).  Productivity in university libraries of developing countries: awest and southern African perspective. Library management, 16 , (3), 24 – 33.
Booth, Jennifer (1993).  Marketing public library Services: The Gap between Theory andReality in Britain.  Library Management.  Bradford. 14, (1), 9 – 23.  Retrieved June 27. 2008, from http: // www. elsevier. com
Jain, Priti (2004). Strategyhuman resource development in public libraries management,Library management,26 , (617) , 336 – 350. Retrived October 25, from www. Emeraldinsig ht. com /0143 – 5124. Htm.
Porter, Lyman, Bigley, Gregory, Steers, Richard (2003). Motivation and Work Behavior, Seventh Edition. Irwin  (Pnnsylvania):  McGraw-Hill.
Maslow, Abraham (1943). A theory of human motivation.Psychological Review 50 (4) 370–96
McClelland, David (1988). Human Motivation, Cambridge:  Cambridge University Press.
CAPTCHA Image