• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 4 (1397)
دوره دوره 3 (1396)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 2 (1395)
دوره دوره 1 (1394)

آمار و ارقام فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات تا فروردین 1397

رحمانی, مهدی, انصاری, مریم. (1396). بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان و دانش آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات, 3(4), 91-107. doi: 10.22091/stim.2018.2548.1167
مهدی رحمانی; مریم انصاری. "بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان و دانش آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی". علوم و فنون مدیریت اطلاعات, 3, 4, 1396, 91-107. doi: 10.22091/stim.2018.2548.1167
رحمانی, مهدی, انصاری, مریم. (1396). 'بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان و دانش آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی', علوم و فنون مدیریت اطلاعات, 3(4), pp. 91-107. doi: 10.22091/stim.2018.2548.1167
رحمانی, مهدی, انصاری, مریم. بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان و دانش آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات, 1396; 3(4): 91-107. doi: 10.22091/stim.2018.2548.1167

بررسی نیازهای آموزشی دانشجویان و دانش آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی

مقاله 6، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 9، زمستان 1396، صفحه 91-107  XML اصل مقاله (757 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/stim.2018.2548.1167
نویسندگان
مهدی رحمانی orcid 1؛ مریم انصاری2
1دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش بازیابی اطلاعات و دانش، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی نیازهای آموزشی دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌های تحلیلی-پیمایشی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شهر تهران و فارغ التحصیلان کتابداری و اطلاع رسانی در کلیه مقاطع از سال 1390-1395 است. آمار مربوطه از طریق مراجعه به سایت دانشگاه‌ها، مراجعه به دفترچه کنکور سازمان سنجش و سرشماری دانشجویان به تعداد 3575 نفرگردآوری شد. که از میان آن‌ها تعداد 357 نفر طبق فرمول کوکران به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی بود و اطلاعات از طریق پرسشنامه براساس پژوهش آهنچیان، لطفی، کاظمی و ثابت‌زاده (1394) گردآوری شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که مهارت‌های خدمات مرجع، مهارت‌های فناوری اطلاعات، مهارت‌های سواد اطلاعاتی، مهارت‌های سازماندهی و مهارت‌های مجموعه سازی به ترتیب جهت آموزش به دانشجویان و دانش‌آموختگان اهمیت دارند. همچنین نتایج نشان داد که بین نیازمندی‌های دانشجویان و دانش آموختگان براساس مقطع تحصیلی و جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: بررسی‌های انجام گرفته نشان داد که مهارت‌های خدمات مرجع و فناوری اطلاعات از مهم‌ترین نیازمندی‌های دانشجویان و فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار هستند و باید مؤسسات و دانشگاه‌ها جهت تربیت نیروهای توانمند وارد کار شوند و برای آموزش مهارت‌های ذکر شده برنامه ریزی کنند.
کلیدواژه ها
نیازمندی‌های آموزشی؛ دانشجویان؛ دانش‌آموختگان؛ علم اطلاعات و دانش‌شناسی
عنوان مقاله [English]
Studying the Educational Needs of Students and Graduates in the Field of knowledge and Information Science
نویسندگان [English]
Mahdi Rahmani1؛
چکیده [English]
Aim: The purpose of this study was to identify the educational needs of graduate and undergraduate students in the field of knowledge and Information Science. Method: The research method is survey and evaluative, it was a kind of analytical-survey research. The research population consists of all graduate students of state universities affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology of Tehran, and graduates of knowledge and Information Science in all sections from 2011-2016. The relevant statistics were referenced to the websites of the universities, referring to the reference book of the assessment organization and the census of students in 3575 individuals. 357 of them were selected according to Cochran formula. Stratified random sampling method was used and information was gathered through a questionnaire based on Ahanchian, Lotfi, Kazemi & sabetzadeh's (2015) research. Results: The findings of this study showed that reference service skills, IT skills, information literacy skills, organization skills and set-up skills are important for students and graduates, respectively. The results also showed that there is no significant difference between students 'and graduates' needs based on their educational level and gender. Conclusion: The results of this study showed that reference and IT services skills are one of the most important needs of students and graduates to enter the labor market, and institutions and universities need to enter the workforce to train qualified staff and plan for the training of the mentioned skills.
کلیدواژه ها [English]
Educational Needs, Students, Graduates, knowledge and Information Science
مراجع

آهنچیان، م؛ لطفی، ح؛ کاظمی، ش، و ثابت‌زاده، الف (1394) سنجش نیازهای آموزشی کتابداران متخصص و غیرمتخصص کتابخانه‌های عمومی مشهد و بررسی نقش تجربه در این نیازها. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 5(1)، ۱۵۳-۱۷۰

اسماعیلی، س (1385) مفهوم شناسی آموزش مستمر در توسعه پایدار کشاورزی. جهاد، 374، ۲۹۷-۳۱۳.

رجب‌بیگی، م؛ پرتویی، ب ؛ قنبر زاده علمداری، ن (1387) بررسی نیازهای آموزشی کارکنان کتابخانه‌های عمومی کشور. کتابداری و اطلاع رسانی، ۱۱ (۴)، ۱۸۹-۲۱۰

رسولی، ب، نقشینه، ن و احمدی، الف (1392) نیازهای آموزشی کتابداران برای ارائه خدمت به کاربران با آسیب بینایی: دیدگاه کتابداران و استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 97: 194-174.

سلیمانی، م؛ شهرزادی، ل؛ فقیهی حبیب‌آبادی، ح؛ مرادی، ر و عشوری مهرنجانی، ف (1393) مهارت‌های آموزشی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاهی اصفهان. مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 1(3)، ۱۲۰-۱۳۶

شهرزادی، ل و مجیری، ش (1389) نیازسنجی دوره‌های آموزش ضمن خدمت کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 7 (ویژه‌نامه همت مضاعف، کار مضاعف)، 566- ۵۷۶

مرتضائی، ل (13۸۰‌). تحصیلات تکمیلی علوم اطـلاع‌رسانی و کتـابداری و اطلاع‌رسانی در ایران و چند کشـور جهان: بررسی تطبیقی. تهران: مرکز اطلاعات و مـدارک عـلمی کشـور.

معرف زاده، ع و صانعی دهکردی، پ (1385) بررسی نیروی انسانی و نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاهی استان خوزستان. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 9(3)، ۱۰۳-۱۰۹.

معرف زاده، ع، کمایی، م و چراغی، ز (1391) بررسی نیازهای آموزشی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 18(4)، ۴۰۱-420

نادری، ف؛ نوشین فرد، ف و شاه‌بیگ، الف (1394) شناسایی نیازهای آموزشی کتابداران شاغل در استان البرز. فصلنامه نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی، 4(1 و 2)، ۵۱-۶۲.

نـجیلال، الف (1380). تـوسعه منابع انسانی در علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی از راه دور: چشم‌اندازهایی برای هند. ترجمه علی حسین قاسمی. چهل و هشتمین کنگره فید. مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشور.

Chopra, H. (2006) user education: Training the librarians to use new technologies in developing countries [online]. [Cited 2017 Apr 25]: Available from: URL: http//www.Ifla.org/IV/Ifla67/papers/103-126.

Kavulya, J. M. (2007) Training of library and information science (LIS) professionals in Kenya: A needs assessment", Library Review, 56(3): 208-223. https://doi.org/10.1108/00242530710735993

Mahmood, M. G. & Ajmal Khan, Ch. (2007). ICT training for LIS professionals in Pakistan: a needs assessment. Emerald group publishing limited, 41: 418- 427.

Okello- Obura, C. & Kigongo- Bukenya. I. M. N. (2011) Library and Information Science Education and Training in Uganda: Trends, Challenges, and the Way Forward. Education Research International, 9:1-9. Available at: https://www.hindawi.com/journals/edri/2011/705372

Sinnasamy, J. & Edzan, N. N. (2015) Industrial training for library and information science students: A Malaysian experience. Journal PPM: Journal of Malaysian Librarians, 9: 97-106.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 363
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 512


با تشکر از شما؛ نظر شما با موفقیت ذخیره شد و پس از بررسی در سامانه نمایش داده خواهد شد.
ارسال نظر در مورد این مقاله


نام را وارد کنید.

نشانی پست الکترونیکی را به درستی وارد کنید.

سمت / سازمان را به درستی وارد کنید.

توضیحات را وارد کنید (حداقل 10 کلمه)
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.