• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • دامنه و هدف
    • اعضای هیات تحریریه
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 5 (1398)
دوره دوره 4 (1397)
دوره دوره 3 (1396)
دوره دوره 2 (1395)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 1 (1394)
شعبانی, احمد, مرادیان نژاد, نیره, سعادت, رسول, رجایی پور, سعید. (1395). بررسی میزان انگیزش کارکنان کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر اصفهان بر اساس تئوری نیازهای سه گانه مک کللند. علوم و فنون مدیریت اطلاعات, 2(1), 123-140. doi: 10.22091/stim.2016.659
احمد شعبانی; نیره مرادیان نژاد; رسول سعادت; سعید رجایی پور. "بررسی میزان انگیزش کارکنان کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر اصفهان بر اساس تئوری نیازهای سه گانه مک کللند". علوم و فنون مدیریت اطلاعات, 2, 1, 1395, 123-140. doi: 10.22091/stim.2016.659
شعبانی, احمد, مرادیان نژاد, نیره, سعادت, رسول, رجایی پور, سعید. (1395). 'بررسی میزان انگیزش کارکنان کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر اصفهان بر اساس تئوری نیازهای سه گانه مک کللند', علوم و فنون مدیریت اطلاعات, 2(1), pp. 123-140. doi: 10.22091/stim.2016.659
شعبانی, احمد, مرادیان نژاد, نیره, سعادت, رسول, رجایی پور, سعید. بررسی میزان انگیزش کارکنان کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر اصفهان بر اساس تئوری نیازهای سه گانه مک کللند. علوم و فنون مدیریت اطلاعات, 1395; 2(1): 123-140. doi: 10.22091/stim.2016.659

بررسی میزان انگیزش کارکنان کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر اصفهان بر اساس تئوری نیازهای سه گانه مک کللند

مقاله 7، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، بهار 1395، صفحه 123-140  XML اصل مقاله (430.38 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22091/stim.2016.659
نویسندگان
احمد شعبانی1؛ نیره مرادیان نژاد2؛ رسول سعادت email 3؛ سعید رجایی پور1
1دانشگاه اصفهان
2سازمان فرهنگی هنری شهرداری اصفهان
3پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چکیده
هدف:پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان انگیزش کارکنان کتابخانه­های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان بر اساس تئوری نیازهای سه‌گانه  مک‌کللند انجام شد.
روش بررسی:در این پژوهش، از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده است. برای نیل به اهداف تحقیق ازیک پرسشنامه محقق ساخته جهت تعیین میزان انگیزش کارکنان کتابخانه‌های دانشگاه دولتی شهر اصفهان استفاده گردید. جامعه آماری، کارکنان کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان (مدیران، مسئولان و کتابداران) شامل دانشگاه‌های اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، و صنعتی اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 بوده که تعداد آنها 164 نفر است.  برای تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 18 در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار، و در سطح آمار استنباطی از t تک متغیره، و آزمون t2 هتلینگ استفاده شد.
یافته‌ها:با توجه به نتایج آزمون t تک متغیره (Sig2 هتلینگ (Sigنتیجه‌گیری:میزان انگیزش کارکنان بر اساس مولفه‌های کسب پیشرفت، کسب قدرت، و پیوند جویی و ارتباط با دیگران در کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان از دید کارکنان در وضعیت نسبتا مناسبی قرار دارد.
 
کلیدواژه‌ها
انگیزش؛ تئوری نیازهای سه گانه مک‎کللند؛ کتابخانه‌های دانشگاهی؛ اصفهان
عنوان مقاله [English]
Surveying the motivation of state universities' personnel of Isfahan based on Mcclelland three needs theory
نویسندگان [English]
Ahmad Shabani1؛ Nayereh MoradianNejad2؛ Rasul Saadat3؛ Saeed Rajaiipour1
چکیده [English]
Purpose: The research aimed to investigate the motivation of personnel of the state universities' libraries of Isfahan based on Mcclelland three needs theory.
Methods: The research method was descriptive survey study and aresearcher – made questionnairewasutilized. The population consisted of 164 personnel of the state universities' libraries of Isfahan (managers, officials, librarians) including the University of Isfahan, Isfahan University of Medical Sciences, and Isfahan University of Technology. The validity of the questionnaire was measured in content and the reliability by using Cronbach's Alpha estimated at 0. 91.  Random stratified sampling method was used.  For analyzing the data SPSS18 and at descriptive statistics level  (mean and standard deviation) and at inferential statistics  (Single – sample – test) were used.
Results:The research findings regarding to t-test  (SigConclusion: The motivation of personnel including motivation to succeed, motivation to power, and motivation to belonging, in the state universities' libraries of Isfahan is in a good condition in personnel's view.
کلیدواژه‌ها [English]
Mcclelland three needs theory, motivation, University libraries, Isfahan
مراجع

حافظ‌نیا، محمد رضا  (1387). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علومانسانی.  تهران:  سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانیدانشگاه‌ها  (سمت).

حریری، نجلا  (1381). مقایسه میزان رضایت شغلی کتابدارانشاغل در کتابخانه های مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با سایردانشگاه ها. فصلنامه کتاب.  13، (4)، 72 – 91.

حریری، نجلا ؛ اشرفی ریزی، حسن  (1388).  بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی در مراکز استان‌ها. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 12 (1)، 1– 8.

ساعتچی، محمود (1369). روان شناسی در کار، سازمان و مدیریت. تهران:  مرکز آموزش مدیریت دولتی

سید جوادین، سید علیرضا  (1386). مبانی سازمان و مدیریت. تهران:  نگاه دانش.

شجاعی عباسی، مینا  (1382) .  مشارکت در تصمیم گیری و رابطه آن با انگیزش شغلی کارکنان واحدهای مختلف دانشگاه شهید بهشتی.  پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

کهن، فرحناز  (1384 ). رضایت شغلی کتابداران کتابخانه ملی ایران. فصلنامه کتاب. 16 (1)، 1 – 16.

گودرزی، سعید  (1388). کاربرد آمار در علوم اجتماعی:  همراهبا دستورات SPSS و نحوه تفسیر خروجی ها.  تهران :  جامعه شناسان.

لاتام، گری  (1389). انگیزش شغلی:  تاریخچه، نظریه، پژوهش و عمل.  مترجم:  نسرین ارشدی. تهران: جاودانه.

محمدی نجف‌آبادی، محمد  (1385). بررسی عوامل موثر بر انگیزش کارکنان شرکت برق منطقه‌ای اصفهان بر اساس تئوری هرزبرگ.  پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

نادری، عزت الله؛ سیف نراقی، مریم  (1383). روش‌های تحقیق وچگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی با تاکید بر علوم تربیتی.  تهران: بدر.

 Awuku, Ohenesakyi (2008).  Productivity in university libraries of developing countries: awest and southern African perspective. Library management, 16 , (3), 24 – 33.

Booth, Jennifer (1993).  Marketing public library Services: The Gap between Theory andReality in Britain.  Library Management.  Bradford. 14, (1), 9 – 23.  Retrieved June 27. 2008, from http: // www. elsevier. com

Jain, Priti (2004). Strategyhuman resource development in public libraries management,Library management,26 , (617) , 336 – 350. Retrived October 25, from www. Emeraldinsig ht. com /0143 – 5124. Htm.

Porter, Lyman, Bigley, Gregory, Steers, Richard (2003). Motivation and Work Behavior, Seventh Edition. Irwin  (Pnnsylvania):  McGraw-Hill.

Maslow, Abraham (1943). A theory of human motivation.Psychological Review 50 (4) 370–96

McClelland, David (1988). Human Motivation, Cambridge:  Cambridge University Press.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,360
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,158


با تشکر از شما؛ نظر شما با موفقیت ذخیره شد و پس از بررسی در سامانه نمایش داده خواهد شد.
ارسال نظر در مورد این مقاله


نام را وارد کنید.

نشانی پست الکترونیکی را به درستی وارد کنید.

سمت / سازمان را به درستی وارد کنید.

توضیحات را وارد کنید (حداقل 10 کلمه)
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Journal Management System. Designed by sinaweb.