نوع مقاله: مقاله مروری

نویسنده

دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

چکیده
هدف: هدف نوشتۀ حاضر بررسی این نکته است که نام "علم اطّلاعات و دانش‌شناسی" که جایگزین نام پیشین یعنی، "کتابداری و اطّلاع-رسانی" شده، نام مناسبی است یا نه.
روش: روش مورد استفاده در نوشتۀ حاضر، مرور برخی از منابع، و از جمله منابع مرتبط با تغییر نام رشته و استدلال پیرامون محتوای این منابع است. روش، به‌طور کلّی مرور منابع (کتابخانه‌ای) و در واقع نوعی تفسیر از محتوای منابع مورد بررسی است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که نام نوین، یعنی "علم اطّلاعات و دانش‌شناسی" بر مبنای استدلال‌های ارائه شده، نام مناسبی نیست و باید نامی جایگزین برای آن یافت.
نتیجه‌گیری: پس از استدلال پیرامون نامناسب بودن نام نوین، و این که نام جایگزین باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد، پیشنهاد شده که به جای نام "علم اطّلاعات و دانش‌شناسی" بهتر است از نام "علم اطّلاعات" استفاده شود، مشروط بر این که مسؤولیّت‌های ناشی از این تغییر نام نیز پذیرفته شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Writing on the changed name

چکیده [English]

Writing on the changed name
Dr. Mortaza Kokabi
Abstract
Purpose: the purpose of the present text is to study whether or not the new substitute for "library and information science" that is, "knowledge and information science" is an appropriate name.
Methodology: the methodology employed in the present text is the reviewing of some texts including the ones related to changing of the field name and in general it is an interpretation of the texts studied.
The methodology is of qualitative research.
Findings: findings illustrated that the new name that is, "knowledge and information science" is not an appropriate name based on the arguments presented and a new substitute name is necessary.
Conclusion: after some arguments on the inappropriateness of the new name, as well as the specifications of the substitute name, "information science" has been suggested to substitute the new name provided the responsibilities imposed by the substitute name is also performed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • name change
  • knowledge and Information Science
  • librarianship
  • library and information science
  • information science

1. ابرامی، هـ. (1356). شناختی از دانش‌‌شناسی : (علوم کتابداری و دانش‌‌رسانی). تهران: انجمن کتابداران ایران

2. اصطلاحنامه‌‌ی اطلاع‌‌رسانی و کتابداری (1381). تدوین: جامعه‌‌ی علوم اطلاع‌‌رسانی امریکا (ASIS)، ترجمه ع.ح. قاسمی؛ با همکاری: نادر نقشینه. تهران: چاپار.

3. باکلند، م. ک. (1382). خدمات کتابخانه در نظریه و عمل، ترجمه م. کوکبی. تهران: چاپار.

4. بیگدلی، ز.، آبام، ز. (1382). عوامل مؤثّر در انتخاب رشتۀ تحصیلی و تغییر نگرش دانشجویان رشته‌‌های کتابداری و روانشناسی در دانشگاه شهید چمران اهواز، فصلنامۀ کتابداری و اطّلاع‌‌رسانی؛ 6(2).

5. ترکیان‌‌تبار، م. (1386). عوامل مؤثر بر گرایش به رشتۀ کتابداری و اطلاع‌‌رسانی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامۀ کتاب؛ 18(1)، 107-118.

6. داورپناه، م.ر.؛ فتاحی، ر. و خسروی، ع. (1388). نظرسنجی از جامعه کتابداری و اطلاع‌‌رسانی ایران پیرامون نام رشته و احتمال بازنگری در آن، اطّلاع‌‌شناسی؛ 6، 3-32.

7. سعادت، ع. (1377). مفهوم و جامعیت عنوان «کتابداری» برای حرفه، پیام کتابخانه؛ 8(4)، 46-50.

8. سلطانی، پ. و راستین، ف. (1379). دانشنامۀ کتابداری و اطلاع‌‌رسانی. تهران: فرهنگ معاصر.

9. فتّاحی، ر. و ریسمانباف، ا. (1394). علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی: سرشت و کارکردهای آن. پردازش و مدیریت اطلاعات، 29(1)؛ 3-43.

10. فدایی عراقی، غ. (1386). کتابداری و اطلاع‌‌رسانی: در جست‌‌وجوی هویتی نو، فصلنامۀ کتاب؛ 18(4)، 175-192.

11. کوکبی، م. (1382). اطلاع رسانی ، علم اطلاع رسانی ، یا علم اطلاعات؟. فصلنامۀ کتاب؛ 14(2)، 70-80.

12. کینن، ا. (1378). فرهنگ فشرده علوم کتابداری و اطلاع‌‌رسانی، ترجمه و تدوین از: ف. اسدی کرگانی. تهران: کتابدار.

13. ODLIS: Online Dictionary of Library and Information Science http://www.abc-clio.com/ODLIS/odlis_I.aspx#infoscience

14. http://portal.nlai.ir/daka/Wiki%20Pages.اطلاع‌‌رسانی/aspx

 

CAPTCHA Image