نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران

چکیده

چکیده
در دنیای اینترنت، موک به دلیل رایگان بودن و ساختار آموزشی اش که کاملا منطبق با آموزش واقعی دانشگاهی است یکی از فراگیرترین روشهای یادگیری آنلاین در چهار سال اخیر بوده است . پرداختن رسانه ها به موک و ارائه شدن درسهای آن توسط بهترین دانشگاه های دنیا باعث معروفیت موک شده و مقالات بیشماری از جنبه های مختلف به آن پرداخته اند.  حوزه کتابداری نیز از همان ابتدای مطرح شدن موک به آن واکنش نشان داده است. نویسندگان به نقشی که کتابخانه ها و کتابداران می توانند در موک داشته باشند و به خدمات متقابل موک و کتابداری پرداخته و گاه نیز، کتابداران تجربه های عملی خود از همکاری با موک ها را به اشتراک گذاشته اند. موک فرصت مغتنمی برای کتابداران و کتابخانه هاست تا نقش های آموزشی خود را گسترش داده و از آگاهی ها و مهارت های خود در مسائل حق مؤلف و آموزش سواد اطلاعاتی در این بستر جدید نیز استفاده کنند.
این مقاله مروری دارد بر مقالاتی که به موضوع موک و کتابداری پرداخته اند. ابتدا با موک و تاریخچه و روش کار و مسائل مرتبط با آن آشنا می شویم و سپس نقش و جایگاه کتابخانه ها و کتابداران در موک تبیین می شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Libraries and Librarians in the MOOC age

نویسنده [English]

  • Maryam Sarrafzadeh

چکیده [English]

There are huge ways of learning through the internet, from text-based tutorials to podcasts, vidcasts, etc. MOOC (Massive Open Online Course) is a recent phenomenon in online learning. It has been very popular since 2012 as MOOC offers a complete course based on academic pedagogy. It is free and is available to people around the world. Enrolling in MOOC does not need any prerequisite. Many papers have discussed the role of libraries and librarians in MOOC. They suggest that there are many opportunities in MOOC for libraries and librarians to extend their role beyond providing information resources and becoming educators. The literature suggests that copyright clearance and teaching information literacy are potential roles for librarians. Library and information professionals are encourages to enroll in MOOC courses to extend their knowledge and skills and also to learn how it works and to get teaching ideas for their information literacy instruction.
In this paper the history of MOOC and how it works, its structure; challenges and opportunities it offers and the roles of librarians and libraries in MOOC have been discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • MOOC
  • Massive Open Online Course
  • Libraries
  • librarians

صرافزاده،م. (1393). آشنایی با سایت­های آموزشی آنلاین: دنیای یادگیری در اینترنت.  منتشر شده در وبلاگ یک پزشک، 18 آبان 1393 : بازیابی شده در 7 فروردین 1395 از: http://1pezeshk.com/archives/2014/11/online-free-courses.html

صرافزاده،م. (1393).  فرصتها وچالشهای موک برای کتابداران وعلم اطلاعات ودانش شناسی. سخن هفته لیزنا،شماره 216. 15 دی 1393.   

 

Barnes, C. (2013). MOOCs: The Challenges for Academic Librarians. Australian Academic & Research Libraries, Vol. 44( 3), 163–175. doi: http://dx.doi.org/10.1080/00048623.2013.821048

Becker, B. W. (2013). Connecting MOOCs and Library Services. Behavioral& Social Sciences Librarian, 32(2), 135-138. doi: 10.1080/01639269.2013.787383

Calter, M. (2013). MOOCs and the Library: Engaging with Evolving Pedagogy. Paper presented at the IFLA WLIC, Singapore.

Creed-Dikeogu, G., & Clark, C. (2013). Are You MOOC-ingYet? A Review for Academic Libraries. Kansas Library Association College and University Libraries Section Proceedings, 3(1). doi: http://dx.doi.org/10.4148/culs.v1i0.1830

Jordan, K. (2014). Initial trends in enrolment and completion of massive open online courses. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15(1).

Gore, H. (2014). Massive Open Online Courses (MOOCs) and Their Impact on Academic Library Services: Exploring the Issues and Challenges. New Review of Academic Librarianship, 20(1), 4-28. doi: 10.1080/13614533.2013.851609

Menchaca, F. (2014). Start a New Fire: Measuring the Value of Academic Libraries in Undergraduate Learning. portal: Libraries and the Academy, 14(3), 353-367.

Massis, B. E. (2013). MOOCs and the library. New Library World, 114(5/6), 267 - 270. doi: http://dx.doi.org/10.1108/03074801311326894

Pujar, S. M., Kamat, R. K., &Savadatti, M. N. (2014). Library as a change agent in liberation and deliberation of higher education through MOOCS. Recent trends in Library and Information Science: A Way Forward for the Future, 251-260.

Pujara, S. M., &Bansodeb, S. Y. (2014). MOOCs and LIS education: A massive opportunity or challenge. Annals of Library and Information Studies, 61, 74-78.

Wright, F. ( 2013). What do Librarians Need to Know About MOOCs? D-Lib Magazine, 19(3/4 ). doi: 10.1045/march2013-wright

Wu, K. (2013). Academic libraries in the age of MOOCs. Reference Services Review, 41(3), 576 - 587. doi: http://dx.doi.org/10.1108/RSR-03-2013-0015

CAPTCHA Image