رابطه میان هوش اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی: مطالعه موردی کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف: رفتار شهروندی سازمانی، رفتارهایی است که به طور آگاهانه و داوطلبانه انجام شده و به‌صورت مستقیم توسط سیستم پاداش‌دهی رسمی‌سازمانی تقویت نمی‌شود و در کل باعث ارتقای اثربخشی سازمان می‌شوند. کتابداران در کتابخانه‌ها از خود رفتار شهروندی سازمانی بروز می‌دهند و این رفتار بر نگرش‌ها، رفتارها و تعاملات آنها در جهت ارائه هر چه بیشتر خدمات باکیفیت‌تر تاثیرگذار است. همچنین کتابداران به عنوان عضوی از جامعه، دارای هوش اجتماعی بوده و این هوش می‌تواند بر خدمات و کارکردهای کتابخانه و رضایتمندی کاربران تأثیرگذار باشد. از این رو، پژوهش حاضر به بررسی وضعیت و رابطة هوش اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی در میان کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‎‌های دولتی شهر اصفهان پرداخته است.

روش: پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی؛ و از لحاظ روش‌شناسی، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر 101 کتابدار کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان در سال 1402 بود که با استفاده از فرمول کوکران و با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم، تعداد 76 کتابدار به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفتند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رفتار شهروندی سازمانی امینی آبچویه (1394) مبتنی بر ابعاد مدل پودساکوف و همکاران (2000) و پرسشنامه هوش اجتماعی سیلورا و همکاران (2001) استفاده شد. پایایی دو پرسشنامه‌ از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای هوش اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی برابر 84/0 و 90/0 محاسبه گردید. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری‌شده از آزمون‌ها و تحلیل‌های آماری توصیفی و استنباطی از جمله میانگین، انحراف معیار، آزمون‌های همبستگی پیرسون، آزمون‌های تی. نمونه‌های مستقل، و تحلیل واریانس یک طرفه در نرم افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخة 26 جهت بررسی فرضیه‌های پژوهش استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن بود که وضعیت هوش اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان در سطح بالاتر از حد متوسط (x=3) قرار دارد و میان هوش اجتماعی کتابداران و رفتار شهروندی سازمانی آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی میان این دو متغیر برابر با 51/0 بود که نشانگر شدت ارتباط متوسط است. همچنین همة ابعاد هوش اجتماعی (پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی، و آگاهی اجتماعی) نیز بر هفت بُعد رفتار شهروندی سازمانی (جوانمردی، اطاعت سازمانی، رفتارهای کمک‌کننده، وفاداری سازمانی، فضیلت مدنی، توسعه شخصی، و ابتکار فردی) رابطه مثبت و معناداری دارند. مقدار ضریب همبستگی پیرسون مربوط به روابط هر یک از سه بعد هوش اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی به ترتیب برای بعد پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی، و آگاهی اجتماعی برابر با 441/0، 285/0، و 545/0 بدست آمد. از میان سه بعد هوش اجتماعی، ابعاد آگاهی اجتماعی و مهارت‌های اجتماعی به ترتیب بیشترین و کمترین همبستگی را با رفتار شهروندی سازمانی دارند. همچنین یافته‌ها نشان داد که میان هوش اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی کتابداران بر اساس متغیرهای جمعیت‌‌شناختی آنها شامل سن، سابقه خدمت، جنسیت، رشته تحصیلی، محل خدمت، و میزان تحصیلات از منظر کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه شهر اصفهان تفاوت معناداری وجود ندارد و نظرات یکسانی ابراز داشتند.

اصالت/ارزش: پژوهش حاضر نشان داد که هوش اجتماعی کتابداران، ارتباط و همبستگی مثبت با رفتار شهروندی سازمانی آنها دارد؛ از این رو، هوش اجتماعی می‌تواند به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی عمل کند. تقویت هوش اجتماعی کتابداران سبب افزایش بروز رفتارهای شهروندی سازمانی در آنها می‌شود. آن دسته از کتابدارانی که اقدام به انجام رفتارهای شهروندی سازمانی می‌کنند، در واقع در مسیر تحقق اهداف کتابخانه گام برمی‌دارند و در مجموع میزان بهره‌وری و اثربخشی را در کتابخانه افزایش خواهند داد. پیشنهاد می‌شود مدیران و مسئولان کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اصفهان، برنامه‌ها و راهبرد‌هایی نظیر برگزاری دوره‌ها، کارگاه‌ها، ترغیب کارکنان به انجام فعالیت‌های گروهی و یادگیری مهارت‌های هوش اجتماعی، فضاسازی برای افزایش مشارکت و ارتباطات کارکنان را جهت افزایش هوش اجتماعی کتابداران خود در راستای بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی آنها اجرا و پیاده‌سازی کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between social intelligence and organizational citizenship: A case study of Libraries of Isfahan's Public Universities

نویسندگان [English]

  • Narges Sarbolookzadeh Harandi 1
  • Ahmad Shabani 2
  • Saeed Rajaeipour 3
  • Morteza Mohammadi Ostani 1
1 MSc. of Knowledge and Information Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Department of Knowledge and Information Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Department of Educational Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Objectives: Organizational citizenship behavior is behavior that is consciously and voluntarily performed and is not directly reinforced by the formal organizational reward system and generally improves the effectiveness of the organization. Librarians in libraries showed organizational citizenship behavior, and this behavior affects their attitudes, behaviors, and interactions in order to provide more and more quality services. Librarians, as members of society, also have a social intelligence, and this intelligence can affect library services and functions and user satisfaction. Therefore, the present study investigated the situation and relationship between social intelligence and organizational citizenship behavior among the librarians of public university libraries in Isfahan city.

Methodology: The current research is based on the objective, applied; and in terms of methodology, descriptive and correlational research. The statistical population of the research consisted of 101 librarians of public university libraries in Isfahan in 2023, and 76 librarians were examined as a statistical sample using the Cochran formula and using the stratified random sampling method proportional to volume. To collect data, the Amini Abchoye organizational citizenship behavior questionnaire (2015) based on the dimensions of the Podsakov et al. (2000) model and the Silvera et al. (2001) social intelligence questionnaire were used. The reliability of the two questionnaires was calculated by calculating the Cronbach's alpha coefficient for social intelligence and organizational citizenship behavior as 0.84 and 0.9, respectively. Also, descriptive and inferential statistical tests and analyses were used to analyze the collected data, including mean, standard deviation, Pearson correlation tests, t-tests. Independent samples and one-way analysis of variance in SPSS version 26 were used to examine the research hypotheses.

Findings: The findings of the research showed that the status of social intelligence and organizational citizenship behavior of librarians in public university libraries in Isfahan city is at a higher than average level (x=3) and there is a positive and significant relationship between librarians' social intelligence and their organizational citizenship behavior. The correlation coefficient between these two variables was 0.51, which indicates a moderate intensity of the relationship. Also, all dimensions of social intelligence (social information processing, social skills, and social awareness) also have a positive and significant relationship with seven dimensions of organizational citizenship behavior (sportsmanship, organizational compliance, helping behaviors, organizational loyalty, civic virtue, self development, and individual initiative). The Pearson correlation coefficient for the relationships of each of the three dimensions of social intelligence with organizational citizenship behavior was obtained for the dimensions of social information processing, social skills, and social awareness as 0.441, 0.285, and 0.545, respectively. Among the three dimensions of social intelligence, the dimensions of social awareness and social skills have the highest and lowest correlation with organizational citizenship behavior, respectively. The findings also showed that there is no significant difference between social intelligence and organizational citizenship behavior of librarians based on their demographic variables including age, service experience, gender, field of study, place of service, and level of education from the perspective of librarians of Isfahan University libraries, and they expressed the same opinions.

Conclusion: The present study showed that librarians' social intelligence has a positive relationship and correlation with their organizational citizenship behavior; therefore, social intelligence can act as an influential factor on organizational citizenship behavior. Strengthening librarians' social intelligence increases the occurrence of organizational citizenship behaviors in them. Those librarians who engage in organizational citizenship behaviors are actually taking steps towards achieving the library's goals and will overall increase the productivity and effectiveness of the library. It is suggested that managers and officials of university libraries in Isfahan implement programs and strategies such as holding courses, workshops, encouraging employees to do group activities and learn social intelligence skills, and creating an environment to increase employee participation and communication in order to increase the social intelligence of their librarians in order to improve their organizational citizenship behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social intelligence
  • Organizationalcitizenship behavior
  • librarians
  • Academic libraries
  • Isfahan city
  • social skils
CAPTCHA Image