شناسایی راهبردهای پیش‌بینی از جرایم با استفاده از اینترنت اشیا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه حقوق، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران.

10.22091/stim.2025.10372.2063

چکیده

زمینه و هدف: راه‌اندازی و پیاده‌سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات و به کارگیری آن در مقابله با جرایم در هر جامعه باعث شده برخی جوامع در جرم‌یابی مدرن‌تر و پیشگام‌تر باشند. بر این اساس چنین جوامعی با ظرفیت‌‌هایی مدرن دارای فرصت‌های بیشتری هستند و برای شناسایی و مداخله در این حوزه، پیشنهاد سیستمی مبتنی بر ابزارهای اجتماعی اینترنت اشیا، برای پشتیبانی از شناسایی مجرمان و پیش‌بینی جرم در دنیای واقعی لازم و ضروری به نظر می‌رسد. یکی از مهمترین اماکنی که لازم است اینترنت اشیا برای پیش‌بینی جرایم به کار گرفته شود، مدارس هستند. دانش‌آموزان نیز مهم‌ترین و حساس‌ترین عناصر نظام آموزشی و سرمایه‌های ملی هر کشوری هستند و لازم است در زمینه پیش‌بینی جرایم در مدارس از فناوری‌های نوین استفاده کرد. بر همین اساس هدف از پژوهش حاضر نقش اینترنت اشیا را در پیش‌بینی از جرایم در مدارس است.

روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، کمّی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کارشناسان و جرم‌شناسان شهر تهران در سال 1402 هستند که از طریق فرمول حجم نمونه جامعه نامعین و در یک بررسی آزمایشی از 30 پرسشنامه، واریانس نمونه اولیه 32/0 به دست آمده که در نهایت 155 نفر با روش اتفاقی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق‌ساخته اینترنت اشیاء در مدارس مبتنی بر پیش‌بینی جرم است که داده‌های آن از طریق آزمون‌های استنباط آماری و مدل‌سازی معادله ساختاری تحلیل شده‌اند.

یافته: در تحلیل روابط ساختاری نتایج حاصل از مدلسازی نشان داده است که اثر مستقیم «قابلیت‌های اینترنت اشیا» بر پیش‌بینی جرم با ضریب (81/0) گویای این واقعیت است که «قابلیت‌های اینترنت اشیا» می‌تواند بر پیش‌بینی از جرم در مدارس موثر باشد. در جایگاه دوم نیز «کاربردپذیری اینترنت اشیا در شناسایی الگوهای جرم» با ضریب (63/0) بر پیش‌بینی از جرم در مدارس تاثیر داشته و نهایتاً «الزامات عملکردی اینترنت اشیا در مدارس» با ضریب (52/0) بر پیش‌بینی از جرم در مدارس تاثیر دارد. در کل این نتایج حاصل از مدلسازی با نتایج استنباطی در آزمون فرضیات همسو و هم‌جهت است.

نتیجه‌گیری: با به کارگیری اینترنت اشیا از طریق طراحی و نگهداری محیطی، افزایش ایمنی محلی و کنترل محیطی، شناسایی الگوهای جرم، افزایش آگاهی پلیس از وقوع جرم، تحلیل جرم و الگوریتم هوش مصنوعی می‌توان وقوع جرایم در هر مکانی را به طور دقیقی پیش‌بینی کرد و مانع از بروز این جرایم شد. بنابراین باید سیستم‌ها و زیرساخت‌های تخصصی توسعه اینترنت اشیا در مدارس و همه مکان‌های مهم و حساس، به صورت تخصصی به کار گرفته شوند و برای پیشرفت آنها بسترهای مناسب فراهم شود. از این رو برنامه‌ریزان و سیاستگذاران و جرم‌شناسان می‌توانند بر پایه داده‌های واقعی، روندهای پیشگیری از جرایم را در مدارس تا اندازه‌ زیادی تحت کنترل خود درآورند و با به ازای هر مقدار توسعه در این زیرساخت، به همان اندازه از وقوع جرایم پیشگیری کنند.

نتیجه‌گیری: با به کارگیری اینترنت اشیا از طریق طراحی و نگهداری محیطی، افزایش ایمنی محلی و کنترل محیطی، شناسایی الگوهای جرم، افزایش آگاهی پلیس از وقوع جرم، تحلیل جرم و الگوریتم هوش مصنوعی می‌توان وقوع جرایم در هر مکانی را به طور دقیقی پیش‌بینی کرد و مانع از بروز این جرایم شد. بنابراین باید سیستم‌ها و زیرساخت‌های تخصصی توسعه اینترنت اشیا در مدارس و همه مکان‌های مهم و حساس، به صورت تخصصی به کار گرفته شوند و برای پیشرفت آنها بسترهای مناسب فراهم شود. از این رو برنامه‌ریزان و سیاستگذاران و جرم‌شناسان می‌توانند بر پایه داده‌های واقعی، روندهای پیشگیری از جرایم را در مدارس تا اندازه‌ زیادی تحت کنترل خود درآورند و با به ازای هر مقدار توسعه در این زیرساخت، به همان اندازه از وقوع جرایم پیشگیری کنند.

نتیجه‌گیری: با به کارگیری اینترنت اشیا از طریق طراحی و نگهداری محیطی، افزایش ایمنی محلی و کنترل محیطی، شناسایی الگوهای جرم، افزایش آگاهی پلیس از وقوع جرم، تحلیل جرم و الگوریتم هوش مصنوعی می‌توان وقوع جرایم در هر مکانی را به طور دقیقی پیش‌بینی کرد و مانع از بروز این جرایم شد. بنابراین باید سیستم‌ها و زیرساخت‌های تخصصی توسعه اینترنت اشیا در مدارس و همه مکان‌های مهم و حساس، به صورت تخصصی به کار گرفته شوند و برای پیشرفت آنها بسترهای مناسب فراهم شود. از این رو برنامه‌ریزان و سیاستگذاران و جرم‌شناسان می‌توانند بر پایه داده‌های واقعی، روندهای پیشگیری از جرایم را در مدارس تا اندازه‌ زیادی تحت کنترل خود درآورند و با به ازای هر مقدار توسعه در این زیرساخت، به همان اندازه از وقوع جرایم پیشگیری کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

شناسایی راهبردهای پیش‌بینی از جرایم با استفاده از اینترنت اشیا

نویسنده [English]

  • Saman Abdollahi
Assistant Professor, Department of Law, Naragh Branch, Islamic Azad University, Naragh, Iran.
چکیده [English]

زمینه و هدف: پیش‌بینی از جرم یگانه راه‌حلی است که می‌تواند پیشگیری از جرایم را تحقق بخشد. هر وقت احتمال وقوع یک جرم بالا باشد، بدون شک می‌توان از وقوع آن پیشگیری کرد. ابزاری زیادی برای پیش‌بینی وجود دارد، اما در حوزه جرایم استفاده از فناوری اینترنت اشیا (IoT) یکی از عالی‌ترین ابزارهای پیش‌بینی جرایم است. بر همین اساس هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای پیش‌بینی از جرایم با استفاده از اینترنت اشیا است.

روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، کمّی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مدیران تربیتی آموزش‌وپرورش و جرم‌شناسان شهر تهران در سال 1402 هستند که 155 نفر از آنها از طریق جدول حجم نمونه مورگان به عنوان نمونه آماری روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق‌ساخته اینترنت اشیاء در مدارس مبتنی بر پیش‌بینی جرم است که داده‌های آن از طریق آزمون‌های استنباط آماری و مدل‌سازی معادله ساختاری تحلیل شده‌اند.

یافته‌ها و نتایج: به کارگیری اینترنت اشیا از طریق طراحی و نگهداری محیطی، افزایش ایمنی محلی و کنترل محیطی، شناسایی الگوهای جرم، افزایش آگاهی پلیس از وقوع جرم، تحلیل جرم و الگوریتم هوش مصنوعی با ضرایب بالایی توانسته‌اند بر وقوع جرایم در مدارس اثرگذاری داشته باشند و در آزمون مدل معادله ساختاری پژوهش نیز نتایج نشان داده است که اثر مستقیم به کارگیری اینترنت اشیا بر پیش‌بینی از جرم در مدارس با ضریب (38/0) گویای این واقعیت است که به کارگیری اینترنت اشیا و افزایش کاربرد آن می‌تواند بر پیش‌بینی از جرم در مدارس موثر باشد. بنابراین ظهور محاسبات فراگیر و اینترنت اشیا فرصت‌های بالقوه جدیدی را برای راه حل های مبتنی بر فناوری برای پیشگیری از وقوع جرم فراهم می‌کند.

زمینه و هدف: پیش‌بینی از جرم یگانه راه‌حلی است که می‌تواند پیشگیری از جرایم را تحقق بخشد. هر وقت احتمال وقوع یک جرم بالا باشد، بدون شک می‌توان از وقوع آن پیشگیری کرد. ابزاری زیادی برای پیش‌بینی وجود دارد، اما در حوزه جرایم استفاده از فناوری اینترنت اشیا (IoT) یکی از عالی‌ترین ابزارهای پیش‌بینی جرایم است. بر همین اساس هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای پیش‌بینی از جرایم با استفاده از اینترنت اشیا است.

روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، کمّی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مدیران تربیتی آموزش‌وپرورش و جرم‌شناسان شهر تهران در سال 1402 هستند که 155 نفر از آنها از طریق جدول حجم نمونه مورگان به عنوان نمونه آماری روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق‌ساخته اینترنت اشیاء در مدارس مبتنی بر پیش‌بینی جرم است که داده‌های آن از طریق آزمون‌های استنباط آماری و مدل‌سازی معادله ساختاری تحلیل شده‌اند.

یافته‌ها و نتایج: به کارگیری اینترنت اشیا از طریق طراحی و نگهداری محیطی، افزایش ایمنی محلی و کنترل محیطی، شناسایی الگوهای جرم، افزایش آگاهی پلیس از وقوع جرم، تحلیل جرم و الگوریتم هوش مصنوعی با ضرایب بالایی توانسته‌اند بر وقوع جرایم در مدارس اثرگذاری داشته باشند و در آزمون مدل معادله ساختاری پژوهش نیز نتایج نشان داده است که اثر مستقیم به کارگیری اینترنت اشیا بر پیش‌بینی از جرم در مدارس با ضریب (38/0) گویای این واقعیت است که به کارگیری اینترنت اشیا و افزایش کاربرد آن می‌تواند بر پیش‌بینی از جرم در مدارس موثر باشد. بنابراین ظهور محاسبات فراگیر و اینترنت اشیا فرصت‌های بالقوه جدیدی را برای راه حل های مبتنی بر فناوری برای پیشگیری از وقوع جرم فراهم می‌کند.

زمینه و هدف: پیش‌بینی از جرم یگانه راه‌حلی است که می‌تواند پیشگیری از جرایم را تحقق بخشد. هر وقت احتمال وقوع یک جرم بالا باشد، بدون شک می‌توان از وقوع آن پیشگیری کرد. ابزاری زیادی برای پیش‌بینی وجود دارد، اما در حوزه جرایم استفاده از فناوری اینترنت اشیا (IoT) یکی از عالی‌ترین ابزارهای پیش‌بینی جرایم است. بر همین اساس هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای پیش‌بینی از جرایم با استفاده از اینترنت اشیا است.

روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، کمّی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مدیران تربیتی آموزش‌وپرورش و جرم‌شناسان شهر تهران در سال 1402 هستند که 155 نفر از آنها از طریق جدول حجم نمونه مورگان به عنوان نمونه آماری روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق‌ساخته اینترنت اشیاء در مدارس مبتنی بر پیش‌بینی جرم است که داده‌های آن از طریق آزمون‌های استنباط آماری و مدل‌سازی معادله ساختاری تحلیل شده‌اند.

کلیدواژه‌ها [English]

  • اینترنت اشیا
  • مدارس
  • دانش آموزان
  • جرایم
  • پیش‌بینی جرم
  • پیشگیری از وقوع جرم
CAPTCHA Image