سنجش هشت سواد با اهمیت عصر حاضر در دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانۀ تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی

10.22091/stim.2025.13968.2288

چکیده

هدف: هدف اصلی این پژوهش، سنجش وضعیت هشت نوع سواد کلیدی شامل سواد اطلاعاتی، رسانه‌ای، پژوهشی، زیست‌محیطی، سلامت، مالی، فرهنگی و عاطفی در میان دانش‌آموزان دختر دبیرستانی در شهر تهران است. این مطالعه در پی آن بود که ضمن ارزیابی سطح این سوادها، روابط پیچیده و متقابل میان آن‌ها را نیز کشف کند. با توجه به این‌که نظام آموزشی ایران در پرورش مهارت‌های قرن بیست‌ویکم ناکام بوده و جامعه نیاز به نسلی مجهز به سوادهای چندگانه دارد، این پژوهش قصد داشت تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت موجود، مبنایی برای برنامه‌ریزی‌های آموزشی و سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه تعلیم و تربیت فراهم آورد. انتخاب دانش‌آموزان دختر به دلیل نقش محوری آنان در آینده فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور و همچنین نقش کلیدی آن‌ها در انتقال ارزش‌ها و دانش‌ها به نسل‌های آینده، حائز اهمیت ویژه بوده است.

روش: این پژوهش در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، مؤلفه‌های هشت سواد با استفاده از روش تحلیل محتوا و بررسی متون و منابع علمی فارسی و انگلیسی (شامل 8 مقاله فارسی، 12 مقاله انگلیسی و 4 کتاب انگلیسی) استخراج گردید. بر اساس این مؤلفه‌ها، یک پرسشنامه 37 گویه‌ای با طیف ده گزینه‌ای (از 1 تا 10) تدوین شد. در مرحله دوم، با استفاده از روش پیمایشی، پرسشنامه میان 169 نفر از دانش‌آموزان دختر دبیرستانی در 67 مدرسه منتخب شهر تهران توزیع گردید. این دانش‌آموزان بر اساس معیارهایی مانند معدل بالا و عملکرد بهتر در فعالیت‌های مدرسه‌ای توسط معلمان انتخاب شده بودند. برای تحلیل داده‌ها، از آزمون‌های ناپارامتریک و مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش GSCA استفاده شد. روایی و پایایی ابزار پژوهش نیز با روش‌هایی مانند دونیم‌کردن (شاخص اسپیرمن ـ براون)، پایایی ترکیبی، روایی محتوایی (شاخص سی‌وی‌آی)، روایی همگرا و روایی تشخیصی مورد تأیید قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته‌های توصیفی نشان داد که میانگین و میانه تمام هشت سواد مورد مطالعه، در میان دانش‌آموزان نخبه تهران، زیر حد متوسط (5) قرار دارد. این امر نشان‌دهنده ضعف چشمگیر در سوادهای اطلاعاتی، رسانه‌ای، پژوهشی، سلامت، مالی، فرهنگی، عاطفی و زیست‌محیطی است. نتایج آزمون دوجمله‌ای تأیید کرد که فراوانی پاسخ‌های «کمتر یا مساوی 5» به طور معناداری بیشتر از فراوانی پاسخ‌های «بزرگ‌تر از 5» است (برای مثال 96% دانش‌آموزان سواد اطلاعاتی خود را زیر حد متوسط ارزیابی کرده‌اند). تحلیل روابط بین سوادها و متغیرهای جمعیت‌شناختی نیز یافته‌های مهمی را آشکار ساخت. اول این‎که سواد اطلاعاتیتنها سوادی بود که با درآمد خانوار رابطه مثبت و معناداری داشت. دوم این‎که با افزایش سن دانش‌آموزان، سطح این سوادها به طور معناداری کاهش می‌یابد که نشان‌دهنده یک «رگرسیون رشدی» به دلیل تمرکز بیش از حد بر کنکور است. سوم این‎که بیشترین همبستگی‌ها میان سواد مالی و فرهنگی، عاطفی و فرهنگی، و اطلاعاتی و رسانه‌ای مشاهده شد. سواد زیست‌محیطی تنها با سواد سلامت همبستگی داشت که نشان‌دهنده «انزوای» این سواد از سایر مهارت‌های زندگی است. یافته‎های حاصل از تحلیل ساختاری نشان داد که سواد رسانه‌ای بر سواد سلامت تأثیر می‌گذارد و این سواد سلامت به نوبه خود بر سواد عاطفی اثرگذار است. سواد پژوهشی نیز بر سواد مالی تأثیر دارد و سواد مالی به شدت بر سوادهای عاطفی و فرهنگی اثرگذار است. این مسیر نشان می‌دهد سواد مالی به عنوان یک «کانال» قدرتمند، تأثیر سواد پژوهشی را به سوادهای نرم منتقل می‌کند. برای سواد زیست‌محیطی هیچ مسیر معناداری یافت نشد که بر «انزوای» این سواد در مهارت‌های دانش‌آموزان تأکید می‌کند.

نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان می‌دهد که نظام آموزشی ایران، حتی در میان دانش‌آموزان نخبه، در تجهیز آنان به سوادهای حیاتی مورد نیاز برای موفقیت در جامعه معاصر ناکام بوده است. ضعف عمومی در تمام سوادها، کاهش نگران‌کننده سوادهای عاطفی، فرهنگی و مالی با افزایش سن، و نقش میانجی‌گر قدرتمند سواد مالی، تأییدکننده شکاف عمیق میان آنچه آموزش داده می‌شود و آنچه جامعه نیاز دارد، است. نتایج حاکی از آن است که سواد مالی و پژوهشی، در صورت آموزش مؤثر و کارا، می‌توانند به عنوان کاتالیزورهایی برای توسعه مهارت‌های نرم و حیاتی مانند سواد فرهنگی و عاطفی عمل کنند. همچنین، یافته‌ها بر ضرورت بازنگری در شیوه آموزش محیط زیست تأکید می‌کنند تا این سواد از انزوا خارج شده و به بخشی جدایی‌ناپذیر از مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان تبدیل شود. به سیاست‌گذاران و مسئولان آموزشی پیشنهاد می‌شود با کاهش تمرکز بر کنکور و ادغام مهارت‌های قرن بیست و یکم در برنامه‌های درسی، به پرورش نسلی توانمند برای مواجهه با چالش‌های آینده کمک نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Assessment of Eight Key Literacies in High School Girls in Tehran

نویسندگان [English]

  • Niloofar Deliri 1
  • Mahdi Shaghaghi 2
  • Amir-Reza Asnafi 1
1 Department of Information Science and Knowledge Studies, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 assistant professor, dept of information science and knowledge studies, Shahid Beheshti University
چکیده [English]

Purpose: This research's primary objective was to assess the status of eight key literacies—informational, media, research, environmental, health, financial, cultural, and emotional—among female high school students in Tehran. In addition to evaluating the level of these literacies, the study sought to uncover the complex and reciprocal relationships among them. Given the Iranian educational system's failure to foster 21st-century skills and society's need for a generation equipped with multiple literacies, this research aimed to provide a foundation for educational planning and macro-level policy-making by identifying existing strengths and weaknesses. The selection of female students was of particular importance due to their pivotal role in the country's cultural, social, and economic future, as well as their key function in transmitting values and knowledge to future generations.

Methodology: This study was conducted in two phases. In the first phase, the components of the eight literacies were extracted through a content analysis of Persian and English academic texts and resources (including 8 Persian articles, 12 English articles, and 4 English books). Based on these components, a 37-item questionnaire with a 10-point Likert scale (from 1 to 10) was developed. In the second phase, the survey was distributed to 169 female high school students selected from 67 schools in Tehran. These students were chosen by their teachers based on criteria such as high grades and better performance in school activities. For data analysis, non-parametric tests and Structural Equation Modeling using the Generalized Structured Component Analysis (GSCA) method were employed. The validity and reliability of the research instrument were also confirmed using methods such as split-half reliability (Spearman–Brown coefficient), composite reliability, content validity (CVI), convergent validity, and discriminant validity.

Findings: Descriptive findings revealed that the mean and median scores for all eight literacies among the elite students in Tehran were below the average threshold of 5. This indicates a significant weakness in informational, media, research, health, financial, cultural, emotional, and environmental literacies. The results of the binomial test confirmed that the frequency of responses "less than or equal to 5" (below average) was significantly higher than the frequency of responses "greater than 5" (above average). For instance, 96% of students rated their informational literacy as below average. The analysis of relationships between the literacies and demographic variables revealed several important findings. Firstly, informational literacy was the only literacy that showed a significant and positive relationship with household income. Secondly, the levels of emotional, cultural, and financial literacies decreased significantly as students' age increased, indicating a "developmental regression" due to the excessive focus on the university entrance exam (konkur). Thirdly, the highest correlations were observed between financial and cultural literacy, emotional and cultural literacy, and informational and media literacy. Environmental literacy only correlated with health literacy, suggesting its "isolation" from other life skills. Structural analysis findings showed that media literacy influences health literacy, which in turn affects emotional literacy. Research literacy also impacts financial literacy, which then has a strong effect on both emotional and cultural literacies. This path indicates that financial literacy acts as a powerful "conduit" that transfers the influence of research literacy to softer skills. No significant path was found for environmental literacy, further emphasizing its "isolation" within the students' skill sets.

Conclusion: This research demonstrates that the Iranian educational system, even among its elite students, has failed to equip them with the vital literacies necessary for success in today's complex society. The overall weakness in all eight literacies, the concerning decline in emotional, cultural, and financial literacies with increasing age, and the powerful mediating role of financial literacy all confirm the deep gap between what the educational system provides and what society demands. The results suggest that effective training in financial and research literacies can act as catalysts for developing crucial soft skills like cultural and emotional literacy. The findings also underscore the need to rethink how environmental education is taught, so that this literacy is integrated and becomes an inseparable part of students' life skills rather than a detached concept. It is recommended that policymakers and educational officials reduce the focus on the university entrance exam and integrate 21st-century skills into curricula at all levels to prepare a capable generation for future challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • information literacy
  • media literacy
  • research literacy
  • financial literacy
  • cultural literacy
  • emotional literacy
  • environmental literacy
  • safty literacy
CAPTCHA Image