شناسایی و اولویت‌بندی ریسک‌های همکاری شرکت‌های بیمه با اینشورتک‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری و مالی،واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی،قم،ایران

2 گروه حسابداریواحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی ،قم ،ایران

3 استاد،گروه مدیریت،دانشگاه قم،قم،ایران

4 گروه حسابداری،واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی ،قم، ایران

10.22091/stim.2025.12762.2235

چکیده

هدف: فناوری‌های پیشرفته در سال‌های اخیر صنعت مالی علی‌الخصوص بیمه را دستخوش دگرگونی‌های بسیار کرده‌اند. با این وجود، ارتباط شرکت‌های بیمه با اینشورتک‌ها ریسک‌های خاص خودش را دارد. اینشورتک‌ها به فناوری‌های نوینی گفته می‌شود که برای بهبود عملکرد صنعت بیمه و ارتقای تجربه مشتری به کار می‌روند. این فناوری‌ها با استفاده از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، بلاک‌چین و اینترنت اشیاء، باعث تحلیل دقیق‌تر ریسک، قیمت‌گذاری هوشمند و ارائه خدمات متناسب با نیاز هر مشتری می‌شوند. نقش کلیدی اینشورتک‌ها در دیجیتالی‌سازی صنعت بیمه، افزایش سرعت و شفافیت خدمات، کاهش هزینه‌ها و جذب مخاطبان جدید بسیار چشمگیر است. همچنین این فناوری‌ها با ساده‌سازی فرآیندها و حذف واسطه‌ها می‌توانند اعتماد مشتریان را افزایش داده و موقعیت رقابتی شرکت‌های بیمه را بهبود بخشند. تحقیق حاضر به دنبال شناسایی و اولویت‌بندی ریسک‌های همکاری شرکت‌های بیمه با اینشورتک‌ها است.

روش: تحقیق حاضر از نظر جهت‌گیری، کاربردی بوده و از حیث روش‌شناسی به دلیل استفاده از روش‌های کمی و کیفی دارای ماهیت آمیخته است. جامعه نظری پژوهش، خبرگان صنعت بیمه و فناوری‌های بیمه‌ای هستند. نمونه‌گیری به صورت قضاوتی انجام شد و حجم آن برابر با 10 نفر بود. در این پژوهش از ابزار مصاحبه برای استخراج ریسک‌های پژوهش استفاده شد. در ادامه از دو پرسشنامه خبره‌سنجی و اولویت‌سنجی برای غربال و اولویت‌بندی ریسک‌ها استفاده شد. پایایی کدهای استخراجی با ضریب توافق دو کدگذار سنجیده شد و مقدار آن برابر با 87/0 بود که مقدار مطلوبی است.

یافته‌ها: تحقیق حاضر در سه مرحله انجام شد. در گام نخست، ریسک‌های اصلی و فرعی پژوهش از طریق مصاحبه با خبرگان و روش تحلیل تم استخراج شدند. 28 ریسک در قالب هفت ریسک اصلی طبقه‌بندی شدند. ریسک‌های اصلی عبارت بودند از: ریسک‌های قانونی، ریسک‌های زیرساختی، ریسک‌های ساختاری، ریسک‌های امنیتی، ریسک‌های مربوط به اعتماد کاربران، ریسک‌های اقتصادی و ریسک‌های مربوط به گسترش محدود فناوری. ریسک‌های فرعی در مرحله بعد با روش دلفی فازی ارزیابی شدند. برای اخذ نظر از خبرگان در مورد اهمیت ریسک‌ها، نظرات خبرگان در یک طیف پنج‌تایی اخذ شد. 11 ریسک به دلیل داشتن عدد دیفازی مطلوب، برای اولویت‌بندی نهایی انتخاب شدند. ریسک‌های منتخب در مرحله بعد با روش کوکوسو ارزیابی نهایی شدند. برای اخذ نظرات خبرگان در مورد ریسک‌های نهایی، پرسشنامه‌های اولویت‌سنجی بین خبرگان توزیع شد. طیف مورد استفاده برای اخذ نظرات خبرگان، طیف 10تایی بود. ریسک‌های اولویت‌دار عبارت بودند از: عملکرد ضعیف رگ‌تک‌ها، تسلط مدل‌های سنتی کسب‌و کار در صنعت مالی، عدم اعتماد بخش‌های وسیعی از کاربران و مشتریان به فناوری‌های جدید و ضعف سیستم‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی شرکت‌های بیمه.

نتایج: پیشنهادهای کاربردی پژوهش بر اساس مهم‌ترین ریسک‌ها توسعه یافت. پیشنهادهای پژوهش دارای ماهیت پاسخ به ریسک بودند. رگ‌تک‌ها با بهره‌گیری از فناوری‌های نظارتی و تحلیل داده، به کاهش ریسک‌های ناشی از همکاری با فین‌تک‌ها کمک می‌کنند و امکان پیش‌بینی رفتار آن‌ها را فراهم می‌سازند. در ایران، فین‌تک‌ها تنوع زیادی ندارند و اغلب در حوزه پرداخت فعال هستند. مشارکت مؤثر نهادهای مالی بزرگ مانند بانک‌ها و شرکت‌های بیمه در کنار ایجاد مقررات حمایتی می‌تواند زمینه‌ساز گسترش فین‌تک‌های متنوع شود. با وجود پتانسیل فناوری‌های نوین در حوزه بیمه، ساختار سنتی، اطلاعات پراکنده و تصمیم‌گیری‌های غیرهوشمند، مانع بهره‌برداری کامل از این ابزارها می‌شود. همچنین بی‌اعتمادی کاربران به فناوری‌های جدید به‌دلیل دغدغه‌های امنیتی و سطح پایین سواد مالی، از دیگر چالش‌هاست که باید با ارتقای امنیت و آموزش کاربران برطرف شود. برای موفقیت اینشورتک‌ها، تمرکز بر امنیت، فراگیری فناوری، و تقویت پایگاه‌های اطلاعاتی یکپارچه در شرکت‌های بیمه ضروری است. مهم‌ترین محدودیت‌های پژوهش عبارت بودند از: قابل تعمیم نبودن برخی ریسک‌ها به صنایع و بخش‌های دیگر مثل بانکداری و قضاوتی بودن ابزارهای اخذ نظر از خبره در این پژوهش. در ارتباط با پیشنهادهای پژوهشی هم می‌توان به مواردی چون آینده‌پژوهی صنعت بیمه با تمرکز بر اینشورتک‌ها و شناسایی و کشف الگوهای همکاری شرکت‌های بیمه و اینشورتک‌ها اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and Prioritizing the Risks of Cooperation between Insurance Companies and Insurtechs

نویسندگان [English]

  • mehri bahrami yar 1
  • mojgan safa 2
  • mohammad hassan maleki 3
  • seyed abbas borhani 4
1 Department accounting &finance,Qo.C,Islamic Azad University,Qom,Iran
2 Department of accounting,Qo.C,Islamic Azad University,Qom Iran
3 professor,Department of managment,University of Qom,Qom,, Iran
4 Department of accounting , Qo.C.Islamic Azad University, Qom, Iran
چکیده [English]

Objective: In recent years, advanced technologies have undergone many transformations in the financial industry, especially insurance. However, the relationship between insurance companies and InsurTechs has its own risks. Insurtechs are new technologies that are used to improve the performance of the insurance industry and enhance the customer experience. Using tools such as artificial intelligence, big data, blockchain and the Internet of Things, these technologies enable more accurate risk analysis, smart pricing and the provision of services tailored to each customer’s needs. The key role of insurtechs in digitizing the insurance industry, increasing the speed and transparency of services, reducing costs and attracting new audiences is very significant. These technologies can also increase customer trust and improve the competitive position of insurance companies by simplifying processes and eliminating intermediaries. The current research seeks to identify and prioritize the risks of cooperation between insurance companies and InsurTechs.

Method: The current research is applied in terms of orientation and in terms of methodology it has a mixed nature due to the use of quantitative and qualitative methods. The theoretical population of the research are experts in the insurance industry and insurance technologies. Sampling was done by judgment and its volume was equal to 10 people. In this research, the interview tool was used to extract research risks. Next, two questionnaires of expert assessment and prioritization were used to screen and prioritize risks. The reliability of extracted codes was measured by the agreement coefficient of two coders and its value was equal to 0.87, which is a favorable value.

Findings: The present research was conducted in three stages. In the first step, the main and secondary risks of the research were extracted through interviews with experts and the method of theme analysis. 28 risks were classified into seven main risks. The main risks were: legal risks, infrastructural risks, structural risks, security risks, user trust risks, economic risks and risks related to limited technology expansion. Sub-risks were evaluated in the next step with the fuzzy Delphi method. To obtain expert opinions on the importance of risks, expert opinions were obtained on a five-point scale. 11 risks were selected for the final prioritization due to having a favorable defuzzified number. In the next stage, the selected risks were evaluated with the CoCoSo method. To obtain experts' opinions on the ultimate risks, priority assessment questionnaires were distributed among the experts. The range used to obtain experts' opinions was a range of 10. The priority risks were: the weak performance of RagTechs, the dominance of traditional business models in the financial industry, the lack of trust of large sections of users and customers in new technologies, and the weakness of systems and databases of insurance companies.

Results: Practical research proposals were developed based on the most important risks. The research proposals had the nature of responding to risk. RegTechs, by utilizing regulating and data analysis technologies, help to reduce the risks arising from cooperation with FinTechs and provide the ability to predict their behavior. In Iran, FinTechs are not very diverse and are often active in the field of payments. Effective participation of large financial institutions such as banks and insurance companies, along with the creation of supportive regulations, can lead to the expansion of diverse fintechs. Despite the potential of new technologies in the field of insurance, the traditional structure, scattered information, and unintelligent decision-making prevent the full exploitation of these tools. Also, users' distrust of new technologies due to security concerns and low levels of financial literacy are other challenges that must be addressed by improving security and educating users. For InsurTechs to succeed, it is essential to focus on security, embracing technology, and strengthening integrated databases in insurance companies. The most important limitations of the research were: the inability to generalize some risks to other industries and sectors, such as banking, and the judgmental nature of the expert opinion tools in this research. In relation to research suggestions, we can also mention things such as futures study on the insurance industry with a focus on insurtechs and identifying and discovering cooperation patterns between insurance companies and insurtechs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Insurance Industry
  • Insurance Companies
  • Risk
  • Financial Technology
  • InsurTechs
  • digitizing
CAPTCHA Image