کووید-19 و دسترسی به اطلاعات: تجزیه و تحلیل پرسش‌های مطرح شده از درگاه گفتگوی همزمان مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

2 مدیرکل اطلاع رسانی کتابخانه ملی ایران،

3 رییس گروه خدمات ویژه و مرجع کتابخانه ملی ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر همه‌گیری کرونا بر سؤالات دریافتی از طریق درگاه گفتگو همزمان مرجع مجازی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. در کنار آن به تجزیه و تحلیل موضوع سوالات مطرح شده از این درگاه مرجع مجازی در طول دو سال 1398 و 1399 و میزان رضایت کاربران از این خدمت خواهد پرداخت.

روش شناسی: برای انجام این پژوهش تحلیل کیفی محتوای سوالات مطرح شده و تحلیل کمی تراکنشهای انجام شده در نظر گرفته شد. مدت زمان انجام هر تراکنش، موضوع سوالات مطرح شده و میزان رضایت کاربران از این درگاه مورد ارزیابی قرار گرفته است.

یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد تعداد سؤالات دریافتی از طریق درگاه گفتگوی همزمان مرجع مجازی به طور قابل توجهی در طول همه گیری به دلیل افزایش ساعت ارائه خدمت افزایش یافته است. 47.8 درصد محتوای سوالات مطرح شده مربوط به خدمات کتابخانه، 28.35 درصد در مورد نحوه دسترسی به منابع، 8.02 درصد مربوط به پرسشهای پژوهشی و جستجوی موضوع خاص، 8.07 درصد مربوط به جستجو در کتابشناسی ملی ایران و در نهایت 7.76 درصد مربوط به دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی بوده است. میزان رضایت 90.4 درصد کاربران از خدمت گفتگوی همزمان «عالی» توصیف شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

COVID-19 pandemic and access to information: an analysis of the questions asked from the chat reference of the National Library and Archives of Iran

نویسندگان [English]

  • sedighe shakerei 1
  • reza shahrabi farahani 2
  • Somayeh Sadat Hashemi 3
1 National library and archives of Iran
2 Manager of Information Services, National Library and Archives of Iran
3 Head of reference and special services dept., National Library and Archives of Iran
چکیده [English]

Purpose: During the pandemic of Covid-19, libraries all over the world are facing hard choices around which services to offer and how, ranging from minimal restrictions to full closure. The COVID-19 pandemic, the closure of the National Library of Iran and the lack of in-person services have led the National Library to expand its virtual reference services and is working to improve its activities in this area. The purpose of this paper is to investigate the impact of the pandemic on the questions received via online chat reference at National Library of Iran.

Design/Methodology/approach: A qualitative analysis of chat transcripts and a quantitative analysis of chat transactions were used. The length of chat interactions, topics of questions and the extent to which users satisfied with the service were evaluated.

Findings: the number of online chat reference questions received remarkably increased during the pandemic due to the increase hours of the service. Of the total questions of chat transcripts, 47.8% were on library services, 28.35% on how to access resources, 8.02% on topic search, 8.07% on search in the National library’s catalog and finally 7.76% on Database access. 90.4% of users' satisfaction with online chat service is described as "excellent"

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content analysis
  • Chat reference
  • Virtual reference
  • COVID-19 Pandemic
  • National Library of Iran
CAPTCHA Image