عامل‌های هوشمند و تسهیلات مدیریت دانش: چت جی پی تی و بعد از آن

سخن سردبیر

نویسنده

استاد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران

چکیده

از اواخر سال 2022 میلادی آغاز به کار روبات نرم‌افزاری چت جی پی تی و استقبال کاربران از قابلیت تعاملی آن، پرسش‌های فراوانی را در بین پژوهشگران، مدیران و حتی شهروندان عادی درباره آینده این فناوری‌ها و تاثیرات آنها ایجاد کرد. رشد صعودی شتابان استفاده از این فناوری در اینترنت، این سوال بزرگ را به میان آورد که مدیریت دانش چگونه می‌تواند از این پیشرفت علمی و فناوری بهره‌برداری کند. هرچند هنوز درباره پیش‌بینی میزان تاثیرات این فناوری با توجه به ماهیت پویا و متغیر آن بسیار دشوار است، اما پیش‌بینی کاربردهای مفید آن در عرصه مدیریت دانش چندان سخت نیست. در نوشتار حاضر به صورت مختصر، تاثیرات عامل‌های هوشمند مانند آنچه در چت جی پی تی متجلّی شده است، بر افراد، کسب‌وکارها و مدیریت دانش سازمانی تحلیل شده است. ایده‌های مطرح شده در این نوشتار می‌تواند به استقبال آگاهانه از این فناوری تحولی در کسب‌وکارها کمک کند. توجه به این تاثیرات در کلاس‌های درس مدیریت دانش و سازوکارهای کسب‌و‌کار، به برنامه‌ریزی و اقدام اثربخش کمک می‌کند. عامل‌های هوشمند در آینده نزدیک بسیاری از مشاغل و تشکیلات سازمانی را با تغییر جدی روبرو خواهد کرد. این نوشتار می‌تواند سرآغازی برای اندیشه عمیق‌تر در این زمینه باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Intelligent Agents and Facilities for Knowledge Management: ChatGPT and Beyond

نویسنده [English]

  • Mohammad Hassanzadeh
Professor, Tarbiat Modares University; Iran Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc), Tehran, Iran
چکیده [English]

From the last months of 2022, the start of the ChatGPT software and the users' acceptance of its interactive capability created many questions among researchers, managers and even ordinary citizens about the future of these technologies and their effects. The rapid upward growth of the use of this technology on the Internet has raised the big question of how knowledge management can take advantage of this scientific and technological progress. Although it is still very difficult to predict the impact of this technology due to its dynamic and variable nature, it is not difficult to predict its useful applications in the field of knowledge management. In this article, in brief, the effects of intelligent agents, such as the one manifested in ChatGPT, have been analyzed on people, businesses and organizational knowledge management. The ideas presented in this article can help to consciously welcome this transformational technology in businesses. Paying attention to these effects in the classrooms of knowledge management and business mechanisms helps in effective planning and action. In the near future, intelligent agents will face a serious change in many businesses and organizations. This article can be a starting point for deeper thought in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ChatGPT
  • Intelligent agents
  • Knowledge management
  • New technologies
  • Artificial intelligence
CAPTCHA Image