ارائه مدل پویا برای استمرار فناوری‌های دیجیتال در کسب‌وکارهای نوآفرین (استارتاپ‌ها)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

هدف: در عصر جدید اقتصاد دیجیتال، کسب‌وکارها با رقابت‌‌های فزاینده و فرصت‌‌های فراگیر روبرو هستند. در همین حال، بسیاری از کسب‌وکارها سنّتی سفر دیجیتالی شدن را به سمت مدل‌های کسب‌وکار دیجیتالی‌تر دنبال می‌کنند و مشتاقانه منتظر پیاده‌سازی فناوری‌های دیجیتال در هر عملکردی از عملیات خود هستند. بسیاری از استارت آپ‌ها هم سعی دارند با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، مشکلات را حل کنند. از نظر اقتصاد، استارت‌آپ‌ها نه‌تنها محصولات زیادی را برای بهتر کردن زندگی ایجاد می‌کنند، بلکه به ارائه فرصت‌های شغلی زیادی در ارتقای رشد اقتصادی کمک می‌نمایند. بنابراین، پژوهش حاضر با انگیزه ارائه مدل پویا برای استمرار فناوری‌‌های دیجیتال در کسب‌وکارهای نوآفرین (استارتاپ‌‌ها) انجام شده است.
روش: این پژوهش از نظر رویکرد کیفی و از نظر هدف کاربردی- توصیفی است، استراتژی ‌پژوهش‌، داده‌‌بنیاد ‌است ‌که ‌با‌ استفاده ‌از‌ رویکرد ‌ساخت‌‌گرا‌ (چارمز) ‌به ‌شکل‌‌گیری ‌نظریه‌ پرداخته‌ است‌. جامعه‌ آماری شامل خبرگان، صاحب‌‌نظران و کارآفرینان در حوزه کسب‌و‌کارهای نوآفرین (استارتاپ‌‌ها) بوده که از بین آن‌‌ها 10 نفر به روش نمونه‌گیری نظری انتخاب شده و از طریق مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختارمند در تحقیق مشارکت داده شدند. تعداد نمونه‌ها از قاعده اشباع پیروی می‌کند. برای ‌اطمینان ‌از ‌کسب ‌داده‌‌های ‌کامل ‌و ‌همه‌‌جانبه ‌و ‌از ‌دست ‌ندادن ‌ابعاد ‌اساسی‌ پژوهش، ‌از ‌چارچوب ‌از ‌پیش ‌تعیین شده‌‌ای ‌مشتمل ‌بر سه سؤال ‌برای ‌خبرگان ‌به عنوان‌ راهنمای ‌مصاحبه ‌استفاده ‌شد‌. بعد ‌از ‌انجام ‌هر ‌مصاحبه‌ و ‌تحلیل ‌داده‌‌ها‌، مواردی ‌که ‌نیاز ‌به ‌واکاوی ‌بیشتری ‌داشتند،‌ در ‌مصاحبه‌‌ها‌ مورد ‌پرسش ‌قرار ‌می‌‌گرفتند ‌و‌ سؤالات ‌مصاحبه ‌بر ‌این ‌اساس ‌تنظیم‌ می‌‌شدند. ‌محتوای ‌تمامی‌ مصاحبه‌‌ها ‌به‌‌صورت یادداشت‌های ‌راهنما‌ مستند ‌و‌ ثبت‌ شده ‌است. برای محاسبه پایایی از شیوه دو کدگذار استفاده شد که برابر با 78 درصد بدست آمد. با توجه به اینکه سطح پایایی بیش از 60 درصد است، پایایی کدگذاری تأیید شد و می‌‌توان ادعا کرد که سطح پایایی تحلیل مصاحبه مناسب است. درنهایت برای اثبات و تأیید و رتبه‌‌بندی مؤلفه‌‌های پیشنهادی، از روش آماری آنتروپی شانون براساس نظرسنجی خبرگان استفاده شده است.
یافته‌‌ها: پس از تجزیه وتحلیل داده‌‌ها مدل پویای استمرار فناوری دیجیتال در کسب‌وکارهای نوآفرین یا همان استارتاپ‌‌ها تدوین شد که شامل مولفه‌‌های زیر می‌‌باشد: اقتضائات (تغییرات بازاری، جهانی شدن، هنجارهای جدید فضای کار)، شرایط زمینه‌‌ای (محرک‌‌های داخلی و خارجی و ابتکارات تغییر و تحول)، عوامل مداخله‌‌گر (موانع سازمانی- فرهنگی
و فقدان قابلیت‌‌های تکنولوژی)، راهبردها (استراتژی بقاء، استراتژی یکپارچه‌‌سازی و تحقیق و توسعه)، پیامدها (ایجاد
جامعه شبکه‌‌ای، رهبری دیجیتال، موقعیت‌‌یابی در بازار، افزایش چابکی و ایجاد بازارگاه‌‌های داده‌محور). نهایتا‌ً بعد ‌از ‌اتمام تحلیل‌های صورت گرفته بر روی داده‌های کیفی، ‌کدگذاری‌‌ها‌ باید ‌در ‌قالب ‌یک ‌مدل ‌ارائه‌ شوند‌. مدلی‌ که‌ تبیین‌‌کننده ‌روابط ‌علت ‌و ‌معلولی ‌بوده ‌و ‌مقوله‌‌های ‌مهم ‌و ‌برجسته ‌را ‌مشخص ‌نماید‌. از آنجا که ‌چارمز‌، مدل‌ از ‌پیش ‌تعریف شده‌‌ای ‌را‌ ارائه‌ نمی‌‌دهد ‌و‌ این ‌کار‌ را‌ تماما‌ً در ‌اختیار‌ پژوهشگر ‌قرار‌ می‌‌دهد، ‌بنا ‌به ‌نظر ‌پژوهشگر، ‌مدلی که ‌تبیین ‌درستی ‌برای ‌بیان ‌روابط ‌بین‌ مقولات ‌است، تدوین گردید.
نتیجه‌گیری: فن‌آوری‌های دیجیتال توسعه روابط بین بازیگران مختلف را تسهیل می‌کنند که به صورت پویا برای انجام فرآیندهای تجاری و نوآوری با هم تعامل دارند. این بدان معناست که انتشار فناوری‌‌های دیجیتال با استفاده از اهرم همکاری، امکانات جدیدی را برای توسعه کسب‌وکارهای نوآفرین فراهم کرده است. از این‌‌رو، در بازارهای جدید و پویا، استارت‌آپ‌ها باید اولین کسانی باشند که فرصت‌های ارائه شده توسط فناوری‌های دیجیتال را شناسایی و کشف می‌کنند؛ به‌ویژه با توجه به راه‌اندازی یک سرمایه‌گذاری جدید. بنابراین، فناوری‌های دیجیتال یک کانال تجاری مهم برای استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مختلف، مانند توسعه محصول جدید، نوآوری محصولات موجود یا فرآیندها، تجزیه و تحلیل بازار و نیازها و رضایت مشتری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Providing a dynamic model for the continuity of digital technologies in innovative businesses (startups)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Bashokuoh Ajirlu 1
  • Golsum Akbari Arbatan 2
  • Mehdi Ebrahimzadeh 2
1 Professor, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
2 PhD. Student, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Purpose: In the new era of the digital economy, businesses encounter heightened competition and a wealth of opportunities. Meanwhile, many traditional businesses are embarking on a digitization journey toward more digital business models and are eager to implement digital technologies across all functions of their operations. Many startups are leveraging advanced technologies to address problems economically. These startups not only develop innovative products that enhance quality of life but also create numerous job opportunities, thereby contributing to economic growth. Therefore, this research was conducted with the aim of developing a dynamic model to support the ongoing integration of digital technologies in innovative businesses, particularly startups.
Method: This research is qualitative in terms of approach and applied-descriptive in terms of purpose, the research strategy is data-based, which is based on the constructivist approach (Charms) to form the theory. Interview of experts in the field of innovative businesses (startups) The statistical population includes experts and experts and entrepreneurs in the field of innovative businesses (startups), of which 10 people participated in the research through theoretical sampling through semi-structured in-depth interviews. The number of samples follows the rule of saturation. In order to ensure complete and comprehensive data acquisition and not to lose the basic dimensions of the research, a predetermined framework including three questions for experts was used as an interview guide. It should be mentioned that after each interview and data analysis, the cases that needed more reading were asked in the interviews and the interview questions were adjusted accordingly. The content of all the interviews is documented and recorded in the form of guide notes. The method of two coders was used to calculate the reliability, which is equal to 78%. Considering that the reliability level is more than 60%, the coding reliability was confirmed and it can be claimed that the reliability level of the current interview analysis is appropriate. Finally, to prove and confirm and rank the proposed components, Shannon's entropy statistical method was used based on expert opinion.
Findings: After analyzing the data, a dynamic model for the ongoing integration of digital technology in innovative businesses and startups was developed. This model encompasses the following components: 1. Requirements: Market changes, globalization, and new workplace norms.
2. Background Conditions: Internal and external stimuli, as well as initiatives for change and transformation. 3. Intervening Factors: Organizational and cultural obstacles, along with a lack of technological capabilities. 4. Strategies: Survival strategies, integration strategies, and research and development initiatives. 5. Consequences: The creation of social networks, digital leadership, market positioning, increased agility, and the establishment of data-driven marketplaces. Finally, after completing the analysis of the qualitative data, the coding should be presented in the form of a model. This model should elucidate the creator of cause-and-effect relationships and identify significant and noteworthy categories. Since Charms does not offer a predefined model and leaves this task entirely to the discretion of the researcher, a model was developed based on the researcher's perspective that accurately represents the relationships between the categories. After analyzing the data, a dynamic model of the continuation of digital technology in innovative businesses or startups was developed, which includes the following components: requirements (market changes, globalization, new norms of the workplace), background conditions (internal and external stimuli and initiatives of change and transformation), intervening factors (organizational-cultural obstacles and lack of technological capabilities), strategies (survival strategy, integration strategy and research and development), consequences (creating society network, digital leadership, positioning in the market, increasing agility and creating data-driven marketplaces. Finally, after finishing the analysis on the qualitative data, the codings should be presented in the form of a model. A model that explains the creator of cause and effect relationships and identifies important and outstanding categories. Since Charms does not provide a pre-defined model and leaves this work entirely at the discretion of the researcher, based on Researcher's opinion A model that is a correct explanation for expressing the relationships between categories was developed.
Conclusion: Digital technologies enable the development of relationships among various stakeholders who interact dynamically to execute business processes and foster innovation. This indicates that the diffusion of digital technologies, which facilitate collaboration, has created new opportunities for the development of innovative businesses. Therefore, in new and dynamic markets, startups must be the first to identify and capitalize on the opportunities presented by digital technologies, particularly concerning the launch of a new venture. Therefore, digital technologies serve as a crucial business channel for startups across various sectors, including new product development, innovation of existing products and processes, market analysis, and understanding customer needs and satisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital technology
  • Innovative businesses
  • Digital economy
  • Business leverage
  • Continuity
بازرگان هرندی، ع. (1387). روش تحقیق آمیخته: رویکردی برتر برای مطالعات مدیریت. دانش مدیریت، 21(81): 19-36.
تیره‌‌کار، ب.، پورحسین، د.، سید نقوی، م.، رضایی‌منش، ب. (1400). الگوی کیفی مدیریت استعداد در کسب‌وکارهای نوپا. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 9(3): 288-247.
خاکپور، م.، تمجید پامچلو، ع.ر.، کیانی، ک. (1401). تأثیر ظرفیت هوش تجاری، یادگیری شبکه‌ای و نوآوری بر عملکرد شرکت‌های نوپا (استارت آپ‌ها). پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 14(27): 275-257.
رحمان سرشت، ح.، دهدشتی شاهرخ، ز.، خاشعی، و.، دوست محمدیان، ش. (1399). مدل تاب‌‌آوری استارتاپ‌‌ها در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (مطالعه چند موردی با رهیافت تاریخی). بهبود مدیریت، 14(2): 32-1.
رحیم‌پور، ‌م.، یحیی‌زاده‌فر، م.، آقاجانی، ‌ح.ع.، آذر، ‌ع. (1399). مدل منظومه‌ای ایجاد کسب‌وکارهای نوپا و نوآور. مطالعات مدیریت راهبردی، 43(11): 110-94.
شهرکی‌‌مقدم، ش.، فارسیجانی، ح. (1401). شناسایی عوامل تأثیرگذار در ارتقاء و رشد استارتاپ‌‌ها. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 6(20): 2249-2234.
فتحی، ف.، میرابی، و.ر.، حقیقت منفرد، ج. (1401). شناسایی میزان اهمیت ایده‌سنجی و تایمینگ در موفقیت استارت آپ‌‌ها با تاکید بر برنامه‌ریزی منابع مالی و سرمایه‌‌گذاری. اقتصاد مالی، 16(58): 330-309.
نوربخش، ن. (1400). نقش تجارت الکترونیک بر عملکرد کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها). رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5(18): 82-59.
CAPTCHA Image