عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در صنعت بانکداری با استفاده از فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استاد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

4 استاد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: برای کسب موفقیت در هر سازمانی، توجه به عملکرد شغلی امری ضروری است. عوامل مختلفی در عملکرد شغلی کارکنان موثر است، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در صنعت بانکداری
انجام شده است. شناسایی عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش می‌‌تواند چراغی برای راهبری طرح‌‌های مدیریت دانش باشد.
روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی بوده و از روش هفت مرحله‌‌ای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط با عوامل حیاتی مدیریت دانش مشتمل بر 102 مقاله، کتاب و پایان‌‌نامه از منابع معتبر داخلی و خارجی منتشر شده در پایگاه‌های اطلاعاتی در بازه زمانی 1400-1380 شمسی و 2000 تا 2020 میلادی است. با در نظر گرفتن میزان ارتباط با موضوع پژوهش، منابع اولیه غربال گردیده و تعداد 102 منبع انتخاب و کدگذاری روی مفاهیم مستخرج از آن‌‌ها انجام شد.
یافته‌ها: براساس نتایج مرور نظام‌مند با رویکرد فراترکیب، تعداد هفت مقوله (رهبری، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، منابع انسانی، آموزش، پایش-ارزیابی و سنجش، زیرساخت فناوری اطلاعات)، 18 مفهوم و 114 کد برای 18 مفهوم استخراج شده به عنوان عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش شناسائی شدند. به منظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت، از روش کاپا استفاده شد و مقدار شاخص کاپا برای عوامل تشکیل‌دهنده و حیاتی موفقیت مدیریت دانش محاسبه شد که در سطح توافق عالی قرار گرفته است.
نتیجه‌‌گیری: بر طبق مطالعات پیشین، به ترتیب عوامل مربوط به رهبری و حمایت مدیران ارشد و فرهنگ سازمانی جزو مهم‌ترین عوامل موفقیت هستند. عواملی همچون مدیریت منابع انسانی، تأمین مسائل انگیزشی کارکنان، ساختار سازمانی، آموزش، پایش و ارزیابی و فناوری اطلاعات در رتبه‌های پایین‌‌تر قرار دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Critical factors for the Success of Knowledge Management in the Banking Industry Using Meta-Syntheses

نویسندگان [English]

  • Azizeh Sarmadi 1
  • Fahimeh Babalhavaeji 2
  • Mohammad Hassanzadeh 3
  • Nadjla Hariri 4
1 Ph.D., Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
4 Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose: To be successful in any organization, it is essential to pay attention to job performance. Various factors affect employees' job performance. This study aimed to identify the critical factors for the success of knowledge management in the banking industry using meta-combination. Since the early 1990s, with the introduction of knowledge as the most important asset of the organization and a tool to improve productivity and gain a competitive advantage, optimal management of organizational knowledge has been very successful. Identifying the critical factors for knowledge management success can serve as a guiding light for knowledge management projects.
Method: The present study adopts a qualitative approach and utilizes the seven-step method combining Sandelowski and Barroso. The research population comprises all sources pertaining to the essential aspects of knowledge management, encompassing 102 articles, books, and dissertations from reputable domestic and international sources published between 2001-2002 and 2000-2020 AD. Subsequently, based on the relevance to the research topic, the primary sources were sifted through, and 102 sources were selected and coded according to the extracted concepts.
Findings: In total, based on the results of a systematic review with a hybrid approach, 7 categories (leadership, organizational culture, organizational structure, human resources, training, monitoring-evaluation, and measurement, IT infrastructure), 18 concepts, and 114 codes for 18 extraction concepts were identified as critical factors in the success of knowledge management. To measure reliability and quality control, the kappa method was used. The value of the kappa index for the constituent and vital factors of knowledge management success was calculated, showing excellent agreement.
Conclusion: According to previous studies, the factors related to leadership and support of senior managers, and organizational culture are among the most important factors for success, respectively. Factors such as human resource management, staff motivation issues, organizational structure, training, monitoring and evaluation, and information technology are ranked lower.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Critical Success Factors of Knowledge Management
  • Banks
  • Financial Institutions
آتش‌زاده شوریده، ف.، ایمانی، ا.، زاغری تفرشی، م. (1395). مروری بر مدیریت دانش و عملکرد آن در پرستاری. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، 3(1): 34-20.
آزادی‌خواه سلیمی، م.، حجتی، س. (1392). شناسایی و بررسی نقش عوامل کلیدی موثر بر استقرار مدیریت دانش در زنجیره تأمین و اولویت‌بندی آنها با استفاده از روش تاپسیس فازی مورد مطالعه: شرکت پارس خودرو. در: ششمین کنفرانس مدیریت.
اخوان، پ.، حیدر امیران، ا. (1392). ارائه مدل انگیزشی اشتراک دانش کارکنان در شرکت‌‌های تولیدی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری. مدیریت صنعتی سنندج، 8(23): 86-67.
اشرفی، ح. (1397). مولفه‌ها، عناصر و عوامل موفقیت مدیریت دانش در سازمان. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 2(8): 141-127.
انصاری، م.، رحمانی یوشانلوئی، ح.، رحمانی، ک.، پاسبانی، ح.، عسگری، م. (1392). ارائه مدل مفهومی تأثیر موفقیت پیاده‌سازی مدیریت دانش بر کسب مزیت رقابتی در شرکت‌های کوچک و متوسط. مدیریت بازرگانی، 5(1): 40-21.
جامی‌پور، م.، عصاریان، م.، یزدانی، ح.ر. (1397). بررسی تأثیر گرایش استراتژیک کسب‌وکار بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش. مدیریت بازرگانی، 10(4): 835-854.
https://doi.org/10.22059/JIBM.2018.231985.2575
حاتمی، س.، صابونچی، ر.، سبحانی، ی. (1394). ارائه مدل عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش به منظور افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران. مدیریت ورزشی (حرکت)، 7(2): 253-266.
رضوی، ع.، تمدن، ح. (1398). بررسی عوامل اساسی موفقیت در پیاده‎سازی مدیریت دانش در کتابخانه‌های عمومی استان گیلان. دانش‌شناسی، 12(46): 23-15.
رونقی، م.، زین‌الدین‌زاده، س.، علم بلادی، س. (1398). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 22(3): 135-112.
عدلی، ع.، سهرابی، ط. (1394). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش سازمانی با رویکرد مدل‌سازی تفسیری- ساختاری (مورد مطالعه ادارات مرکزی بانک مسکن). مدیریت کسب‌وکار، 7(28): 21-1.
محمودزاده، م.، ضرغام بروجنی، ح.، صداقت، م. (1393). رابطه توانمندسازهای مدیریت دانش با فرایندهای مدیریت دانش. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 22(73): 173-145.
محمودی، ح. (1394). بررسی و اولویت‌بندی موفقیت مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز. بازیابی دانش و نظام‌های معنایی، 3: 80-61.
مختاری‌فر، ر.، هاشمی، ن.، نصر اصفهانی، م.، خانی، ن. (1394). مطالعه عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌های پروژه‌محور با تاکید بر نقش کلیدی مدیران میانی (نمونه موردی: شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک). مدیریت بهره‌وری، 33: 192-169.
مطلائی، ن. (1397). دسته‌بندی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در بانک پارسیان. در: همایش ملی مدیریت، اقتصاد و اقتصاد مقاومتی.
نقوی، ع.، میرغفوری، ح.، مروتی شریف‌آبادی، ع. (1395). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌های ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، 8(36): 112-93.
هوشمند، ه.، افسر، ا. (1396). عوامل کلیدی موفقیت زیرساختی در پیاده‌سازی مدیریت دانش در بانک ملت. مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، 2(5): 133-157.
CAPTCHA Image