نقش تجارت الکترونیک بر تمایل به خرید و با نقش میانجی نرم افزارهای اجتماعی در خریداران اسنپ فود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوکارشناسی ارشد،گروه مدیریت کسب و کار-فناوری، واحد الکترونیک ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران

2 استادیار،گروه مهندسی صنایع،واحد زنجان،دانشگاه ازاد اسلامی،زنجان،ایران(نویسنده مسئول)

3 گروه مدیریت بازرگانی، بازاریابی، دانشگاه آزاد تهران، واحد الکترونیک ، تهران، ایران

10.22091/stim.2024.10806.2105

چکیده

زمینه و هدف: امروزه تجارت الکترونیک، به سنگ بنای اقتصاد مدرن تبدیل شده است و شیوه فعالیت کسب و کارها و خرید مصرف کنندگان را متحول کرده است. در این راستا، استفاده از پلتفرم‌های خرید آنلاین نیز منجر به تحولات عمیق در صنایع مختلف شده است. یکی از زمینه‌های تجارت الکترونیک که بر این بستر رشد کرده است در قالب فروش آنلاین غذا بوده است. یکی از پلتفرم‌های بسیار فعال در این حوزه، اسنپ‌فود می‌باشد که با ارائه خدمات مختلف، امکان سفارش غذا به صورت آنلاین را تسهیل نموده است. لذا، هدف اصلی این تحقیق بررسی نقش تجارت الکترونیک بر تمایل به خرید و با نقش میانجی نرم افزارهای اجتماعی در خریداران اسنپ فود بوده است.

روش: روش این تحقیق کاربردی، پیمایشی و توصیفی می‌باشد. در این تحقیق به منظور گردآوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. روایی این پرسشنامه‌ها از طریق روایی سازه و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی و تایید شده است. همچنین، از آزمون میانگین یک جامعه برای بررسی وضعیت شاخص‌های تحقیق استفاده گردید. در این تحقیق از نرم افزار SPSS22 و ایموس 26 استفاده شده است. روش‌های مورد استفاده برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های آماری شامل آزمون t تک نمونه‌ای و آزمون کولموگروف – اسمیرنف می‌باشد. علاوه‌براین، به منظور بررسی برازش الگوی تحقیق از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. این بخش نشان داد که برازش کلیه شاخص‌های مورد بررسی در سطح مطلوبی می-باشد.

یافته‌ها: برای شاخص‌های نرم افزارهای اجتماعی، تجارت الکترونیک و تمایل به خرید، مقدار آماره آزمون به ترتیب، برابر 25/0، 14/0 و 89/0 محاسبه شده است که کمتر از معیار 96/1 می‌باشد. بنابراین، می‌توان بیان نمود که وضعیت این شاخص-ها در سطح نرمال ارزیابی می‌شود. علاوه‌براین، ارزیابی وضعیت شاخص‌ها از نظر برازش مدل عاملی تاییدی نشان می‌دهد که آن‌ها در وضعیت مطلوبی قرار دارند. مقدار ضریب رابطه بین تجارت الکترونیک بر نرم افزارهای اجتماعی 58/0 محاسبه شده است. عدد معنی داری در این ارتباط مقدار 48/7 محاسبه شده است که بالاتر از معیار 96/1 می‌باشد. بنابراین، این رابطه تایید می‌شود. در رابطه با تاثیر نرم افزارهای اجتماعی بر تمایل به خرید مقدار ضریب این ارتباط در سطح 42/0 محاسبه شده است. مقدار ضریب معنی داری نیز در سطح 25/4 محاسبه شده است که نشان از معنی داری این رابطه می‌باشد. در نهایت، در رابطه بین تجارت الکترونیک و تمایل به خرید مقدار ضریب این ارتباط در سطح 32/0 قرار گرفته است. عدد معنی داری نیز در سطح 12/3 محاسبه شده است. این مقدار نیز نشان دهنده رابطه معنی دار بین این متغیرها می‌باشد. علاوه‌براین، بررسی وضعیت شاخص‌های تحقیق نیز نشان می‌دهد که کلیه شاخص‌های مورد بررسی از نظر پاسخگویان بالای متوسط ارزیابی می-شود.

نتیجه‌گیری: بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق نشان داد که تجارت الکترونیک بر تمایل به خرید تاثیر مستقیم دارد. همچنین، تجارت الکترونیک بر نرم افزارهای اجتماعی تاثیر مستقیم دارد. علاوه‌براین، نرم افزارهای اجتماعی نیز بر تمایل به خرید تاثیر مستقیم دارند. همچنین، نتایج این بررسی نشان داده است که نرم افزارهای اجتماعی نقش میانجی را در ارتباط بین تجارت الکترونیک و تمایل به خرید دارند. با توجه به تأیید رابطه بین نرم‌افزارهای اجتماعی و تجارت الکترونیک، یک پیشنهاد کاربردی می‌تواند ایجاد یک استراتژی بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی برای ترویج و فروش محصولات یا خدمات باشد که چندین ایده برای پیاده‌سازی این استراتژی وجود دارد و از مهمترین آن‌ها می‌توان به تبلیغات هدفمند در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، برنامه‌های تحریکی و تخفیفات، ارتباط مستقیم با مشتریان و مسابقات و رویدادهای آنلاین اشاره نمود. علاوه‌براین، با توجه به تحقیق که رابطه مثبت بین تجارت الکترونیک و تمایل به خرید وجود دارد، در این بخش می‌توان از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و تبلیغات آنلاین استفاده نمود. همچنین، ارائه تجربه خرید آسان و امن و پیشنهاد تخفیف و پاداش نیز می‌تواند کارآمد باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of E-commerce on the Willingness to Buy and the Mediating Role of Social Software in Snap food Buyers

نویسندگان [English]

  • Farzane Masoudfar 1
  • kamran yeganegi 2
  • Fatemeh Torabi 3
1 M.A student, Department of Business-Technology Management, Electronics Branch , Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
3 Department of Business management, Tehran Azad University, Electronic Branch,Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and purpose: Today, e-commerce has become the cornerstone of the modern economy and has transformed the way businesses operate and consumers buy. In this regard, the use of online shopping platforms has also led to profound changes in various industries. One of the fields of e-commerce that has grown on this platform has been in the form of online food sales. One of the most active platforms in this field is Snapfood, which has facilitated the possibility of ordering food online by providing various services. Therefore, the main goal of this research was to investigate the role of e-commerce on the willingness to buy and the mediating role of social software in Snap Food buyers.

Method: The method of this research is applied, survey and descriptive. In this research, a questionnaire was used to collect data. The validity of these questionnaires has been evaluated and confirmed through construct validity and reliability using Cronbach's alpha coefficient. Also, the average test of a community was used to check the status of the research indicators. SPSS22 and Imus 26 software were used in this research. The methods used to analyze statistical data include one-sample t-test and Kolmogorov-Smirnov test. In addition, in order to check the fit of the research model, structural equation modeling has been used. This section showed that the fit of all investigated indicators is at a favorable level.

Findings: For the indicators of social software, e-commerce and willingness to buy, the value of the test statistic was calculated as 0.25, 0.14 and 0.89, respectively, which is less than the standard of 1.96. . Therefore, it can be stated that the status of these indicators is evaluated at a normal level. In addition, the evaluation of the status of the indicators in terms of the fit of the confirmatory factor model shows that they are in a favorable situation. The correlation coefficient value between e-commerce and social software has been calculated as 0.58. A significant number in this connection is calculated as 7.48, which is higher than the standard of 1.96. Therefore, this relationship is confirmed. In relation to the impact of social software on the willingness to buy, the coefficient of this relationship has been calculated at the level of 0.42. The value of the significance coefficient has also been calculated at the level of 4.25, which shows the significance of this relationship. Finally, in the relationship between e-commerce and the desire to buy, the coefficient of this relationship is at the level of 0.32. A significant number is also calculated at the level of 12.3. This value also shows a significant relationship between these variables. In addition, the examination of the status of the research indicators also shows that all the investigated indicators are evaluated above the average from the point of view of the respondents.

Conclusion: Examining the relationships between research variables showed that e-commerce has a direct effect on the willingness to buy. Also, e-commerce has a direct impact on social software. In addition, social software also has a direct impact on the desire to buy. Also, the results of this study have shown that social software plays a mediating role in the relationship between e-commerce and the desire to buy. Considering the confirmation of the relationship between social software and e-commerce, a practical suggestion can be the creation of a marketing strategy based on social media to promote and sell products or services. There are several ideas for implementing this strategy, and the most important of them are He pointed to targeted advertising in social networks, content marketing, incentive programs and discounts, direct communication with customers, and online competitions and events. In addition, according to the research that there is a positive relationship between e-commerce and the desire to buy, digital marketing strategies and online advertising can be used in this section. Also, providing an easy and safe shopping experience and offering discounts and rewards can also be efficient.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social software
  • e-commerce
  • willingness to buy
  • snap-food
  • online shopping
  • buyers
CAPTCHA Image