ارزیابی وب‌سایت نشریات تخصصی حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مربی، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه قم، قم، ایران

10.22091/stim.2024.11239.2152

چکیده

هدف: پژوهش حاضر درصدد است ویژگی‌های ظاهری، ساختاری و محتوایی وب‌سایت‌های نشریات فارسی‌زبان حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی را در ایران بررسی کند.
روش: این پژوهش از نوع پژوهش‌های پیمایشی با رویکرد توصیفی است که به توصیف وضعیت وب‌سایت‌های نشریات تخصصی حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران می‌پردازد. گردآوری داده‌ها با استفاده از ابزار سیاهه وارسی محقق‌ساخته در سه بخش معیارهای ظاهری، معیارهای ساختاری، و معیارهای محتوایی انجام شد. ارزیابی سه‌وجهی وب‌سایت‌های مورد نظر با مراجعه مستقیم پژوهشگر به وب‌سایت هر نشریه و با روش مشاهده صورت گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Spss انجام شد.
یافته‌ها: مقایسه ویژگی‌های سه‌وجهی بررسی شده در وب‌سایت نشریات نشان داد که از نظر رعایت ویژگی‌ها و مولفه‌های ساختاری، محتوایی و ظاهری، به ترتیب در وضعیت مطلوب، مطلوب و قابل قبول قرار دارند. مولفه‌های پیوند جستجو در موتورهای جستجوی عمومی، اتاق گفتگو، تبلیغات در وب‌سایت، و تاریخ ایجاد وب‌سایت، کمترین امتیاز در بین مولفه‌های ساختاری را به خود اختصاص داده‌اند. عدم توجه به مولفه‌های امکان جستجو در موتورهای جستجوی عمومی از وب‌سایت نشریه و مولفه‌های تعامل با کاربران و اعمال نظرات آنها در سیاستگذاری، و مولفه‌های مربوط به جلب اعتماد مخاطبان نسبت به اعتبار نشریه از ضعف‌های عمده وب‌سایت نشریات در مقوله ساختاری بودند. در مورد ویژگی‌های محتوایی نیز کمترین میزان امتیاز به مولفه‌های عنوان مقاله به عربی، عنوان مقاله به سایر زبان‌ها، ذکر نام منابع مطالب وب‌سایت، تعلق داشت که هیچ امتیازی کسب نکردند. در بخش ویژگی‌های ظاهری مواردی مانند درج لوگو، ذکر تغییرات عنوان، و ذکر عنوان کوتاه نیز باید مدنظر قرار بگیرند.‌ کمترین امتیاز نیز به مولفه‌های همراه بودن مطالب با صدا، فیلم و تصویر، عکس و نمودار تعلق دارد که در هیچ‌کدام از وب‌سایت‌های مورد بررسی رعایت نشده است.
نتیجه‌گیری: وب‌سایت‌ها ابزار بسیار مناسبی برای برقراری ارتباط بین نشریات با مخاطبان خود که از علاقه‌‌مندان به آموزش و پژوهش هستند، می‌باشند. در این پژوهش مشخص گردید که وب‌سایت‌های مورد مطالعه به لحاظ ساختاری و محتوایی، در وضعیت مطلوب، و به لحاظ ظاهری وضعیت قابل قبولی دارند. در هر سه بخش از مولفه‌ها، در وب‌سایت‌های مورد مطالعه نقاط ضعفی وجود دارد که باید مورد توجه دست‌اندرکاران نشریه واقع شده و برطرف شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the Websites of Specialized Journals in the Field of Information Science and Knowledge

نویسنده [English]

  • Tahereh Gholami
Lecturer, Department of Knowledge and Information Science, University of Qom, Qom, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The present study aims to examine the visual, structural, and content characteristics of the websites of Persian-language journals in the field of information science and knowledge in Iran. This study employs a survey research method with a descriptive approach to assess the status of websites belonging to specialized journals in the field of information science and knowledge in Iran.
Method: Data collection was conducted using a researcher-developed checklist tool divided into three sections: appearance criteria, structural criteria, and content criteria. The three-dimensional evaluation of the websites in question was conducted by the researcher, who directly referenced each journal's website and employed the observation method. Data analysis was performed using SPSS software.
Findings: The comparison of the three-dimensional features analyzed on the publications' websites revealed that they were in a desirable, acceptable, and satisfactory state, respectively, regarding their structural, content, and aesthetic components. The components of search links, including those found in general search engines, chat rooms, website advertisements, and the website's creation date, received the lowest scores among the structural elements. The lack of attention to the elements that facilitate searching within general search engines from the publication's website, the components that foster user interaction and incorporate their feedback into policymaking, and the factors related to building the audience's trust in the publication's credibility were significant weaknesses observed in the structural category of the publications' websites. In terms of content features, the lowest scores were attributed to the components of article titles in Arabic, article titles in other languages, and the acknowledgment of the sources of the website's content, all of which received no points. In the section on appearance features, items such as inserting a logo, noting title changes, and including a short title should also be considered. The lowest scores were attributed to the components of accompanying content, such as sound, video, images, photos, and charts, which were not present on any of the websites studied.
Conclusion: Websites serve as an effective tool for facilitating communication between publications and their audiences interested in education and research. In this study, we found that the websites examined are in a favorable condition regarding their structure and content, while their appearance is deemed acceptable. However, all three components reveal weaknesses that the publication's staff should address and rectify.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Journals website
  • Website structure
  • Website content
  • Website appearance
  • User interface
آجیلی، ف.، حاجی‌احمدی، س.، محمدی، م. (1396). بررسی ویژگی‌های ظاهری، ساختاری و محتوایی وب‌سایت‌های نشریات علمی – پژوهشی ایران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲۳(۲): 280-265.
باقریان، ن. (1397). ارزیابی وب‌سایت نشریات علمی حوزه فلسفه براساس شاخص‌های نمایه‌سازی پایگاه‌های اطلاعاتی و استنادی بین‌المللی. پژوهش‌های فلسفی- کلامی، 20(1): 225-203.
https://doi.org/10.22091/pfk.2018.3055.1862
چشمه سهرابی، م.، دهخدایی، ر. (1399). ارزشیابی مجلات علمی- پژوهشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی براساس آیین‌نامه تعیین اعتبار نشریات علمی کشور. ‎مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات،31(2): 8-20.
زرگر، ب.، محمدی، م. (1397). ارزیابی عملکرد نشریات علمی معتبر ایران در حوزه حسابداری و مالی. علم‌سنجی کاسپین، 5(2): 25-36.
محمدی، م.، صیامی، ز. (1402). ارزیابی وب‌سایت نشریات علمی حوزه علوم تربیتی براساس شاخص‌های نمایه‌سازی پایگاه‌های اطلاعاتی و استنادی بین‌المللی. پژوهش در روش‌های آموزش،1(1): 81-100.
میرحیدری، م.، غفوری، م. (1397). ارزیابی وب‌سایت‌های نشریات تخصصی و علمی حوزه مطالعات ایرانشناسی. فرانما، 2(3): 15-25.
نوروزی‌نیا، ح.، فرهادپور، م. (1398). تاثیر اندازه و حجم سایت، فایل‌های غنی، تعداد مقالات و پیوندهای سایت بر رویت‌پذیری درصد وب‌سایت برتر نظام رتبه‌بندی وبومتریک. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 11(3): 201-220.
ورع، ن. (1399). بررسی وضعیت و ارزیابی نشریات معتبر وزارت عتف مبتنی بر شاخص‌های آیین‌نامه تعیین اعتبار. رهیافت، 30(4): 115-129.                               https://doi.org/10.22034/rahyaft.2020.10455.1151
CAPTCHA Image