طراحی مدل بهسازی منابع انسانی مبتنی بر رایانش ابری در بانک تجارت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران

10.22091/stim.2023.9683.1980

چکیده

هدف: بهسازی نیروی انسانی فعالیت‌های سازمان جهت بهبود قابلیت‌ها و توانمندی‌های کارکنان از طریق بهینه‌سازی شرایط، امکانات و فضای کلی محیط کاری آنها است. عملکرد نیروی انسانی سنگ‌بنای موفقیت هر سازمانی است. ارزیابی عملکرد سازمان باید در جهت بهبود توانمندی نیروی انسانی طراحی و اجرا شود. در این راستا، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بهسازی منابع انسانی مبتنی بر رایانش ابری در بانک تجارت است.
روش: روش پژوهش حاضر کاربردی بوده که با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی- کمّی) انجام شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی 30 نفر از خبرگان بانکی و اساتید دانشگاهی بودند که دارای ویژگی‌هایی نظیر تجربه، تناسب رشته تحصیلی، مدرک تحصیلی، اشتغال به تدریس در دانشگاه، سابقه پژوهشی و تألیفی در این زمینه بودند و به شیوه غیرتصادفی (هدفمند) و روش گلوله برفی تا حصول به اشباع نظری انتخاب شدند. برای شناسایی مولفه‌های بهسازی منابع انسانی از روش دلفی در چهار دور و برای طراحی مدل از روش معادلات ساختاری با نرم‌افزار Smart PLS3 استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج دلفی نشان داد بهسازی منابع انسانی مبتنی بر رایانش ابری در بانک تجارت، شامل 46 مؤلفه در قالب 4 بُعد (بهسازی آموزشی، بهسازی حرفه‌ای، بهسازی سازمانی، بهسازی فردی) است. براساس نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری می‌توان گفت ابعاد بهسازی آموزشی، بهسازی حرفه‌ای، بهسازی سازمانی و بهسازی فردی به ترتیب به میزان 864/0، 571/0، 701/0 و 622/0 بر بهسازی منابع انسانی در بانک تجارت تاثیر مثبت و معنی‌داری دارند.
نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود رایانش ابری مورد استفاده در بانک‌های کشورهای پیشرفته مبنایی برای بهسازی آموزشی نیروهای بانک تجارت کشور قرار گیرد و مهم‌ترین موانع بهسازی آموزشی و حرفه‌ای از سوی تیمی متخصص شناسایی و برای از میان برداشتن آن اقدام شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Human Resources Improvement Model Based on Cloud Computing in Tejarat Bank

نویسندگان [English]

  • AbdolAzim Doladi 1
  • Alireza Mazidi 2
  • Mohammad Bagher Gorji 2
1 PhD. Student, Department of Management, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of improving human resources is to enhance the skills and abilities of employees by optimizing the conditions, facilities, and overall atmosphere of their work environment. The performance of human resources is the cornerstone of any organization's success. Evaluating
an organization's performance should be strategically designed and implemented to enhance the capabilities of its human resources. The purpose of this research is to develop a human resource improvement model based on cloud computing for Tejarat Bank.
Method: The research method employed is of an applied nature, utilizing a mixed exploratory approach that combines both qualitative and quantitative techniques. The statistical population for the qualitative stage consisted of 70 banking and university experts. This was applied in accordance with the research objectives and was descriptive in terms of implementation, utilizing a mixed exploratory approach (qualitative-quantitative). In 2022, the statistical population for the qualitative stage was comprised of 30 banking and university experts, and the sample size was determined to be 360 individuals based on the Krejcie and Morgan table. Simple random sampling was employed for this study. To identify the components of human resource improvement, the Delphi method was employed over four rounds. Additionally, the structural equation modeling technique was utilized to design the model, using Smart PLS3 software.
Findings: The findings from the Delphi study indicated that the enhancement of human resources through cloud computing at Tejarat Bank encompasses 46 components categorized into four dimensions: educational improvement, professional development, organizational enhancement, and individual growth. Based on the results of structural equation modeling, it can be concluded that the dimensions of educational improvement, professional development, organizational enhancement, and individual growth have a positive and significant impact on the advancement of human resources at Tejarat Bank, with coefficients of 0.864, 0.571, 0.701, and 0.622, respectively.
Conclusion: It is recommended that cloud computing, as utilized in the banks of advanced countries, be adopted as a foundation for enhancing the training of Bank Tejarat's personnel. Additionally, the primary obstacles to improving training and professionalism should be identified by a team of experts, and proactive measures should be taken to address these challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human Resources Improvement
  • Cloud Computing
  • Tejarat Bank
  • Delphi Method
  • Structural Equation Modeling
احتشام ‌راثی، ر.، زارعی، ک.، پاشایی وحید، غ.، محمودی، ن. (1401). تبیین اثر رایانش ابری بر مدیریت زنجیره تأمین الکترونیکی در صنعت ساخت‌وساز. مدیریت راهبردی در سیستم‌های صنعتی، 17(61): 48-64.
https://org/10.30495/imj.2022.1944626.1712
پناهی، ک.، تقی‌زاده، ه.، ایران‌زاده، س. (1401). تاثیر شخصی‌سازی بر وفاداری مشتری و قصد استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 14(27): 127-158.                                    
https://org/10.22034/jbar.2022.12571.3222
تجری، س.، خوزین، ع.، اشرفی، م.، گرگانلی دوجی، ج. (1401). مدل‌سازی مزایای رایانش ابری در حرفه حسابداری با رویکرد ساختاری-تفسیری. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 12(2): 215-240.
https://org/10.22051/jera.2021.33844.2755
رزاق‌زاده، ش.، سید سلیمانی، ف.، نوروزی کیوی، پ. (1401). زمان‌بندی و تخصیص منبع با در نظر گرفتن اولویت و SLA در رایانش ابری. رایانش نرم و فناوری اطلاعات، 11(1): 49-59.
زنگیان، س.، ملکی مین‌باش رزگاه، م.، فیض، د.، زارعی، ع. (1401). استراتژی کسب‏‌وکار دیجیتال برای ورود به بازارهای بین‌المللی مبتنی بر پارادایم رایانش ابری. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 14(28): 317-353.
https://org/10.22080/jem.2022.20978.3492
سلیمانی کلهرودی، ا.، امیری، م.، الوانی، م.، سیدنقوی، م. (1400). شناسایی و اولویت‌بندی سازمان دوسوتوان براساس کارکردهای مدیریت منابع انسانی (مورد مطالعه بانک توسعه صادرات ایران). منابع انسانی پایدار، 3(5): 216-228.
https://org/10.22080/shrm.2021.3771
شعبانیان، م.، کاظم‌پور، ا.، شکیبایی، ز. (1401). عوامل تأثیرگذار بر بکارگیری رایانش ابری در آموزش متوسطه. مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 15(1): 213-228.
فراحی، م.، کاردانی، م. (1398). فناوری رایانش ابری در مدیریت منابع انسانی شرکت‌های کوچک و متوسط: کاربردها، مزیت‌ها و چالش‌ها. رشد فناوری، 15(60): 50-65.
قاسمی‌نژاد، ی.، طایی، ن. (1401). نقش تحلیل کسب‌وکار دانشی در مدیریت امنیت داده‌های رایانش ابری (نمونه پژوهش: شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران). مدیریت دانش سازمانی، 5(1): 107-134.
نافعی، ر.، رضوی، ع.، طهماسبی لیمونی، ص. (1402). تدوین الگوی رفتار اشتراک‌‌گذاری دانش میان اعضای هیأت علمی در محیط ابری: مطالعه موردی دانشگاه‌‌های آزاد اسلامی کشور. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 9(1): 357-380.
https://org/ 10.22091/stim.2021.6021.1451
نظارت، ا. (1397). رایانش ابری: اصول و مفاهیم. تهران: دیباگران.
CAPTCHA Image