ارزیابی عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان براساس مدل سه شاخگی مدیریت دانش و نوآوری سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه ارزیابی سیاستها و پایش علم، فناوری و نوآوری ، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ، تهران

2 دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانش آموخته مدیریت آموزشی، گروه گروه مدیریت آموزش عالی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،

10.22091/stim.2024.11242.2153

چکیده

هدف: شتاب دگرگونی‌ها هر روز بر میزان ابهام، عدم قطعیت و پیچیدگی سازمان‌ها می‌افزاید که این امر، شایستگی‌های کلیدی اثربخشی را دچار تغییر اساسی می‌کند. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر تحلیل نقش مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان است.

روش: این پژوهش از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی بوده و از ابزار پرسشنامه بهره گرفته است. 300 پرسش‌نامه‌ در سال 1402 در بین جامعه آماری مدیران ارشد، میانی و کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان استان تهران توزیع شد. برای بررسی روایی صوری، اجرای آزمایشی بین 30 نفر از اعضاء جامعه آماری، برای بررسی روایی محتوایی (میزان توافق خبرگان از ابزار) نظر ده تن از خبرگان (تأیید اولیه ابزار توسط خبرگان) استفاده شد. پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ به تأیید رسید. برای مدل‌سازی روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته و بررسی مدل مفهومی پژوهش از مدل‌ساختاری استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی مستقیم، مثبت و نسبتاً بالا و بر عملکرد سازمانی مستقیم، مثبت و نسبتاً بالا است. همچنین تأثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی مستقیم، مثبت و نسبتاً بالا است.

نتیجه‌گیری: برای شرکت‌های دانش‌بنیان ضرورت دارد که راهبردهای مؤثر مدیریت دانش را در راستای شناسایی خلأهای موجود خود در زمینه دانش سازمانی، بهره‌وری بیشتر از سرمایه‌های انسانی، یادگیری مؤثر و کارآمدتر کارکنان، کسب رضایت ذی‌نفعان داخلی و خارجی، جلوگیری از تکرار خطاها، ایجاد انگیزه خلاقیت و نوآوری و تقویت جایگاه رقابتی خود به خدمت بگیرند.

هدف: شتاب دگرگونی‌ها هر روز بر میزان ابهام، عدم قطعیت و پیچیدگی سازمان‌ها می‌افزاید که این امر، شایستگی‌های کلیدی اثربخشی را دچار تغییر اساسی می‌کند. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر تحلیل نقش مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان است.

روش: این پژوهش از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی بوده و از ابزار پرسشنامه بهره گرفته است. 300 پرسش‌نامه‌ در سال 1402 در بین جامعه آماری مدیران ارشد، میانی و کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان استان تهران توزیع شد. برای بررسی روایی صوری، اجرای آزمایشی بین 30 نفر از اعضاء جامعه آماری، برای بررسی روایی محتوایی (میزان توافق خبرگان از ابزار) نظر ده تن از خبرگان (تأیید اولیه ابزار توسط خبرگان) استفاده شد. پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ به تأیید رسید. برای مدل‌سازی روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته و بررسی مدل مفهومی پژوهش از مدل‌ساختاری استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی مستقیم، مثبت و نسبتاً بالا و بر عملکرد سازمانی مستقیم، مثبت و نسبتاً بالا است. همچنین تأثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی مستقیم، مثبت و نسبتاً بالا است.

نتیجه‌گیری: برای شرکت‌های دانش‌بنیان ضرورت دارد که راهبردهای مؤثر مدیریت دانش را در راستای شناسایی خلأهای موجود خود در زمینه دانش سازمانی، بهره‌وری بیشتر از سرمایه‌های انسانی، یادگیری مؤثر و کارآمدتر کارکنان، کسب رضایت ذی‌نفعان داخلی و خارجی، جلوگیری از تکرار خطاها، ایجاد انگیزه خلاقیت و نوآوری و تقویت جایگاه رقابتی خود به خدمت بگیرند.

هدف: شتاب دگرگونی‌ها هر روز بر میزان ابهام، عدم قطعیت و پیچیدگی سازمان‌ها می‌افزاید که این امر، شایستگی‌های کلیدی اثربخشی را دچار تغییر اساسی می‌کند. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر تحلیل نقش مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان است.

روش: این پژوهش از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی بوده و از ابزار پرسشنامه بهره گرفته است. 300 پرسش‌نامه‌ در سال 1402 در بین جامعه آماری مدیران ارشد، میانی و کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان استان تهران توزیع شد. برای بررسی روایی صوری، اجرای آزمایشی بین 30 نفر از اعضاء جامعه آماری، برای بررسی روایی محتوایی (میزان توافق خبرگان از ابزار) نظر ده تن از خبرگان (تأیید اولیه ابزار توسط خبرگان) استفاده شد. پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ به تأیید رسید. برای مدل‌سازی روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته و بررسی مدل مفهومی پژوهش از مدل‌ساختاری استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی مستقیم، مثبت و نسبتاً بالا و بر عملکرد سازمانی مستقیم، مثبت و نسبتاً بالا است. همچنین تأثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی مستقیم، مثبت و نسبتاً بالا است.

نتیجه‌گیری: برای شرکت‌های دانش‌بنیان ضرورت دارد که راهبردهای مؤثر مدیریت دانش را در راستای شناسایی خلأهای موجود خود در زمینه دانش سازمانی، بهره‌وری بیشتر از سرمایه‌های انسانی، یادگیری مؤثر و کارآمدتر کارکنان، کسب رضایت ذی‌نفعان داخلی و خارجی، جلوگیری از تکرار خطاها، ایجاد انگیزه خلاقیت و نوآوری و تقویت جایگاه رقابتی خود به خدمت بگیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Performance evaluation of Knowledge enterprises on the three-pronged model of knowledge management and organizational innovation

نویسندگان [English]

  • Ghasem azadi ahmadabadi 1
  • Maryam behifar 2
  • Mitra Amiri 3
1 رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه ارزیابی سیاستها و پایش علم، فناوری و نوآوری ، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ، تهران
2 PHD student of Technology Management, Department of Technology Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Graduated in Educational Management, Department of Higher Education Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract

Purpose: The acceleration of transformations increases the level of ambiguity, uncertainty and complexity of organizations every day, which fundamentally changes the key competencies of effectiveness. Therefore, the purpose of this research is to analyze the role of knowledge management and organizational innovation in knowledge enterprises performance.

Method: This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method and has used the questionnaire tool. 300 questionnaires were distributed in 1402 among the statistical population of senior, middle managers and employees of knowledge enterprises in Tehran province. In order to check the face validity, a trial run between 30 members of the statistical community was used to check the content validity (agreement level of experts on the tool) of the opinions of ten experts (initial validation of the tool by experts). Reliability was confirmed using Cronbach's alpha. A structural model was used to model the relationships between independent and dependent variables and examine the conceptual model of the research.

Findings: The results indicated that the effect of knowledge management on organizational innovation is direct, positive and relatively high and on organizational performance is direct, positive and relatively high. Also, the effect of organizational innovation on organizational performance is direct, positive and relatively high.

Conclusion: It is necessary for knowledge enterprises to implement effective knowledge management strategies in order to identify their existing gaps in the field of organizational knowledge, more productivity from human capital, more effective and efficient learning of employees, obtaining the satisfaction of internal and external stakeholders, preventing the repetition of errors, creating motivation. Use creativity and innovation and strengthen your competitive position.

Abstract

Purpose: The acceleration of transformations increases the level of ambiguity, uncertainty and complexity of organizations every day, which fundamentally changes the key competencies of effectiveness. Therefore, the purpose of this research is to analyze the role of knowledge management and organizational innovation in knowledge enterprises performance.

Method: This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method and has used the questionnaire tool. 300 questionnaires were distributed in 1402 among the statistical population of senior, middle managers and employees of knowledge enterprises in Tehran province. In order to check the face validity, a trial run between 30 members of the statistical community was used to check the content validity (agreement level of experts on the tool) of the opinions of ten experts (initial validation of the tool by experts). Reliability was confirmed using Cronbach's alpha. A structural model was used to model the relationships between independent and dependent variables and examine the conceptual model of the research.

Findings: The results indicated that the effect of knowledge management on organizational innovation is direct, positive and relatively high and on organizational performance is direct, positive and relatively high. Also, the effect of organizational innovation on organizational performance is direct, positive and relatively high.

Conclusion: It is necessary for knowledge enterprises to implement effective knowledge management strategies in order to identify their existing gaps in the field of organizational knowledge, more productivity from human capital, more effective and efficient learning of employees, obtaining the satisfaction of internal and external stakeholders, preventing the repetition of errors, creating motivation and strengthen your competitive position.

Abstract

Purpose: The acceleration of transformations increases the level of ambiguity, uncertainty and complexity of organizations every day, which fundamentally changes the key competencies of effectiveness. Therefore, the purpose of this research is to analyze the role of knowledge management and organizational innovation in knowledge enterprises performance.

Method: This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method and has used the questionnaire tool. 300 questionnaires were distributed in 1402 among the statistical population of senior, middle managers and employees of knowledge enterprises in Tehran province. In order to check the face validity, a trial run between 30 members of the statistical community was used to check the content validity (agreement level of experts on the tool) of the opinions of ten experts (initial validation of the tool by experts). Reliability was confirmed using Cronbach's alpha. A structural model was used to model the relationships between independent and dependent variables and examine the conceptual model of the research.

Findings: The results indicated that the effect of knowledge management on organizational innovation is direct, positive and relatively high and on organizational performance is direct, positive and relatively high. Also, the effect of organizational innovation on organizational performance is direct, positive and relatively high.

Conclusion: It is necessary for knowledge enterprises to implement effective knowledge management strategies in order to identify their existing gaps in the field of organizational knowledge, more productivity from human capital, more effective and efficient learning of employees, obtaining the satisfaction of internal and external stakeholders, preventing the repetition of errors, creating motivation and strengthen competitive position.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • Knowledge enterprises"
  • Performance evaluation"
  • Knowledge management"
  • Organizational innovation"
  • Organizational performance"
  • , "
  • Structural equations"
CAPTCHA Image