مدل کیفی مدیریت تحقیق و توسعه مبتنی بر تحلیل‌های کلان‌داده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

هدف: هدف این پژوهش کیفی، شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و ارائه مدل کیفی مدیریت تحقیق و توسعه مبتنی بر تحلیل‌های کلان‌داده است.
روش‌: مطالعه حاضر پژوهشی کیفی بوده که با استفاده از رویکرد اکتشافی انجام شده است. در این پژوهش جمع‌آوری داده‌ها به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد که در آن 12 نفر از مدیران و متخصصان تحقیق و توسعه از مراکز علمی و دانشگاهی، سیاستگزاری و صنعت که به مبانی مدیریت تحقیق و توسعه و علم داده‌ها آشنا بودند، با روش گلوله ‌برفی انتخاب شده و مصاحبه انجام گرفت. مصاحبه‌ها تا زمان رسیدن به اشباع نظری و عدم تولید مقوله‌های جدید ادامه یافت. همچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها طی فرآیند کلاسیک کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA18 انجام شده و نهایتاً مدل کیفی تبیین شد.
یافته‌ها: براساس یافته‌های پژوهش 8 مقوله (مولفه) محوری و 24 زیرمولفه در قالب شش بُعد نظریه داده‌بنیاد شامل عوامل علّی (مدیریت نظام‌مند و تأمین منابع)، مقوله محوری (توانمندی بکارگیری تحلیل‌های کلان‌داده)، راهبردها (آموزش عالی و حمایت دولت)، شرایط مداخله‌گر (عوامل سازمانی)، شرایط زمینه‌ای (توسعه علم‌داده، بسترها و زیرساخت) و پیامدها (منافع کسب‌وکاری) شناسایی، و در قالب مدل پارادایمی داده‌بنیاد سازماندهی شدند.
نتیجه‌گیری: مدل کیفی مدیریت تحقیق و توسعه براساس رویکرد فرآیندی و تلفیق آن با مولفه‌های محوری شناسایی شده ارائه گردید. در این مدل به بخش ورودی فرآیند مدیریت تحقیق و توسعه، منابع داده‌ای اضافه شد. مولفه‌های موثر داخلی که وارد بخش پردازش مدل شدند، توانمندی بکارگیری تحلیل‌های کلان‌داده، راهبردهای تحقیق و توسعه، ابزارهای علم داده، مدیریت سیستمی و عوامل درون‌سازمانی هستند. در حالی‌که عوامل برون سازمانی، راهبردهای آموزش عالی و حمایت دولتی، زیرساخت‌های فنی و فرهنگ سازمانی مولفه‌های موثر خارجی مدل هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Qualitative Model of R&D Management Based on Big Data Analytics

نویسندگان [English]

  • Saleh Achak 1
  • Reza Radfar 2
  • Abbas Toloie Ashlaghi 3
  • Abbas Khamseh 4
1 PhD., Candidate of Technology Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Professor, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Professor, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Associate Professor, Department of Industrial Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
چکیده [English]

Purpose: This paper aims to identify and explain the dimensions and components of a qualitative model for research and development management, based on big data analytics.
Method: The current study is a qualitative research design utilizing an exploratory approach. Data collection was conducted through semi-structured interviews with 12 R&D managers and experts who are knowledgeable in data science. Data analysis was performed using open, axial, and selective coding techniques from grounded theory, facilitated by MAXQDA 18 software. Ultimately, a qualitative model was developed and presented.
Findings: The research findings identified eight dimensions (code axes) and twenty-four components (categories), which include: systematic management, the ability to utilize big data analysis, the application of data science, higher education, technical and non-technical infrastructure, government support, resource availability, internal factors, and external organizations. These findings are organized within the framework of a paradigm model based on grounded theory, encompassing
six dimensions: causal factors, the central category, strategies, intervening conditions, background conditions, and consequences.
Conclusion: The qualitative model of research and development management was presented based on a process-oriented approach and integrated with the identified core components. In this model, data sources were incorporated into the input phase of the R&D management process. The model processing phase includes the ability to utilize big data analysis, research and development strategies, data science tools, system management, and internal organizational factors. Additionally, external organizational factors, higher education strategies, government support, technical infrastructure, and organizational culture are identified as influential external components of the model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Research and Development
  • Management of R&D
  • Big Data
  • Data Analysis
اصغری، م.، خمسه، ع.، پیله‌وری، ن. (1399). مدل ارتقای توانایی‌های تحقیق و توسعه با رویکرد کیفی در صنایع ساخت تجهیزات نیروگاهی و تأمین انرژی. مدیریت نوآوری در سازمان‌های دفاعی، 3(10).
خدرویسی، ح.، رنگریز، ح.، صلواتی، ع.، سلطان‌پناه، ه. (1398). شناسایی و بررسی عوامل موثر بر عملکرد سازمانی تحول‌آفرین. مدیریت نوآوری در سازمان‌های دفاعی، 2(3).
خمسه، ع.، عصاری، م.ح. (1398). مدیریت تحقیق و توسعه. انتشارات سرافراز.
طیاری، ا.، پورکریمی، ج.، حیدری، ک. (1401). پیشران‌ها و موانع موفقیت پروژه‌های تحقیق و توسعه سازمان‌های پژوهش و فناوری (مورد مطالعه: جهاد دانشگاهی). مدیریت نوآوری، 11(3).
علیزاده، پ.، منطقی، م. (1398). سیاست‌های حمایت از تحقیق و توسعه در بخش کسب‌وکار. سیاست علم و فناوری، 11(2): 363-378.
علیزاده، س.، نوربخش، س.ک.، قاسمی، ب. (1401). طراحی مدل عوامل موثر بر استراتژی‌های تحقیق و توسعه در شرکت‌های خودرویی با تاکید بر رویکرد ساختاری –تفسیری (ISM). بهبود مدیریت، 16(3).
میرزا زاده، ا.، زراعتکار، م. (1401). ارائه مدلی برای فاکتورهای کلیدی موفقیت در فرآیندهای طراحی و توسعه محصول جدید صنعت خودرو با رویکرد DFX. توسعه تکنولوژی صنعتی، 20(49).
CAPTCHA Image