مدلسازی موانع اجرای فناوری‌های نوین اطلاعاتی در سازمان‌های آموزشی (نمونه موردی: دانشگاه شهید چمران اهواز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی، گروه مدیریت، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران

10.22091/stim.2025.11161.2145

چکیده

فناوری‌های نوین اطلاعاتی و کاربردهای وسیع آن تغییر و تحولات شگرفی را برای سازمان‌ها به همراه داشته است اما بسیاری از سازمان‌ها و به ویژه دانشگاه‌ها در اجرا و استفاده بهینه از این فناوری‌ها با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو هستند. علی‌رغم مزایای بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اطلاعاتی در برخی سازمان‌های آموزشی، ناکامی‌ در استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی نسبت به توفیق در آن‌ها رایج‌تر بوده و در سطح سازمانی از جمله دانشگاه‌ها، کارایی و اثربخشی مورد انتظار از سرمایه‌گذاری در این زمینه به دست نیامده است.

از آن‌جایی که فناوری اطلاعات به عنوان محور توسعه جوامع و سازمان‌های آموزشی به ویژه دانشگاه مطرح است، بنابراین طراحی ساختار و رفع موانع توسعه آن نیازمند ژرف اندیشی و تأمل همراه با ارائه مدل مناسب و بررسی مدل‌های موجود در سازمان‌های دولتی به ویژه سازمان‌های آموزشی مانند دانشگاه است. با توجه به موارد گفته شده در این تحقیق علت انتخاب موضوع ناشی از نقشی است که امروزه مکانیزه کردن امور با استفاده از فناوری اطلاعات بر عملکرد نیروی انسانی ایفا می‌کند. بنابراین با توجه به گسترش روز افزون استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان‌ها و بویژه در مراکز آموزشی چون دانشگاه‌ها و تأثیراتی را که این فناوری بر رفتار و عملکرد کارکنان و تعالی و بالندگی سازمان می‌توانند داشته باشند مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد تا بتوان از نتایج این تحقیق برای استفاده بهتر از فناوری اطلاعات در جهت بهبود عملکرد دانشگاه استفاده کرد.

دانشگاه شهید چمران اهواز به دلیل وجود فراوانی اطلاعات در آن و تبدیل این اطلاعات به دانش مورد نیاز سازمان آموزشی و از طرفی لزوم بهره‌گیری از کارکنان توانمند با دانش و مهارت بالا، ضرورت استفاده صحیح از فناوری اطلاعات در آن قابل درک است؛ اما با بررسی روند استقرار نظام مدیریت دانش با استفاده از فناوری‌های‌ نوین اطلاعاتی در این دانشگاه، ملاحظه می‌شود که تاکنون هزینه‌های زیادی در بخش‌های گوناگون این دانشگاه در قالب طرح‌های مختلفی مانند پروژه‌های مطالعاتی، استقرار، نرم افزار و نظایر آن هزینه شده است که بسیاری از این طرح‌ها راکد و از فرایند سازمانی حذف شده است. بنابراین، مسئله‌ای که مطالعه حاضر به دنبال آن است، بررسی موانع و دلایل استفاده ناکارآمد از فناوری‌های‌ نوین اطلاعاتی در دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است. چراکه به نظر می‌رسد آن چنان که شایسته است فناوری‌های‌ نوین اطلاعاتی جهت تسهیل امور در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف در دانشگاه شهید چمران اهواز به کار گرفته نمی‌شود.

بنابراین بررسی و تحلیل موانع کاربرد فناوری‌های نوین اطلاعات و عواملی که باعث شکست کامل کاربرد این فناوری‌ها در دانشگاه می‌شوند یا پس از کاربرد، باعث رها شدن یا توقف آن می‌گردند، دارای اهمیت فروان می‌باشد در این راستا هدف پژوهش حاضر تبیین ساختاری موانع اجرای فناوری‌های نوین اطلاعاتی در سازمان در دانشگاه شهید چمران اهواز است که نظر هدف‌گذاری کاربردی و از نظر روش‌شناسی به صورت توصیفی- تحلیلی است. در روند تهیه و تولید داده‌ها ابتدا موانع تببین‌کننده فناوری نوین اطلاعاتی با استفاده از نظرات 30 نفر از اساتید، کارشناسان و خبرگان از طریق روش دلفی شناسایی شده‌است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات 15 مانع در 5 دسته به عنوان موانع تأثیرگذار قوی بر اجرای فناوری‌های نوین اطلاعاتی در دانشگاه شهید چمران اهواز از مدلسازی تفسیری-ساختاری ISM و سپس با نرم افزار میک‌مک بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان داد که موانع مدیریتی(عدم وجود برنامه مشخص جهت توسعه فناوری در سازمان) و موانع فردی(نگرش- انگیزش) جز تأثیرگذارترین موانع بر اجرای فناوری نوین اطلاعاتی و موانع اقتصادی(منابع مالی و هزینه مهارت آموزی) جزء تأثیرپذیرترین عوامل به شمار می‌آیند. همچنین نتایج حاصل از میک مک نشان می‌دهد از 15 موانع پیش‌روی اجرای فناوری نوین اطلاعاتی در دانشگاه شهید چمران اهواز 11 مانع جز متغیرهای پیوندی می‌باشند که از قدرت نفوذ و وابستگی بالای برخوردارند و نیازمند توجه ویژه‌ی مسئولین دانشگاه شهید چمران اهواز است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling obstacles to the implementation of new information technologies in educational organizations (Case example: Shahid Chamran University of Ahvaz)

نویسندگان [English]

  • fatemeh sohailifar 1
  • neda leylizadeh 2
  • Nasrolah Takhtaei 1
1 Instructor, Department of Management, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran
2 Master's student, Department of Information Technology Management, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran
چکیده [English]

New information technologies and their wide applications have brought great changes and transformations for organizations, but many organizations and especially universities face challenges and problems in the implementation and optimal use of these technologies. are facing Despite the benefits of using new information technologies in some educational organizations, failure in using new information technologies is more common than success in them, and at the organizational level, including universities, the efficiency and effectiveness of the The expectation of investment in this field has not been achieved. Since information technology is considered as the axis of the development of societies and educational organizations, especially universities, therefore, designing the structure and removing the obstacles to its development requires deep thinking and reflection along with providing the appropriate model and examining the existing models in government organizations, especially educational organizations. It is like college. According to the things mentioned in this research, the reason for choosing the topic is due to the role that the mechanization of affairs using information technology plays on the performance of human resources. Therefore, according to the increasing use of information technology in organizations and especially in educational centers such as universities, the effects that this technology can have on the behavior and performance of employees and the excellence and growth of the organization are investigated and analyzed. So that the results of this research can be used for better use of information technology in, order to improve the performance of the university. Shahid Chamran University of Ahvaz, due to the abundance of information in it and the transformation of this information into the knowledge needed by the educational organization, and on the other hand, the need to use capable employees with high knowledge and skills, the need to use information technology correctly can be understood. But by examining the process of establishing the knowledge management system using modern information technologies in this university, it can be seen that so far a lot of expenses have been spent in various departments of this university in the form of various projects such as study projects, deployment, software and the like. It has been spent that many of these projects have been stagnant and removed from the organizational process. Therefore, the problem that the present study is looking for is to examine the obstacles and reasons for the inefficient use of modern information technologies in Shahid Chamran University of Ahvaz. Because it seems that modern information, technologies are not used, as it should be to facilitate affairs in different departments and fields in Shahid Chamran University of Ahvaz.

Therefore, the investigation and analysis of the obstacles to the use of modern information technologies and the factors that cause the complete failure of the use of these technologies in the university, or cause them to be abandoned or stopped after use, are very important, in this regard, the aim of the present research The structural explanation of the obstacles to the implementation of new information technologies in the organization at Shahid Chamran University of Ahvaz is based on practical goal setting and descriptive-analytical in terms of methodology. In the process of data preparation and production, the obstacles explaining modern information technology have been identified using the opinions of 30 professors, experts and experts through the Delphi method. In order to analyze the information of 15 obstacles in 5 categories as strong influencing obstacles on the implementation of new information technologies in Shahid Chamran University of Ahvaz, ISM interpretive-structural modeling and then with Mic-Mac software have been used. The results of the research showed that managerial barriers (absence of a specific program for the development of technology in the organization) and individual barriers (attitude-motivation) are among the most influential barriers to the implementation of modern information technology, and economic barriers (financial resources and cost of skill training) are among the most influential factors. They come also, the results obtained from MIK show that out of 15 obstacles to the implementation of modern information technology in Shahid Chamran University of Ahvaz, 11 obstacles are linked variables that have high influence and dependence and require special attention from the officials of Shahid Chamran University of Ahvaz.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : technology
  • modern information technology
  • organization
  • obstacles
  • structural-interpretive modeling (ISM)
  • Shahid Chamran University of Ahvaz
CAPTCHA Image