ارائه الگوی توسعه منابع انسانی در ساختارهای دانشی و پژوهشی فراجا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. تهران. ایران

2 کتابداری، علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی، همدان، ایران

3 علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ایران

10.22091/stim.2025.12088.2204

چکیده

چکیده:

زمینه : در عصری زندگی میکنیم که در آن تلاطم و پیچیدگی به شدت در حال افزایش است. بیش از هر زمان دیگری جهان در حال تغییرات پی در پی است. به عبارت دیگر مشخصه دنیای امروز تغییرات مستمر می باشد. سازمانها به منظور مواجهه با چنین تغییراتی باید به نقش حیاتی دانش و توسعه در بقاء و رشد خود واقف باشند. در واقع سازمان باید به توسعه دانش، مهارتها و توانائیهای کارکنان خود بیش از پیش توجه نماینداین موضوع باعث شده است در سالیان اخیر توجه جدی به توسعه منابع انسانی از سوی محققان و افراد اجرایی بشود توسعه منابع انسانی رشد مداوم و پیوسته توسعه و بهبود ابعاد مختلف و همه جانبه فرد محسوب می شود (پاکدل، قلی پور و حسینی، 1398: 51)

تا همین اواخر کم تر کسی منابع انسانی را منشأ مزیت رقابتی سازمان ها می دانست. اما، امروزه ادعا می‌شود که نیروی انسانی بزرگ ترین سرمایه سازمان ها و کشورها است و توسعه ورشد این مجموعه های انسانی بدون توسعه انسان ها به نتیجه نمی رسد. پژوهش های متعددی نشان داد ه اند که توسعه منابع انسانی منجر به توسعه سازمان ها و به تبع آن توسعه جوامع شده است.از این رو، توسعه منابع انسانی به یکی از مهم ترین و بزرگ ترین دغدغه های مدیران و سازمان های این دوران تبدیل شده است)سینهه ، 2019: 29) توسعه منابع انسانی یکی از مهمترین مولفه های متمایزکننده سازمان‌های اثربخش وسرآمد از دیگر نهادها و موسسات اجتماعی به شمار می‌رود، به گونه ای که تحقیقات متعدد میزان توفیق و ماندگاری سازمان‌ها در عرصه‌های رقابت بین المللی و پیشتازی در عرصه های خدماتی، اقتصادی و فناوری را مرهون پرداختن به توسعه منابع انسانی به عنوان یکی از سیاستهای اصلی سازمان تلقی کرده اند ، به عبارت دیگر بحث توسعه منابع انسانی توسعه فرد در جمیع جهت‌ها است. توسعه فرد در زندگی کاری، زندگی اجتماعی، زندگی خصوصی و مسایل فرهنگی ومعنوی است(موسی خانی، 1392: 25).توسعه منابع انسانی به مفهوم تولید فکر و ایده توسط کارکنان سازمان است ومفهوم جدید آن ایجاب می‌کند کارکنان به کیفیت‌ها و مهارت‌هایی مجهز شوند که با دلسوزی وتعهد کامل توانمندی‌ها، انرژی، تخصص و فکر خود را در راستای تحقق مأموریت‌های سازمان قرار دهند و به طور دائم برای سازمان ارزش‌های فکری وکیفی جدیدی پدید آورند.(روزبه ، تیمورنژاد و ربیعی مندجین، 1398: 18)

هدف پژوهش : بررسی الگوی توسعه منابع انسانی در ساختارهای دانشی و پژوهشی فراجا می باشد .

روش: پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه‌ای کاربردی و از حیث روش پژوهشی آمیخته است که در آن از دو روش کیفی و کمی استفاده شده است ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نامه و در بخش کمی پرسشنامه می باشد، جامعه آماری در بخش کیفی شامل 20 نفر از نخبگان علمی، دانشی و انتظامی سطح فراجا می باشند که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده اند همچنین جامعه اماری در بخش کمی شامل 2600 نفر می باشند که تعداد نمونه از طریق فرمول کوکران 335 نفر محاسبه گردید، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از تکنیک کدگذاری و در بخش کمی از آزمون‌های کومو، بارتلت و واریمکس بهره برده‌ایم به منظور سنجش روایی ابزار در بخش کیفی از روش تثلیث و در بخش کمی از روایی محتوا استفاده شده است.

یافته‌ها: الگوی توسعه منابع انسانی در ساختار دانشی و پژوهشی فراجا از سه بعد اصلی سازمانی، فردی و پشتیبانی تشکیل شده است. پشتیبانی، که می‌تواند بخشی از الگوی توسعه منابع انسانی یا یک بعد سازمانی باشد، به منظور ایجاد و حفظ زمینه‌ها و شرایطی که توسعه و پیشرفت منابع انسانی را تسهیل می‌کند، در نظر گرفته می‌شود. این بعد شامل فرآیندها و سیستم‌های مدیریت منابع انسانی، سیاست‌ها و رویه‌ها، زیرساخت‌ها و فناوری‌ها، فرهنگ سازمانی و همکاری با سایر بخش‌های سازمانی است. بنابراین، پشتیبانی همچنان بخشی از الگوی توسعه منابع انسانی در ساختار دانشی و پژوهشی فراجا است و نقش مهمی در بهبود و توسعه منابع انسانی در سازمان ایفا می‌کند.

نتیجه گیری: ساختارهای دانشی و پژوهشی فراجا به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده از جمله نقشه علمی داجا نیازمبرم به توسعه منابع انسانی با در نظر گرفتن الگویی شامل سه بعد سازمانی، فردی و پشتیبانی می‌باشند، توسعه و بکارگیری الگوی یادشده می تواند سبب هم افزایی بهتر بین ساختارهای دانشی و پژوهشی شامل دانشگاه جامع علوم انتظامی امین، معاونت عتف ، معاونت تربیت و آموزش و مرکز مطالعات راهبردی در توسعه منابع انسانی شود.

کلید واژه‌ها: ساختار پژوهشی- ساختار دانشی- توسعه منابع- منابع انسانی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a model for human resource development in Faraj's knowledge and research structures

نویسندگان [English]

  • Shokofeh etemady 1
  • ali akbar familrohani 2
  • Atefeh zarei 3
1 Tehran Municipality Cultural and Artistic Organization. Tehran. Iran
2 Librarianship, Humanities, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
3 Information Science and Knowledge, Islamic Azad University, Hamedan Branch, Iran
چکیده [English]

Abstract:

Background: We live in an era where turbulence and complexity are increasing rapidly. More than ever before, the world is changing continuously. In other words, the characteristic of today's world is continuous change. In order to face such changes, organizations must be aware of the vital role of knowledge and development in their survival and growth. In fact, organizations must pay more attention to the development of knowledge, skills, and abilities of their employees than ever before. This issue has led to serious attention to human resource development by researchers and executives in recent years. Human resource development is the continuous and continuous development and improvement of various and comprehensive dimensions of the individual (Pakdel, Gholipour, and Hosseini, 2019: 51).

Until recently, few people considered human resources to be the source of competitive advantage of organizations. However, today it is claimed that human resources are the greatest asset of organizations and countries, and the development and growth of these human complexes cannot be achieved without the development of humans. Numerous studies have shown that human resource development has led to the development of organizations and, consequently, the development of societies. Therefore, human resource development has become one of the most important and greatest concerns of managers and organizations of this era (Sinhe, 2019: 29). Human resource development is considered one of the most important components that distinguish effective and successful organizations from other social institutions and institutions, so that numerous studies have considered the success and sustainability of organizations in the fields of international competition and leadership in the fields of services, economy, and technology to be due to addressing human resource development as one of the main policies of the organization. In other words, the discussion of human resource development is the development of the individual in all directions. The development of the individual in work life, social life, private life, and cultural and spiritual issues (Mossikhani, 2013: 25). Human resource development refers to the production of thoughts and ideas by the organization's employees, and its new concept requires that employees be equipped with qualities and skills that, with compassion and full commitment, place their capabilities, energy, expertise, and thoughts in line with the fulfillment of the organization's missions and permanently create new intellectual and qualitative values ​​for the organization. (Roozbeh, Timornejad, and Rabiei Mandejin, 2019: 18)

The purpose of the research: To examine the human resource development model in the knowledge and research structures of Faraj.

Method: The present study is an applied development study in terms of its purpose and a mixed research method in which two qualitative and quantitative methods were used. The data collection tool in the qualitative part is an interview and in the quantitative part is a questionnaire. The statistical population in the qualitative part includes 20 scientific, knowledge, and law enforcement elites at the Faraj level who were selected using the snowball sampling method. The statistical population in the quantitative part also includes 2600 people, and the sample size was calculated as 335 people using the Cochran formula. We used the coding technique in the qualitative part to analyze the data, and the Como, Bartlett, and Varimax tests in the quantitative part. In order to measure the validity of the tool, the trinity method was used in the qualitative part and content validity was used in the quantitative part. Findings: The human resources development model in the Faraj knowledge and research structure consists of three main dimensions: organizational, individual, and support. Support, which can be part of the human resources development model or an organizational dimension, is considered to create and maintain the context and conditions that facilitate the development and advancement of human resources. This dimension includes human resources management processes and systems, policies and procedures, infrastructure and technologies, organizational culture, and cooperation with other organizational departments. Therefore, support is still part of the human resources development model in the knowledge and research structure of Farajah and plays an important role in improving and developing human resources in the organization.

Conclusion: In order to achieve the set goals, including the scientific map of Daja, Farajah's knowledge and research structures are in dire need of human resources development by considering a model that includes three organizational, individual, and support dimensions. The development and application of the aforementioned model can lead to better synergy between knowledge and research structures including Amin Comprehensive University of Law Enforcement Sciences, the Deputy of the Directorate of Education and Training, and the Center for Strategic Studies in Human Resources Development.

Keywords: Research structure - Knowledge structure - Resource development - Human resources

کلیدواژه‌ها [English]

  • Research structure
  • knowledge structure
  • resource development
  • human resources
  • knowledge management
  • intellectual capital
CAPTCHA Image