تبیین چسبندگی انتظارات اطلاعاتی مبتنی برکیفیت افشاء

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی خمین، ایران

2 2. دانشیار ، حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

3 استادیار ، حسابداری، دانشکده اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی ، خمین، ایران.

چکیده

هدف:با توجه به اینکه قیمت‌گذاری مبتنی بر انتظارات آتی مدیران از وضعیت شرکت بوده و تغییرات در وضعیت آتی منجر به تغییر قیمت سهام می‌گردد، بررسی چسبندگی انتظارات بر مبنای باورهای مدیران منجر به بهبود شناخت رفتارهای آنها شده و امکان گزینش نادرست و تحمیل هزینه به سرمایه‌گذار را کاهش می‌دهد چرا که ناپایداری عملکردی می‌تواند تصویری پرریسک از شرکت به سهامداران ارائه نماید. به عبارتی، از بعد شناخت رفتار و عملکرد مدیران، امکان کاهش ریسک تحمیلی به سرمایه‌گذار فراهم می‌گردد. تغییر انتظارات عاملی برای تشدید ناهنجاری است که در نتیجه آن ریسک گزینش نادرست برای این دسته از سرمایه‌گذاران افزایش یافته و می‌تواند منجر به شکل‌گیری نوساناتی در وضعیت معاملات بازار سرمایه شود. این مساله در قالب انحراف باورهای فعالان بازار از انتظارات منطقی نمود پیدا می‌کند. تغییر در کیفیت افشا را نمی‌توان ناشی از وقایع ساده تفسیر کرد بلکه می‌توان آن را به عنوان علامتی از انتظارات در نظر گرفت. بنابراین، تغییر در انتظارات می‌تواند منجر به شکل‌گیری نوسانات و ناهنجاری‌های در بازار شود. انتظارات چسبنده، علی‌رغم دریافت اطلاعات جدید مرتبط با وضعیت سازمان، ثابت می‌مانند. به نظر می‌رسد این اثر فقط در موقعیت‌هایی وجود دارد که به نفع مدیر باشد. به عبارتی، مدیر نسبت به تعدیل تصمیمات خود همزمان با دریافت اطلاعات جدید، به کندی عمل می‌کند. هدف از این پژوهش بررسی چسبندگی انتظارات اطلاعاتی مبتنی برکیفیت افشاء است.

روش: تحقیق حاضر بر اساس هدف، از نوع توصیفی و بر اساس ماهیت و روش از نوع همبستگی است. با توجه به این که این تحقیق می‌تواند در فرآیند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران مورد استفاده قرار گیرد، نوع تحقیق کاربردی محسوب می‌شود. در اجرای طرح تحقیق توصیفی، محقق متغیرها را دستکاری نمی‌کند یا برای وقوع رویدادها شرایطی را به وجود نمی‌آورد. بر اساس این طبقه‌بندی به دلیل این که هیچ یک از متغیرهای تحقیق دستکاری نشده‌اند و به توصیف اطلاعات گردآوری شده بسنده می‌شود، روش تحقیق توصیفی است. تحقیقات همبستگی شامل پژوهش‌هایی است که در آن‌ها سعی می‌شود رابطه‌ی بین متغیرهای مختلف با استفاده از ضریب همبستگی، کشف یا تعیین شود. در تحقیق همبستگی، هدف اصلی مشخص کردن رابطه‌ی بین دو یا چند متغیر، اندازه و مقدار آن رابطه است. در این پژوهش برای گردآوری داده‌ها و اطلاعات، ابتدا از روش کتابخانه‌ای استفاده شده است. در روش کتابخانه‌ای، مبانی نظری پژوهش، از کتب و مجلات تخصصی فارسی و لاتین گردآوری می‌شود. سپس، برای گردآوری داده‌های پژوهش حاضر از لوح‌های فشرده آرشیو تصویری و آماری سازمان بورس اوراق بهادار تهران، سایت رسمی شرکت بورس اوراق بهادار تهران و دیگر پایگاه‌های اینترنتی مرتبط، اطلاعات حسابداری شرکت‌های بورسی و دیگر منابع اطلاعاتی استفاده شده است. به منظور بررسی موضوع مورد مطالعه، از الگوی رگرسیونی داده‌های ترکیبی در دوره زمانی 1395 تا 1402 استفاده شده و داده‌های 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمع‌آوری و برای آزمون فرضیه‌های پژوهش استفاده شده است. بر مبنای روش غربالگری داده-های پژوهش از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمع‌آوری و با استفاده از رویکرد داده‌های تابلویی برآوردها انجام پذیرفت.

نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان‌دهنده آن است که در شرکت‌های مورد مطالعه شاهد چسبندگی انتظارات مدیران هستیم. همچنین، نتایج فرضیه دوم پژوهش حاکی از آن است که کیفیت افشا اثر معناداری بر چسبندگی انتظارات اطلاعاتی مدیران شرکت‌های بورسی دارد. در نهایت، تحلیل حساسیت صورت گرفته بیانگر این است که بین طبقه‌های بالا و پایین کیفیت محیط اطلاعاتی از بعد چسبندگی انتظارات ، تفاوت معناداری وجود دارد و می‌توان ابراز داشت که تغییرات در کیفیت محیط اطلاعاتی منجر به تغییر در چسبندگی انتظارات می‌شود.

در این تحقیق، تبیین چسبندگی انتظارات اطلاعاتی مبتنی برکیفیت افشاء، مورد مطالعه قرار گرفته است. فرضیه اول پژوهش مبنی بر وجود چسبندگی انتظارات در بین شرکت‌های مورد مطالعه، تایید شده است. چسبندگی انتظارات پدیده‌ای مبتنی بر سوگیری خودارتقایی است. این استدلال، تأثیر انتظارات چسبنده را به عنوان پیامدی از تمایل بیشتر افراد به اقدام بر اساس اطلاعاتی که به نفع خودشان است و تمایل کمتر به اقدام بر اساس اطلاعاتی که به ضرر آنهاست، توضیح می‌دهد. چسبندگی انتظارات مدیران منجر به پراکندگی و انحراف در سودهای آتی می‌گردد که می‌تواند منجر به افزایش ریسک گزینش نادرست توسط فعالان بازار سرمایه شود. بنابراین، پیشنهاد می‌شود لحاظ کردن وضعیت چسبندگی انتظارات مدیران در الگوهای تصمیم‌گیری، می‌تواند مبنایی برای پیش‌بینی انحراف سودهای آتی باشد. در همین راستا، این اطلاعات می‌تواند مبنایی برای افزایش دقت پیش‌بینی تحلیل‌گران تحلیل‌گران بازار سرمایه فراهم نماید.

در این پژوهش محدودیت‌هایی شامل رویکرد اندازه‌گیری متغیر چسبندگی انتظارات مدیران وجود دارد. با توجه به اینکه رفتار و واکنش مدیران مبتنی بر خصوصیات درونی و شخصیتی افراد بوده و قابلیت مشاهده و اندازه‌گیری مستقیم ندارد، لازم است در تعمیم نتایج دقت لازم صورت پذیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the Sticky Expectations Based on Disclosure Quality

نویسندگان [English]

  • tayebeh vasheghani 1
  • mohsen rashidi 2
  • azar moslemi 3
1 PhD student, accounting, faculty of economic, Islamic Azad University Khomein Branch. Iran
2 2. Associate Prof. in accounting, Faculty of Management and Economic, Lorestan University, Iran
3 3. Assistant Prof. in accounting, Faculty of Economics, Islamic Azad University, Khomein Branch, Iran
چکیده [English]

Objective: Given that pricing is based on the future expectations of managers from the company status and changes in the future will change the price of the stock, the exploration of expectations based on managers' beliefs improves the recognition of their behaviors and reduces the ability to mislead and impose costs on the investor because performance instability can provide a visual viability. In other words, from the recognition of managers' behavior and performance, it is possible to reduce the risk of the investor. Changing expectations is a factor in exacerbating anomalies, resulting in an improper risk for these investors and can lead to fluctuations in capital market trading. This is rational in the form of diversion of market participants' beliefs. Change in the quality of disclosure cannot be interpreted from simple events, but it can be considered as a sign of expectations. Therefore, changes in expectations can lead to the formation of fluctuations and abnormalities in the market. Sticky expectations remain stable despite receiving new information relevant to the organization's situation. This effect seems to exist only in situations that benefit the manager. In other words, the manager is slow to adjust his decisions as new information is received. The purpose of this study is to examine the sticky expectations based on disclosure quality.

Method: The present research is descriptive in terms of purpose and correlational in terms of nature and method. Given that this research can be used in the decision-making process of investors, it is considered an applied research type. In implementing a descriptive research design, the researcher does not manipulate variables or create conditions for events to occur. Based on this classification, since none of the research variables are manipulated and it is sufficient to describe the collected information, the research method is descriptive. Correlational research includes research in which the relationship between different variables is tried to be discovered or determined using the correlation coefficient. In correlational research, the main goal is to determine the relationship between two or more variables, the size and amount of that relationship. In this research, the library method was first used to collect data and information. In the library method, the theoretical foundations of the research are collected from specialized Persian and Latin books and journals. Then, to collect data for the present study, the compressed discs of the Tehran Stock Exchange Organization's visual and statistical archives, the official website of the Tehran Stock Exchange Company and other related websites, accounting information of listed companies, and other information sources were used. In order to study the subject based on the panel regression model, in the period 2016 to 2023, data of 120 companies listed on the Tehran Stock Exchange were collected and used to test research hypotheses.

Results: The results of the research indicate that in the studied companies, we could see the managers' expectations stickiness. Also, the results of the second hypothesis of the study indicate that disclosure quality has a significant effect on the stickiness of managers’ information expectations. Finally, the sensitivity analysis conducted indicates that there is a significant difference between the high and low classes of information environment quality in terms of the sticky expectations, and it can be stated that changes in the information environment quality lead to changes in the sticky expectations.

In this study, the explanation of informational expectation stickiness based on disclosure quality has been studied. The first hypothesis of the study, that there is expectation stickiness among the companies under study, has been confirmed. Expectation stickiness is a phenomenon based on self-promotion bias. This argument explains the effect of sticky expectations as a consequence of people’s greater tendency to act based on information that is in their own interest and less tendency to act based on information that is to their detriment. The stickiness of managers’ expectations leads to dispersion and deviation in future earnings, which can lead to an increase in the risk of incorrect selection by capital market participants. Therefore, it is suggested that considering the stickiness of managers’ expectations in decision-making models can be a basis for predicting future earnings deviation. In this regard, this information can provide a basis for increasing the accuracy of capital market analysts’ forecasts. In this study, there are limitations including the variable measurement approach of managers’ expectations stickiness. Given that managers' behavior and reactions are based on individuals' internal and personality characteristics and cannot be directly observed and measured, it is necessary to be careful in generalizing the results.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information expectations
  • disclosure quality
  • timeliness
  • information environment quality
  • sticky expectation
  • accrual
CAPTCHA Image