بررسی وضعیت مخازن دانش سازمانی دانشگاه‌های ایران در OPEN DOAR

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار و عضو هیات علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم، قم، ایران

2 گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

چکیده

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی وضعیت مخازن دانش سازمانی دانشگاه‌های ایران ثبت شده در فهرست اپن‌دار انجام شده است.

روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر نوع پژوهش‌های کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی-تحلیلی صورت گرفته است. برای گردآوری داده‌ها از چک‌لیست محقق ساخته بر اساس معیارهای ثبت مخازن اپن‌دار استفاده شده است. جامعه پژوهش را کلیه مخازن دانش ثبت شده در فهرست اپن‌دار تشکیل می‌دهند که کلا ۱۸ مخزن دانش سازمانی بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج آن در قالب آمار توصیفی در نمودارها و جداول مختلف نمایش داده و تحلیل شده است.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که در ایران دانشگاه‌های علوم پزشکی جز اولین نهاد‌هایی هستند که مخازن دانش را ایجاد و آن را توسعه دادند. تعداد 18 مخزن دانش از ایران در فهرست اپن‌دار ثبت شده بود که از این تعداد 11 مخزن دانش فعال و ۷ مورد غیر فعال بودند. 9 مخزن دانش مربوط به دانشگاهای علوم پزشکی، ۱ مخزن دانش مربوط به دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. اولین مخزن دانش فعال در 2009 و آخرین آن در 2019 ثبت شده اند. بیشترین تراکم ثبت مخازن دانش ایران در سال 2015 و 2019 بوده است. همچنین نرم‌افزارهای مورد استفاده مخازن دانش فعال ایران نرم‌افزار ای‌پرینت هستند. بیشترین رکورد ثبت شده در مخزن دانش مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد بعد از آن به ترتیب دانشگاه محقق اردبیلی رتبه دوم، دانشگاه علوم پزشکی ایران رتبه سوم، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل رتبه چهارم، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر رتبه پنجم، دانشگاه علوم پزشکی شهر‌کرد رتبه ششم، دانشگاه علوم پزشکی ایلام رتبه هفتم، دانشگاه علوم پزشکی گلستان رتبه هشتم، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار رتبه نهم، دانشگاه علوم پزشکی بابل رتبه دهم، دانشگاه علوم پزشکی قزوین رتبه یازدهم را در ثبت رکورد در مخازن دانش اپن‌دار دارند. مطالعه رشد مخازن دانش سازمانی در ایران حاکی از رشد کند این پدیده است. رکورد‌های ثبت شده در مخازن دانش ایران دقیقا بر مینای فهرست مخازن دانش دانشگاه ناتینگهام، شامل 12 نوع سند اصلی است: مقالات مجله، پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری، مقالات کنفرانسی و کارگاهی، طرح‌های پژوهشی، تک‌نگاشت‌ها، اسلاید‌های آموزشی، گزارش‌های اداری، کتاب‌ها، فصل و بخش‌های کتاب، مجموعه داده‌ها و مواد بصری چند رسانه‌ای و صوتی هستند. از طرفی دارا بودن محتویات علمی و انباشتگی به صورت تدریجی و داعمی بودن آن از ویژگی‌های مخازن دانش به شمار می‌رود که در این پژوهش بیشترین مدارک ثبت شده در مخازن دانش سازمانی ایران مقالات و پایان نامه ها بودند. اما نتایج نشان داد در بیشتر مراکز رشد منابع بسیار کند بود. بیشترین نوع مخزن دانش، مخازن مربوط به سازمان‌های دولتی بوده است. از نظر موضوع؛ بیشتر مخازن ثبت شده از حوزه علوم پزشکی و سلامت بود.

نتیجه‌گیری: پس از بررسی مشخص شد که دانشگاه‌ها ایران از راه‌اندازی مخازن دانش سازمانی غفلت ورزیده و نقش آن را در رویت‌پذیری دانشگاه‌ها و کمک به ارتقاء رتبه دانشگاه‌ها در نظام‌های رتبه بندی غافل بودند. می‌توان گفت که پرداختن به موضوع مخزن دانش سازمانی در کشور چه در عمل و چه در پژوهش‌ها در ابتدای راه قرار دارد. کم بودن مجموعه مخازن دانش ثبت شده در اپن‌دار حاکی از عدم آگاهی کافی عمومی در مورد مفهوم مخازن دسترسی باز در دانشگاه‌های ایران برای حمایت از تحقیق و توسعه است. از طرفی رشد و توسعه همین مخازن دانش بسیار کند بوده است و در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

پس از بررسی مشخص شد که دانشگاه‌ها ایران از راه‌اندازی مخازن دانش سازمانی غفلت ورزیده و نقش آن را در رویت‌پذیری دانشگاه‌ها و کمک به ارتقاء رتبه دانشگاه‌ها در نظام‌های رتبه بندی غافل بودند. می‌توان گفت که پرداختن به موضوع مخزن دانش سازمانی در کشور چه در عمل و چه در پژوهش‌ها در ابتدای راه قرار دارد. کم بودن مجموعه مخازن دانش ثبت شده در اپن‌دار حاکی از عدم آگاهی کافی عمومی در مورد مفهوم مخازن دسترسی باز در دانشگاه‌های ایران برای حمایت از تحقیق و توسعه است. از طرفی رشد و توسعه همین مخازن دانش بسیار کند بوده است و در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A survey of the status of Iranian universities' organizational knowledge repositories in OPEN DOAR

نویسندگان [English]

  • Mahdi Mohammadi 1
  • Samaneh Abbasi 2
  • Reza Karimi 2
1 Faculty of Literature and Humanities Science, Knowledge and Information Science Department, University of Qom, Qom, Iran ,
2 Department of Knowledge and Information Science, Literature and Humanities Science, University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]

Purpose:

This study aims to examine the status of institutional repositories of Iranian universities registered in the OpenDOAR directory.

Methodology:

This applied research employs a survey-analytical method. Data was collected using a researcher-made checklist based on the registration criteria of the OpenDOAR system. The research population consisted of all institutional repositories from Iran listed in OpenDOAR, totaling 18 repositories. The data were analyzed using Microsoft Excel, and the results were presented and interpreted through descriptive statistics, utilizing various charts and tables.

Findings:

The findings indicate that medical universities in Iran were among the first institutions to establish and develop repositories. Of the 18 repositories registered from Iran, 11 were active and 7 were inactive. Nine repositories belonged to medical universities, and only one repository was affiliated with a university under the Ministry of Science, Research, and Technology. The earliest active repository was registered in 2009, and the latest in 2019, with the highest frequency of registrations occurring in 2015 and 2019. The EPrints software was the most used platform among active repositories. Mashhad University of Medical Sciences had the highest number of records, followed by Mohaghegh Ardabili University, Iran University of Medical Sciences, Ardabil University of Medical Sciences, Bushehr, Shahrekord, Ilam, Golestan, Sabzevar, Babol, and Qazvin Universities of Medical Sciences, respectively.

The study revealed a slow growth trend in the development of institutional repositories in Iran. Based on the repository classification of the University of Nottingham, the registered records included 12 main types of documents: journal articles, master’s and doctoral theses, conference and workshop papers, research proposals, monographs, educational slides, administrative reports, books, book chapters and sections, datasets, and multimedia and audio materials.

One of the defining features of institutional repositories is the accumulation of scientific content over time; in the Iranian case, most records were journal articles and theses. However, growth in many centers was very limited. Most repositories belonged to public institutions, and in terms of subject coverage, the majority were focused on medical and health sciences.

Conclusion:

The findings suggest that Iranian universities have largely neglected the implementation and potential of institutional repositories, particularly in enhancing the visibility and ranking of universities in global systems. It can be concluded that both research and practical engagement with institutional repositories in Iran are still in their infancy. The limited number of repositories listed in OpenDOAR reflects a lack of general awareness about the concept of open access repositories as a tool to support research and development. Moreover, the growth and development of existing repositories have been sluggish and are far from satisfactory.

The findings suggest that Iranian universities have largely neglected the implementation and potential of institutional repositories, particularly in enhancing the visibility and ranking of universities in global systems. It can be concluded that both research and practical engagement with institutional repositories in Iran are still in their infancy. The limited number of repositories listed in OpenDOAR reflects a lack of general awareness about the concept of open access repositories as a tool to support research and development. Moreover, the growth and development of existing repositories have been sluggish and are far from satisfactory.

The findings suggest that Iranian universities have largely neglected the implementation and potential of institutional repositories, particularly in enhancing the visibility and ranking of universities in global systems. It can be concluded that both research and practical engagement with institutional repositories in Iran are still in their infancy. The limited number of repositories listed in OpenDOAR reflects a lack of general awareness about the concept of open access repositories as a tool to support research and development. Moreover, the growth and development of existing repositories have been sluggish and are far from satisfactory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Institutional repository
  • Iranian universities
  • OpenDOAR
  • evaluation of institutional repositories
  • knowledge management
  • scholarly output
CAPTCHA Image