طراحی مدل فراداده‌ای کودک‌محور سازماندهی منابع اطلاعاتی کودکان: یک مطالعه فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکدگان مدیریت، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدکان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22091/stim.2025.13080.2259

چکیده

هدف: فراداده نقش میانجی در کشف، دسترسی و به اشتراک‌گذاری منابع بین کاربران و اطلاعات ایفا می کند، تمایز در شیوه‌های تفکر کودکان نسبت به بزرگسالان، استفاده از مدل‌های فراداده‌ای موجود را برای این گروه دشوار کرده است. کودکان به‌عنوان کاربران سیستم‌های اطلاعاتی، نیازها و ویژگی‌های رشدی متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند، عواملی مانند رشد شناختی، حافظه، توانایی فراخوانی اطلاعات، رشد عاطفی-اجتماعی و فیزیکی بر تعامل آن‌ها با سیستم‌های بازیابی اطلاعات تأثیر می‌گذارد. طراحی مدل فراداده‌ای کودک‌محور در سازماندهی منابع اطلاعاتی لازمه دستیابی بهتر کودکان به منابع اطلاعاتی خواهد بود. این پژوهش با هدف طراحی مدل فراداده‌ای سازماندهی منابع اطلاعاتی از دیدگاه کودکان انجام شد.

روش: این مطالعه با رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب هفت‌مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو انجام شد. انتخاب این روش مبتنی بر نیاز به ترکیب نظام‌مند یافته‌های پراکنده و توسعه چارچوبی جامع برای درک ابعاد شناختی-ادراکی کودکان است. جامعه پژوهش شامل مقالات مرتبط در سه حوزه اصلی رفتار اطلاع‌یابی کودکان، انتخاب منابع اطلاعاتی و فراداده‌های کودک‌محور بود. برای تعیین کلیدواژه‌ها از اصطلاحنامه‌های معتبر تخصصی استفاده شد. تمرکز جستجو بر منابعی بود که به دیدگاه کودکان، والدین، مربیان و متخصصان حوزه کودک در مورد انتخاب و سازماندهی منابع اطلاعاتی کودکان پرداخته بودند و منابعی که به استانداردهای فراداده‌ای موجود اشاره داشتند انتخاب ‌نشدند. پس از جستجوی منابع به صورت نظام‌مند در پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی و انگلیسی (مگیران، نورمگز، ایرانداک، سید، سیویلیکا، وب آو ساینس، اسکوپوس، امرالد، ساینس دایرکت، و پروکوئست) و اعمال معیارهای ارزیابی انتقادی، 18 مقاله انتخاب و کدگذاری شدند. روایی پژوهش با برنامه مهارت‌های ارزیابی حیاتی، فرآیند کدگذاری توصیفی که در آن مفاهیم کلیدی با حفظ بافت اصلی متن استخراج و طبقه‌بندی شدند، در سه مرحله و تحت نظارت دو محقق انجام شد. با محاسبه ضریب کاپای ۸۹ درصد، پایایی و اعتبار کدگذاری تحلیل مورد تأیید قرار گرفت.

یافته‌ها: تحلیل داده‌ها به استخراج 128 کد اولیه منتهی شد که پس از ترکیب کدهای مشابه، در قالب 16 مفهوم اصلی و سه مقوله دسته‌بندی شد: 1) ویژگی‌های مربوط به منبع ( شامل: مفاهیم اطلاعات کتابشناختی، جلد کتاب، کتاب‌های داستان، تصویر یا تصاویر، کاراکتر یا کاراکترها، آیتم یا موجودیت، مشخصات ظاهری، ژانر، سری( دنباله)/ بخش کتاب و غیرداستان)، 2) ویژگی‌های مربوط به کاربر (شامل: مفاهیم احساسات، آشنایی یا دانش پیشین و قابلیت فهم)، 3) ویژگی‌های مشترک کاربر-منبع ( شامل: مفاهیم جدید بودن، ترغیب شدن و پیچیدگی). در پاسخ به سوال دوم پژوهش، با توجه به اینکه اغلب فراداده‌های استخراج شده، توصیفی بودند، مدل فراداده‌ای کودک محور با اتکا بر چارچوب استاندارد فراداده هسته دوبلین‌کور و با بهره‌گیری از مدل انتزاعی به مدل فراداده‌ای سازماندهی کودک محور تبدیل شد. این مدل بر توسعه عناصر توصیفی با رویکرد کودک‌محور تأکید دارد، بدون آنکه مقادیر از پیش تعیین‌شده را تجویز کند. ساختار مدل از چارچوب جفت ویژگی-مقدارتبعیت می‌کند که در آن ویژگی به جنبه‌های توصیفی منبع (مانند عنوان) و مقدار به داده‌های مرتبط (مانند نام کتاب) اشاره دارد. عناصر اصلی مدل شامل نام، تعریف، نظر، اصلاح و نوع مقدار بوده که برخی از آن‌ها اجباری و برخی اختیاری هستند. گروه‌بندی این عناصر با توجه به معیارهای شناختی کودکان صورت گرفت. در این مدل عناصر تکراری زیر مجموعه عناصر مرتبط و عناصری که قابلیت عملیاتی شدن نداشتند حذف شدند. در بخش تحلیلی، مدل حاضر ارزش مقادیر داده را مانند فایل‌های مستند، سرعنوان‌های موضوعی و اصطلاحنامه‌های خاص کودکان پوشش نمی‌دهد. توجه به فراداده‌های فرهنگی، اجتماعی و شناختی کودکان در بافت‌های مختلف بازیابی اطلاعات لازمه تکمیل مدل و بهبود دستیابی کودکان به اطلاعات است.

نتیجه‌گیری: مدل نهایی ارائه شده به‌عنوان چارچوبی علمی سازماندهی منابع کودکان در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی مورد استفاده قرار گیرد و گامی مؤثر در جهت بهبود خدمات اطلاعاتی به این گروه سنی محسوب می‌شود. این مدل انعطاف‌پذیر، امکان بهره‌گیری از استانداردهای موجود مانند سرعنوان‌های موضوعی را فراهم می‌آورد، همچنین ضمن حفظ اصول استانداردسازی، امکان تطبیق‌پذیری با نیازهای مختلف در توصیف منابع کودکان را ایجاد می‌نماید.

کلیدواژه ها: فراداده، سازماندهی اطلاعات، بازیابی اطلاعات، رفتار اطلاع‌یابی، منابع اطلاعاتی، کودک

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Child-Centered Metadata Model for Organizing Children's Information Resources: A Meta-Synthesis Study

نویسندگان [English]

  • Faezeh Moradi 1
  • ali shabani 2
  • alireza noruzi 3
1 Department of knowledge and information science, faculty of public administration and organizational sciences, faculties of management, university of Tehran
2 Department of Information Science and Knowledge, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Department of Information Science and Knowledge, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: Metadata serves as an intermediary in the discovery, access, and sharing of resources between users and information. The distinct ways children think compared to adults make the use of existing metadata models challenging for this user group. As users of information systems, children have different needs and developmental characteristics than adults; factors such as cognitive development, memory, information recall ability, socio-emotional development, and physical development influence their interaction with information retrieval systems. Designing a child-centered metadata model for organizing information resources is therefore essential for improving children's access to information. This research aimed to design a metadata model for organizing information resources from children's perspectives.

Methodology: This study employed a qualitative approach using the seven-step meta-synthesis method by Sandelowski and Barroso. This method was chosen based on the need to systematically synthesize scattered findings and develop a comprehensive framework for understanding children's cognitive-perceptual dimensions. The research population comprised relevant articles in three main areas: children's information behavior, selection of information resources, and child-centered metadata. Valid specialized thesauri were used to determine keywords. The search focused on sources addressing the perspectives of children, parents, educators, and child experts on the selection and organization of children's information resources; sources referring to existing metadata standards were excluded. After a systematic search of Persian (Magiran, Normags, IranDoc, SID, Civilica) and English (Web of Science, Scopus, Emerald, ScienceDirect, ProQuest, Google Scholar) databases and applying critical appraisal criteria, 18 articles were selected and coded. Research validity was ensured using critical appraisal skills program guidelines, and reliability was achieved through consultation with three experts and auditing by a metadata specialist. A descriptive coding process, wherein key concepts were extracted and categorized while preserving the original context of the text, was conducted in three stages under the supervision of two researchers. The calculation of Cohen's kappa coefficient (κ = 0.89) confirmed the reliability and validity of the coding analysis.

Findings: Data analysis led to the extraction of 128 initial codes. After merging similar codes, these were categorized into 16 main concepts and three categories: 1) Resource-related attributes (including: bibliographic information concepts, book cover, storybooks, image or images, character or characters, item or entity, physical specifications, genre, series/sequel, and non-fiction), 2) User-related attributes (including: emotions, familiarity or prior knowledge, and comprehensibility), and 3) User-Resource shared attributes (including: novelty, appeal, and complexity). In response to the second research question, since most extracted metadata was descriptive, the child-centered metadata model was developed relying on the Dublin Core Metadata Initiative (DCMI) and the DCMI framework. This model emphasizes the development of descriptive elements with a child-centered approach without prescribing predetermined values. The model's structure follows an attribute-value pair framework, where the attribute refers to a descriptive aspect of the resource (e.g., title) and the value refers to the associated data (e.g., book name). The model's core elements include Name, Definition, Comment, Refinement, and Value Type, some of which are mandatory and others optional. The grouping of these elements was based on children's cognitive criteria. In this model, redundant elements were consolidated under broader related categories, and non-operationalizable components were eliminated. Analytically, the present model does not cover the value space of data, such as documentation files, subject headings, and specific children's thesauri. Attention to children's cultural, social, and cognitive metadata in various information retrieval contexts is necessary to complete the model and improve children's information access.

Conclusion: The final model presented can serve as a scientific framework for organizing children's resources in libraries and information centers, representing an effective step towards improving information services for this age group. This flexible model allows for the utilization of existing standards, such as subject headings, and while maintaining standardization principles, enables adaptability to diverse needs in describing children's resources.

Keywords: metadata, information organization, information retrieval, information behavior, information resources, child

کلیدواژه‌ها [English]

  • metadata
  • information organization
  • information retrieval
  • information behavior
  • information resources
  • child
CAPTCHA Image