رابطه ویژگی‌های شخصیتی با عملکرد شغلی در بین کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان

2 دانشگاه چمران اهواز

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگی­های شخصیتی با عملکرد شغلی در بین کتابداران کتابخانه­های دانشگاه­های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. برای گردآوری داده­ها از پرسش­نامه­های پنج عامل بزرگ شخصیت NEO-FFI و عملکرد شغلی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابداران کتابخانه­های دانشگاه­های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1393 بودند. برای تحلیل داده­ها از آزمون­های توصیفی از جمله میانگین، انحراف استاندارد، درصد و فراوانی و آزمون­های تحلیلی  tبرای دو گروه مستقل، همیستگی پیرسون و رگرسسیون گام به گام استفاده شد.
یافته ­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که بین عملکرد شغلی و وجدانی بودن (58/0=r، 01/0=P) و عملکرد شغلی و برون­گرایی (24/0=r، 05/0=P) رابطه­ مثبت مستقیم وجود دارد. نتایج آزمون t نشان داد که میان عملکرد شغلی کتابداران این دو دانشگاه تفاوت معنی­داری وجود ندارد. هم­چنین، بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، متغیّرهای وجدانی بودن و روان­رنجورخویی پیش­بین‌های قوی عملکرد شغلی بودند که 40 درصد واریانس عملکرد شغلی را تبیین نمودند.
نتیجه­ گیری: ویژگی­های شخصیتی، متغیّرهایی قوی در پیش بینی عملکرد شغلی هستند. به این معنا که کتابدارانی که ویژگی­های شخصیتی مطلوبی دارند انتظار می­رود که از عملکرد شغلی بهتری برخوردار باشند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between personality characteristics and job performance among librarians of shahid Chamran University and medical Science University of Jondishapoor of Ahwaz

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Asadnia 1
  • Peyman Jalilpour 2
  • Vahid Ahmadi 2
  • Mehdi Baryaji 2
چکیده [English]

Purpose: This study Targets the relationship between personality characteristics and job performance in the Shahid Chamran University and medical Science university of Jondishapoor of Ahwaz librarians.
Methodology: The present study is a survey and descriptive one. To collect data Questionnaires from five major NEO-FFI personality and job performance Factors were used. The participants consisted of all the Shahid Chamran University librarians and medical Science university of Jondishapoor Librarians of Ahwaz in 2015. To analyze the data descriptive statistics such as mean, standard deviation and frequency analysis of t two independent groups, Pearson's correlation and stepwise regression were used.
Findings: Findings revealed that there is a direct relationship between job performance and of conscience (r=0/58, P=0/01) and job performance, and extroversion (r=0/24, P=0/05). The results of t-test showed that there is no significant difference between these two universities librarians' job performance. Also, based on regression analysis, moral and psychological Neuroticism variables were strong for casters of job performance that explained 40 percent of variance of it.
Conclusion: Personality characteristics are strong variables in predicting job performance, this means that libraries have a good personality traits are expected to have better job performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • personality characteristics
  • job performance
  • librarians
  • shahid Chamran University of Ahwaz
  • medical Science University of Jondishapoor of Ahwaz
ارشدی، نسرین (1369). بررسی رابطه فشار روانی ناشی از تعارض و ابهام نقش با عملکرد و خشنودی شغلی با توجّه به اثرهای تعدیل کننده استقلال کاری و پیوستگی گروهی در کارکنان شرکت ملّی مناطق نفت خیز جنوب اهواز. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
بابائیان، علی؛ سامانی، یوسف؛ کرمی، ذبیح­الله (1393). بررسی رابطه ویژگی­های شخصیتی با عملکرد شغلی کارکنان رسته­های ماموریتی ناجا. فصلنامه منابع انسانی ناجا، 9 (37)، 9-27.
براتی احمدی آبادی، هاجر؛ عریضی، حمید­رضا؛ نوری، ابوالقاسم (1389). رابطه بین جوّ سازمانی و وجدان کاری با عملکرد شغلی. فصلنامه روان­شناسی کاربردی،4 (13)، 65-81.
تابع بردبار، فریبا؛ کاظمی، سلطانعلی؛ رنجبران، جبار (1389). رابطه سلامت روان و عملکرد شغلی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی معلّمان در راستای پیشنهاد یک مدل علّی.مجله روش­ها و مدل­های روان‌شناختی، 1 (2)، 13-26.
ثمری، علی­اکبر؛ لعلی فاز، احمد (1383). مطالعه رابطه متقابل ویژگی­های شخصیتی و استرس شغلی در محیط کار. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 6 (21 و 22)، 19-28.
حق شناس، حسن (1378). هنجاریابی آزمون شخصیتی نئو، فرم تجدید نظر شده.مجله اندیشه و رفتار، 4 (2)، 36-50.
خاکپور، عباس؛ یمنی، محمّد؛ پرداختچی، محمّدحسن (1387). رایطه بین ویژگی­های الگوی پنج عامل شخصیت با دو بعد عملکرد شغلی زمینه­ای و وظیفه­ای مدیران مدارس راهنمایی. فصلنامه روا­ن­شناسی کاربردی، 2 (2 و 3)، 564-579.
سادوک، بنیامین؛ سادوک، ویرجینیا (1382). خلاصه روان‌پزشکی: علوم رفتاری روان‌پزشکی ( نصرت­الله پور­افکاری، مترجم). تهران: انتشارات شهر آب. ج 2.
غفاری، محمد؛ نصراصفهانی، علی؛ دهقانی، مجتبی؛ تسلیمی، امین (1391). بررسی رابطه بین شخصیت کارکنان دانشگاه اصفهان و عملکرد شغلی آنها. نخستین همایش شخصیت و زندگی نوین. دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج. بازیابی 20 فروردین، 1395 از
 http://www.civilica.com/Paper-NCPML01-NCPML01_120.html.
کریمی، داوود (1388). بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و عملکرد شغلی نیروهای پلیس. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 6 (24)، 25-39.
نعامی، عبدالزهرا (1381). شناسایی عوامل پیش­بینی خشنودی شغلی و بررسی روابط آن‌ها با خشنودی شغلی و رابطه متغیر اخیر با عملکرد شغلی و رفتار مدنی کارکنان کارخانه­های اهواز. پایان­نامه دکتری، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
 Ahorony, N. (2009). The influence of LIS students personality characteristics on their perceptions toward web 2.0 use.Journal ofLibrarianship and information science, 41 (4), 227-243.
Azoulay, A.; Kapferer, J. N. (2003). Do brand personality Scales really measure brand personality? Brand Management. 11 (2), 193-155.
Barrik, M. R.; Mount, M. K.; Judge, T. A. (2001). Personality and Performance at the Beginning of the New Millennium: What Do We Know and Where Do We Go Next? Interntional Journal of Selection and Assessment, 9 (1/2), 9-30.
Costa, P. T. J.; McCrae, R. R. (1992). Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R) and NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI) Professional Manual. Odessa, FL: Psychlogical Assessment Resources.
Fatokun, J. O.; Salaam, M. O.; Ajebomogum, F. O. (2010). The influence of leadership style on the Performance of Subordinates in Nigerian libraries. Library Philosophy and practice (e-journal). Retrieved April 8, 2016, from  http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/422.
Mkoji, D.; Sikalieh, D. (2012).  The Influence of Personality Dimensions on Organizational Performance. International Journal of Humanities and Social Science.2 (17), 184-194.
Ogunlana, E. K.; Okunlaya, R .O. A.; Ajani, F. O.; Okunoye, T.; Oshinaike, A. O. (2013). Indices of job stress and job satisfaction among academic librarians in selected federal uiniversities in South West Nigeria. Annals of Library and Information Studies. 60, 212-218.
Tella, A.; Ayeny, C. O.; Popoola, S. O. (2007). Work Motivation, Job Satisfaction, and Organisational Cammitment of Library Personnel in Academic and Research Libraries in Oyo state, Nigeria. Library Philosophy and practice (e-journal). Retrieved April 8, 2016,  http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/118.
Thoresen, C. J.; Bradley, J. C.; Bliese, P. D.; Thoresen, J. D. (2004). The Big five Personality Traits and Individual Job Performance Growth Trajectories in Maintenance and Transitional Job Stages. Journal of Applied Psychology, 89 (5), 835-853.
Timmerman, T. A. (2004). Relationships between NEO PI-R personality measures and job Performance ratings of inbound call center employees. Applied H.R.M. Research, 9 (1), 35-38.
CAPTCHA Image