تحلیل اثرات واسطه‌ای مؤلفه‌های مدیریت دانش در بهبود عملکرد منابع انسانی (مطالعه موردی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی.دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل اثرات واسطه‌ای مؤلفه‌های مدیریت دانش در بهبود عملکرد منابع انسانی بر پایه الگوی پایه‌های ساختمان مدیریت دانش پروست و همکاران (2000) می‌باشد.
روش: این پژوهش از نظر ماهیت پیمایشی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی صورت گرفته است. جامعه آماری در این پژوهش 370 نفر از کارکنان شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی می‌باشد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. داده‌ها به کمک دو نرم افزار SPSS21، Lisrel8 و آزمون‌ها‌ی آماری توصیفی و استنباطی(کولموگروف - اسمیرنوف، اسپیرمن و رگرسیون گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافته‌ها: ضریب همبستگی در سطح خطای (05/0 p

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Impact analysis intermediate knowledge management components at human resource performance improvement (Case study:)

نویسندگان [English]

  • fatemeh helaliyan motlagh 1
  • Mohammad Hasanzadeh 2
  • fatemeh zandian 2
1 MSC. Knowledge and information science.Tarbiat Modares University
2 Tarbiat Modares University
چکیده [English]

Purpose:Present paper purpose studies the relationship between knowledge management human resources performance based on knowledge management blocks model introduced by Prost et al(2000).
Methodology:In terms of nature, this a descriptive survey while it is an applied one in terms of purpose. Its population consists of 370 employees in petrochemical companies located in South Pars Economic Energy Special Zone.A questionnaire was used to collect data. SPSS21 and LISREL8.80 software packages are used for data analysis. All data were analyzed by descriptive – inductive statistical tests (Kolmogorov – Smirnov, single t-test, Freedman, Spearman, average standard deviation and step-by-step regression).
Findings: Correlation coefficient was significant at the error level (p

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Petrochemical companies
  • Performance
  • Knowledge Management
  • Human resources management
. اکبری، م؛ مرادی، م(1392). ارائه یک سیستم پشتیبان تصمیم فازی به‌منظور سنجش آمادگی سازمان جهت پذیرش مدیریت دانش. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، (1)، 99-131.
2. اله قلی زاده آذری، م ؛ اسدی، ش(1384). مدیریت دانش عاملی برای رقابت گرایی و حیات سازمان‌ها. ماهنامه روش،94(14) ،27- 32.
3. امامی میبدی، ع؛ کریمیان، ز؛ رحمانی‌صفتی، م(1393). اندازه‌گیری ‌کارایی‌ فنی ‌و بهره‌وری مجتمع‌های پتروشیمی ایران 1380 الی1386. فصلنامه مطالعات اقتصادانرژی، 29(6)،61-82.
4. امیرخانی، ط؛ آغاز، ع ؛ عبداللّه پور، م(1390). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی از دیدگاه کارکنان. دو ماهنامه علمی-پژوهشی دانشور و رفتار/ مدیریت و پیشرفت،18(1-47)،295-308.
5. حیدری، ح؛ غفاری، ر (1392). بررسی نقش مدیریت دانش در توانمندسازی منابع انسانی. اولین همایش داخلی مدیریت و حسابداری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز.
6. فتائی بلورچی، ن (1390). بررسی رابطه عملکرد منابع انسانی سازمان و موفقیت برند سازمان در صنایع غذایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
7. ماکوارت، م. ب (2002). ایجاد سازمان یادگیرنده. ترجمه: محمدرضا زالی .1376. تهران: مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران
8. نوروزیان، م (1386). کاربرد مدیریت دانش در بخش دولتی. ماهنامه تدبیر،156 (16)، 24-29.
9. هومن، ح (1388). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
 
10.Becerra-Fernandez, I) 2000(.The role of artificial intelligence technologies in the implementation of people-finder Knowledge management systems,In AAAI Workshop on Bringing Knowledge to Business.
11.Ferris, G. , Hochwarter. W. ,  Buckley, M.,  Harrell-Cook,D.,& Frink,D)1999(.Human Resources Management: Some New Directions.journal of management, 25(3),385-418.
12.Gloet,M., & Terziovski. M)2004(. Exploring the relationship between km practices and innovation performance. Journal of Manufacturing Technology Management, 15(5), 402–409.
 13.Massa, S. ,& Testa, S) 2009(. A knowledge management approach to organizational competitive advantage evidence from the food sector. European ManagementJournal, 27(2), 128– 141.
14. Probst, G., Raub,S., & Romhardt,K) 2000.( Managing Knowledge.Building Blocks for Success, p 30.
15.Toffler,A )1999(. powershift:Knowledge, wealth and violence at The edge of The 21st century.New York:Ban tam Books.
16.Walczak,S ) 2005.( Organizational Knowledge Management Structure. The Learning Organization, 12 (4), 330-339.
 
CAPTCHA Image