تحلیل علم‌سنجی تولیدات علمی در حوزه تمدن اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت اطلاعات و دانش، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تهران؛ کارشناس ارشد کتابخانه مرکزی دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد علم‏‌سنجی، گروه علم اطلاعات و دانش‌‏شناسی، دانشگاه شاهد؛ کارشناس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، کتابخانه مرکزی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

10.22091/stim.2019.1488

چکیده

هدف: هدف این پژوهش تحلیل علم­‌سنجی تولیدات علمی حوزه تمدن اسلامی در پایگاه وب ­آو ­ساینس است.
روش­شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با رویکرد علم­‌سنجی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی تولیدات علمی نمایه ­شده (337 عنوان) در پایگاه وب ­آو ­ساینس از سال 1986-2018 است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز یاداشت­‌برداری و ابزار تجزیه و تحلیل اطلاعات نرم‏‌افزارهای وُس­ویوور، هیس‏‌سایت و اکسل می‌باشد.
یافته­‌ها: روند انتشار مقاله­‌ها با کمی نوسان در سال­های مختلف صعودی بوده و بیشترین موضوع­‌های مقاله‌ها به ترتیب در حوزه‏‌های موضوعی علوم سیاسی، مذهب و جامعه­‌شناسی است. همچنین کشورهای آمریکا، ترکیه، انگلیس و مالزی و دانشگاه‏‌های باریلان، کلمبیا و آنکارا و مجله­ پژوهش صلح­ بیشترین انتشار و استناد تولیدات علمی را داشته­‌اند. علاوه بر این یافته­‌ها نشان داد که جاناتان فاکس بیشترین انتشار مقاله را در میان نویسندگان داشته­ ولی همکاری استنادی نویسندگان کشورها و سازمان­‌ها درکل کمتر است و شبکه هم‏‌رخدادی کلیدواژه­‌ها نیز پراکندگی بیشتری داشته و کلیدواژه­‌های اسلام و تمدن اسلامی بیشترین هم‏رخدادی را به خود اختصاص داده­اند.
نتیجه­‌گیری: استنادهای محلی به تولیدات علمی بسیار پایین­‌تر از استنادهای جهانی بوده و همکاری علمی کشورها، سازمان­‌ها و نویسندگان نیز پایین است. لذا، سیاست‌گذاران تمدن اسلامی در کشورهای مختلف بویژه کشورهای مسلمان باید به تقویت و بهبود همکاری­‌های علمی در سطح محلی و بین‏‌المللی پرداخته و انگیزه­‌های لازم برای افزایش تولیدات علمی و همکاری‌­های علمی را در بین نویسندگان، کشورها و سازمان­‌ها ایجاد کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

-

نویسندگان [English]

  • Ali sharafi 1
  • Ali shaghaghi 2
  • Mohammadreza pashang 3
1 Ph.D. student of Information and Knowledge Management, Department of Information Science and Knowledge,Tehran University; Master of Science in Central Library of Shahed University, Tehran, Iran.
2 M.A, Scientometrisc, Department of Knowledge and Information Science, Shahed University; Expert of the National Public Libraries Institute ,Tehran, Iran.
3 M.A, Department of Knowledge and Information Science, central Library, Shahed University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

-

کلیدواژه‌ها [English]

  • -
قرآن کریم.
1. اصنافی، ا. (1393). میزان مقالات تولیدی با عنوان «شعیه» در پایگاه وب ‌‌آو ‌‌ساینس طی سال‌‌های 1974 – 2014. ره‌‌آورد نو، 47: 58-61.
2. اکبری، م. (1391). درآمدی بر آموزش در اسلام و ایران. ایلام: جوهر حیات.
3. اکبری، م؛ رضائی، ف. (1394). واکاوی شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری. الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، 3(5): 85-108.
4. باباخانی، ل. (1391). فعالیت‌‌های فرهنگی. تهران: ساکو.
5. بخاری، ا. (1981م). صحیح بخاری ترکیه: انتشارات معاصر استانبول، ج1.
6. برزویی، م؛ فیض‏آبادی، ا. (1397). ظرفیت‌شناسی رویکرد راهبردی و آینده‌نگارانه به آموزه مهدویت در بستر تمدن نوین اسلامی. اندیشه مدیریت راهبردی، 12(1): 81-122.
7. حرّانی، ش. (1387). تحف العقول عن آل الرّسول. ترجمه صادق حسن‌‌زاده. قم: انتشارات آل علی، چاپ دهم.
8. حلبی، ع. (1365). تاریخ تمدن اسلام: بررسی‏هایی چند در فرهنگ و تمدن اسلامی. تهران: چاپ و نشر بنیاد.
9. خاصه، ع.؛ احمدی‌‌نژاد، ف.؛ حجازی، س. (1391). بررسی و تحلیل پژوهش‌‌های قرآنی در عرصه بین‌‌المللی ISI. قرآن و علم، 6(10): 145-166.
10. خامنه‌‌ای، س.ع. (1389). منشور فرهنگی انقلاب اسلامی. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
11. خامنه‌‌ای، س.ع. (5/12/1383). بیانات در دیدار جمعی از مهندسان.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3271
12. خمینی، س.ر. (1370). صحیفه نور: مجموعه رهنمودهای حضرت امام خمینی. تدوین سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی. تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی،ج15.
13. دیده‏گاه، ف.؛ بینش، م. (1389). پیشگامان علمی جهان اسلام در حوزه‌ علوم و فنّاوری نانو. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 26(2): 394-409.
14. رشیدپور، ع. (1388). بررسی میزان مصرف کالاهای فرهنگی در بین دانش‌‌آموزان شاهد استان لرستان. مدیریت فرهنگی، 3(6): 55-74.
15. زنگیشه، ا.؛ سهیلی، ف.؛ احمدی، ح. (1393). تحلیل استنادی و هم‌نویسندگی پژوهشگران حوزه اسلام و علوم قرآنی در وبگاه علوم میان سال‌های 1993 تا 2012 و ترسیم ساختار علمی این حوزه. پژوهشنامه علم‏سنجی، 1(1): 63-80.
16. سمسار، ح.؛ سمسار، م.؛ کریمی، ص. (1394). مدل‏سازی تحقق تمدن نوین اسلامی به کمک شبکه‏سازی اجتماعی. جامعه‏شناسی سیاسی جهان اسلام، 3(2): 19-62.
17. طاهری، م.؛ نوروزی، م. (1396). تحلیل تمدن اسلامی در رویکردهای توصیفی و هنجاری. معرفت سیاسی، 9(1): 57-74.
18. علوانی، ط.ج. (1377). اصلاح تفکر اسلامی. ترجمه محمود شمس. تهران: نشر قطره.
19. علوانی، ط.ج. (1380). بحران فکری معاصر: شناخت و راهکارها. ترجمه عثمان ایزدپناه. سنندج: بی‌‌نا.
20. غفاری هشجین، ز.؛ ناصرخاکی، ح. (1395). زمینه‌‌ها و بایسته‌‌های تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر تمدن‏گرایان. علوم سیاسی، 19(75): 123-150.
21. غفوری، پ. (1388). بررسی میزان مصرف محصولات فرهنگی در بین شهروندان تهرانی و تبریزی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
22. فیض‌کاشانی، م. (1361). ارزش دانش و دانشمند در اسلام. ترجمه اسدالله ناصح. تهران: نهضت زنان مسلمان.
23. قاضی‌‌زاده، ح.؛ سهیلی، ف.؛ خاصه، ع. (1397). ترسیم ساختار دانش در پژوهش‌های علوم قرآن و حدیث ایران با استفاده از تحلیل هم‌واژگانی. پژوهشنامه علم‌‌سنجی، 4(8): 101-122.
24. کرامت‌‌فر، ع.؛ نوروزی چاکلی، ع.؛ اسپراین، ف. (1394). کمیت یا کیفیت؟: ارزیابی تطبیقی تولید علم ایران، ترکیه و مالزی طی سال‌‌های 2013-1996. کاسپین، 2(1): 33-38.
25. میرحق‌‌‌جو، س. (1392). تحلیل علم‌سنجی مجله مطالعات قرآنی. مطالعات قرآنی، 4(16): 141-155.
26. نوری، ر؛ زارع‌‌فراشبندی، ف. (1391). بررسی عملکرد پژوهشگران مسلمان در نشر مقالات موجود مرتبط با قرآن کریم در حوزه پزشکی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس. قرآن و طب، 4(1): 127-131.
27. نیازی، م.؛ شفائی‌‌مقدم، ا. (1394). تبیین رابطه میزان نوگرایی و مصرف کالاهای فرهنگی: مطالعه موردی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1392- 1391. پژوهش‌‌نامه زنان، 6(2): 171-188.
CAPTCHA Image