فرمول‌بندی جستجو در کودکان و نوجوانان: مرور نظام‌مند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تریبتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر مرور نظام‌مندی از پژوهش‌های انجام‌شده پیرامون رفتارهای فرمول‌بندی جستجو در کودکان و نوجوانان به‌منظور شناسایی موانع و راهکارهای فرمول‌بندی پرسش است. بدین منظور، پژوهش‌های حوزه فرمول‌بندی پرسش در کودکان و نوجوانان در پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی‌زبان و پایگاه‌های معتبر انگلیسی‌زبان شناسایی شد. در نهایت، 2 پژوهش فارسی و 45 پژوهش انگلیسی جهت بررسی نهایی و پاسخ به پرسش‌های پژوهش انتخاب شد. یافته‌ها نشان داد ضعف املایی، مهارت‌نداشتن در تایپ، دانش کم دامنه، محدودیت واژگانی، توانایی شناختی کم، نداشتن مهارت ارزیابی و انتخاب نتایج بازیابی‌شده، اتکا به جستجوی مروری، استفاده از کلیدواژه‌های زبان طبیعی، ناتوانی در استفاده از عملگرهای منطقی، ضعف در فرمول‌بندی مجدد پرسش، توان کم در وظایف پیچیده مهم‌ترین موانع و مشکلات پیش روی کودکان و نوجوانان در فرمول‌بندی پرسش جستجو است. طراحی رابط کاربر مناسب برای کودکان و نوجوانان با به‌کارگیری رابط‌های دیداری و شنیداری، ابزار کنترل املا و پیشنهاد پرسش، و آموزش استفاده از رابط کاربری و فرمول‌بندی پرسش جستجو به کودکان و نوجوانان، به‌عنوان راه‌حل‌هایی برای رفع موانع فرمول‌بندی پرسش جستجو ارائه شده است. به نظر می‌رسد پیش از آموزش‌ استفاده از رابط‌های کاربری و سواد رسانه‌های دیجیتالی به این قشر، پژوهش‌هایی جهت شناخت رفتارهای فرمول‌بندی پرسش کودکان و نوجوانان ایرانی ضرورت داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Query formulation in children and adolescents: a systematic review

نویسندگان [English]

  • Zahra Tahavori 1
  • Mahdieh Mirzabeigi 2
1 PhD Candidate, Knowledge and Information Science Department , Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Associate Professor, Knowledge and Information Science department,, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

The present study is a systematic review of research on search formulation behaviors in children and adolescents in order to identify barriers and solutions. For this purpose, research in the field of query formulation in children and adolescents was identified in Persian-language databases and valid English-language databases. Findings showed spelling weakness, lack of typing skills, low domain knowledge, lexical limitation, low cognitive ability, ability to evaluate and select retrieved results, rely on review search, use of natural language keywords, inability to use logical operators, weakness in query formulation, low ability in complex tasks are the most important obstacles and problems faced by children and adolescents in query formulation. Designing a user-friendly interface for children and adolescents using visual and auditory interfaces, spelling control and question suggestion tools, and teaching children and teens how to use the user interface and search query formulation are presented as solutions to remove barriers to query formulation. It seems that before teaching the use of user relations and digital media literacy to this group, research is needed to understand the query formulation behaviors of Iranian children and adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • search formulation
  • children
  • adolescents
  • query formulation barriers
  • user interface
CAPTCHA Image