ارائه الگوی عامل هوشمند هوش مصنوعی پایش پاسخ‌های رفتاری مصرف‌کنندگان کیف و کفش در بستر بلاکچین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی

2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: عامل هوشمند هوش مصنوعی پاسخ‌های رفتاری مصرف‌کنندگان، سیستمی است که براساس دانش و تجربیات اکتسابی با شناخت نوع سبک غالب رفتاری مصرف‌کننده، ضمن شناسایی ناهنجاری‌های رفتاری، به بررسی مدل‌های رفتاری و ابعاد پاسخ‌های رفتاری مصرف‌کنندگان می‌پردازد و قادر است تا به صورت هوشمندانه تصمیم بگیرد که از کدام مدل رفتاری برای تأثیرگذاری حداکثری بر رفتارها و عادت‌های مصرف‌کنندگان جهت ارزش‌آفرینی و افزایش چرخه عمر مشتری استفاده نماید. در این راستا، هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی عامل هوشمند هوش مصنوعی پایش پاسخ‌های رفتاری مصرف‌کنندگان کیف و کفش در بستر بلاکچین بود.
روش‌: پژوهش حاضر از نوع کیفی است. از دو روش مرور نظام‌مند و داده‌بنیاد به صورت ترکیبی استفاده شد. جامعه آماری در روش داده‌بنیاد، خبرگان رشته‌های مدیریت بازرگانی، مدیریت اطلاعات و کامپیوتر بودند و حجم نمونه با اشباع نظری 16 نفر با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند مشخص شد. ابزار گردآوری داده‌ها در روش مرور نظام‌مند مطالعات کتابخانه‌ای، و در روش داده‌بنیاد مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان بود. اعتبارسنجی این تحقیق به استناد معیار کیفی لینکلن و گوبا انجام شد.
یافته‌ها: ابتدا با استفاده از روش مرور نظام‌مند، پیشایندها و پدیده مرکزی الگو شناسایی گردید. تعداد 361 مقاله
با توجه به موضوع تحقیق شناسایی شد که پس از غربالگری، 26 مقاله فارسی و انگلیسی از نظر موضوع و محتوا شمول تشخیص داده شد. با توجه به اینکه ادبیات و پیشینه پژوهش جهت تکمیل الگوی پارادایمی، از غنای لازم برخوردار نبود، در ادامه تحقیق برای شناسایی عوامل مداخله‌گر، عوامل زمینه‌ای، راهبردها و پیامدها، از روش داده‌بنیاد با بهره‌گیری از نظر خبرگان استفاده گردید.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر منجربه ارائه الگوی پارادایمی جدیدی با عنوان عامل هوشمند هوش مصنوعی پایش پاسخ‌های رفتاری مصرف‌کنندگان کیف و کفش در بستر بلاکچین گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting an Artificial Intelligence Intelligent Agent Model for Monitoring Consumer Behavioral Responses of Handbags and Shoes on the Blockchain Platform

نویسندگان [English]

  • Abozar Garkohi 1
  • Seyed Alireza Mousavi 2
  • Kambiz Heidarzadeh Hanzaei 3
  • Mohammad Ali Abdolvand 3
1 PhD. Student, Department of Business Administration, Emirates Branch, Islamic Azad University, Dubai, United Arab Emirates
2 Associate Professor, Department of Business Management, Firozabad Branch, Islamic Azad University, Firozabad, Iran
3 Associate Professor, Department of Business Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The Artificial Intelligence Intelligent Agent for Consumer Behavioral Responses is a system that, based on acquired knowledge and experiences, recognizes the dominant behavioral style
of the consumer, identifies behavioral anomalies, examines behavioral models and dimensions of consumer behavioral responses, and can intelligently decide which behavioral model to use to have the maximum impact on consumer behaviors and habits to create value and increase the customer life cycle. In this regard, the present study aimed to present an Artificial Intelligence Intelligent Agent Model for Monitoring Consumer Behavioral Responses to Handbags and Shoes on the Blockchain Platform.
Method: The present study employs a qualitative approach, utilizing two systematic and data-driven review methods in combination. The statistical population for the data-driven method consisted of experts in business management, information management, and computer science. The sample size was determined to be 16 individuals, based on theoretical saturation, using purposive sampling. The data collection tool used in the systematic review method was library studies, while the data-based method employed semi-structured interviews with experts. The validation of this research was conducted based on the qualitative criteria established by Lincoln and Guba.
Findings: First, the systematic review method was employed to identify the antecedents and central phenomena of the pattern. A total of 361 articles were identified based on the research topic. After screening, 26 articles in Persian and English were selected for inclusion based on their relevance to the topic and content. Given that the existing literature and research background were not sufficiently comprehensive to complete the paradigmatic model, a data-driven approach was employed in the continuation of the research. This method aimed to identify intervening factors, contextual factors, strategies, and consequences of Grounded Theory method by utilizing expert opinions.
Conclusion: The present research led to the presentation of a new paradigm model with the title of an intelligent artificial intelligence operating system for monitoring the behavioral responses of bag and shoe consumers on the blockchain platform.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intelligent operating system
  • Blockchain
  • Systematic review
  • Grounded Theory method
حسن‌زاده، م. (1400). انقلاب پنجم داده، نقش بی‌بدیل عامل‌های هوشمند و ضرورت سازمان ملی داده‌ها. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 7(3): 16-7.
حسن‌زاده، م.، محمدخانی، آ. (1387). مروری بر عامل‌های هوشمند و نقش آن‌ها در خدمات کتابخانه‌ای. پیک نور،6(2): 52-42.
خان محمدی، م. (1400). بررسی موانع به‌کارگیری عامل‌های هوشمند در حسابرسی مستقل. چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، 4(38) : 114-100.
سرگزی مقدم، ح.، شهسواری، م. (1395). مروری بر نقش عامل‌های نرم‌افزاری هوشمند در مدیریت زنجیره تأمین. مدیریت زنجیره تأمین، 18(53): 14-26.
علی احمدی، ع.، حورعلی، م. (1383). مدیریت ارتباط با مشتری با تکیه‌بر ابزارهای مبتنی بر وب و عامل‌های هوشمند. مدیریت فردا، 7(8): 108-101.
کاووسی، ک.، مشیری، ب. (1383). بهبود روش‌های هوشمند عامل ترکیب اطلاعات. نشریه دانشکده فنی دانشگاه تهران، شماره 83: 98-85.
مرادی، م.، آقایی، ع.، حسینی، م. (1392). به‌کارگیری سیستم چند عامل هوشمند در تصمیم‌گیری با رویکرد مدیریت دانش. مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4): 244-219.
منصوریان، ی. (1383). عامل‌های جست‌وجوگر هوشمند و اطلاع‌یابی در محیط وب. اطلاع‌شناسی، شماره 4: 164-163.
نامی، م.، کمالی دهقان، م.، عباسی، م.، فارسی، ا. (1387). نقش عامل‌های هوشمند در بهبود فعالیت‌های دولت الکترونیک. مهندسی برق مجلسی، 2(4): 42-37.
وفادار، ش.، عبداله‌زاده بارفروش، ا. (1390). الگوهای تحلیل پایای یادگیری در عامل‌های نرم‌افزاری هوشمند. مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر ایران، 9(3): 132-119.
CAPTCHA Image