چالش‌های همه‌گیری کرونا بر برنامه‌ریزی، اجرا و انتشار پژوهش‌های دانشگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

هدف: جهان همواره دستخوش ناملایمات گوناگون بوده است. اغلب این ناملایمات به‌مثابه یک چالش بزرگ ملی، منطقه‌ای و جهانی همه بشریت را به مبارزه طلبیده است. گاه هم این ناملایمات در سطح یک بحران جهانی رخ نموده است. ویروس کرونا از خانواده ویروس‌هایی است که عفونت‌های تنفسی را در انسان‌ها و حیوانات ایجاد می‌کند. ویروس کرونای جدید که با نام رسمی SARS-CoV-2 شناخته می‌شود باعث بروز بیماری COVID-19 در انسان‌ها شد و ساختارهای اجتماعی، الگوی کار و توزیع درآمد را دچار آشفتگی و تغییر کرد. از ساختارهای متأثر از این ویروس دانشگاه‌ها و مأموریت‌های آن بود. در این راستا، پژوهش حاضر به منظور شناسایی چالش‌‌های همه‌گیری کرونا بر برنامه‌ریزی، اجرا و انتشار پژوهش‌های دانشگاهی انجام شد.
روش: این پژوهش از منظر رویکرد، کیفی بوده و با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری اجرا شد. مشارکت‌کنندگان پژوهش شامل 38 نفر از کارگزاران و مدیران دانشگاهی و وزارتی و نیز صاحب‌نظران آموزش عالی در دانشگاه‌‌ها و نیز ستاد مرکزی وزارت علوم و تحقیقات بودند که به صورت هدفمند انتخاب و فرآیند جمع‌آوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. داده‌‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند جمع‌‌آوری شد و با استفاده از روش همسوسازی مورد اعتباریابی قرار گرفت. تحلیل داده‌‌ها با بهره‌گیری از روش تحلیل مضمون در محیط نرم‌افزار MAXQDA انجام شد.
یافته‌ها: چالش‌های شناسایی شده پژوهش‌های دانشگاهی در مرحله برنامه‌ریزی شامل ابهام نقش، بی‌انگیزگی
و بی‌رغبتی، ترجیح آموزش، عدم وفاق درون‌گروهی و بین‌رشته‌ای، تأثیر زیرساخت‌ها بر کمّیت پژوهش‌ها، تغییر منابع
تأمین پژوهش؛ در مرحله اجرا شامل وابستگی به مسیر، کمبود امکانات و زیرساخت‌ها، پنهان‌کاری شرکت‌کننده‌ها، نظارت معیوب، محدودیت مسافرت‌های علمی و ارتباطات، فیلترینگ؛ و در مرحله انتشار شامل تغییر سیاست‌های نشر آثار علمی، هیجان‌زدگی در اشاعه نتایج، عدم امانتداری، کند شدن فرایند ارزیابی و چاپ مجلات بود.
نتیجه‌گیری: مدیریت چالش‌های معرفی شده می‌تواند به بهبود کیفیت و اثربخشی پژوهش‌ها در مواقع اورژانسی، ارتقاء سطح علمی دانشگاه، جذب محققین با استعداد، کاهش هدر رفت منابع، ارتقاء تعاملات بین رشته‌ای، ارتباط با صنعت و جامعه، افزایش قابلیت اطمینان نتایج پژوهشی و احترام بیشتر به مالکیت معنوی دستاوردهای اساتید در فضای مجازی منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Challenges of the COVID-19 Pandemic on the Planning, Implementation, and Dissemination of Academic Research

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Teimourzadegan 1
  • Jamal Salimi 2
1 PhD., Department of Educational Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

Purpose: The world has always faced various adversities. Many of these adversities have posed significant threats to humanity on national, regional, and global scales. Sometimes, these adversities have manifested as global crises. The coronavirus is a family of viruses that cause respiratory infections in both humans and animals. The novel coronavirus, officially designated as SARS-CoV-2, is responsible for the COVID-19 disease in humans and has significantly disrupted and transformed social structures, work patterns, and income distribution. One of the structures impacted by this virus was universities and their missions. In this context, the present study was conducted to identify the challenges posed by the COVID-19 pandemic on the planning, implementation, and publication of academic research.
Method: This study employed a qualitative approach, utilizing the interpretive phenomenological method. The research participants comprised 38 academic and ministerial administrators and managers, along with higher education experts from universities and the central headquarters of the Ministry of Science and Research. Participants were selected purposively, and data collection continued until theoretical saturation was achieved. Data were gathered through semi-structured interviews and validated using the alignment method. Data analysis was conducted using the content analysis method within the MAXQDA software environment.
Findings: The identified challenges of academic research can be categorized into three stages: planning, implementation, and publication. In the planning stage, challenges included role ambiguity, lack of motivation and reluctance, a preference for education over research, insufficient intra-group and interdisciplinary consensus, the impact of infrastructure on the volume of research, and changing research funding sources. During the implementation stage, issues such as route dependence, inadequate facilities and infrastructure, participant confidentiality, poor supervision, restrictions on scientific travel and communication, and information filtering were prevalent. Finally, in the publication stage, challenges included changing policies for publishing scientific works, enthusiasm for disseminating results, lack of trustworthiness, delays in the evaluation process, and issues with journal printing.
Conclusion: Effectively managing the challenges that arise during emergencies can enhance the quality and effectiveness of research. This approach not only elevates the scientific level of the university but also attracts talented researchers, minimizes resource waste, fosters interdisciplinary collaboration, and strengthens communication with industry and society. Additionally, it increases the reliability of research results, and promotes greater respect for the intellectual property of professors' achievements in cyberspace.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher Education
  • Research Management
  • Coronavirus
  • Universities
تقی‌زاده، س.، حاجی، ج.، محمدی مهر، م. (1399). مطالعه تطبیقی چالش‌ها و فرصت‌های آموزش عالی در دوران پاندمی کرونا در ایران و جهان. پرستار و پزشک در رزم، 8(2): 57-47.
ربانی‌خواه، ف.، خانبابایی، و.، ذاکر صالحی، غ. (1399). تأثیر شیوع کووید 19 بر ابعاد مدیریتی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایران از دیدگاه خبرگان. طب و تزکیه، 29(3): 211-196.
سلیمی، ق.، محمدی، م.، ناصری جهرمی، ر.، معارف، پ.، صفری، م.، میرغفاری، ف.، روستا، ف. (1400). چالش‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوران پیش و پس از شیوع ویروس کرونا: پژوهشی کیفی. توسعه آموزش جندی شاپور، 12(2): 471-454.
عباسی، ر.، نقدی‌پور، ف. (1401). فرصت‌ها و چالش‌های دورکاری اساتید دانشگاه‌ها در دوره همه‌گیری ویروس کرونا. آموزش عالی ایران، 14(3): 100-85.
قراری، م.، محمدی، ر.، قربانی، م. (1399). بررسی آسیب‌ها و چالش‌های شیوع بیماری کرونا بر آموزش. اپیدمولوژی ایران، 16(4): 37-29.
منصوری خسرویه، ز.، عراقیه، ع.، برزگر، ن.، مهدی‌زاده، ا.، جاهد، ح. (1401). چالش‌ها و آسیب‌های آموزش مجازی در دانشگاه در دوره همه‌گیری کرونا. فناوری آموزش، 16(4): 818-805.
نادری، ا.، اصلاحی، م.، صبوری، ع.، محجوب، ح. (1402). طراحی الگوی ارزیابی اثربخشی تحقیقات دانشگاهی: یک مطالعه فراترکیب. سیاست‌گذاری عمومی، 9(4): 114-97.
CAPTCHA Image