نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 استادیار گروه ریاضی کاربردی دانشگاه دامغان
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Abstract
Aim: This study aims to assess the information seeking behavior of seminary students using neural network in Khorasan-e- Razavi.
Research Methodology: The study is an applied and descriptive survey conducted with quantitative approach using neural networks.
Data were collected by a questionnaire included with the information seeking behavior of seminary students in Khorasan-e- Razavi province distributed between the samples.
After collecting data, the neural network was selected for clustering the data and using Matlab 14 software, seminary students were clustered individually and as a whole on the basis of the main components of the.
Then, after removing each sub-component of the main components of the research, the most effective and the least effective option on information seeking behavior of seminary students were determined.
Findings: Considering clustering using self-organizing neural networks, the most effective component in motivation was determined as conducting research, cultural and religious activities. The least effective component were determined as academic reputation and compete with peers.
The most important component of information seeking skill was awareness of their information needs, but the least component was not observed.
The most effective way to access information in the seminary schools was print resources and the least effective way was determined as buying needed resources.
Conclusion: According to the aim and findings of this study, it is possible to assess the information behavior of seminary students, using neural networks method and clustering sampling.
Keywords: information behavior, seminary scholars, Khorasan Razavi, artificial neural networks, clustering.
کلیدواژهها [English]
10. داورپناه، م. (1382). جستجوی اطلاعات علمی و پژوهشی در منابع چاپی و الکترونیکی. تهران: دبیزش.
11. شهرابی، ج؛ شکورنیاز و. (1387). مفاهیم دادهکاوی در اراکل. تهران: متالون.
12. عباسی جوشقان، م. (1392). بررسی تأثیرات تغذیه روزهگیری بر بیماریهای قلبی- عروقی به کمک دادهکاوی فازی. پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی برق. دانشکده فنی و مهندسی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد گناباد.
13. عربپور داهویی، ح. (1393). بررسی رفتارهای اطلاعیابی زنان روستایی بخش مرکزی شهرستان زرند کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه الزهرا (س).
14. غضنفری، م؛ علیزاده، س؛ تیمورپور، ب. (1390). دادهکاوی و کشف دانش. تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران.
15. قاسمخانی، س. (1393). بررسی رفتار اطلاعیابی سالمندان در کتابخانههای عمومی شهر خوی. پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تربیت معلم تهران.
16. نوشینفرد، ف. (1384). بررسی عوامل مرتبط با رفتار اطلاعیابی اعضای هیأت علمی. فصلنامه کتاب. دوره 3. شماره 3. صص. 1 – 14.
Wilson, T. D. (2000). Human Information Behavior. Information Science. 3 (2), p. 49-65.
ارسال نظر در مورد این مقاله