- آشیم،م؛ سیدقطبی،م(1387). « خدمات مرجع دیجیتال رویکردی نوین به ارائه خدمات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی»، ارتباط علمی ،9(2).
- آفولابی، م(1378). «کاربرد سازههای تشخیصی در مذاکره پرسش کاوی در خدمت مرجع» ؛ ترجمه مجید حیدری، اطلاعرسانی،15(1 و 2): 36-43.
- اباذری،ز؛ دلشاد،ا(1391). «ارائه پیشنهادی برای ایجاد طرح میز دیجیتال در کتابخانههای دانشکده فنی دختران تهران" دکتر شریعتی» ، دانششناسی(علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)،5(18):1-23.
- ار، ر(1385) . «سنجش خوبی خدمات کتابخانه: چارچوب کلی برای مقیاسهای کمی» ؛ ترجمه ابراهیم افشار، فصلنامه کتاب، ص 229- 250 .
- اسعدی شالی، ع؛ باقری، م(1387) . « امکانسنجی ارائه خدمات کتابداری بالینی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز»، کتابداری،42(47):113-138.
- اصنافی، ا(1388). نرمافزارهای اجتماعی درخدمات کتابخانهای، رشد آموزش علوم اجتماعی ، 13(1): 18-27.
- التماسی،مهشید؛ فهیم نیا،فاطمه(1390). «میزان انطباق مهارتهای خدمات مرجع و اطلاعرسانی و محتوای آموزشی سرفصلهای دانشگاهی (مطالعه موردی و مقایسهای سرفصل دانشگاه تهران)» ،کتابداری و اطلاعرسانی-14(3):193-223.
- باباغیبی، ن؛ فتاحی، ر(1387). «مقایسه سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه فردوسی از دیدگاه کاربران و کتابداران با استفاده از ابزار لایب کوآل» ، کتابداری و اطلاعرسانی،11(4):255-274.
- باقریان، ن(1387). «خدمات مرجع دیجیتال در دنیای مجازی» ، اطلاعیابی و اطلاعرسانی، (10):61-66.
- برادفورد ،جین تی ؛ کاستلو،باربارا ؛لینالت، رابرت(1384). «خدمات مرجع در عصر دیجیتال: تجزیه و تحلیل منابع بهکاررفته برای پاسخگویی به سؤالات مرجع» ،ترجمه علی نجفی، نما ، 5(3).
- بیگدلی،ز(1390). «اصول کار مرجع »، کتاب ماه کلیات، 14(4):54-57.
- --------(1380). «پیدایش و گسترش خدمات مرجع در کتابخانهها»، علوم تربیتی و روانشناسی،8(1 و 2): 135-154.
- --------؛ مهرتاش،پونه(1386). «ارزیابی منابع مرجع هنر دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و الزهرا و مقایسه آنها با معیارهای ملاک و نیازهای استادان و دانشجویان هنر» ، مجله پژوهشهای تربیتی و روانشناختی، 3(1): 95-122.
- پمرانتز، ج(1389) . «ارزیابی خدمات مرجع بر خط» ؛ ترجمه فائزه طباطبایی، کتاب ماه کلیات،14(1):67-73.
- تجدد، ن(1355). «خدمات و مراجعات برای استفاده کنندگان»، کتابداری، (6): 48-58.
- جکسون، م(1371). «آموزش مرجع و تکنولوژی» ؛ ترجمه علیرضا بهمن آبادی، فصلنامه کتاب،3،: 91-111.
- جمشیدی قهفرخی، ف(1392). «ارزیابی محتوایی میز مرجع دیجیتال کتابخانههای مرکزی برترین دانشگاههای وزارت علوم،تحقیقات و فناوری» ، فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی،2(4): 1-10.
- جناب زاده، ر(1382). «پست الکترونی و مصاحبه مرجع» ، فصلنامه کتاب، (54): 81-87.
- حسن زاده، م(1382) . «خدمات مرجع الکترونیکی: شیوههای نوین پاسخگویی به پرسشهای مرجع» ، کتابداری و اطلاعرسانی،6(4):97-107.
- حمیدی، ع(1385). «ارائه خدمات مرجع در محیط الکترونیک» ، فصلنامه کتاب، 65: 13-22.
- حیدری، غ(1387). «قیمتگذاری منابع و خدمات اطلاعاتی» ، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 11(1):279-308.
- خاصه، ع؛ کرمی، ن(1389). «خدمات کتابخانهای:حلقه مفقوده در برنامههای آموزش الکترونیکی در ایران» ، فصلنامه کتاب؛(82):133-145.
- خدامی،م؛ درودی،ف؛ سلاجقه،م (1394). «امکانسنجی ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانههای عمومی شهر تهران» ، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 20(3): 553-571.
- داودیان، ف(1382). «تحول خدمات اطلاعرسانی در کتابخانههای مجازی» ، پیام کتابخانه، 15(1 و 2): 5-16.
- داورپناه، م(1381). «رویکرد اجتماعی- فرهنگی و تاریخی در مطالعه کتابشناختی و منابع مرجع» ، فصلنامه کتاب. 3(2): 95-104.
- درودی، ف(1387). «کتابخانه نابینایان و کم بینایان خدمات ویژه در کتابخانه ملی ایران» ، کتاب ماه کلیات ، دی:70- 77 .
- دری فر، ن (1379). «روند انتشار منابع مرجع فارسی در رشته علوم و فناوری در سالهای 77-1358» ، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 3(2): 23- 48.
- رادر، هانلر. ب (1393). «سواد اطلاعاتی در محیط مرجع: آمادگی برای آینده» ؛ ترجمه ایرج مرادی، اندیشه و راهبرد.
- رئیسی، صدیقه ؛ جوکار،عبدالرسول؛ پاپی، احمد(1390). «فنآوریهای اطلاعاتی بر استفاده کاربران از خدمات مرجع: از دیدگاه کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاههای ایران» ، مدیریت اطلاعات سلامت، 8(6): 884-893.
- رفوآ، ش (1387). «خدمات مرجع دیجیتالی: رویکردی نو به پاسخگویی پرسشهای مرجع» ، اطلاعیابی و اطلاعرسانی، (7): 42-82 .
- زارعی، ه؛ سکندری،م (1392). « امکانسنجی ایجاد خدمات مرجع الکترونیکی با دیدگاه کاربر محور مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران» ، دانششناسی(علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)،6(23): 23-34.
- زاهدی انارکی، ر؛ سلیمان زاده، ن(1390). «فناوری وب2:رویکردی نو در ارتقاء خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی دانشگاهی» ، کتاب ماه کلیات؛ 14(7): 64-73.
- زبردست،م(1389). «خدمات مرجع دیجیتالی با نگاهی به سامانه"پرسش از کتابدار"سازمان کتابخانهها،موزه ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی» ، شمسه، 2(6).
- سلیمانی، م؛ پریرخ، م(1384). «ارزیابی کتابهای مرجع چاپی و تخصصی کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد از نظر روزآمدی، اعتبار،جامعیت و تعادل موضوعی» ، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 8(1): 9-32.
- شعبانی، ا؛ لشکری، ز(1389). «اندیشههای کریشان کومار در نگارش کتاب مرجع شناسی لاتین» ، کتاب ماه کلیات،14(1): 16-20.
- شهرابی،ر؛ خسروی،ف(1391). «پیشنیازهای راهاندازی پورتال جامع کتابخانه ملی برای ارائه خدمات مشترک بینکتابخانهای» ، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 92: 60-72.
- شیرزاد،م؛ سپهر،ف(1388). «بررسی نگرش دانشجویان دانشگاههای تهران،تربیتمعلم و شهید بهشتی دربارهی خدمات اطلاعرسانی کتابخانههای آن دانشگاهها» ، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی (پیام کتابخانه سابق)، 15(2): 123-142.
- شهبازی، م(1381). «بهرهوری در خدمات جستجو و بازیابی اطلاعات در بخش اطلاعرسانی» ، کتابداری، 39: 157-174.
- صیادی تورانلو، ح؛ منصوری، ح؛ جمالی، ر(1387). «شناسایی و رتبهبندی ابعاد کیفیت خدمات کتابخانهای با رویکرد فازی(مطالعه مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد)» ، کتابداری و اطلاعرسانی، 11(4): 211-238.
- عصاره،ف؛ بیگدلی،ز ؛ منصوری،ع(1386). «ارائه الگویی برای میز مرجع دیجیتالی مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس تحلیل محتوایی میزهای مرجع دیجیتالی کتابخانههای ملی جهان» ، کتابداری و اطلاعرسانی ،10(3): 125-148.
- علیزاده، ح(1385). «بررسی کاربرد اصول بازاریابی محصولات و خدمات کتابخانهها» ،کتابداری و اطلاعرسانی،9(4): 109-126.
- عینی،ا(1384). «اطلاعات چیست؟ "مفهوم اطلاعات" در مراجع تخصصی و از دیدگاه برخی صاحبنظران کتابداری» ، فصلنامه کتاب (61): 29-34.
- غائبی، ا(1371). «خدمات مکانیزه مرجع» ، فصلنامه کتاب، 3 : 75-90.
- غنیان، ش(1390). «بررسی آماری خدمات مرجع الکترونیک در حوزه اسناد در کتابخانههای مجالس قانونگذاری جهان» ، فصلنامه اسناد بهارستان،1(4): 427-437.
- فراشباشی آستانه،م؛ صیاد عبدی،ا(1388). «تأثیر نقش ساختار کتابهای مرجع کودکان و نوجوانان بر یادگیری: مرور ادبیات» ، فصلنامه کتاب،86 :41-49.
- فهیم نیا، ف؛ مظفری، ط(1389). «بررسی ضرورت ایجاد خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با دیدگاه کاربر محور» ، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی ؛ 44(54): 13- 34 .
- فیضی،ع(1376). «خدمات مرجع و رضایت استفادهکنندگان» ، اطلاعرسانی،13(3 و 4).
- قاسم زاده، ع(1386). «افت و خیز در زبان ترجمه (نقدی بر ترجمه کتاب مرجع شناسی ویلیام ا. کتس)» ، ماهنامه کتاب ماه ادبیات،(4): 85-91.
- قانع، م(1383). «خدمات مرجع دیجیتالی در کتابخانههای دانشگاهی»، کتابداری،38(42): 99-124.
- کاشانی زاده، ا(1380). «بررسی میزان رضایت دانشجویان از خدمات کتابخانههای دانشگاه آزاد خوزستان»، فصلنامه کتاب،زمستان: 38-58.
- کورتویس، م (1380). «مرجع سیار:نگرشی نو در ارائه خدمات به کاربران »؛ ترجمه ملیحه خوش تراش سندی، فصلنامه کتاب، 12(4): 121-127.
- کوشا، ک(1378) . «دیسک ویدئویی دیجیتال: گام تکاملی آینده برای انتشار منابع مرجع چندرسانهای»، ترجمه جواد بشیری،پیام کتابخانه ، 9(4): 6-10.
- کوشا، ک(1376). «استفاده از منابع چندرسانهای در خدمات مرجع»، فصلنامه کتاب، بهار و تابستان: 73-92.
- کومار، م؛ موار، جی. کی. و(1387). خدمات مرجع مجازی: کتابخانههای آنلاین 7/24 ؛ ترجمه مریم رحمتی تاش، اطلاعیابی و اطلاعرسانی، (17): 23-27.
- کیس، د (2006). جستوجوی اطلاعات: بررسی تحقیقات درباره اطلاعیابی، نیازهای اطلاعاتی، و رفتار اطلاعاتی. ویرایش دوم. ترجمه زاهد بیگدلی، شبنم شاهینی، روح اله خادمی و صدیقه طاهرزاده موسویان. اهواز: دانشگاه شهید چمران، 1393.
- گیلوری، ع (1374). «اطلاعرسانی و تغییر روند خدمات مرجع»، فصلنامه کتاب، پاییز و زمستان: 69-85.
- لویس ،ک. ؛ گروت ،سندرا ال. د (1389). «نقاط دسترسی مرجع دیجیتال:یک تحلیل کاربردی»؛ ترجمه عباس اسلامی؛ حمید کشاورز، ارتباط علمی ،16(2).
- محسنی، ح(1377). «پشتیبانی از خدمات مرجع در مرکز اطلاعرسانی و جهاد علمی جهاد»، فصلنامه کتاب ،پاییز و زمستان: 132-142.
- محمداسماعیل، ص ؛ موحدی، ف؛ زرین آبادی، ز(1391). «نرمافزارهای اجتماعی: ابزارهایی جهت ارائه خدمات اطلاعاتی آسان و بیواسطه به کاربران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی»، کتاب ماه کلیات ، 15(10): 70- 77 .
- محمداسماعیل، ص؛ نیکخواه، ز(1387). «RSSو کارکردهای آن در کتابداری و اطلاعرسانی»، فصلنامه کتاب 75 :13-22
- محمدی، ف(1391). «ارزیابی محیط رابط کاربر خدمات مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از دیدگاه کاربران»، فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی ،1(3) :1-12.
- محمدی استانی، م(1392). «مرجع شناسی سرشت و ساختار منابع مرجع»، کتاب ماه کلیات،16(4) : 40-43.
- محمدی استانی، م(1392). «منابع مرجع تخصصی چاپی و الکترونیکی(انگلیسی)»، کتاب ماه کلیات، سال 16(11) :44-47.
- مرادی، ن(1371). «خدمات مرجع» ، فصلنامه کتاب،3 :9-27 .
- مرادی،ا ؛ حریری،ن(1390). «بررسی انواع خدمات مرجع در کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی»، فصلنامه دانششناسی(علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 4(13) : 39-50.
- مکی، ت؛ مکی، ک(1372). «کیفیت گرایی: رهبرد دمینگ در خدمات کتابخانه»؛ ترجمه اسدالله آزاد، پیام کتابخانه،3(1) : 37-45.
- منصوریان،ی(1388). «نگاهی بر خدمات مرجع و اطلاعرسانی» ، کتاب ماه کلیات، مهر: 18-21.
- نقی مهرطبایی، ا(1385). «امکانسنجی ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در مراکز اطلاعرسانی تخصصی شهر تهران»، کتابداری،40(45) : 213-231.
- نقی مهرطیابی، ا(1383). «همایش ویدئویی و خدمات مرجع در کتابخانههای دانشگاهی»، فصلنامه کتاب، 60: 103-113
- نقی مهر طبایی، ا؛ علیپور حافظی، ح(1384). «استانداردها در خدمات مرجع نیازی»، کتابداری،39(44) :209-227.
- نوروزی،ع(1387). «کتابخانه 2: خدمات کتابخانهای مبتنی بر وب2»، کتاب ماه کلیات ،آبان: 24-35.
- نوروزی،ی؛ فلسفین، س(1394). «بررسی کتابهای مرجع فارسی چاپی کودکان و نوجوانان منتشر شده بین سالهای 1390-1385 از نظر اعتبار وسعت و کیفیت »، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی،21(2):325-339.
- نوشین فرد،ف؛ اسماعیل زاده،آ(1390). «ارائه الگویی برای میز مرجع دیجیتال کتابخانههای دانشگاهی ایران بر اساس تحلیل محتوای میز مرجع دیجیتال کتابخانههای دانشگاههای برتر دنیا»، دانششناسی(علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات) ،3(12) : 99-116.
- ولی زاده حقی،س(1385). «بررسی زیرساختهای ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای تخصصی دولتی شهر تهران»، فصلنامه کتاب،(67) : 13-28.
- هاملشای، م(1379). «آیا به راستی ما به کاربرانمان ارائه خدمت میکنیم؟ الگویی برای ارزیابی و توسعه خدمات مرجع در اینترنت»؛ ترجمه رویا مکتبی فرد، کتاب ماه کلیات/آذر و دی، : 39-40.
- یاری فیروزآبادی،ح(1386). «پست الکترونیکی و نیاز کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی به آن»، ارتباط علمی،7(2).
ارسال نظر در مورد این مقاله